Gå til innhold

Gi morsmelk til eldre barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror dere det har noe for seg? Har en liten baby og MYE melk. Tenkte å gi til de store barna uten at de vet det. Lage milkshake eller noe. Kanskje det er positivt i forhold til immunforsvaret? 

Anonymkode: ffe85...bb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil overhodet ikke ha noen virkning. Bedre å fryse og ha et lager i tilfeller du er syk, må reise bort, vil slutte å amme, el.l.

Skrevet

Sambo liker å bli ammet. Men det er bare fordi han tenner på det. Han er jo som et barn av og til. 

Anonymkode: 5ef6a...57d

Skrevet
Pobie skrev (8 minutter siden):

Det vil overhodet ikke ha noen virkning. Bedre å fryse og ha et lager i tilfeller du er syk, må reise bort, vil slutte å amme, el.l.

Er du sikker? Virker mer naturlig enn å gi dem kumelk?

Skrevet

Det går jo an å bruke i vafler og pannekaker også. Bare et tips siden du har så mye melk. 

Anonymkode: e68bd...8d1

Skrevet

Gi det heller til noen som trenger det om du har så mye. Kontakt sykehuset.

Anonymkode: 43afc...ae3

Skrevet

Ved hvilken alder slutter det å ha positiv effekt på immunforsvaret da? 1 år? 3 år? 4 1/5 år? Medisinsk sett så tenker jeg at det har sikkert en effekt på immunforsvaret lenge, det er jo diverse antistoffer blant annet som barna ikke slutter å ha nytte av, men det kommer også til et punkt hvor det er andre ting som spiller inn. Er barna så store at det må lures i dem uten at de vet det for ellers synes de det er ekkelt så er de for store tenker jeg. Jeg kunne kanskje gjort det hvis jeg ammet en baby og hadde en 2-3 åring som hanglet med mye infeksjoner eller allergier for å booste immunforsvaret litt, men ikke til en 5 åring eller eldre tror jeg. 

Anonymkode: edbdd...b58

Skrevet

Ikke gi til noen uten at de vet om det.

Anonymkode: 1dc8d...3d9

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ved hvilken alder slutter det å ha positiv effekt på immunforsvaret da? 1 år? 3 år? 4 1/5 år? Medisinsk sett så tenker jeg at det har sikkert en effekt på immunforsvaret lenge, det er jo diverse antistoffer blant annet som barna ikke slutter å ha nytte av, men det kommer også til et punkt hvor det er andre ting som spiller inn. Er barna så store at det må lures i dem uten at de vet det for ellers synes de det er ekkelt så er de for store tenker jeg. Jeg kunne kanskje gjort det hvis jeg ammet en baby og hadde en 2-3 åring som hanglet med mye infeksjoner eller allergier for å booste immunforsvaret litt, men ikke til en 5 åring eller eldre tror jeg. 

Jeg fant en forskningsartikkel som sier at det kan være nytte helt opp til hjernen er ferdig utviklet. Det var også en annen artikkel hvor eldre menn hadde fått krympet kreftsvulster ved å innta morsmelk fra sine døtre. Kanskje ikke helt sannsynlig, men det kan uansett ikke skade, tenker jeg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det går jo an å bruke i vafler og pannekaker også. Bare et tips siden du har så mye melk. 

Anonymkode: e68bd...8d1

Ja, men vil ikke antistoffene dø ved oppvarming?

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Etter det første halvannet til to åra begynner jo barnas eget immunforsvar å gjøre jobben aleine.

Anonymkode: 79473...58a

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Er du sikker? Virker mer naturlig enn å gi dem kumelk?

Det er ikke "naturlig" å drikke verken morsmelk eller kumelk etter en viss alder. 

Virkningen av morsmelk på immunforsvaret er ganske minimal, så over en viss alder vil effekten være så minimal at det ikke er vits. Du kan selvfølgelig fremdeles gi dem morsmelk og spare på innkjøp av kumelk, men det er ikke noe magisk med morsmelk som gjør dette bedre enn kumelk. 

Hvis du må lure det i dem fordi de er gamle nok til å synes det er ekkelt synes jeg ikke det er riktig.

Jeg brukte morsmelk til toåringen da vi hadde nyfødt baby i hus, men han syntes det smakte ekkelt og ville ikke ha det. Så da ble det fryst for senere bruk til babyen isteden.

Skrevet
Pobie skrev (4 minutter siden):

Det er ikke "naturlig" å drikke verken morsmelk eller kumelk etter en viss alder. 

Virkningen av morsmelk på immunforsvaret er ganske minimal, så over en viss alder vil effekten være så minimal at det ikke er vits. Du kan selvfølgelig fremdeles gi dem morsmelk og spare på innkjøp av kumelk, men det er ikke noe magisk med morsmelk som gjør dette bedre enn kumelk. 

Hvis du må lure det i dem fordi de er gamle nok til å synes det er ekkelt synes jeg ikke det er riktig.

Jeg brukte morsmelk til toåringen da vi hadde nyfødt baby i hus, men han syntes det smakte ekkelt og ville ikke ha det. Så da ble det fryst for senere bruk til babyen isteden.

Å påstå at morsmelk har minimal effekt på immunforsvar er jo litt dumt. All forskning sier det motsatte.

Anonymkode: 1981a...415

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Sambo liker å bli ammet. Men det er bare fordi han tenner på det. Han er jo som et barn av og til. 

Anonymkode: 5ef6a...57d

Samme her 

Anonymkode: b9b6b...5ef

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Å påstå at morsmelk har minimal effekt på immunforsvar er jo litt dumt. All forskning sier det motsatte.

Anonymkode: 1981a...415

Har du noen kilder på dette? Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...