Gå til innhold

Hvordan er dette mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.utrop.no/nyheter/nytt/312685/

Det er selvfølgelig gledelig at så mange kom seg ut i jobb. Men hvordan er det mulig uten norskkunnskaper og med svært begrensede kunnskaper i engelsk? I tillegg til manglende godkjenning av diplomer fra NOKUT? Jeg kjenner flere utlendinger med høyere utdanning som måtte først ta norskkurs for så å gå ett eller flere år om igjen for å få godkjent utdanning fra utlandet.

Det forklares blant annet med sikkerhetsmessige årsaker. I helsevesenet kan manglende språkkunnskaper i verste fall medføre helsefare. Det samme gjelder andre arbeidsplasser der sikkerhet og gode språkkunnskaper er alfa og omega. 

En annen ting jeg lurer på er hvordan det fungerer i praksis. Har de med seg tolk på jobb hele tiden? Hvordan kommuniserer de skriftlig? Og hvorfor skal det være forskjell på disse flyktningene og andre utlendinger/flyktninger mht. språkkrav og godkjenning av utdanning? 

Anonymkode: 058a8...821

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og det samme gjelder dette. https://www.utrop.no/nyheter/fra-andre-medier/313423/ Betyr det å "rydde plass" det samme som å øremerke studieplasser for mennesker fra Ukraina? Dette er for det første i strid med diskrimineringsforbudet. Og hvordan skal mennesker som verken kan norsk eller engelsk, studere i Norge? 

Skrevet

Sto i avisen her at veldig mange av de ukrainske flyktningene hadde fått jobber innen jordbruk og gartneri.

Mange av de som kom til Norge kom jo nettopp hit fordi de har vært her før, de kjente noen her, hadde jobbet her før.

Jeg kjenner to stykker, ene plukker jordbær og andre er håndtverker, begge har vært i Norge mange ganger.

Anonymkode: 82298...755

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

https://www.utrop.no/nyheter/nytt/312685/

Det er selvfølgelig gledelig at så mange kom seg ut i jobb. Men hvordan er det mulig uten norskkunnskaper og med svært begrensede kunnskaper i engelsk? I tillegg til manglende godkjenning av diplomer fra NOKUT? Jeg kjenner flere utlendinger med høyere utdanning som måtte først ta norskkurs for så å gå ett eller flere år om igjen for å få godkjent utdanning fra utlandet.

Det forklares blant annet med sikkerhetsmessige årsaker. I helsevesenet kan manglende språkkunnskaper i verste fall medføre helsefare. Det samme gjelder andre arbeidsplasser der sikkerhet og gode språkkunnskaper er alfa og omega. 

En annen ting jeg lurer på er hvordan det fungerer i praksis. Har de med seg tolk på jobb hele tiden? Hvordan kommuniserer de skriftlig? Og hvorfor skal det være forskjell på disse flyktningene og andre utlendinger/flyktninger mht. språkkrav og godkjenning av utdanning? 

Du tror altså ikke at arbeidsgiverne gjør noen som helst vurdering av dette før de ansetter? Det er bare, bare du som har tenkt disse tankene? Arbeidsgiverne er klare til å hive penger ut av vinduet? 

Anonymkode: 1321e...daf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...