Gå til innhold

Min unge kollega på 24 er så utrolig lite løsningsorientert. Idag sprakk jeg.....

Anbefalte innlegg

Hun har vært ansatt i et år hos oss nå. Hun har en tendens til å spørre om ting, om og om igjen. Ting jeg har svart på mange ganger, og som jeg tidligere har sagt at hun må skrive ned for å huske til neste gang. Det gjør hun ikke. Hun kan mase og gnåle, og jeg viser at jeg er veldig opptatt og lite interessert i å stadig bli avbrutt. Hun har fått utdelt prislister og de samme vanlige opplysningene som alle andre, men hun setter over alle telefoner til meg som angår spørsmål om priser og forskjellig. 

Når det er travelt tar hun mer ansvar, men hvis det er stillere så mister hun liksom helt fokus. Og maser og maser om ting hun egentlig vet godt. Jeg har ofte sagt at jeg helst ikke vil forstyrres, men det bryr hun seg ikke om. 

I sted fikk jeg så nok. Hun spurte om noe hun har fått svar på mange ganger før, og jeg svarte at hun måtte slutte å avbryte meg hele tiden. " Du har fått så mange like svar på så mange like spørsmål, at hvis du ikke snart husker det, så blir jeg bekymret. Lær deg å søke i listene jeg har vist deg. Hvis du fortsatt ikke klarer det etter ett år her, så må du finne deg noe annet å gjøre nå!" 

Hun løp ut på do, og der er hun fortsatt. Jeg håper hun sier opp snart, for hun er en stor ekstrabelastning og fullstendig på feil hylle yrkesmessig. 

Det var dagens utblåsning! 

Anonymkode: 06779...a83

Fortsetter under...

Ikke smart å true med at hun kan miste jobben i affekt. Skjønner at du er oppgitt, men dette må gjøres riktig tjenestevei via ledelsen, medarbeidersamtale, formell advarsel etc.

Anonymkode: f71d9...b27

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Ikke smart å true med at hun kan miste jobben i affekt. Skjønner at du er oppgitt, men dette må gjøres riktig tjenestevei via ledelsen, medarbeidersamtale, formell advarsel etc.

Hun truet da ikke med det, hun sa at hun bør finne seg en annen jobb dersom hun fortsetter å være en belastning. Det er helt på sin plass. 

Anonymkode: 3928f...2ca

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Jeg truet på ingen måte. Men jeg var ærlig da jeg sa at hun burde finne noe annet, for denne jobben er ikke helt for henne. 

Dette er vel typisk den yngre generasjonen nå, som er vant til at alt ordnes for dem. Fortsett å være ærlig med henne, still krav og forvent at hun tar sin del av jobben. Hun synes sikkert det er "ræva" nå, men hun (og eventuelt neste arbeidsplass...) vil takke deg for det senere.

Det med å finne løsninger på utfordringer, er noe som må trenes på fra barn er små. Unger må få sjansen til å finne ut av ting selv og foreldre skal ikke hele tiden legge forholdene til rette for et liv på solsiden. Når det går så langt at foreldre setter bort neglklipping til andre for å unngå å gi ungen ubehag av et eller annet slag (ref til annen tråd) så ender man opp med unger som tror livet kun skal nytes og alle forhold legges til rette for at det skal fortsette slik.

Uten å analysere for mye er jeg sikker på at usikkerhet og overdrevent mas i jobbsammenheng, er et resultat av manglende trening på å takle utfordringer tidligere i livet. 

Annonse

Østerdølen skrev (3 minutter siden):

Dette er vel typisk den yngre generasjonen nå, som er vant til at alt ordnes for dem. Fortsett å være ærlig med henne, still krav og forvent at hun tar sin del av jobben. Hun synes sikkert det er "ræva" nå, men hun (og eventuelt neste arbeidsplass...) vil takke deg for det senere.

Takk, ja nå har jeg sagt i fra i klartekst, så enten blir det skjerpings eller så blir det oppsigelse fra henne.

HI

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Takk, ja nå har jeg sagt i fra i klartekst, så enten blir det skjerpings eller så blir det oppsigelse fra henne.

HI

Klartekst? Du var spydig og jævli aggresiv. Hvorfor har du ikke sagt fra før, så hadde du sluppet å oppføre deg som en løs kanon? 

Jeg skjønner jo godt at du blir lei, men å "sprekke" på den måten kan jo også gjøre dine kollegaer bekymret da... 

Anonymkode: d3e0e...3c9

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Klartekst? Du var spydig og jævli aggresiv. Hvorfor har du ikke sagt fra før, så hadde du sluppet å oppføre deg som en løs kanon? 

Jeg skjønner jo godt at du blir lei, men å "sprekke" på den måten kan jo også gjøre dine kollegaer bekymret da... 

Jeg har sagt ifra før, i form av å si at hun må skrive ting ned så hun husker det til neste gang. Jeg har sagt utallige ganger at jeg ikke vil forstyrres, at hun må søke i listene, etc. Men hun tar det ikke. Da sprekker man til slutt. 

Jeg har aldri gjort det overfor andre kolleger, det er kun denne jenta. Tror hun er en prøvelse for mange av de andre også. Men de vil ikke ha noe særlig med henne å gjøre, derfor går hun mest og maser på meg. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har sagt ifra før, i form av å si at hun må skrive ting ned så hun husker det til neste gang. Jeg har sagt utallige ganger at jeg ikke vil forstyrres, at hun må søke i listene, etc. Men hun tar det ikke. Da sprekker man til slutt. 

Jeg har aldri gjort det overfor andre kolleger, det er kun denne jenta. Tror hun er en prøvelse for mange av de andre også. Men de vil ikke ha noe særlig med henne å gjøre, derfor går hun mest og maser på meg. 

Ikke bare yngre generasjon som er sånn, jeg jobber med ei i 50-årene som er likedan. Det er utrolig frustrerende. Aner ikke hvor mange ganger jeg har svart, det må du slå opp på fagsidene. Her går det på tredje året. Klikker snart jeg også 😅 Om ikke annet, har du min sympati. 

Anonymkode: 9843a...365

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Tull og tøys. Her er det kun nepa på 24 som har forsømt seg.

Anonymkode: 8052b...427

Jeg har også en litt ubrukelig kollega. Og jeg er ikke hennes veileder! 

Du bør be henne snakke med sjefen hvis hun lurer på ting. Hver gang. Dine kolleger har vært smartere enn deg her. Du gjør henne til ditt problem, når det egentlig er ledelsen sitt problem. 

Her ble HR koblet på når hennes kolleger sluttet å hjelpe henne og dekke over. 

Anonymkode: f0a10...2fa

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har også en litt ubrukelig kollega. Og jeg er ikke hennes veileder! 

Du bør be henne snakke med sjefen hvis hun lurer på ting. Hver gang. Dine kolleger har vært smartere enn deg her. Du gjør henne til ditt problem, når det egentlig er ledelsen sitt problem. 

Her ble HR koblet på når hennes kolleger sluttet å hjelpe henne og dekke over. 

Anonymkode: f0a10...2fa

Enig i dette!

HI, du bør gå til leder og fortelle hva som skjedde, at du "sprakk", at du vet det ikke er riktig måte å ta det på, og du forstår hun tar det hardt, men at ledelsen nå må ta tak i dette, da hun ikke gjør jobben sin og også kaster bort effektiv tid for dere andre når hun ikke lærer og nekter å skrive lister osv.

Dette er noe ledelsen - om de var klar over det - skulle tatt tak i for lenge siden.

Anonymkode: ae6dd...426

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

HI

Jeg synes du var unødvendig slem. Hvorfor skal du si fra i klartekst? Høres ut som du er usikker selv og trenger å føle deg viktig. 
Det er mange måter å si fra på. Din måte var slem. 

Anonymkode: 85890...861

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes du var unødvendig slem. Hvorfor skal du si fra i klartekst? Høres ut som du er usikker selv og trenger å føle deg viktig. 

Når alle andre måter ikke har fungert, er det da på sin plass å gjøre det slik hi gjorde. Ikke noe slemt med det.

Anonymkode: 3c54e...aca

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Når alle andre måter ikke har fungert, er det da på sin plass å gjøre det slik hi gjorde. Ikke noe slemt med det.

Anonymkode: 3c54e...aca

Om man har problemer med en kollega som ikke gjør jobben sin og man har forsøkt å veilede/foreslå tiltak er ikke neste steg å skjelle ut noen. For det første vil det gjøre en usikker kollega mer usikker på seg selv og i tillegg kan det gjøre stemningen på arbeidsplassen klein. Hun har tydelig følt at HI var en hun kunne gå til og et slikt utbrudd må ha føltes kanskje skremmende og kanskje også uventet. Om hun til vanlig er vant med tilrettelegging og ikke måtte finne ut av ting selv, kan det være hun ikke forstår at dette virkelig er forventet av alle i arbeidslivet. Her burde nærmeste leder eller HR, om dere har det, vært koblet på for lenge siden. Da kunne disse tatt rutinene og forventningen med arbeidstaker. Arbeidstaker ville da hatt mulighet til forbedring uten å tape ansikt. Nå vil det bli vanskelig/enda vanskeligere for arbeidstaker å bli fullverdig inkludert på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 10910...033

Hehe aldri har man vel sett et bedre eksempel på nettopp det enn hos deg. Du prøver å sette deg over og å gjøre hi usikker på det hun har gjort. Er det fordi du selv ikke tåler å få kritikk?

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Om man har problemer med en kollega som ikke gjør jobben sin og man har forsøkt å veilede/foreslå tiltak er ikke neste steg å skjelle ut noen. For det første vil det gjøre en usikker kollega mer usikker på seg selv og i tillegg kan det gjøre stemningen på arbeidsplassen klein. Hun har tydelig følt at HI var en hun kunne gå til og et slikt utbrudd må ha føltes kanskje skremmende og kanskje også uventet. Om hun til vanlig er vant med tilrettelegging og ikke måtte finne ut av ting selv, kan det være hun ikke forstår at dette virkelig er forventet av alle i arbeidslivet. Her burde nærmeste leder eller HR, om dere har det, vært koblet på for lenge siden. Da kunne disse tatt rutinene og forventningen med arbeidstaker. Arbeidstaker ville da hatt mulighet til forbedring uten å tape ansikt. Nå vil det bli vanskelig/enda vanskeligere for arbeidstaker å bli fullverdig inkludert på arbeidsplassen. 

Vi jobber ikke i en barnehage. Jeg har prøvd på så mange mulige måter å få henne til å bli selvstendig. Hun egner seg ikke for jobben, men hun klarer ikke å innse det selv. Når hun ikke vil ta de rådene hun får, ei heller de tilbakemeldingene på uselvstendigheten hennes, da er det nok. Jeg er ikke hennes sjef, og jeg har ingen ansvar overfor henne. Jeg har vært veldig grei og strukket meg langt, og jeg har følt at dette har blitt utnyttet. Hun gidder ikke å gjøre en innsats selv, hun maser heller opp igjen. Kan godt være noe hun spurte om igår f.eks. Hun vet hun skal søke ting opp selv, men hun gidder ikke. Det mangler nok på sosiale antenner hos henne, men det går så utover andre på jobb. Jeg kan ikke ha henne som en byrde. For det er det hun har blitt. 

En ting til, jeg har gått til daglig leder og sagt ifra om dette, men han vet ikke hvordan han skal gripe saken an. Ingenting blir gjort. Kanskje hun nå innser selv at hun er på feil hylle. Det håper jeg virkelig. 

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Ber deg lese innlegget en gang til. Du har muligens opplevd en slik overhøvling selv. Tro meg, det finnes ofte en god grunn for det. De færreste kjefter ikke på den måten uten videre. Mye har vært prøvd i forkant. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hun har vært ansatt i et år hos oss nå. Hun har en tendens til å spørre om ting, om og om igjen. Ting jeg har svart på mange ganger, og som jeg tidligere har sagt at hun må skrive ned for å huske til neste gang. Det gjør hun ikke. Hun kan mase og gnåle, og jeg viser at jeg er veldig opptatt og lite interessert i å stadig bli avbrutt. Hun har fått utdelt prislister og de samme vanlige opplysningene som alle andre, men hun setter over alle telefoner til meg som angår spørsmål om priser og forskjellig. 

Når det er travelt tar hun mer ansvar, men hvis det er stillere så mister hun liksom helt fokus. Og maser og maser om ting hun egentlig vet godt. Jeg har ofte sagt at jeg helst ikke vil forstyrres, men det bryr hun seg ikke om. 

I sted fikk jeg så nok. Hun spurte om noe hun har fått svar på mange ganger før, og jeg svarte at hun måtte slutte å avbryte meg hele tiden. " Du har fått så mange like svar på så mange like spørsmål, at hvis du ikke snart husker det, så blir jeg bekymret. Lær deg å søke i listene jeg har vist deg. Hvis du fortsatt ikke klarer det etter ett år her, så må du finne deg noe annet å gjøre nå!" 

Hun løp ut på do, og der er hun fortsatt. Jeg håper hun sier opp snart, for hun er en stor ekstrabelastning og fullstendig på feil hylle yrkesmessig. 

Det var dagens utblåsning! 

Du blir nok populær framover tenker jeg. Dette er bare et skudd i mørket, men er du populær fra før av? 

Anonymkode: 81d79...cca

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

HI

For det vet du med sikkerhet? Skal du tvinge henne til å si opp? 

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Vi jobber ikke i en barnehage. Jeg har prøvd på så mange mulige måter å få henne til å bli selvstendig. Hun egner seg ikke for jobben, men hun klarer ikke å innse det selv. Når hun ikke vil ta de rådene hun får, ei heller de tilbakemeldingene på uselvstendigheten hennes, da er det nok. Jeg er ikke hennes sjef, og jeg har ingen ansvar overfor henne. Jeg har vært veldig grei og strukket meg langt, og jeg har følt at dette har blitt utnyttet. Hun gidder ikke å gjøre en innsats selv, hun maser heller opp igjen. Kan godt være noe hun spurte om igår f.eks. Hun vet hun skal søke ting opp selv, men hun gidder ikke. Det mangler nok på sosiale antenner hos henne, men det går så utover andre på jobb. Jeg kan ikke ha henne som en byrde. For det er det hun har blitt. 

Hvor mange ganger dette året har du snakket med leder om din kollega?

Hvor mange ganger har du sagt til kollegaen at hun må ta dette med leder?

Du sier du ikke har ansvar for henne. Men du har et ansvar for din egen arbeidsplass og ledelsen. Det ansvaret har du ikke tatt. Nå valgte du å gå rett i å lage en større konflikt.

Du skulle tatt kontakt med leder for lenge siden, det har du ikke gjort og da har heller ikke du gjort jobben din.

Anonymkode: ae6dd...426

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du blir nok populær framover tenker jeg. Dette er bare et skudd i mørket, men er du populær fra før av? 

Neppe. Usikker dame som føler ser bedre enn de «dumme nyansatte». Håper hun får en advarsel. Det ligger ikke for alle å ha kollegaer. HI burde nok jobbe alene. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Neppe. Usikker dame som føler ser bedre enn de «dumme nyansatte». Håper hun får en advarsel. Det ligger ikke for alle å ha kollegaer. HI burde nok jobbe alene. 

Der var lusa igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...