Gå til innhold

Er det ferie når

Anbefalte innlegg

Skrevet

Godt å se at du velger å være en sutrekjerring i ferien som ikke er ferie. 

Anonymkode: 6b0cd...129

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Du trenger ikke å skrive denne frasen anonymt, alle vet hvem som har funnet den opp :)

Anonymkode: 1d9b8...6ce

Ikke vet jeg hva du innbiller deg nå. Tror du noen er helt alene om å bruke uttrykk som dette? Så naivt.

Anonymkode: 6bc69...17e

Skrevet

Å være hjemme kan vel faktisk diskuteres OM er ferie.. Er man hjemme så har man jo ikke fri fra alt man gjør til vanlig i huset? Jeg klarer ikke la klesvasken stå, planter må vannes, gulv må støvsuges og vaskes, det samme må sofa og stoler (har katter). Man må bytte på senga hver helg og tilhørende vasking av sengetøy og ukens håndduforbruk. MIddag må planlegges og kjøpes inn og siden barnas aktiviteter også har ferie så må man bruke ekstra tid på å planlegge ting man kan gjøre sammen. Og da gjerne noe annet enn det vi gjør sammen på fridagene ellers i året. Man er liksom litt lei av de samme gamle fjell- og skogsturene. Stranda kan vi glemme her jeg bor, ikke vær til det, og badeland og klatreparker og trampolineparker er jo noe vi regelmessig bruker gjennom helgene resten av året,- ikke noe nytt og annet det heller. 

Kan vel si det sånn at for meg er husarbeid en jobb, planlegge ting man kan gjøre sammen , det er jobb- ikke ferie. Bor vi et annet sted disse fridagene,- DA blir det ferie, for da trenger man ikke gjøre det "samme gamle",- iallefall ikke på samme måte som man "må" hjemme. Og man har nye ting utenfor døra man kan oppleve. Man trenger ikke planlegge så mye for at ting skal bli spennende! Turene er uansett nye, badeland er et annet og restauranten servere annen mat. Og kanskje kan vi se sola til og med. DA begynner vi å kan kalle det ferie,- for da har man fri også  fra hjemmejobben og ikke bare "fri fra den betalte jobben". 

Og selv om jeg ser på hus og praktiske ting som følger med barn som jobb, så er det ikke sagt at jeg mistrives med det! Men det er godt og komme seg unna ALT det samme gamle og bare være. Bare være sammen som familie og ta inn en "ny verden" fra dag til dag som det passer seg. 

Anonymkode: 71f3d...22a

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Ferie er å være på jobb !

Anonymkode: 1246c...c2a

Da har du for mange unger 😂😂

Anonymkode: 02ae3...eb1

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Du trenger ikke å skrive denne frasen anonymt, alle vet hvem som har funnet den opp :)

Anonymkode: 1d9b8...6ce

Funnet opp? Det er et bibelvers. Det korteste. 

Anonymkode: 731e2...2a5

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 12.7.2022 den 19.13):

man ikke reiser vekk? Og skal ingen verdens ting. Hvilke ferie er det! 

Anonymkode: 247ee...ba2

Ja; det er ferie. Fordi man har fri og kan bestemme hva man vil gjøre helt selv. 

Anonymkode: ed64a...12d

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 13.7.2022 den 9.05):

Å være hjemme kan vel faktisk diskuteres OM er ferie.. Er man hjemme så har man jo ikke fri fra alt man gjør til vanlig i huset? Jeg klarer ikke la klesvasken stå, planter må vannes, gulv må støvsuges og vaskes, det samme må sofa og stoler (har katter). Man må bytte på senga hver helg og tilhørende vasking av sengetøy og ukens håndduforbruk. MIddag må planlegges og kjøpes inn og siden barnas aktiviteter også har ferie så må man bruke ekstra tid på å planlegge ting man kan gjøre sammen. Og da gjerne noe annet enn det vi gjør sammen på fridagene ellers i året. Man er liksom litt lei av de samme gamle fjell- og skogsturene. Stranda kan vi glemme her jeg bor, ikke vær til det, og badeland og klatreparker og trampolineparker er jo noe vi regelmessig bruker gjennom helgene resten av året,- ikke noe nytt og annet det heller. 

Kan vel si det sånn at for meg er husarbeid en jobb, planlegge ting man kan gjøre sammen , det er jobb- ikke ferie. Bor vi et annet sted disse fridagene,- DA blir det ferie, for da trenger man ikke gjøre det "samme gamle",- iallefall ikke på samme måte som man "må" hjemme. Og man har nye ting utenfor døra man kan oppleve. Man trenger ikke planlegge så mye for at ting skal bli spennende! Turene er uansett nye, badeland er et annet og restauranten servere annen mat. Og kanskje kan vi se sola til og med. DA begynner vi å kan kalle det ferie,- for da har man fri også  fra hjemmejobben og ikke bare "fri fra den betalte jobben". 

Og selv om jeg ser på hus og praktiske ting som følger med barn som jobb, så er det ikke sagt at jeg mistrives med det! Men det er godt og komme seg unna ALT det samme gamle og bare være. Bare være sammen som familie og ta inn en "ny verden" fra dag til dag som det passer seg. 

Om dere er et annet sted, må dere fortsatt ha i dere mat, rydde vekk rot og få på dere reine klær. Du legger jo lista for husarbeid helt selv? 

Skrevet

https://snl.no/ferie

Ferie er et allerede forhåndsdefinert ord. 🤷‍♀️ Hva du mener det betyr har ikke noe å si. 

Anonymkode: bc587...95f

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Om dere er et annet sted, må dere fortsatt ha i dere mat, rydde vekk rot og få på dere reine klær. Du legger jo lista for husarbeid helt selv? 

Det er jo nettopp det, er man hjemme er "lista lagt";- og jeg (og flere med meg kan det virke som) klarer ikke endre dette hjemme. Drar man bort så setter man seg andre "Mål":, hele familien. Og noen gang har man jo med klær og utstyr nok til perioden man er på tur, og man vasker ikke klær, man har med nok rene.

Jeg skulle ønske jeg var istand til å ta fri fra hjemmejobben når jeg har fri fra jobben, slik at det faktisk kunne bli "ferie hjemme",- men hodet styrer seg selv, desverre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2022-7-12 den 19.13):

man ikke reiser vekk? Og skal ingen verdens ting. Hvilke ferie er det! 

Ferie er fri fra jobb og fri fra hverdagens vanlige gjøremål. 

Jeg er ufør, men har ferie for det. 

Anonymkode: 6e790...9c7

Skrevet

Men hvorfor reiser du ikke bort da, HI? Hvis det er det du vil?

Anonymkode: b3f83...3fd

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ferie er fri fra jobb og fri fra hverdagens vanlige gjøremål. 

Jeg er ufør, men har ferie for det. 

Anonymkode: 6e790...9c7

Hva har du ferie fra da? Ferie er fri man opptjener seg gjennom arbeid.

Anonymkode: beffc...041

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Men hvorfor reiser du ikke bort da, HI? Hvis det er det du vil?

Anonymkode: b3f83...3fd

Fordi det blir dyrt selv med få overnattinger. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Fordi det blir dyrt selv med få overnattinger. 

Ja, det er fæle greier altså. For å komme seg ut av huset må man dessuten gå den lange, seige mila som heter dørstokkmila.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er fæle greier altså. For å komme seg ut av huset må man dessuten gå den lange, seige mila som heter dørstokkmila.

Hva mener du her? Var snakk om ferietur her. Ikke gå på tur. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du her? Var snakk om ferietur her. Ikke gå på tur. 

Ja, det snakker jeg også om. At samme hva som er mulighetene og ideene, så finner du en innvending imot dem. Alltid er det noe som stopper deg. Om så bare at du må løfte foten 2 cm opp for å komme deg over dørstokken. 
Foreslår noen at du skal bli med i en sånn "la oss ikke være ensomme i ferien"-gruppe, så argumenterer du imot med påskudd om at de folka er i feil alder, så da kan ikke du delta. Når noen foreslår morsomme ting du kan gjøre, så argumenterer du imot med påskudd om at du ikke kan gjøre det aleine, for det er trist. Når så ungen din viser seg å være hjemme likevel, så argumenterer du imot alle gode ideer fordi du skulle jo egentlig ha vært aleine denne uka, og da går det ikke an å gjøre noe morsomt med barnet. Da må du ligge til sengs og sippe over at han ikke fikk dra på tur. (Skal si du vet å muntre ham opp når uforutsette ting skjer!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...