Gå til innhold

Ok å si fra nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er på ferie med noen venner. Jevnaldrende barn. Vennenes ene barn (tenåring) er i den likegyldige fasen, og NEKTER å bruke sommertøy. Nå har vi vært på tur og funnet på ting og hver gang har vi måttet finne et sted i skyggen, gå inn et sted det er aircondition fordi denne tenåringen er varm. Så i dag har jeg tenkt å si, hvis ikke h*n kler seg fornuftig i dag så tar vi null hensyn til at noen trenger pause i skyggen. Når man går med tykk joggebukse, t-skjorte og hettegenser i 30 varmegrader så blir man varm. Jeg har ikke sagt noe men i dag har jeg null planer om å sitte å spise lunsj i en mørk restaurant pga en sta tenåring som er varm. 

Anonymkode: 37636...f6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere ikke bare å la tenåring sitte i skyggen mens dere andre setter dere i solen? 

Anonymkode: 2485a...b7f

Skrevet

Hadde sagt fra med en gang... Og jeg hadde tvunget min dustete tenåring til å sitte i sola. 

Anonymkode: c4f38...4b2

Skrevet

Ja det er helt ok å si ifra nå 🙂 Evnt får dere dele dere. De må finne på ting for seg selv så gjør dere deres greie. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Kan dere ikke bare å la tenåring sitte i skyggen mens dere andre setter dere i solen? 

Anonymkode: 2485a...b7f

Det kan jo ikke Hi bestemme. Det skal jo foreldrene selv si ifra om. Noe de tydeligvis ikke gjør. 

Skrevet

Når dere avtaler aktivitet eller spisested, hadde jeg bare sagt "i dag har vi lyst til å være i / spise i sola". Hvis det protesteres, hadde jeg sagt at da kan dere bare dele dere i noen timer. Ikke vær sur, ikke føl at dere må forklare, ikke legg "skylden" på tenåringen. Dere ønsker bare litt ulike ting, og det må det være rom for når man er flere på ferie sammen.

Skrevet

Selvsagt

Det er din ferie.

Anonymkode: 5df0e...a6b

Skrevet

Tenger ikke si fra til noen. Si bare «vi setter oss ute i dag. Er så deilig med varmen» trenger ikke kommentere noe på ungdommen

Anonymkode: d31d1...0db

Skrevet

Har du snakket med foreldrene om det? Bare vet dessverre av egne erfaring at påkledning hos tenåringer kan komme av helt andre årsaker enn vilje. Nå aner ikke jeg om det stemmer her, men jeg ville kanskje avventet med å proklamere det i plenum.

Anonymkode: 18381...f95

Skrevet

Jeg tenker at det kanskje ligger noen problemer bak her, at ungdommen ikke gjør dette for å være vanskelig. Kanskje du kan vise forståelse, men likevel si fra/avtale at ikke dere alle kan ta hensyn til dette og ta pauser og avlyse ting for da ødelegger det ferien for resten. Hvordan håndterer foreldrene dette da? Jeg kjenner også en tenåring som nekter å bruke sommertøy, hun går alltid kledd i jeans, hettegenser og tette sko uansett hvor varmt det er og blir jo selvfølgelig veldig varm. Bakgrunnen for dette er en historie med mobbing, usikkerhet, komplekser og psykiske problemer, men veldig få vet om det og mange synes nok det er rart at hun ikke kler av seg litt når det er så varmt. Hun klager aldri og ber om at andre tar hensyn og pauser da, men ser jo at hun ikke har det så greit når vi er på turer sammen. 

Anonymkode: 55a7a...dc8

Skrevet

"Er i den likegyldige fasen, og Nekter å bruke sommertøy.

Og dette svarer folk  seriøst på? Fy faen. 

Ikke rart det tar tid å komme videre.

Jeg tror visse ting bør legaliseres snart

Vi må komme bli litt klokere? Bare litt?? 

Anonymkode: 8f4b2...e2a

Skrevet

Ja, det er helt innenfor å si i fra.
2 familier skal IKKE føye seg etter at EN tenåring skal få viljen sin.

Anonymkode: 11842...394

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

You make sense! 

Anonymkode: 14a95...ed5

Skrevet

Har selv en datter som er full av merker etter selvskading og har spiseproblemer. Hun kler selvfølgelig ikke av seg foran "gud og hvermann" nå så alle kan se...

Men jeg ville aldri forventet at andre skal ta hensyn til det. Andre må ikke være i skyggen eller på steder med aircondition fordi min datter sliter psykisk.

Det er veldig rart at det forventes synes jeg.

At årsaken til genser og bukser ikke blir nevnt er greit, men ikke at dere andre må føye dere etter ønsket om skygge.

Helt greit å si ifra, men ikke si at det er hennes skyld eller at hun skal kle av seg. Bare si at da går dere et kjøligere sted i dag også går vi ut i sola, er jo derfor vi er på ferie så da deler vi oss bare litt. 

Trenger da ikke være noe problem det.

Anonymkode: 2fc34...fa0

Skrevet

Når jeg var på den alderen så nektet jeg også plent å gå med sommerklær. Jeg hadde veldig dårlig selvbildet å syns jeg hadde stygge bein,for mye mage og for små pupper. Så gikk heller med for mye klær i 30 grader enn å gå i sommerklær å vise kroppen jeg hatet. Jeg var absolutt ikke tjukk,jeg hadde bare ett forvrengt bildet av meg selv.  Kan være at ungdommen i hi sitt innlegg sliter med noe av det samme.

Anonymkode: 7ac81...5ab

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Er su fyll?

Anonymkode: 13799...7d0

Skrevet

Har selv en datter som er full av merker etter selvskading og har spiseproblemer. Hun kler selvfølgelig ikke av seg foran "gud og hvermann" nå så alle kan se...

Men jeg ville aldri forventet at andre skal ta hensyn til det. Andre må ikke være i skyggen eller på steder med aircondition fordi min datter sliter psykisk.

Det er veldig rart at det forventes synes jeg.

At årsaken til genser og bukser ikke blir nevnt er greit, men ikke at dere andre må føye dere etter ønsket om skygge.

Helt greit å si ifra, men ikke si at det er hennes skyld eller at hun skal kle av seg. Bare si at da går dere et kjøligere sted i dag også går vi ut i sola, er jo derfor vi er på ferie så da deler vi oss bare litt. 

Trenger da ikke være noe problem det.

Anonymkode: 2fc34...fa0

Har samme situasjon hjemme selv, var derfor jeg nevnte at det kan være greit å ta den litt i forkant i ro fremfor å statuere ett eksempel. Jeg er forøvrig helt enig i at ikke et helt reisefølge skal tilpasse ferien sin, tror nok neppe jeg ville reist med noen når det stod på som verst her. Men viktig å ikke understreke poenget bardust i plenum, i hvert fall ikke av typen, nå gidder vi ikke føye oss etter tenåringsnykker. Er det en ting jeg har lært av det her, så er det å være litt obs på unge som pakker seg ulogisk inn i store klær. 

Holder å si at vi ønsker å sitte ute i sola, men dere må gjerne sette dere inne. Det er jo helt i orden at ikke man gjør alt sammen hele tiden også. Tross alt. 

Anonymkode: 18381...f95

Skrevet

Er su fyll?

Anonymkode: 13799...7d0

Eh? 

Anonymkode: 5df0e...a6b

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Er på ferie med noen venner. Jevnaldrende barn. Vennenes ene barn (tenåring) er i den likegyldige fasen, og NEKTER å bruke sommertøy. Nå har vi vært på tur og funnet på ting og hver gang har vi måttet finne et sted i skyggen, gå inn et sted det er aircondition fordi denne tenåringen er varm. Så i dag har jeg tenkt å si, hvis ikke h*n kler seg fornuftig i dag så tar vi null hensyn til at noen trenger pause i skyggen. Når man går med tykk joggebukse, t-skjorte og hettegenser i 30 varmegrader så blir man varm. Jeg har ikke sagt noe men i dag har jeg null planer om å sitte å spise lunsj i en mørk restaurant pga en sta tenåring som er varm. 

Anonymkode: 37636...f6c

Hvis det er 30 grader blir man varm uansett altså. Noen tåler varme dårligere enn andre. 

Anonymkode: d6a52...5d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...