Gå til innhold

En dag helt alene på storbytur til Oslo. Hva burde jeg gjøre? Noen med gode ideer, hva anbefaler du :)

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta fly en dag før resten av flokken kommer (4 barn, mann og besteforeldre) Tenkte jeg må kose meg litt ekstra, og prøve å nyte en dag heilt aleine i Oslo. 

- Jeg har aldri vært i Oslo

- Jeg liker mat, kultur, kunst, avslapning, shopping.

- usikker hva jeg trenger, så kom med noen gode opplevelser du veit om i storbyen vår :)

Anonymkode: 83d47...d27

Fortsetter under...

Dra til St- Hanshaugen. Gå til toppen og nyt utsikten. :) den biten kan du godt gjøre sammen med familien da. Gå langs Akerselva fra Nydalen og nedover.

Mange gode spisesteder. Du kan velge og vrake. Kommer an på hva du liker :)

dra til Munch-museet! Og gå innom nye Deichman i samme slengen. 

Anonymkode: 50743...e08

Liker du kunst er vel det nye Nasjonalgalleriet noe du bør få med deg.

Spørs om du har hele dagen også.

Jeg likte roen i Botanisk hage da jeg bodde der, deilig å bare sette seg ned med en bok ute hvis det er fint vær. Frognerparken bør du få med deg, og gjerne museet som viser tegninger, former, arbeidet for å lage skulpturene i parken.

Jeg vet ikke om Operaen har noe nå i sommer, men noen ganger kan du få billige billetter der.

Om du først ser på Operahuset, går til Jernbanetorget og går opp Karl Johans gate oppover, så får du med deg Kirkeristen/Domkirken, Stortinget og videre Slottet. Hvis du står ved Slottet med ryggen til Slottet har du en vei på høyre hånd, på andre siden der er det et Pascal konditori som det kan være verdt å ta f.eks. sjokoladekaken med en dessertvin til.

Ellers har du jo Grynerløkka med mer småbutikker og spisesteder.

Anonymkode: 4f227...ede

Sjekk om det skjer noe på Salt, der får du både mat og underholdning, veldig kult sted rett ved sjøen. https://www.salted.no Min «go to» når jeg er alene i byen (bor her) er improteater på Torshov, Det andre teateret. Koster en kinobillett og er oftest veldig gøy. Nå på sommeren kjører de Sommerimpro. Det er en bar der og du kan rusle gjennom Grünerløkka på vei oppover https://www.detandreteatret.no Ellers har du Sommerlatter med stand up, om du liker det. https://www.latter.no/forestillinger/sommer-stand-up-3

Sett deg i baren på toppen av Munch-museet og nyt utsikten.

Annonse

Her er forslag:

Starte dagen i Frognerparken, se på skulturene der. Gå til Majorstukrysset og derfra ned Bogstadveien (shopping), gå via Slottsparken ned mot Rådhusplassen. Besøke Nasjonalmuseet som andre har nevnt. Det er veldig fint.

Mer shopping på Aker Brygge og kanskje en is på Tjuvholmen. Gå langs kaikanten i motsatt retning, nedenfor Akershus Festning mot Bjørvika, operahuset og den nye bydelen der. For eksotisk avslutning, en tur på Grønland.

Dette er nok i overkant på 1 dag😀

Anonymkode: 4ce42...34a

Her er et tips til en runde: 
Start på Sørenga --> gå over gangbroen til Bjørvika --> Drikke pause på toppen av Munch museet, er du interessert så gå gjerne gjennom museet også. 
Utforsk Bjørvika litt før du går videre over Operaen mot Salt. (På denne veien finnes det også badstuer, men det er kanskje noe hele familien kan gjøre sammen). --> Gå ut til Vippa, her kan man også både spise og drikke om man ønsker det. Følg sjøveien bort til Aker Brygge. Her ligger Nasjonalmuseet om du ønsker en tur innom det. Eller så er det fint å vandre ut på Tjuvholmen som ligger på enden av Aker Brygge. 

Etter dette kan du stikke oppom slottet og passere Stortinget.

Oslo City er lenge åpent om du ønsker å shoppe, men mange av butikkene der er de samme som du finner andre steder i landet. 

Omtrent slik vil denne ruten se ut: image.png.fba960d9687415ad81222435cf42d68f.png

God tur.  

Endret av TheWitch
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Her er forslag:

Starte dagen i Frognerparken, se på skulturene der. Gå til Majorstukrysset og derfra ned Bogstadveien (shopping), gå via Slottsparken ned mot Rådhusplassen. Besøke Nasjonalmuseet som andre har nevnt. Det er veldig fint.

Mer shopping på Aker Brygge og kanskje en is på Tjuvholmen. Gå langs kaikanten i motsatt retning, nedenfor Akershus Festning mot Bjørvika, operahuset og den nye bydelen der. For eksotisk avslutning, en tur på Grønland.

Dette er nok i overkant på 1 dag😀

Anonymkode: 4ce42...34a

Det er en rute jeg også hadde foreslått! For å få det inn på én dag hadde jeg stoppet ca etter Nasjonalmuséet på din rute, og funnet meg noe mat og tatt med på hotellet på vei tilbake. 

Her er også noen barer/restauranter som holder til på taket av bygninger som gir veldig god utsikt: 

• Eight Rooftop Bar - Ligger rett ved Grand Hotel nedom Stortinget. 
  • Calmeyers Hage - Ligger på toppen av Clarion Hotel The Hub rett ovenfor Oslo City. 
  • Munch museet - Restaurant og bar på toppen 

Annonse

Optatium skrev (På 14.7.2022 den 9.16):

Omvisning på slottet er flott om du ikke har vært der tidligere. 

Det er utrolig kjedelig og langvarig! Hadde glatt styrt unna.

Anonymkode: 451a4...e32

oslofrk skrev (20 timer siden):

Du har fått gode forslag,  men jeg må nevne Deichman! Perle midt i byen og rolig stemning, så du kan lade litt før neste strekk 😉

koooos deg! 

takk ❤️ 

Anonymkode: 83d47...d27

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det er utrolig kjedelig og langvarig! Hadde glatt styrt unna.

Anonymkode: 451a4...e32

Nei nå må du gi deg! Omvisningen varer i underkant av en time og er både informativ oh tidvis humoristisk. 7åringen min syns det var like stas som meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...