Anonym bruker Skrevet 11. juli 2022 #1 Skrevet 11. juli 2022 Jenta mi sliter med besvimelse, oppkast og mage/rygg vondt når hun har mensen. Har vært hos lege og hun hadde lite jern så startet med jerntabletter, da ble det bedre, men når vi sluttet etter en "kur" som avtalt med lege så er det pån igjen. Nå ligger hun i senga på ferie med smerter og har kastet opp og holdt på å besvime. Vurderer å høre om hun kan få p-piller, vil det hjelpe noe? Anonymkode: 2b39d...f26
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 11. juli 2022 #2 Skrevet 11. juli 2022 Ja, hun kan få Loette og spise dem uten opphold. Da trenger hun ikke ha mensen så ofte. Det ble løsningen for min datter. Hun må til lege for å få å p-piller når hun er så ung.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2022 #3 Skrevet 11. juli 2022 Snakk med lege! Venninnen til min datter fikk hormonspiral da hun var 14, de er 15 nå. Det er mindre hormoner, mindre bivirkninger og mindre fare for brukerfeil med spiral enn med piller. Hun fikk det fordi hun blødde så enormt mye, blødde gjennom både ob og nattbind, veldig kleint for henne og nærmest umulig med idrett. De ønsker vel ikke å sette unge jenter som ikke er ferdig utviklet på mer hormoner enn nødvendig, det kan forstyrre den naturlige puberteten og utvikling? Før gav de bare spiral til de som har fått barn, men sånn er det ikke lenger. Anonymkode: 98613...534
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2022 #4 Skrevet 11. juli 2022 Takk for svar dere. Har tenkt å høre med legen igjen. Må og høre om hva min datter vil, spiral eller piller. Har hørt om det med spiral. Den nye er mye mindre, men samme effekt. Hi Anonymkode: 2b39d...f26
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2022 #5 Skrevet 11. juli 2022 Min ene datter fikk p-piller når hun var 14år. Hun fikk p-piller for å se om det kunne lindre litt av smertene. Det fjerna mensen helt til hun tok coronavaskina i fjor. Da har mensen kommet tilbake, men hun har ikke slik vondt som hun hadde før. Hun hadde ett lite håp om at de ville gjøre st hun gikk litt opp i vekt også, men det har hun ikke gjort. Storesøster fikk pstsv når hun var 16år og hun gikk heller ikke noe opp i vekt så derfor hun ville ha piller. Anonymkode: 376a0...361
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2022 #6 Skrevet 11. juli 2022 Kanskje hun også bør sjekkes for om hun har endometriose? Dette er jo en kvinnesykdom som blir altfor sjeldent tatt tak i tidlig, noe som gjør at jenter og kvinner må slite mye mer enn nødvendig, uten å vite hvorfor. Anonymkode: a6f63...5d2
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2022 #7 Skrevet 11. juli 2022 Jeg tror jeg ville tatt henne med til en gynekolog. De vet mer enn fastlegene. Godt at du tar tak i det. Jeg hadde det akkurat slik du beskriver, men fikk bare beskjed om å leve med det. Også da jeg havnet på legevakten med hodeskade etter besvimelse. Vi skal ikke godta at døtrene våre må gjennomgå slike smerter regelmessig. Jeg har faktisk snakket med min mann om det. Hvis jeg dør og datteren vår får de samme smertene må det tas alvorlig. Han måtte love meg å hjelpe henne alt han kan. At samfunnet og legestanden sier det er helt naturlig at tenåringer (og yngre) vrir seg, kaster opp og besvimer av smerter hver fjerde uke er helt forkastelig. Anonymkode: 2ac10...19c
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2022 #8 Skrevet 11. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Takk for svar dere. Har tenkt å høre med legen igjen. Må og høre om hva min datter vil, spiral eller piller. Har hørt om det med spiral. Den nye er mye mindre, men samme effekt. Hi Anonymkode: 2b39d...f26 Ville heller hatt p stav til de då unge Anonymkode: fdee9...470
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2022 #9 Skrevet 11. juli 2022 I usa anbefales nå hormonspiral som førstevalg til unge jenter. Det eneste jeg angrer på med min hormonspiral er at jeg ikke satte den inn tidligere. Jeg har altså gått fra å være skikkelig syk og ubrukelig i dagene jeg har mens til nesten null symptomer. Mensen er helt borte nå. Håper datteren din finner ut av det. Anonymkode: 5ec87...a92
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 11. juli 2022 #10 Skrevet 11. juli 2022 Enig med hun som nevnte endometriose. Med så voldsomme symptomer bør hun utredes for det samtidig😅
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2022 #11 Skrevet 11. juli 2022 Har satt tolvåringen på p-piller her. Hun er tungt arvelig belastet med endometriose og viser symptomer. Ingen grunn til å drive med mensen da. Anonymkode: 1cbda...cde
Pobie Skrevet 11. juli 2022 #12 Skrevet 11. juli 2022 Bare hold et øye med humøret hennes, for enkelte påvirkes ganske kraftig av p-piller. Og du må være klar over at p-piller ofte fører til diverse vitaminmangler og dette burde sjekkes jevnlig.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2022 #13 Skrevet 11. juli 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (47 minutter siden): Enig med hun som nevnte endometriose. Med så voldsomme symptomer bør hun utredes for det samtidig😅 Hvordan utredes det? Trodde man måtte gjøre en kikkhullsoperasjon for å finne det ut? Anonymkode: 9f8f2...495
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå