Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #1 Skrevet 13. juli 2022 Jeg skjønner at jeg må ha lært feil, for jeg lærte som barn at når lyse og mørke skyer treffer hverandre så tordner det (selve lyden), og deretter kommer lynet. Dvs skyene treffer hverandre, skaper tordenlyden, og så lyn. Men dette er jo feil! Hvordan forklare dette på en enkel måte for et barn? (Jeg googlet dette, men det jeg lærte er jo feil og det jeg googler kan ikke min sønn forstå da det er for avansert) Anonymkode: 96599...897
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #2 Skrevet 13. juli 2022 Jeg lærte at skyene kræsja, ingenting om fargene på skyene 😉 Hvorfor kan ikke sønnen din lære det da? Etterhvert kan man jo utvide kunnskapen om lavtrykk, høytrykk, at skyer egentlig er luft full av vanndråper og alt det der. Anonymkode: 3b003...af8
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #3 Skrevet 13. juli 2022 Jeg har sagt at det oppstår spenningsforskjeller mellom skyene og bakken, og så kommer det lyn. På samme måte som når du kan gi noen støt når du har sklidd ned plastsklia på lekeplassen. Hvor gammel er gutten din? Hvis han er opp i skolealder trenger han kanskje en mer nøyaktig forklaring. Anonymkode: 784ad...2d5
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #4 Skrevet 13. juli 2022 Varme og kalde luftmasser krasjer, det oppstår elektrisitet i den kollisjonen. Lynet er strøm og torden er lyden som kommer når lufta presser seg tilbake der lynet har slått seg gjennom luften. Sånn omtrent. Dette lærte mine barn da de var 5 og 7, vi tegnet røde og blå skyer (varme og kulde). Anonymkode: 8eacb...570
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #5 Skrevet 13. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Varme og kalde luftmasser krasjer, det oppstår elektrisitet i den kollisjonen. Lynet er strøm og torden er lyden som kommer når lufta presser seg tilbake der lynet har slått seg gjennom luften. Sånn omtrent. Dette lærte mine barn da de var 5 og 7, vi tegnet røde og blå skyer (varme og kulde). Anonymkode: 8eacb...570 Supert, dette kan han skjønne 😊 han er 5, blir 6 og starter i 1.klasse i august. Unødvendig å villede han med det jeg selv er opplært med😵 Anonymkode: 96599...897
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #6 Skrevet 13. juli 2022 La de se Thor, så skjønner de. Anonymkode: dea9d...ff3
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #7 Skrevet 13. juli 2022 Det er jo selvfølgelig Thor som er ute med bukkene og hammeren sin. Herregud, det vet jo alle. Anonymkode: 0909c...2f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå