Anonym bruker Skrevet 11. juli 2022 #1 Skrevet 11. juli 2022 Vi har tilsyn til de. En gang om dagen. Vi bor ganske landlig og rolig. Men har naboer, og andre katter og hunder. De elsker å være ute. Så er spørsmålet. Ha de inne når vi er borte, eller la de være ute? De har kattehus ute og flere steder de kan søke ly. De vil fortsatt ha tilsyn få fylt på med mat og vann MEN det er jo ikke sikkert de som skal se til de ser de når de er der. Jeg vil egentlig ha de inne men det vil rett og slett være slemt å låse de inne i fem dager når de er så utpreget utekatter. De er 13 måneder og kastrert. De har vært ute nå siden april og oppholder seg stort sett rundt huset eller skogen bak huset. Anonymkode: c78f7...e89
Pobie Skrevet 11. juli 2022 #2 Skrevet 11. juli 2022 Hva skjer hvis de som passer dem ikke ser dem på 5 dager? Hvis de kun er der én gang om dagen er det stor sjanse for at de ikke engang ser kattene. Skal de da gå utifra at alt er bra? Eller gå på leting etter dem?
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2022 #3 Skrevet 11. juli 2022 Jeg har alltid latt mine være hjemme, med katteluke og tilsyn hver 2-3 dag med påfyll av vann og mat. Har hatt de kattene i 15 år, har aldri vært et problem. Det hender jo jeg ikke ser de selv på en dag eller 3, hvis det er sommer og de koser seg ute og bare forsvinner inn for drikke og mat Anonymkode: 5b411...dc3
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2022 #4 Skrevet 11. juli 2022 Pobie skrev (Akkurat nå): Hva skjer hvis de som passer dem ikke ser dem på 5 dager? Hvis de kun er der én gang om dagen er det stor sjanse for at de ikke engang ser kattene. Skal de da gå utifra at alt er bra? Eller gå på leting etter dem? Er det da. De pleier komme når jeg plinger i en bjelle jeg har på trappa. Jeg startet med det da de var kattunger, bjelle betyr våtfor. Som oftest kommer begge men noen ganger bare den ene av de (en som er matglad og lat og den andre jakter og er ofte opptatt) Jeg tror de vil komme, særlig om de kommer litt utpå kvelden, de trekker alltid hjemover rundt 2100. Men om de ikke dukker opp er ikke det bra. Så derfor lurer jeg da. Inne vil spesielt han som jakter mye kjede seg ihjel, ute vil de ha det fint men å sjekke de kan jo vise seg å bli vanskelig. Anonymkode: c78f7...e89
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2022 #5 Skrevet 11. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg har alltid latt mine være hjemme, med katteluke og tilsyn hver 2-3 dag med påfyll av vann og mat. Har hatt de kattene i 15 år, har aldri vært et problem. Det hender jo jeg ikke ser de selv på en dag eller 3, hvis det er sommer og de koser seg ute og bare forsvinner inn for drikke og mat Anonymkode: 5b411...dc3 Vi har tenkt på katteluke, kanskje bare kjøpe det. Er det mye trekk rundt luka på vinteren? Kaldt? Anonymkode: c78f7...e89
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2022 #6 Skrevet 11. juli 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Vi har tenkt på katteluke, kanskje bare kjøpe det. Er det mye trekk rundt luka på vinteren? Kaldt? Anonymkode: c78f7...e89 De har frem til nå nylig hatt katteluke i kjelleren, men nå har de fått i hovedetasjen så har ikke noe erfaring med kulde og den luka enda Anonymkode: 5b411...dc3
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2022 #7 Skrevet 11. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): De har frem til nå nylig hatt katteluke i kjelleren, men nå har de fått i hovedetasjen så har ikke noe erfaring med kulde og den luka enda Anonymkode: 5b411...dc3 Får lese litt om det. Alternativt ikke ha luka i bruk om vinteren, dekke den til. Hadde føltes ok om de kunne gå ut og inn. Det registreres på den id-chipen de har i nakken?? Eller må de ha to chip’er? Anonymkode: c78f7...e89
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2022 #8 Skrevet 11. juli 2022 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Får lese litt om det. Alternativt ikke ha luka i bruk om vinteren, dekke den til. Hadde føltes ok om de kunne gå ut og inn. Det registreres på den id-chipen de har i nakken?? Eller må de ha to chip’er? Anonymkode: c78f7...e89 Det registreres på chipen de har i nakken, og man kan registrere flere chip'er på samme katteluke. Anbefales veldig, vi er fornøyde med vår. Anonymkode: 3e375...4cb
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2022 #9 Skrevet 11. juli 2022 Hvis du ikke rekker å installere luke før du drar (er jo en stor jobb), synes jeg du forlater kattene ute. Sett ut ekstra stor vannskål de alltid kommer seg til og så får den som skal se til de bare gjøre sitt beste med den bjella og håpe de kommer. Sett gjerne ut tørrfôr i et skjul ute og håp det er dine katter som spiser av det og ikke nabokattene 😬 De klarer seg fint ute i 5 døgn på sommerstid. Anonymkode: 9400e...116
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2022 #10 Skrevet 11. juli 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hvis du ikke rekker å installere luke før du drar (er jo en stor jobb), synes jeg du forlater kattene ute. Sett ut ekstra stor vannskål de alltid kommer seg til og så får den som skal se til de bare gjøre sitt beste med den bjella og håpe de kommer. Sett gjerne ut tørrfôr i et skjul ute og håp det er dine katter som spiser av det og ikke nabokattene 😬 De klarer seg fint ute i 5 døgn på sommerstid. Anonymkode: 9400e...116 Det er ikke en stor jobb, man borer et hul og sager ut en firkant med stikksag. Tok oss 15 minutter. Anonymkode: 52129...1a5
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2022 #11 Skrevet 11. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi har tilsyn til de. En gang om dagen. Vi bor ganske landlig og rolig. Men har naboer, og andre katter og hunder. De elsker å være ute. Så er spørsmålet. Ha de inne når vi er borte, eller la de være ute? De har kattehus ute og flere steder de kan søke ly. De vil fortsatt ha tilsyn få fylt på med mat og vann MEN det er jo ikke sikkert de som skal se til de ser de når de er der. Jeg vil egentlig ha de inne men det vil rett og slett være slemt å låse de inne i fem dager når de er så utpreget utekatter. De er 13 måneder og kastrert. De har vært ute nå siden april og oppholder seg stort sett rundt huset eller skogen bak huset. Anonymkode: c78f7...e89 Katteluke Anonymkode: 3d99d...90b
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2022 #12 Skrevet 11. juli 2022 Katteluke funker fjell. Vi har vår på soverommet. Når vi drar bort stenger vi døren til resten av huset. Da har de mat, vann, toalett og våre lukter tilgjengelig, samtidig som de kan gå inn og ut som de vil. Om vinteren dekker jeg til luken og isolerer den, med unntak av om vi ikke er hjemme på et par dager. Har alltid daglig tilsyn til dem. Anonymkode: 07321...992
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2022 #13 Skrevet 11. juli 2022 Jeg ville hatt de ute. De greier seg helt fint. Om ikke de som er der en gang i døgnet ser de, så er de ute og jakter og koser seg. 🙂 Anonymkode: 13ee6...46b
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2022 #14 Skrevet 11. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Vi har tilsyn til de. En gang om dagen. Vi bor ganske landlig og rolig. Men har naboer, og andre katter og hunder. De elsker å være ute. Så er spørsmålet. Ha de inne når vi er borte, eller la de være ute? De har kattehus ute og flere steder de kan søke ly. De vil fortsatt ha tilsyn få fylt på med mat og vann MEN det er jo ikke sikkert de som skal se til de ser de når de er der. Jeg vil egentlig ha de inne men det vil rett og slett være slemt å låse de inne i fem dager når de er så utpreget utekatter. De er 13 måneder og kastrert. De har vært ute nå siden april og oppholder seg stort sett rundt huset eller skogen bak huset. Anonymkode: c78f7...e89 Vi hadde alltid katter på kattehotell om vi var borte mer enn en natt. Når siste katten min døde ville ikke kattepasser visst at det var noe galt, katten hadde gjemt seg hardt skadet. Vi var hjemme og fant ham så han kunne bli avlivet raskt. Ellers hadde han ligget der lenge. Anonymkode: 681ce...e60
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2022 #15 Skrevet 11. juli 2022 Vi har katteluke med chip til våre to katter. De går inn og ut som de vil hele året. Trekker lite fra luka. Har mat- og vanndispenser som fylles av nabo hver 2. eller 3. dag. Anonymkode: 0f803...229
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2022 #16 Skrevet 11. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg ville hatt de ute. De greier seg helt fint. Om ikke de som er der en gang i døgnet ser de, så er de ute og jakter og koser seg. 🙂 Anonymkode: 13ee6...46b Ute og jakter fugl… Brillefint. Anonymkode: 76193...f6d
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2022 #17 Skrevet 11. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ute og jakter fugl… Brillefint. Anonymkode: 76193...f6d De har halsbånd med bjelle så de tar ikke fugl. Jeg er opptatt av å verne småfuglene. 👍 Anonymkode: c78f7...e89
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2022 #18 Skrevet 11. juli 2022 Hadde ikke villet hatt katteluken åpen når jeg ikke var hjemme. Min mor hadde luke før, men har sluttet med det for katten kom inn med både mus og rotter. Litt ekkelt hvis en kommer hjem til rotte i huset. Anonymkode: e9395...ca9
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2022 #19 Skrevet 12. juli 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Hadde ikke villet hatt katteluken åpen når jeg ikke var hjemme. Min mor hadde luke før, men har sluttet med det for katten kom inn med både mus og rotter. Litt ekkelt hvis en kommer hjem til rotte i huset. Anonymkode: e9395...ca9 Dette tenker jeg også! Eneste mulighet vi har til katteluke er inn til kjøkkenet og stua og jeg vil ikke ha halvdøde (eller heldøde for den saks skyld) mus, rotter eller fugler inn i huset. Anonymkode: 7ab31...b00
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2022 #20 Skrevet 12. juli 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Dette tenker jeg også! Eneste mulighet vi har til katteluke er inn til kjøkkenet og stua og jeg vil ikke ha halvdøde (eller heldøde for den saks skyld) mus, rotter eller fugler inn i huset. Anonymkode: 7ab31...b00 Da bør du enten ha noen lovende hos dere som kan slippe katten ut og inn, eller dere må la katten bo et annet sted mens dere er borte. Det er ytterst sjelden kattene tar med levende dyr inn. Det er egentlig ikke noe problem. Anonymkode: 127c5...200
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2022 #21 Skrevet 12. juli 2022 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Da bør du enten ha noen lovende hos dere som kan slippe katten ut og inn, eller dere må la katten bo et annet sted mens dere er borte. Det er ytterst sjelden kattene tar med levende dyr inn. Det er egentlig ikke noe problem. Anonymkode: 127c5...200 Jeg bor på landet. Det er masse mus og jordrotter her. Det skjer hele tiden at kattene tar det med inn for å vise frem. Jeg hadde låst luken og ordnet tilsyn et par ganger om dagen. Anonymkode: 06aa5...f5c
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2022 #22 Skrevet 12. juli 2022 Det er i utganspunktet ikke lov å forlate kattene slik. Når det er sagt; hadde latt de være ute. Vi har katteluke som går på chippen de har i nakken. Går ut og inn som de vil hele døgnet. Utrolig praktisk. Anonymkode: 90cf1...03c
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2022 #23 Skrevet 12. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er i utganspunktet ikke lov å forlate kattene slik. Når det er sagt; hadde latt de være ute. Vi har katteluke som går på chippen de har i nakken. Går ut og inn som de vil hele døgnet. Utrolig praktisk. Anonymkode: 90cf1...03c For en kort periode er det lov å reise fra katten slik om den har daglig tilsyn av en person over 16 år. Jeg TROR de kommer når matbjella plinger. Men er jo usikker da. Om de ikke kommer (den ene som er mer utforskende) så er det jo ikke greit. Anonymkode: c78f7...e89
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2022 #24 Skrevet 12. juli 2022 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Det er i utganspunktet ikke lov å forlate kattene slik. Når det er sagt; hadde latt de være ute. Vi har katteluke som går på chippen de har i nakken. Går ut og inn som de vil hele døgnet. Utrolig praktisk. Anonymkode: 90cf1...03c Jo, så lenge de har tilsyn så er det lov. Anonymkode: e7026...0f2
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2022 #25 Skrevet 12. juli 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg bor på landet. Det er masse mus og jordrotter her. Det skjer hele tiden at kattene tar det med inn for å vise frem. Jeg hadde låst luken og ordnet tilsyn et par ganger om dagen. Anonymkode: 06aa5...f5c Mine tar også med seg dyr inn, men de er aldri levende lenger og da gjør det ikke så mye. Anonymkode: 127c5...200
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå