Anonym bruker Skrevet 9. juli 2022 #1 Skrevet 9. juli 2022 Jeg har to pk med grillpølser jeg må bruke i løpet av tre dager. Nå hadde vi i brød og med potetsalat pluss god topping, og nå har jeg også en pose ertesuppe og en pose tomatsuppe jeg kan ha noen pølser i. Jeg kjøper grillpølser kanskje en gang hvert femte år, og pølser i det hele tatt. Hva mer kan jeg bruke disse til? Det blir nok ihvertfall to måltider til. Har ikke mer plass i det bittelille fryseskap i kjøleskapet her. Gjerne noe som nøytraliserer pølsesmaken etter dager med det 🙂 på forhånd takk! Anonymkode: 3c02a...10d
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2022 #2 Skrevet 9. juli 2022 Ungene her er veldig glad i pølselapskaus. Kjøper en pose med lapskausblanding fra frysedisken, koker den opp i vann med buljongterning og har i pølsebiter. Veldig enkel og grei middag, så får de i seg litt grønnsaker også. Ellers er hjemmelaget pytt i panne populært. Poteter i terninger stekes (du kan koke de først, eller råsteke dem) sammen med pølsebiter og serveres med speilegg. Anonymkode: 4b132...12f
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2022 #3 Skrevet 9. juli 2022 Omelett med pølsebiter. Anonymkode: b35af...d8e
frk Nilsen Skrevet 9. juli 2022 #4 Skrevet 9. juli 2022 Pølsepanne - sett ovnen på 200c varmluft. Legg poteter og andre rotgrønnsaker(gulrot, sellerirot, pastinakk, persillerot etc++ )i en ildfast form eller langpanne, jeg deler poteten i 4. Ha over over finhakket hvitløk, salt, pepper, urter (tørket går helt fint, eks timian, rosmarin) og olivenolje. Sett dette i ovnen mens du gjør klart pølser og andre grønnsaker. Jeg deler pølsene i ca samme str som potetene. Andre grønnsaker jeg bruker er purreløk, løk i ca 1-2cm tykke båter, paprika og cherrytomater. Når potetene og rotgrønnsakene har stått i ca 20 min blander du i pølsene og resten av grønnsakene. Sett tilbake i ovnen og la formen stå inne ca 20.min til. Vi pleier å ha en enkel salat til og sweet chilisaus. Ungene bruker ketchup.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2022 #5 Skrevet 9. juli 2022 Du kan lage pølsegrateng med en god salat til. Samme fremgangsmåte som fiskegrateng, bytt ut fisk med pølsebiter, men gjerne med godt krydret saus. Du kan lage omelett til lunsj eller middag. Bruk for eksempel spinat, cherrytomater, paprika, løk, pølsebiter og surr i olje og krydder i panna før du heller eggeblandingen over. Topp med smuldret feta og friske urter. Barna mine er glade i pizzasnurrer, og det går fint å bruke pølser. Lag deig slik du liker den, og kjevle ut til en firkant. Smør over en basic tomatsaus. Jeg lager av løk, hvitløk, gulrot, buljong og tomat fra boks, samt urter og krydder. Finhakk pølser og dryss dem over deigen. Ha på revet ost og krydder før du ruller, og topp snurrene med ost før du steker. Anonymkode: 48c13...b1a
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2022 #6 Skrevet 9. juli 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ungene her er veldig glad i pølselapskaus. Kjøper en pose med lapskausblanding fra frysedisken, koker den opp i vann med buljongterning og har i pølsebiter. Veldig enkel og grei middag, så får de i seg litt grønnsaker også. Ellers er hjemmelaget pytt i panne populært. Poteter i terninger stekes (du kan koke de først, eller råsteke dem) sammen med pølsebiter og serveres med speilegg. Anonymkode: 4b132...12f Pytt i panne var et veldig godt forslag! Det står helt stille her. Pytt i panne kan jeg vel hive det meste oppi, og jeg elsker stekte poteter. Dette kan nøytralisere pølsesmaken den fjerde dagen også 🙂 Anonymkode: 3c02a...10d
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2022 #7 Skrevet 9. juli 2022 frk Nilsen skrev (2 minutter siden): Pølsepanne - sett ovnen på 200c varmluft. Legg poteter og andre rotgrønnsaker(gulrot, sellerirot, pastinakk, persillerot etc++ )i en ildfast form eller langpanne, jeg deler poteten i 4. Ha over over finhakket hvitløk, salt, pepper, urter (tørket går helt fint, eks timian, rosmarin) og olivenolje. Sett dette i ovnen mens du gjør klart pølser og andre grønnsaker. Jeg deler pølsene i ca samme str som potetene. Andre grønnsaker jeg bruker er purreløk, løk i ca 1-2cm tykke båter, paprika og cherrytomater. Når potetene og rotgrønnsakene har stått i ca 20 min blander du i pølsene og resten av grønnsakene. Sett tilbake i ovnen og la formen stå inne ca 20.min til. Vi pleier å ha en enkel salat til og sweet chilisaus. Ungene bruker ketchup. Dette var jo nesten litt gjestemat. Takk! Anonymkode: 3c02a...10d
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2022 #8 Skrevet 9. juli 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Pytt i panne var et veldig godt forslag! Det står helt stille her. Pytt i panne kan jeg vel hive det meste oppi, og jeg elsker stekte poteter. Dette kan nøytralisere pølsesmaken den fjerde dagen også 🙂 Anonymkode: 3c02a...10d Ja, alt av rester går i en pytt i panne, det er en typisk restemiddag. Jeg elsker også stekte poteter, så jeg har ofte pytt i panne, sikker 2-3 ganger i måneden, minst Har jeg f.eks fisk til middag en dag koker jeg dobbel mengde poteter og gulerøtter, neste dag steker jeg potetene og gulerøttene som er igjen sammen med løk og noe kjøtt fra fryseren. Alt kan brukes, noen kjøttboller, karbonade i biter, pølser osv. Anonymkode: 4b132...12f
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2022 #9 Skrevet 9. juli 2022 Lag rundstykkedeig og surr rundt pølsene. Stek. Server noen, frys resten. Anonymkode: 19c9d...651
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2022 #10 Skrevet 9. juli 2022 Pølsestrogsnoff, favoritten til ungene her i huset, selv ungen som ikke er glad i pølser. Finhakk en halv til hel løk og fres i panna. Finkutt en søt paprika (syns den blir best) og legg oppi løken. La paprikaen bli litt myk, men ikke la det bli svidd. Ha så i kutta pølse. Jeg pleier å bruke en pk grillpølser. La pølsa få litt stekeskorpe, men ikke mye. Ha i melk/fløte så det dekker pølsene. Så har du i kethsup/tomatpurre og paprika pulver. Jeg bruker bare slumpmål så er vel hvertfall 2ss ketshup jeg bruker og kanskje to ts paprika pulver. Jeg smaker til mens den koker. Jeg pleier å starte samtidig som jeg setter ris til koking, så aner ikke hvor lenge jeg lar den koke igrunn. Rett før den er ferdig har jeg i litt lys jevner til jeg får litt tykkere konsistens på sausen. Har jeg mye fløte i så er det ikke alltid jeg trenger det heller. Ofte en rett jeg lager for å få brukt opp litt ting i skapet. Pølsegrsteng. Lag en pose potetstappe men bruk en halv desiliter mindre vann. Når den har trekt ferdig blander du inn inn egg og legger den over i en ildfast form. Dekk til med ketshup. Kutt pølser, litt løk og evt paprika og ha over. Ungene mine syns den blir best om jeg freser løken og pølsene før jeg har det oppå. Har på litt kyllingkrydder (jeg liker kyllingkrydder tikka masala bedre enn grillkrydder, så kan vel bruke grillkrydder og annet balndingkrydder en har i skapet) og ost på toppen. Stekes i ovnen på 200g til osten er gyllen. Anonymkode: a7593...419
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2022 #11 Skrevet 9. juli 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Pølsestrogsnoff, favoritten til ungene her i huset, selv ungen som ikke er glad i pølser. Finhakk en halv til hel løk og fres i panna. Finkutt en søt paprika (syns den blir best) og legg oppi løken. La paprikaen bli litt myk, men ikke la det bli svidd. Ha så i kutta pølse. Jeg pleier å bruke en pk grillpølser. La pølsa få litt stekeskorpe, men ikke mye. Ha i melk/fløte så det dekker pølsene. Så har du i kethsup/tomatpurre og paprika pulver. Jeg bruker bare slumpmål så er vel hvertfall 2ss ketshup jeg bruker og kanskje to ts paprika pulver. Jeg smaker til mens den koker. Jeg pleier å starte samtidig som jeg setter ris til koking, så aner ikke hvor lenge jeg lar den koke igrunn. Rett før den er ferdig har jeg i litt lys jevner til jeg får litt tykkere konsistens på sausen. Har jeg mye fløte i så er det ikke alltid jeg trenger det heller. Ofte en rett jeg lager for å få brukt opp litt ting i skapet. Pølsegrsteng. Lag en pose potetstappe men bruk en halv desiliter mindre vann. Når den har trekt ferdig blander du inn inn egg og legger den over i en ildfast form. Dekk til med ketshup. Kutt pølser, litt løk og evt paprika og ha over. Ungene mine syns den blir best om jeg freser løken og pølsene før jeg har det oppå. Har på litt kyllingkrydder (jeg liker kyllingkrydder tikka masala bedre enn grillkrydder, så kan vel bruke grillkrydder og annet balndingkrydder en har i skapet) og ost på toppen. Stekes i ovnen på 200g til osten er gyllen. Anonymkode: a7593...419 Takk! Dette så godt ut. Anonymkode: 3c02a...10d
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2022 #12 Skrevet 9. juli 2022 - Grille dem - Har i omelett - Pølse og pasta grateng - Ha i gryterett Anonymkode: 67e14...026
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2022 #13 Skrevet 9. juli 2022 Kan du ikke fryse dem? Fryser den med litt mellomrom i posen så kan jeg ta opp.en eller to når ungene skal grille med klassen etc. Anonymkode: 19d60...1f0
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2022 #14 Skrevet 9. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Takk! Dette så godt ut. Anonymkode: 3c02a...10d Er faktisk ganske gode hverdagsmiddager og gratengen er utrolig rask å lage, enkelt å lage om det plutselig blir flere til bords enn planlagt. Pølsa kan byttes ut med mye, oppskriften jeg fant bak på en pose engang var med skinkebiter. Tacorester går også. Varmer tacokjøttdeigen og har litt melk i panna slik at det får litt saus, ikke mye men sånn det ikke blir helt tørt. Koker et litt og slenger i rester av mais, paprika, løk og annet som er igjen. Smaker til med litt ketshup. Blir det litt mer sausaktig blr du legge det i bunnen og potetstappa over slik at sausen ikke renner bort når noen tar første bit. Men jeg laga akkurat noe nå som en kan bruke pølser i. Grateng av noe slag som vi har prøvd oss frem med i det siste. En unge ville ha noe med makaroni og jeg ville ha noe med tykk hvit saus så vi har prøvd oss litt frem. Smelter endel smør i en kjele, litt chili flaks, hvitløk, idag hadde jeg også gressløk og kruspersille, lar dette surre litt før jeg har i hvetemel og sper på med melk. Har i litt salt, pepper og revet muskatnøtt (når jeg husker det) Har i melk til den blir litt tykkere enn hvit saus, men ikke for tykk heller. Når den igrunn er ferdig har jeg i friske erter, finkuttet gulrot (slipper jeg koke den først) brokkolibuketter og evt andr grønnsaker jeg har i kjøleskapet. Blander så inn det kjøttet jeg vil ha, idag ble det bacon og skinkebiter siden jeg måtte bruke opp dette. Vi har også hatt pølser. Det kan være lurt å frese pølsene i panna med litt hvitløk, løk og evt chili slik at de får litt mer smak. Grillpølser kan fort bli litt kjedelige i slike gratenger og det er ingen stor smaksbomber i den. Bland så inn makaroni som har kokt halve tiden den skal, slik at den ikke blir helt blaut når den står i ovnen. Ha på ost og sleng den i ovnen på 200 grader til osten er gyllen. Anonymkode: a7593...419
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå