Gå til innhold

Min unge kollega på 24 er så utrolig lite løsningsorientert. Idag sprakk jeg.....

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Neppe. Usikker dame som føler ser bedre enn de «dumme nyansatte». Håper hun får en advarsel. Det ligger ikke for alle å ha kollegaer. HI burde nok jobbe alene. 

Anonymkode: 85890...861

Virker slik. 

Anonymkode: 81d79...cca

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg har sagt ifra før, i form av å si at hun må skrive ting ned så hun husker det til neste gang. Jeg har sagt utallige ganger at jeg ikke vil forstyrres, at hun må søke i listene, etc. Men hun tar det ikke. Da sprekker man til slutt. 

Jeg har aldri gjort det overfor andre kolleger, det er kun denne jenta. Tror hun er en prøvelse for mange av de andre også. Men de vil ikke ha noe særlig med henne å gjøre, derfor går hun mest og maser på meg. 

Anonymkode: 06779...a83

Jo men uansett er det dumt og unødvendig å "sprekke" sånn at du blir spydig. Du burde heller ha blitt forbannet på leder som ikke "har visst" hva han skulle gjøre når du gjentatte ganger har sagt fra. Det hadde jo vært det mest riktige her.

Jeg syns du skal be om unnskyldning, og så ta en normal samtale. Ikke la henne slite etter sinneutbruddet ditt som kom ut av det blå. Det er nettopp dette som skjer når ingen skjønner å ta tak i et problem før det blir et enda større ett. 

Anonymkode: d3e0e...3c9

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Du blir nok populær framover tenker jeg. Dette er bare et skudd i mørket, men er du populær fra før av? 

Hæ???? 😄 

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jo men uansett er det dumt og unødvendig å "sprekke" sånn at du blir spydig. Du burde heller ha blitt forbannet på leder som ikke "har visst" hva han skulle gjøre når du gjentatte ganger har sagt fra. Det hadde jo vært det mest riktige her.

Jeg syns du skal be om unnskyldning, og så ta en normal samtale. Ikke la henne slite etter sinneutbruddet ditt som kom ut av det blå. Det er nettopp dette som skjer når ingen skjønner å ta tak i et problem før det blir et enda større ett. 

Jeg skjønner du relaterer deg veldig til denne jenta, og jeg beklager om du følte deg truffet. Jeg kommer ikke til å be om unskyldning. Det er ikke et barn det er snakk om. Hun må enten ta det til etterretning, eller så får hun finne noe annet å gjøre. Å bli forbannet på leder hjelper jo ikke når jenta fortsatt er en klamp om foten på meg. Da får jeg ta affære. 

For det vet du med sikkerhet? Skal du tvinge henne til å si opp? 

Nei, jeg skriver at jeg håper hun sier opp. Var noe uklart her? 

Neppe. Usikker dame som føler ser bedre enn de «dumme nyansatte». Håper hun får en advarsel. Det ligger ikke for alle å ha kollegaer. HI burde nok jobbe alene. 

Noen bare tar ting så ut av sammenheng at jeg blir helt fascinert! Hvor tar du alt dette fra? 

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner du relaterer deg veldig til denne jenta, og jeg beklager om du følte deg truffet. Jeg kommer ikke til å be om unskyldning. Det er ikke et barn det er snakk om. Hun må enten ta det til etterretning, eller så får hun finne noe annet å gjøre. Å bli forbannet på leder hjelper jo ikke når jenta fortsatt er en klamp om foten på meg. Da får jeg ta affære. 

Jeg relaterer meg ikke til henne. Jeg har ikke fått kjeft eller blitt skjelt av annet enn en rusa person i voksen alder. Ikke hadde jeg reagert som henne heller. Jeg syns måten du både snakket til henne på og måten du svarer på her er kritikkverdig. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nei, jeg skriver at jeg håper hun sier opp. Var noe uklart her? 

Ja. 

Takk, ja nå har jeg sagt i fra i klartekst, så enten blir det skjerpings eller så blir det oppsigelse fra henne.

HI

Anonym bruker skrev (1 time siden):

I all verden. Fordi folk sier du reagerte feil så betyr det at man relaterer seg til henne. Det handler om at man som en eldre ansatt med lengre fartstid ikke behandler folk ovenfra og ned. Det går fint an å si fra uten å hentyde at man burde finne seg en annen jobb. Det er ikke greit. Nå har jeg rimelig mange år på baken i arbeidslivet og jeg behandler mine helt ferske kollegaer med respekt. Jeg har også vært borti slike masekopper men har aldri sagt fra slik at de løper og gjemmer seg på do. 
Du synes åpenbart at hun fortjente det. Jeg synes ikke det. Kanskje er hun lite selvstendig, en rotekopp, usikker osv. Mulig hun burde finne seg en annen jobb, men å gi er såpass ungt menneske en i trynet på den måten. Det er ufint. Bare det faktum at du ikke er villig til å se på hvordan du håndterte dette sier jo sitt. Du høres ikke ut som du har så voldsomt med erfaring selv heller, slik du håndterer dette gjør ikke voksne mennesker. 
Regner med jeg snakker til døve ører, du virker jo nesten stolt over å ha vært ufin. 
Håper du selv tåler å få en rett i fleisen av en mer erfaren kollega enn deg også da. 

Skjønner deg så godt. Blir så dritt lei av de som aldri tar ansvar og som bare er en byrde på en arbeidsplass. Kom hun noen gang utav toalettet? Håper for din del at hun tok hinte💪💪

Anonymkode: c2e0d...4e2

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

I all verden. Fordi folk sier du reagerte feil så betyr det at man relaterer seg til henne. Det handler om at man som en eldre ansatt med lengre fartstid ikke behandler folk ovenfra og ned. Det går fint an å si fra uten å hentyde at man burde finne seg en annen jobb. Det er ikke greit. Nå har jeg rimelig mange år på baken i arbeidslivet og jeg behandler mine helt ferske kollegaer med respekt. Jeg har også vært borti slike masekopper men har aldri sagt fra slik at de løper og gjemmer seg på do. 
Du synes åpenbart at hun fortjente det. Jeg synes ikke det. Kanskje er hun lite selvstendig, en rotekopp, usikker osv. Mulig hun burde finne seg en annen jobb, men å gi er såpass ungt menneske en i trynet på den måten. Det er ufint. Bare det faktum at du ikke er villig til å se på hvordan du håndterte dette sier jo sitt. Du høres ikke ut som du har så voldsomt med erfaring selv heller, slik du håndterer dette gjør ikke voksne mennesker. 
Regner med jeg snakker til døve ører, du virker jo nesten stolt over å ha vært ufin. 
Håper du selv tåler å få en rett i fleisen av en mer erfaren kollega enn deg også da. 

En son har vært der et år og ennå ikke kan det rutinemessige ved jobben er hverken nyansatt eller verd å ta vare på. 

Anonymkode: 8052b...427

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

En son har vært der et år og ennå ikke kan det rutinemessige ved jobben er hverken nyansatt eller verd å ta vare på. 

Anonymkode: 8052b...427

Det er ikke det jeg diskuterer. Det var unødvendig ufint mot et ungt menneske. Godt mulig hun er ubrukelig, likevel betyr ikke det at man kan si hva man vil. Renner over eller ikke. 

Men hva nøyaktig mener du ble sagt her som var så ille? Med forbehold det ikke ble skreket ut med høy, skingrende og hysterisk stemme, var selve beskjeden ganske klar og grei. 

Det er faktisk ikke noe farlig i at en jobb ikke ligger for alle. Aldri forstått det helt, alt skal liksom tilpasses alle. Men av og til er det faktisk helt greit å innse at denne jobben passer ikke meg. Jeg vil si etter ett år burde man innse det selv også, dette her er ikke rett plass for meg. Jeg har gjort det selv, søkte på en jobb hvor jeg raskt oppdaget at dette var helt feil. Da sier man opp og finner noe annet som passer bedre. Trenger ikke være dramatisk. 

Anonymkode: 9843a...365

Annonse

Det er ikke det jeg diskuterer. Det var unødvendig ufint mot et ungt menneske. Godt mulig hun er ubrukelig, likevel betyr ikke det at man kan si hva man vil. Renner over eller ikke. 

Hun sa ikke «hva hun vil», hun sa dette:

«Hun spurte om noe hun har fått svar på mange ganger før, og jeg svarte at hun måtte slutte å avbryte meg hele tiden. " Du har fått så mange like svar på så mange like spørsmål, at hvis du ikke snart husker det, så blir jeg bekymret. Lær deg å søke i listene jeg har vist deg. Hvis du fortsatt ikke klarer det etter ett år her, så må du finne deg noe annet å gjøre nå!" «

Helt på sin plass å melde til en ansatt som har fått beskjed om det samme flere ganger, men som likevel fortsetter å avbryte og stille de samme spørsmålene som hun kan finne svar på selv om hun bare gidder å sjekke listene som åpenbart eksisterer på arbeidsplassen. Det er den nyansatte her som oppfører seg fullstendig respektløst ovenfor en kollega som har vært tålmodig og sagt i fra på en tydelig måte flere ganger tidligere. Hjelpesløse jente.

Anonymkode: 50f6e...2d9

Hun er 24 år. Da er man ikke et "ungt" menneske, men en voksen person som må klare å ta ansvar for seg selv og jobben sin. Alvorlig talt. De som mener HI gjorde feil ved å si i fra er garantert noen pyser selv som ikke tåler berettiget kritikk. 

Anonymkode: ac0fc...a6a

Synd du ikke sier i fra på ordentlig vis. Du følger ikke spillereglene i arbeidslivet. Du kunne feks sagt hver gang hun spurte om noe at hun måtte spørre leder da du ikke har noe opplæringsansvar.

Anonymkode: e28ec...ac1

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Hun er 24 år. Da er man ikke et "ungt" menneske, men en voksen person som må klare å ta ansvar for seg selv og jobben sin. Alvorlig talt. De som mener HI gjorde feil ved å si i fra er garantert noen pyser selv som ikke tåler berettiget kritikk. 

Dette er jeg HELT enig i. En 24-åring er voksen på linje med andre voksne, og denne personen har jo til og med litt fartstid i bedriften. Det er helt utrolig hvor persilleblad folk har blitt og hvor lite man kan kreve av folk.

Anonymkode: ba1a7...922

Nei, ikke pyser og tåler definitivt berettiget kritikk.

Men noen av oss har evnen til å kommunisere bedre og mer konstruktivt, er mer målrettet og handlekraftig uten å bli ufine, og kan også å gå tjenestevei der ledelse bør kobles inn.

Hadde jeg vært kollegaen til denne 24-åringen så ville jeg for lenge siden spurt på en ordentlig måte hvorfor hun ikke skriver lister slik at hun selv kan finne tilbake på svarene hun har fått tidligere. Og skjedde ikke noe så ville jeg for lenge siden ha snakket med leder om det.

Å eksplodere slik HI gjorde, det er uprofesjonelt, og helt unødvendig. Man får som regel bedre resultater av å være mer profesjonell og mer konstruktiv i sin måte å møte andre.

Helt uavhengig av om 24-åringen er skikket til jobben eller ikke. Hvis alderen og tidspunktet stemmer, så er det lett gjenkjennelig for de som ev. fikk med seg dette i dag, og da er det enda mer uprofesjonelt av HI at hun blåser ut en konflikt hun har med en kollega på offentlig forum.

Hi var uprofesjonell og siden hun har mye lenger fartstid så burde hun hatt erfaring nok til å opptre på en annen måte.

Anonymkode: ae6dd...426

Nei, ikke pyser og tåler definitivt berettiget kritikk.

Men noen av oss har evnen til å kommunisere bedre og mer konstruktivt, er mer målrettet og handlekraftig uten å bli ufine, og kan også å gå tjenestevei der ledelse bør kobles inn.

Hadde jeg vært kollegaen til denne 24-åringen så ville jeg for lenge siden spurt på en ordentlig måte hvorfor hun ikke skriver lister slik at hun selv kan finne tilbake på svarene hun har fått tidligere. Og skjedde ikke noe så ville jeg for lenge siden ha snakket med leder om det.

Å eksplodere slik HI gjorde, det er uprofesjonelt, og helt unødvendig. Man får som regel bedre resultater av å være mer profesjonell og mer konstruktiv i sin måte å møte andre.

Helt uavhengig av om 24-åringen er skikket til jobben eller ikke. Hvis alderen og tidspunktet stemmer, så er det lett gjenkjennelig for de som ev. fikk med seg dette i dag, og da er det enda mer uprofesjonelt av HI at hun blåser ut en konflikt hun har med en kollega på offentlig forum.

Hi var uprofesjonell og siden hun har mye lenger fartstid så burde hun hatt erfaring nok til å opptre på en annen måte.

Det du skriver har jeg jo gjort, flere ganger. Jeg har bedt henne skrive ned, sjekke lister osv x-antall ganger i løpet av et år nå! Leder er informert flere ganger. Andre kolleger vil ikke ha noe med henne å gjøre, hun henger seg på meg fordi jeg har lengst tålmodighet. Jenta virker ikke helt skarp, og når man har prøvd på mange mulige måter å hjelpe henne, så får man nok. Jeg jobber ikke på Mindus, så når hun fremdeles ikke fungerer, etter ett år, så må hun selv ta ansvar. Hun er ikke for ung til å skjønne det. Hun skal ikke behandles som et barn heller. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Synd du ikke sier i fra på ordentlig vis. Du følger ikke spillereglene i arbeidslivet. Du kunne feks sagt hver gang hun spurte om noe at hun måtte spørre leder da du ikke har noe opplæringsansvar.

Gjett om jeg har gjort det? Mange ganger! Leder har gitt henne opp 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du har jo ikke det, for du har svart henne. For så å sprekke. Man «sprekker» ikke på jobb. Det funker ikke. På jobb er man profesjonell.

Jeg har fått mange i fleisen selv, også da jeg var ung. Det har jeg lært av. Det er jo litt sånn det fungerer, gjør det ikke? Jeg har aldri latt meg knekke av det, selv om jeg har vært både flau og sint. Men kritikken har nok vært på sin plass noen ganger, såpass  må man faktisk tåle. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du har jo ikke det, for du har svart henne. For så å sprekke. Man «sprekker» ikke på jobb. Det funker ikke. På jobb er man profesjonell.

Jeg tror nesten du må prøve det selv for å kunne uttale deg altså…. Dette har pågått i ett år. Hun er klistret til meg, kun fordi jeg er den eneste igjen som er grei og snakker med henne. Men hun utnytter dette veldig. Jeg skjønner jo såpass 

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Det du skriver har jeg jo gjort, flere ganger. Jeg har bedt henne skrive ned, sjekke lister osv x-antall ganger i løpet av et år nå! Leder er informert flere ganger. Andre kolleger vil ikke ha noe med henne å gjøre, hun henger seg på meg fordi jeg har lengst tålmodighet. Jenta virker ikke helt skarp, og når man har prøvd på mange mulige måter å hjelpe henne, så får man nok. Jeg jobber ikke på Mindus, så når hun fremdeles ikke fungerer, etter ett år, så må hun selv ta ansvar. Hun er ikke for ung til å skjønne det. Hun skal ikke behandles som et barn heller. 

Beklager, ser nå at du etter mange svar på første side sier at du har gått til lederen din. Det er relevant informasjon som burde vært med i HI. Men uansett om du har gått til leder tidligere eller ei, så er det uprofesjonelt av deg å eksplodere slik, og så ikke sjekke i etterkant når hun låser seg inne på do og ikke kommer ut.

Uansett burde du også ha varslet leder med det samme etter episoden, slik at denne kunne tatt tak i ting i dag. Eller, om leder ikke var der og du selv ikke greide det, så burde du fått en av kollegaene til å se etter henne.

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hovedproblemer du og din kollega og andre kolleger har er dermed en udugelig leder.

Udugelige ledere får udugelige ansatte. Her har leders udugelighet og konfliktskyhet sørget for at alle andre, bortsett fra deg har trukket seg unna henne, og i dag eksploderte du uprofesjonelt på henne og trekker deg unna.

Det kan være grunner til at 24-åringen er som hun er. Uansett burde hun fått skriftlige tilbakemeldinger/advarsler om hun bare nekter å gjøre jobben.

Din leder burde aldri hatt lederansvar! Slike ledere ødelegger ansatte, spesielt de som fra før gjerne ikke fungerer, men som kunne lært seg å fungere i arbeidslivet med ordentlig ledelse.

Du bør gå høyere opp i systemet, om det er mulig, innrømme at du eksploderte på henne i dag, forklare bakgrunnen, at leder ikke har gjort nok og ikke har fulgt henne opp og slik har bidratt til at hun er blitt skydd av de andre.

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Jeg tror nesten du må prøve det selv for å kunne uttale deg altså…. Dette har pågått i ett år. Hun er klistret til meg, kun fordi jeg er den eneste igjen som er grei og snakker med henne. Men hun utnytter dette veldig. Jeg skjønner jo såpass 

Du er ikke den eneste som har opplevd å bli frustrert over en kollega. Å sprekke gjør man uansett ikke om man har en viss profesjonalitet og integritet. Det mangler du åpenbart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...