Gå til innhold

Liker dere å få vertinnegaver?

Anbefalte innlegg

Jeg har ganske ofte folk på mat og i mer formelle selskaper og vi har folk som overnatter fordi det er hyggelig eller praktisk. De siste q0-15 årene har det blitt stadig mer vanlig ned "vertinnegaver". Jeg må innrømme at jeg synes det er en uting. Greit nok med litt sjokolade eller vin vi kan dele om en venninne er på besøk, selv om det er unødvendig, men ellers synes jeg det er mest kleint. Kan ikke folk bare komme fordi det er hyggelig i stedenfor å skulle gjøre opp for seg eller hvorfor de nå gjør det?  Selv tør jeg snart ikke si ja til en vanlig pizza og filmkveld uten måtte ut å handle gave først.

Anonymkode: 3173a...47d

Fortsetter under...

Vertinnegaver har man da hatt i alle år. Husker at mamma Finn det om hun inviterte venner på middag. Ikke de som kom på kaffe, men om de ble invitert på middag. Her er det ofte vin, og det drikker jeg ikke, så det blir til alle. Vin som gis til meg og jeg serverer andre. Da er det til fellesskapet, ikke til meg.

Anonymkode: b4651...d8a

Liker det ikke. Ser ikke poenget? Kleint når venninner kommer på middag og de har med gave; jeg har da ikke bursdag? Det er typisk de som er overdrevet opptatt av status og fasade som holder på med det her. 

Anonymkode: e2d6e...122

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

For de fleste er det en hyggelig gest, for noen få snurpefitter er det enda en grunn til å finne noe å kritisere og syte over. 

Anonymkode: b2dfb...0ec

Snurpefitte faktisk. Fjernt å skulle betale for seg mener jeg. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

For de fleste er det en hyggelig gest, for noen få snurpefitter er det enda en grunn til å finne noe å kritisere og syte over. 

Anonymkode: b2dfb...0ec

Jeg skjønner jo at det er hyggelig ment og jeg setter pris på at de forsøker å være hyggelige, men jeg synes fortsatt det er noe tull og liker det ikke. Det hadde kanskje vært annerledes hvis det ikke var så ofte, men det er så unødvendig og vi får så mye vi aldri bruker.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du egentlig? Fint med sjokolade og vin, men ellers ikke?

Har du skjønt hva vertinnegave er? 

Anonymkode: d0861...9ec

I uformelle settinger der det passer å dele det de har med kan det være hyggelig, selv om det er unødvendig. Noe ut over det liker jeg ikke så godt.

Regner du ikke sjokolade og vin som vertinnegaver?

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

I uformelle settinger der det passer å dele det de har med kan det være hyggelig, selv om det er unødvendig. Noe ut over det liker jeg ikke så godt.

Regner du ikke sjokolade og vin som vertinnegaver?

Sjokolade og vin er helt typiske vertinnegaver.

Har du glemt dem så ikke ta det så ille opp. Slike ting er som regel helt miljøavhengig. Gir ikke du, så gir ikke andre rundt seg heller. Ikke noe stress. 

Anonymkode: d0861...9ec

En liten ting er ok, men helt unødvemdig egentlig. Jeg synes det er kleint som i den andre tråden hvor det skal gis vin, blomst, en hårkur, en solkrem og en leppepomade. Det er alt for mye og litt flaut å være mottaker av.

Anonymkode: 2e5e5...144

Annonse

LillaGorilla♥♥ skrev (3 minutter siden):

Det trenger da ikke være noen store greier, men det er hyggelig å både gi og få en liten oppmerksomhet som takk for invitasjon til hyggelig lag? Det å gjøre noe hyggelig for andre er da ikke negativt?

Man får litt sånn følelsen av at de ikke er såmye ute på ting. For de kan da umulig drive å kjøpe og ta med gave hver gang de er hos noen??

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Man får litt sånn følelsen av at de ikke er såmye ute på ting. For de kan da umulig drive å kjøpe og ta med gave hver gang de er hos noen??

Ikke hver gang man er hos noen, men hver gang man er invitert på noe hvor vertskapet har gjort en innsats for å stelle i stand noe. 

LillaGorilla♥♥ skrev (8 minutter siden):

Det trenger da ikke være noen store greier, men det er hyggelig å både gi og få en liten oppmerksomhet som takk for invitasjon til hyggelig lag? Det å gjøre noe hyggelig for andre er da ikke negativt?

Nemlig, det er virkelig bare hyggelig å kunne gjøre noe fint for andre, vise dem at  man verdsetter det de gjør. 

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det er vel heller motsatt- at de som ikke er vant med det ikke er så ofte ute på ting og dermed ikke vant med det? I alle kretser jeg har vanker i har det vært vanlig med vertinnegaver. Ikke hver gang, type kaffebesøk osv, og heller ikke til alle.

Jeg tar feks ikke med noe når jeg annenhver søndag drar opp til pappa på middag. Ei heller forventer jeg noe når vi ber svigers over på kaffe eller en venninne stikker innom på et glass vin eller andre mer «vanlige» ting. 
Men når venninnen min inviterer til førjulslunsj, svigermor til forening eller naboen til 17. mai- brunsj eller lignende, så har jeg gjerne med en blomst eller vin, ja. Slik har det som sagt vært i alle «sosiale lag» jeg har frekventert, helt siden jeg var yngre. Det var også vanlig på min mors tid. 
Jeg greier bare ikke forstå hva som er negativt med en hyggelig oppmerksomhet til vertinnen?

Det er bare koselig så lenge det er små ting, og gjerne som kan deles (vin, sjokolade, nøtter ol.) eller en blomst. Her er dette vanlig å ta med, men første gang man er hos noen er det vanlig å ta med noe mer "gavete".

Anonymkode: 99fce...74d

amandine skrev (36 minutter siden):

Ikke hver gang man er hos noen, men hver gang man er invitert på noe hvor vertskapet har gjort en innsats for å stelle i stand noe. 

Gjør de ikke det hver gang man blir bedt på middag da? Eller hvordan vet du da på forhånd om de har gjort en innsats eller ikke? Merkelig holdning. 

LillaGorilla♥♥ skrev (17 minutter siden):

Det er vel heller motsatt- at de som ikke er vant med det ikke er så ofte ute på ting og dermed ikke vant med det? I alle kretser jeg har vanker i har det vært vanlig med vertinnegaver. Ikke hver gang, type kaffebesøk osv, og heller ikke til alle.

Jeg tar feks ikke med noe når jeg annenhver søndag drar opp til pappa på middag. Ei heller forventer jeg noe når vi ber svigers over på kaffe eller en venninne stikker innom på et glass vin eller andre mer «vanlige» ting. 
Men når venninnen min inviterer til førjulslunsj, svigermor til forening eller naboen til 17. mai- brunsj eller lignende, så har jeg gjerne med en blomst eller vin, ja. Slik har det som sagt vært i alle «sosiale lag» jeg har frekventert, helt siden jeg var yngre. Det var også vanlig på min mors tid. 
Jeg greier bare ikke forstå hva som er negativt med en hyggelig oppmerksomhet til vertinnen?

Hvis det lun er julelunsj og 17 mai brunsj man er på i løpet av året, så stemmer jo min teori ganske bra da. Da er man ikke mye ute på ting. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...