Anonym bruker Skrevet 10. juli 2022 #1 Skrevet 10. juli 2022 Jeg overtok leilighet forrige uke, og i salgsoppgaven står det at det ikke foreligger papirer på det elektriske arbeidet i kjelleren (stue og et soverom). Jeg spurte på visning, og eier sier at det er lagt opp av fagfolk. Megler nikker og er med i samtalen. Jeg tenker at jeg kan få tilsyn på dette evt legge opp dette på nytt og få dokumentasjon. Men nå viser det seg at dette er lagt opp av hennes svoger som er murer(men visstnok litt av en handyman ifølge naboen min). Hun løy jo om dette. Jeg tenker at det hadde vært tryggere med udokumentert arbeid utført av elektriker enn av en murer!! Og enklere og billigere for meg å få dette godkjent. Er dette for lite til å kontakte forsikringen jeg kjøpte i forbindelse med boligkjøpet, eller kommer jeg ingen vei med det? Anonymkode: e02c2...092
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2022 #2 Skrevet 10. juli 2022 Mitt elektriske anlegg er lagt opp av en anleggsmekaniker, og det er godkjent. Det stod i salgsoppgaven, så det å få det godkjent må du betale selv. Og det måtte du ha gjort om det var en elektriker som hadde gjort det også Anonymkode: b61bd...dd5
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2022 #3 Skrevet 10. juli 2022 Men hvorfor lyve da? Jeg synes det er tryggere om det er udokumentert men lagt opp av elektriker. Enn en anleggsmekaniker, jordmor eller prest for den saks skyld. Anonymkode: e02c2...092
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2022 #4 Skrevet 10. juli 2022 Det er jo helt umulig å bevise hva noen har sagt eller ikke under visning, dessuten kan det være misforståelser også. Derfor man må gå ut fra det som står i salgsoppgaven og egenerklæringen til selger. Under utført elektrisk arbeid er det huket av om man kjenner til arbeid utført av ikke fagpersoner. Lyver man der, har du en sterk sak som kjøper. Anonymkode: 1c783...3ad
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2022 #5 Skrevet 10. juli 2022 Dette kommer du ingen vei med. Anonymkode: f51c1...e86
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2022 #6 Skrevet 10. juli 2022 I egenerklæringen står det at det er utført av faglært. Anonymkode: e02c2...092
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2022 #7 Skrevet 10. juli 2022 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): I egenerklæringen står det at det er utført av faglært. Anonymkode: e02c2...092 Da har de driti seg ut. Ta kontakt med forsikringen i morgen. Grensen nå er vel 10 000 og det skal jo ikke mange timene med elektriker til for å passere den. Anonymkode: 1c783...3ad
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2022 #8 Skrevet 10. juli 2022 Her har du en sak. Ta kontakt. Anonymkode: 799de...dca
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2022 #9 Skrevet 11. juli 2022 Hvem som helst kan ordne det/legge det opp såfremt en elektriker inspiserer etterpå og signerer godkjent. Kan det være noe sånt hos deg? At svogeren installerte, men at elektriker godkjente? Anonymkode: 21ab2...68f
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2022 #10 Skrevet 11. juli 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Hvem som helst kan ordne det/legge det opp såfremt en elektriker inspiserer etterpå og signerer godkjent. Kan det være noe sånt hos deg? At svogeren installerte, men at elektriker godkjente? Anonymkode: 21ab2...68f Det var vel mer vanlig før? Mulig du kjenner rette folka og kan få det godkjent av en elektriker i etterkant, men de har stort sett lært seg å ikke undergrave sitt eget yrke. Da får du forøvrig gjennomgangen dokumentert og du må fremdeles opplyse at deler av arbeidet er utført av noen som ikke er faglært. Jeg har gjort det samme selv, mannen har fagbrev og vi tok den delen av arbeidet som egeninnsats da vi bygde hus. Eneste grunn til at ett firma godkjente det i etterkant var fordi mannen jobbet der. I og med jeg var med på jobben, selv om ikke jeg koblet noe, var vi også nødt til å huke av på jobb utført av både faglært og ikke faglært da vi solgte. Det er ett alternativ og faktisk utrolig viktig å fylle ut korrekt. Deretter kan en spesifisere det i tekstfeltet. Anonymkode: 1c783...3ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå