Gå til innhold

Liker dere å få vertinnegaver?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Foretrekker å kjøpe slikt selv jeg. Ser bare ikke poenget med å dra med seg gave bort ele tiden. Det blir jo fort flere i uka

Anonymkode: e2d6e...122

Er du invitert på middag og venninnekvelder flere ganger i uka? 

Anonymkode: d0861...9ec

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Neivel? Det fungerer helt utmerket på mitt kjøkken. Heldigvis har jeg ikke folk i min omgangskrets som er så utakknemlige. 

Anonymkode: 1abf5...50c

https://www.vi.no/forbruker/en-potensiell-bakteriebombe/73619122

Anonymkode: 3173a...47d

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ja? Man vasker jo klutene etter bruk. Microfiber gir fra seg partikler som går i vannet. Det vil vi helst ikke ha?

Anonymkode: b2dfb...0ec

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja? Man vasker jo klutene etter bruk. Microfiber gir fra seg partikler som går i vannet. Det vil vi helst ikke ha?

Anonymkode: b2dfb...0ec

Leste du artikkelen. De var helt enige om hva som var vest.

Selv trenger jeg ikke gaver, verken vertinnegaver eller noe annet. Bursdager er eneste unntak, jeg trenger ikke gaver til jul heller. 
Hvis jeg inviterer på middag, tar jeg gjerne imot en vinflaske eller noe annet godt som alle i selskapet kan fortære i løpet av kvelden. Alt annet er unødvendig. 

Anonymkode: 40236...52f

Anonym bruker skrev (På 13.7.2022 den 12.20):

Gavepapir og kartong skal ikke sorteres sammen her. Det er ikke vanskelig, men gavepapir skal i restavfallet og det har en tendens til å bli fult. (Akkurat å bli kvitt gavepapir har ikke vært et problem for meg, men jeg forstår problemstillingen.)

Jeg også. 

• 3 uker senere...

Annonse

Anonym bruker skrev (På 15.7.2022 den 1.19):

Selv trenger jeg ikke gaver, verken vertinnegaver eller noe annet. Bursdager er eneste unntak, jeg trenger ikke gaver til jul heller. 
Hvis jeg inviterer på middag, tar jeg gjerne imot en vinflaske eller noe annet godt som alle i selskapet kan fortære i løpet av kvelden. Alt annet er unødvendig. 

Det er mye i verden som er unødvendig. Men dette høres jo bare ut som Tussi med pms.

sug lut skrev (2 timer siden):

Det er mye i verden som er unødvendig. Men dette høres jo bare ut som Tussi med pms.

Og dette hørtes ut som grumpy old fart, som alltid må kommentere noe surt og dritt til folk. Hva med å bare godta at ikke alle ønsker påtvungne ting i gave når de inviterer til vanlig middag? For mange er det å treffe venner gave nok, og de er ikke så veldig materialistiske.

Anonymkode: ceca3...5b1

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Og dette hørtes ut som grumpy old fart, som alltid må kommentere noe surt og dritt til folk. Hva med å bare godta at ikke alle ønsker påtvungne ting i gave når de inviterer til vanlig middag? For mange er det å treffe venner gave nok, og de er ikke så veldig materialistiske.

Påtvunget gave? Jøss. Alt man kan gjøre til et problem. 

*Miss Marple* skrev (20 minutter siden):

Påtvunget gave? Jøss. Alt man kan gjøre til et problem. 

På samme måte som man gir folk kallenavn og latterliggjør dem bare fordi de ikke vil ha vertinnegave. Hvorfor gjøre dette til et problem at folk heller ønsker annen oppmerksomhet?

Man går da ikke i middag uten å ta med noe? Det har jeg aldri gjort og heller aldri opplevd at andre har gjort hos meg. Vin eller blomster er det vanligste. Jeg har ALDRI opplevd å få personlige produkter (leppepomade etc.) i vertinnegave. Det er alltid ting som kan deles. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tror du trenger å få flere vertinnegaver.

Annonse

Ekspatt skrev (Akkurat nå):

Jeg tror du trenger å få flere vertinnegaver.

Jeg får bestandig noe når folk kommer på besøk :) Men jeg har også et par venninner som er svært lite materialistiske og ikke ønsker enda flere ting enn de har, og det respekterer jeg selvfølgelig uten å le av dem. Vennskap er nettopp å godta hverandre med alle særhetene og meningsforskjellene, uten å gjøre narr eller lage en diskusjon.

hysterika skrev (5 minutter siden):

Man går da ikke i middag uten å ta med noe? Det har jeg aldri gjort og heller aldri opplevd at andre har gjort hos meg. Vin eller blomster er det vanligste. Jeg har ALDRI opplevd å få personlige produkter (leppepomade etc.) i vertinnegave. Det er alltid ting som kan deles. 

Det kommer også an på verten - hos meg ville verken en potteblomst eller alkohol passe inn (drikker ikke alkohol og klarer ikke å ta vare på potteblomster). Men blomsterbuketter, sjokolade, hjemmelaget syltetøy eller kjeks - bring it on :) 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg får bestandig noe når folk kommer på besøk :) Men jeg har også et par venninner som er svært lite materialistiske og ikke ønsker enda flere ting enn de har, og det respekterer jeg selvfølgelig uten å le av dem. Vennskap er nettopp å godta hverandre med alle særhetene og meningsforskjellene, uten å gjøre narr eller lage en diskusjon.

Vertinnegaver trenger heldigvis ikke være materialistiske ting - det kan, som nevnt over, være noe som kan spises og drikkes av alle, eller en bukett plukket fra egen hage.

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Men mange vertinnegaver er jo som du leser noe man kan dele, enten ved å spise/drikke eller nyte synet av (blomster). De ikke-materialistiske må vel også spise og drikke? 

*Miss Marple* skrev (1 minutt siden):

Men mange vertinnegaver er jo som du leser noe man kan dele, enten ved å spise/drikke eller nyte synet av (blomster). De ikke-materialistiske må vel også spise og drikke? 

Kan man definere det som "gave" når man tar med noe som alle spiser og drikker? Det blir mer som spleiselag for meg, vertinnegave er jo definert som gave til verten/vertsparet, altså noe spesielt for dem, og ikke alle gjestene. Jeg mener likevel at man må kunne respektere ønsket om å ikke få noe, uten å latterliggjøre og drive med navnekalling. Vi er alle forskjellige, og forskjellene skal respekteres så lenge det man gjør ikke skader noen. 

Vi har for eksempel vært i bryllup der brudeparet uttrykkelig sa at de ikke ønsket gave, men at vi gir en valgfri sum til en god sak hvis vi ønsket det. Ingen av oss gjester reagerte negativt eller latterliggjorde brudeparet.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Kan man definere det som "gave" når man tar med noe som alle spiser og drikker? Det blir mer som spleiselag for meg, vertinnegave er jo definert som gave til verten/vertsparet, altså noe spesielt for dem, og ikke alle gjestene. Jeg mener likevel at man må kunne respektere ønsket om å ikke få noe, uten å latterliggjøre og drive med navnekalling. Vi er alle forskjellige, og forskjellene skal respekteres så lenge det man gjør ikke skader noen. 

Det er ikke og har aldri vært noen grunn til å respektere sosiale avvikere.

Anonymkode: 49035...fb6

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke og har aldri vært noen grunn til å respektere sosiale avvikere.

Anonymkode: 49035...fb6

Men da lar du være å ha vennskap med dem og komme dit på middag - vips, problemet løst. Du har heller ikke forstått hva respekt er. Man respekterer andre fordi man er et godt og inkluderende menneske, ikke for de andres skyld. Hvis du føler deg bedre av å ikke respektere mennesker som er annerledes enn deg, kan du fortsette. Men tro meg, du vil få det mye bedre med deg selv hvis du utstråler positivitet, inkludering og kjærlighet i stedet for latterliggjøring og forakt. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Vi har for eksempel vært i bryllup der brudeparet uttrykkelig sa at de ikke ønsket gave, men at vi gir en valgfri sum til en god sak hvis vi ønsket det. Ingen av oss gjester reagerte negativt eller latterliggjorde brudeparet.

Selvsagt respekterer man om det spesifikt blir bedt om å ikke få gave, men det har jeg enda aldri opplevd.

Man trenger ikke dele vertinnegaven med gjestene, men den er likevel ofte delbar. Nettopp fordi de fleste har nok av ting og tang så blir valget å ta med noe man kan kose seg med, enten sammen med gjestene eller siden. Jeg har aldri opplevd at dette kan være et problem hos noen, faktisk. 

Om latterliggjøring og navnekalling er et problem i omgangskretsen så bør man vel heller sette inn støtet der? Det er vel ikke normal oppførsel blant voksne folk. 

Endret av *Miss Marple*
*Miss Marple* skrev (4 minutter siden):

Selvsagt respekterer man om det spesifikt blir bedt om å ikke få gave, men det har jeg enda aldri opplevd.

Man trenger ikke dele vertinnegaven med gjestene, men den er likevel ofte delbar. Nettopp fordi de fleste har nok av ting og tang så blir valget å ta med noe man kan kose seg med, enten sammen med gjestene eller siden. Jeg har aldri opplevd at dette kan være et problem hos noen, faktisk. 

Om latterliggjøring og navnekalling er et problem i omgangskretsen så bør man vel heller sette inn støtet der? Det er vel ikke normal oppførsel blant voksne folk. 

Jeg setter inn støtet der jeg merket problemet - i innlegget jeg siterte. Og takk for at du bekrefter at det ikke er normal oppførsel. Da er vi enige. 

sug lut skrev (4 timer siden):

Nei, det er ikke sånn at dine gleder er alles gleder vøtt.

Noen syns ikke det fins noe mer vidunderlig enn en dag på skjønnhetssalong. Andre får kløe ved tanken på å ligge stille og la fremmede pille seg i øyenbryna og på tåneglene.

Noen syns det er deilig å pakke ut presanger både tirsdag og fredag og rope wow til alt de får. Andre er ikke opptatt av materielle ting, og ser bare en ny gjenstand, basert på venninnens smak og ikke ens egen, som skal ha plass et sted i et allerede trangt hus. 

Hengebukksvinet skrev (1 time siden):

Ja, jeg liker å få vertinnegaver. Liker å få alle slags gaver. Elsker gaver🙈 Veldig glad i å gi gaver også🤩

Det er OK for deg, men det er jo ikke alle som har gjenstander som kjærlighetsspråk. 

*Miss Marple* skrev (16 minutter siden):

Jeg fortalte en gang her på forum at jeg ikke ønsket meg noe til jul og at jeg hadde bedt familie og venner om å heller ikke kjøpe meg noe. Unntaket var hvis de hadde laget noe til meg.

Det var virkelig IKKE mange her på forum som syntes det var noe man skulle «respektere», deg selv inkludert. Og siden jeg var så dum og hadde et unntak for dem som lagde noe selv (jeg vet at svigermor strikker til folk, og hun starter i god tid) så fikk jeg høre at «du virker sykelig opptatt av at folk skal strikke til deg!» og «det er like dyrt med garn som med andre gaver!»

Så nei, man slipper ikke unna verken disrespekt eller skjellsord hvis man sier at man HAR alle de ting man trenger å ha. Og du kan bare ta en god lang kikk i speilet, for den om hvor sykelig det var, kom fra deg selv…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...