Gå til innhold

Felles økonomi - hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tenkt å få felles økonomi, men er litt usikker hvordan vi bør gå fram. 
Min mann tjener nå ca. 200k mer enn meg i året, men har en del gjeld. Så pr nå har jeg "bedre råd" enn han, men når han er ferdig nedbetalt til neste år vil han igjen ha mer enn meg. Planen framover er at jeg hjelper til med nedbetalingen. 

Tenker å skaffe en felleskonto, hvor vi setter inn like mye, men lar stå f.eks 5.000-10.000 hver på brukskonto. Dette for drivstoff, og penger vi bruker "fritt". Siden felleskontoen vil stå med overskudd hver måned vil det også bli en bufferkonto, hvor det selvsagt være mulig å også bruke noe der om det er noe spesielt utover det som er igjen på brukskonto, men da litt mer i fellesskap. 

Pr nå har vi felles økomini -ish, som bare funker sånn halvveis. Det er mye deg og meg, og resultatet er litt tullete. Siden vi nå er nygifte skal vi prøve å omstille oss til helt felles økonomi 😅

Hvordan gjør andre det med felles? 

Anonymkode: 8aa45...45c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har hver vår lønningskonto/personkonto med kort.

Så har vi en felles regningskonto som går til alle regninger, alt fra lån til mobil, forsikringer og strøm. Alt av faste utgifter går fra denne kontoen. Som dere går den litt i pluss hver måned så det bygger seg opp en buffer der som kan brukes ved uforutsette utgifter, sist ble den brukt til innkjøp av nytt kjøleskap.

Så har vi en felles matkonto med eget kort, denne brukes i matbutikk. Hos oss er det enkelt for jeg står for all handling, men bytter dere på med å reise på butikken er det jo bare å ha to kort til denne.

Så har vi en felles sparekonto, trekker 300 kr fra hver på lønningsdag og setter inn på en felles sparekonto. Sist tømt da vi måtte grave opp kloakken...

Barnetrygdene går inn på min konto, for det er stort sett jeg som handler allverdens småting ungene trenger.

Tilbake har vi hver vår personkonto med penger til drivstoff, frisør, tannlege, gaver, lommepenger osv. Her er det litt tilfeldig hvem som betaler hva, kan like gjerne være han som trekker kortet som meg. Vipser til ungene og slike ting, vi betaler når det passer og det er aldri sånn at en er blakk og den andre har penger.

Vi har også hver våre sparekontoer.

Han betaler inn mer enn meg til felleskontoene fordi han tjener mer. Akkurat nå betaler han inn 22.000 og jeg 16.000 som går til felleskonto og matkonto. Mulig vi må justere opp littegrann, for nå sliter jeg med å holde matbudsjettet....

Anonymkode: 3dd04...d8a

Skrevet

Fellesøkonomi vil si at alle pengene kommer inn på en felles konto hvor alle utgiftene også trekkes fra.
Begge har kort til denne kontoen og personlig forbruk går også fra den kontoen samt at man har en (eller flere) felles sparekontoer.

Det vi har er semi fellesøkonomi.
For oss vil det si (det fins flere måter å gjøre det på) vi får lønn på hver vår konto og har egne sparekontoer.
Vi har gått gjennom hva vi har av fellesutgifter (mat, regninger, klær til barna, drivstoff +++) og fordelt de utgiftene ut fra hva vi har i lønn. Den fordelingen forteller oss hvor mye hver av oss skal sette over på en felleskonto hver måned hvor alle fellesutgiftene blir trukket fra og som vi har kort til.
Er det måneder med ekstrautgifter (som for eksempel ved ferie, jul og så videre) blir alt trukket på et kredittkort, og når regningen på kortet kommer setter hver av oss ekstra over på denne felleskontoen og hele kredittkortregningen blir betalt på første forfall slik at vi slipper renter og gebyrer.
Det vi har igjen går til personlig forbrukt og sparing.

I deres tilfelle ville utgiftene til hans lån blitt tatt av det han har igjen etter han hadde betalt inn på denne felles kontoen.

Sier ikke dette nødvendigvis er riktig for dere, men det fungerer godt for oss

Anonymkode: 46731...1ef

Skrevet

Vi setter alt innpå sanme regningskonto og henter ut penger derifra når vi trenger. Mannen tjener mest, jeg jobber 80%. Gidder ikke å følge med på hvem som betaler mest og slike ting. Vi er gift og felles barn og hus. 

Anonymkode: 8c4f2...83d

Skrevet

Å betale ned hans lån skjønner jeg ikke? Da MÅ du få en skriftlig avtale på hvor mye du hjelper han med. Du er nygift nå, men folk skiller seg. Ikke gå i den fella. Vi har delvis felles økonomi. Setter inn likt beløp til felles konto. Disponerer så fritt overstigende. Shopping, sparing, det vi selv ønsker. Det har vært viktig for oss begge å sikre oss økonomisk da vi begge har vært i brudd der økonomi aldri var et tema. Det var mye styr. 
Dere må virkelig få en skriftlig avtale. 

Anonymkode: ac2c7...1f3

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Min mann tjener nå ca. 200k mer enn meg i året, men har en del gjeld. Så pr nå har jeg "bedre råd" enn han, men når han er ferdig nedbetalt til neste år vil han igjen ha mer enn meg. Planen framover er at jeg hjelper til med nedbetalingen. 

Tenker å skaffe en felleskonto, hvor vi setter inn like mye, men lar stå f.eks 5.000-10.000 hver på brukskonto. Dette for drivstoff, og penger vi bruker "fritt". Siden felleskontoen vil stå med overskudd hver måned vil det også bli en bufferkonto, hvor det selvsagt være mulig å også bruke noe der om det er noe spesielt utover det som er igjen på brukskonto, men da litt mer i fellesskap. 

Pr nå har vi felles økomini -ish, som bare funker sånn halvveis. Det er mye deg og meg, og resultatet er litt tullete. Siden vi nå er nygifte skal vi prøve å omstille oss til helt felles økonomi 😅

Alt er bare felles...

Setter inn det vi har råd til hver til lån. Likt til regninger.

Har hver vår lønnskonto hvor det blir igjen det det blir igjen. Går den ene tom får vi av den andre. Han kjøper mat, jeg betaler resten. 

Bruker vi mye penger på noe spør vi den andre først. 

Nå kjøpte vi huset sammen så har lik gjeld og eiendel der.

Anonymkode: 8e3b2...e33

Skrevet

Hvorfor må dere ha felles økonomi på den måten? 
Her har vi bare hver dine kontoer og lån. Hverken skriver ned eller stresser med hvem som betaler hva. Her tjener min mann ca 500 k meir enn meg , og betaler dermed mer enn meg. Har vært samboere i 15 år og gift i 10 år.

Dette funker hvertfall for oss

Anonymkode: c8f7c...3b2

Skrevet

Vi setter alt innpå sanme regningskonto og henter ut penger derifra når vi trenger. Mannen tjener mest, jeg jobber 80%. Gidder ikke å følge med på hvem som betaler mest og slike ting. Vi er gift og felles barn og hus. 

Anonymkode: 8c4f2...83d

Alle våre inntekter går til lønnskonto (en felles konto). Derfra går det faste trekk til regningskonto og ulike former for sparekonti. 

Vi har også hver vår brukskonto. Den overfører vi bare til ved behov, fra lønnskontoen, og bruker penger til alt vi trenger, fra mat til klær og alt annet. 

Vi har ingen «egne» penger, alt er felles. 

Anonymkode: 28f21...b8f

Skrevet

Vi har 100 % felles økonomi, selv om han tjener omtrent like mye mer enn meg som hos dere, faktisk litt mer. Til gjengjeld har vi vært sammen i 27 år og har aldri hatt gnisninger økonomisk, vi er altså omtrent alltid enige om pengebruken, i tillegg er begge rause og familieorienterte, og da fungerer det å ha alt felles. I praksis betyr dette at begge overfører hele lønnen, minus en mindre buffer på et par tusen kroner, til en felles konto. Fra denne kontoen fordeles pengene til ulike andre kontoer, en til regninger, en til husholdning (som begge har kort til), en til sparing osv. Den lille bufferen vi beholder før vi overfører lønn er bare for å alltid ha et kort med penger på i butikken ol. hvis "matkontoen" er tom. Det er utrolig deilig å ha en slik økonomi synes jeg, men jeg har jo skjønt at det ikke fungerer for alle.

Anonymkode: 8118e...fe4

Skrevet

Vi har felles regningskonto, felles husholdningskonto (med to kort) felles bufferkonto og felles feriekonto.

han tjener mer enn meg og betaler derfor inn mer. Vi sitter igjen med ca like mye på hver vår brukskonto etter st trekkene til felleskontoen har gått

Anonymkode: 30a80...7e2

Skrevet

Vi har fellesøkonomi og likt innstilt på hvordan vi bruker penger. Vi er begge veldig økonomiske så vi slipper å irritere oss over hverandre. Dermed har vi heller ikke behov for felleskonto og penger som settes av til eget forbruk. Vi har én sparekonto som vi setter penger på når vi har noe tilovers. Ellers har vi bare våre egen konto. Jeg betaler noen regninger fra min, han noen fra sin. Har jeg betalt mye en måned slik at kontoen går tom før lønning (f.eks. høye strømregning) så sender han meg noen kroner eller motsatt. Vi holder ingen regnskap over hvem som betaler hva.

Anonymkode: 6676e...c1e

Skrevet

Fordi vi begge hadde særkullsbarn så måtte vi dele det annerledes, men det var delvis felles. Vi hadde en felles konto som vi satt inn 15000 på hver i mnd. Resten hadde vi hver for oss. Han betalte bidrag av sine penger, jeg fikk bidrag på min konto. Barnetrygd for felles barn ble satt på felleskonto, for mitt barn på min konto. Jeg tjente mer enn han og hadde råd til mer enn han. De 15000 gikk til alle faste utgifter inkludert mat. Drivstoff måtte vi betale selv. Det samme med mat på jobb osv. ferier betalte vi 50/50, men jeg betalte mer om bare mitt barn var med, han betalte mer om bare hans var med. Spiste vi ute, brukte vi felleskonto. Klær til alle barna måtte jeg kjøpe, inkludert hans barn, for han hadde ikke råd til å delta på å betale det. Han synes det ble skjevt fordi han aldri hadde råd til å ta med sitt barn på noe særlig, men han brukte aldri pengene fornuftig heller. Økonomi var hovedårsaken til bruddet. 

Anonymkode: 79248...5a8

Skrevet

Vi setter alle pengene inn på en felles konto når vi får lønn. Sparer litt på felles sparekonto og pensjonsparing. Så henter vi penger der fra når vi er tomme på brukskontoene våre. Vi har 100% felles økonomi og har vært sammen/gift fra vi var 18, nå nærmer vi oss 50. 
Vi har så og si aldri kranglet om penger. Vi studerte på ulike tidspunkt og gjorde det på samme måten da. Han tjener omtrent dobbelt så mye som meg nå. 

Anonymkode: b5f07...7d8

Skrevet

Ganske enkelt, en regningskonto hvor lønn og alle regningene går fra. Så overfører vi til visakortet det vi har behov for. 

Anonymkode: f2afd...616

Skrevet

Vi har ikke felles. Eller jeg setter inn penger på "mat konto" der begge har kort. Han betaler lån og diverse, mens jeg betaler klær til barna og legger av penger til feks. ferier og andre ting vi må ha. De siste mnd. har jeg i tillegg betalt inn 5-6000 ekstra på lånet hver mnd.

Anonymkode: a5fa5...bd3

Skrevet

Takk for alle svar :)

Da er det ca. sånn vi har tenkt å gjøre det. Kjøre nesten alt over på en felleskonto hvor alt trekkes fra, men ha litt hver som brukes som vi ønsker (frisør f.eks)

Vi ble anbefalt at jeg hjelper til med å nedbetale hans gjeld for å bli raskest mulig ferdig med det siden vi likevel er en og vi, som i felleskapet, tjener på det. Noen som har vært borti lignende når de har blitt nygifte og/eller fått felles økonomi? Noen nevner skriftlig avtale, hva bør stå her isåfall? :)

HI 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Takk for alle svar :)

Da er det ca. sånn vi har tenkt å gjøre det. Kjøre nesten alt over på en felleskonto hvor alt trekkes fra, men ha litt hver som brukes som vi ønsker (frisør f.eks)

Vi ble anbefalt at jeg hjelper til med å nedbetale hans gjeld for å bli raskest mulig ferdig med det siden vi likevel er en og vi, som i felleskapet, tjener på det. Noen som har vært borti lignende når de har blitt nygifte og/eller fått felles økonomi? Noen nevner skriftlig avtale, hva bør stå her isåfall? :)

HI 

Da bør dere i det minste ha en avtale på at du skal få ut det ekstra du betaler ved et eventuelt brudd. Å betale ned på hans personlige gjeld er jo kun et tapsprosjekt for deg. 

Anonymkode: 1b05d...e45

Skrevet (endret)

Hva er det han har gjeld på? Litt avhengig av hva det er som betyr noe om hvor lurt det er. Er det en leilighet bør du inn tilsvarende på eiersiden, er det gammel spillegjeld bør du ikke ha felles økonomi med mannen (ikke uten fullstendig oversikt ihvertfall ) osv.

Som gift vil uansett alt dere tjener/kjøper/investerer i blir delt ved evt skilsmisse. Derfor spiller det ingen rolle om det er han som kjøper møblement og du mat, halvparten er møbelene er dine ved skilsmisse uansett.

Endret av Den perfekte mor, påan igjen
Skrevet

Vi har ikke felles. Eller jeg setter inn penger på "mat konto" der begge har kort. Han betaler lån og diverse, mens jeg betaler klær til barna og legger av penger til feks. ferier og andre ting vi må ha. De siste mnd. har jeg i tillegg betalt inn 5-6000 ekstra på lånet hver mnd.

Anonymkode: a5fa5...bd3

Klassisk kvinnefelle? Du betaler mat og han betaler på lån?

Anonymkode: 3a277...064

Skrevet

Mannen min hadde en del kredittgjeld da vi ble sammen. Vi hadde felles økonomi fra starten og betalte det ned sammen. Eller han hadde trekk i lønna da, men da gikk jo en større del av min lønn til felles utgifter, så det går jo ut på det samme. Vi skrev aldri noen kontrakt av noe slag, så hadde vi gått fra hverandre da så hadde jeg "tapt" det jeg hadde betalt mer enn ham, men det tenkte jeg egentlig ikke over. I sum har det nok gått omtrent opp i opp nå, ettersom han har tjent mer enn meg i perioder.

I starten var han veldig uansvarlig økonomisk (som var grunnen til gjelden), så alle inntekter gikk inn på min konto og jeg hadde kontrollen. Han har blitt mye bedre, men vi fikk aldri somlet oss til å opprette felles konto, så nå er det sånn at sparekontoen og regningskontoen står på meg, mens han har sin lønn på sin konto og handler mat og betaler når vi er på noe.

Blir en brukskonto tom overføres det fra den andre, og det som evt blir til overs overføres til sparekonto. Alle pengene er uansett felles og skal deles likt ved et eventuelt brudd. Vi er gift og eier huset sammen, så at lånet betales fra min konto skal vel ikke ha noe å si juridisk.

Anonymkode: ba3a4...1c8

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Klassisk kvinnefelle? Du betaler mat og han betaler på lån?

Anonymkode: 3a277...064

Om man eier boligen sammen spiller det ingen rolle hvem som betaler hva, hun vil eie halvparten uansett hvem som betalte.

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Om man eier boligen sammen spiller det ingen rolle hvem som betaler hva, hun vil eie halvparten uansett hvem som betalte.

Dette. Ingen «kvinnefelle» så lenge man eier bolig og andre verdier sammen. Da går man ut av forholdet med høvparten hver, uavhengig av hvem som betaler mat og hvem som betaler lån. 

Kvinnefelle er når hun bor i hans hus, og bruker sine penger på barn og mat, mens han betaler lån og regninger. Da eier hun ingenting når det blir slutt. 

Anonymkode: 28f21...b8f

Skrevet

Banken anbefaler flere kontoer, og ikke en felles lønnskonto.

Det har noe med kontroll over egne lommepenger. Har man en felles konto kan plutselig begge sjekke om det er penger til noe, joggesko, en jakke eller et eller annet, og kjøpe, samtidig. Om begge sjekker konto og det er 2.000 kr igjen, og begge vurderer at da er det nok penger til den tingen de vil ha, også blir det tomt.

Det er ikke anbefalt...

Man er voksne mennesker også, med egen inntekt, og å si ifra, eller spørre, partneren hver gang man vil kjøpe seg noe er virkelig kjipt i lengden.

Tjener man veldig bra spiller det selvfølgelig ingen rolle, men med ordinære lønninger, og ordinære budsjetter, er det det greit å selv bestemme om man kan kjøpe den genseren, den kajalen og de joggeskoene altså.

Skrevet

Vi har en felles konto hvor begge lønninger kommer inn på. Så er det fast trekk fra den kontoen til matkonto, Regningskonto og sparing.

Vi differensierer ikke på hvem som har mest osv. alle penger er våre penger. Mannen tjener litt mer enn meg. 

Alt av faste utgifter for begge og felles betales fra Regningskontoen. Det enklest for oss hvertfall 😊

Anonymkode: 4d75d...ff0

Skrevet

Her er alt 100% felles. Begges lønning kommer inn på samme brukskonto som vi begge har kort til. Det overskytende blir overført til en bufferkonto som vi også begge har kort til. Vært gift i 17 år og det har aldri vært noe problem🤩

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...