Anonym bruker Skrevet 8. juli 2022 #1 Skrevet 8. juli 2022 Ta MR av hodet? Jeg gruer meg veldig. Hvordan opplevde du undersøkelsen? Anonymkode: 16342...e90
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2022 #2 Skrevet 8. juli 2022 Det går helt fint Selv 12 åringen her har tatt det pga migrene, og det gikk helt fint. Alt av metall må av kroppen, også bråker det en del. Det er et speil rett over hodet ditt så du kan se ut av maskinen. Du får en knapp i hånden som du kan trykke på om du MÅ ut. Du kan velge om du vil ha radio i hørselsvernet, men det bråker såpass inni der at du ikke hører hva de sier. Greit likevel når de spiller en sang, for da vet du at sekundene går. Jeg har litt klaus og likte det dårlig, en stund der hadde jeg veldig lyst til å trykke på knappen. Men jeg bet tenna sammen og tenkte at det var bedre å bli ferdig enn å begynne på nytt. Jeg synes det var greiest å ha øynene igjen, prøve å fokusere på radioen selv om jeg ikke helt hørte hva de snakket om, bare tenke at for hvert ord de sa så gikk tiden Jeg har tatt mr av hodet to ganger og det gikk veldig fint. Hyggelige folk, rolig stemning, det gikk rett og slett fint. Anonymkode: 9d661...0b7
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2022 #3 Skrevet 8. juli 2022 Jeg har nettopp vært og tatt MR av hodet, nakke og rygg og det gikk veldig fint. Opplevde ikke MR maskinen som trang eller dyp og ingen ubehagelig følelse. Jeg ble tatt godt vare på, fikk øreklokker på meg pga maskinen bråker litt og hadde en knapp i hånden som jeg kunne trykke på hvis det var noe. Hodet mitt lå på en liten spesialpute med kanter rundt og over ansiktet lå det en rutete plate, den var ikke ubehagelig og jeg kunne se gjennom den. Det hele gikk mye raskere enn jeg hadde trodd, 15-20 minutter totalt og det var da egentlig to undersøkelser i ett. Anonymkode: 5badc...655
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2022 #4 Skrevet 8. juli 2022 Om du ikke har klaustrofobi så er det helt ok. Bråker litt og jeg har et snev av klaustrofobi men følte meg veldig ivaretatt. Om du er redd så si fra, da får du litt ekstra omsorg. Anonymkode: a198c...008
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2022 #5 Skrevet 8. juli 2022 Jeg hadde hørt at noen fikk problemer, og ettersom jeg kan få klaus så grudde jeg meg. Men herregud, det var ikke noe problem i det hele tatt! Jeg visste ikke at det var på åpent i begge ender, så det fikk meg ikke til å føle meg "innesperret" i det hele tatt. Rett og slett null problem, og jeg lå der og slappet av egentlig, selv om det ikke alltid er så hyggelig grunn til at man må ta det da. Så viste det seg at jeg var allergisk mot kontrastvæsken, ble uvel og fikk utslett. Men det er veldig sjelden at folk blir, og ikke var det noe stort problem heller. Bare ubehagelig. Så, det får nok helst bra. Lykke til! Anonymkode: 538b1...0c1
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2022 #6 Skrevet 8. juli 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Det går helt fint Selv 12 åringen her har tatt det pga migrene, og det gikk helt fint. Alt av metall må av kroppen, også bråker det en del. Det er et speil rett over hodet ditt så du kan se ut av maskinen. Du får en knapp i hånden som du kan trykke på om du MÅ ut. Du kan velge om du vil ha radio i hørselsvernet, men det bråker såpass inni der at du ikke hører hva de sier. Greit likevel når de spiller en sang, for da vet du at sekundene går. Jeg har litt klaus og likte det dårlig, en stund der hadde jeg veldig lyst til å trykke på knappen. Men jeg bet tenna sammen og tenkte at det var bedre å bli ferdig enn å begynne på nytt. Jeg synes det var greiest å ha øynene igjen, prøve å fokusere på radioen selv om jeg ikke helt hørte hva de snakket om, bare tenke at for hvert ord de sa så gikk tiden Jeg har tatt mr av hodet to ganger og det gikk veldig fint. Hyggelige folk, rolig stemning, det gikk rett og slett fint. Anonymkode: 9d661...0b7 Tusen takk for svaret ditt! Anonymkode: 16342...e90
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2022 #7 Skrevet 8. juli 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Om du ikke har klaustrofobi så er det helt ok. Bråker litt og jeg har et snev av klaustrofobi men følte meg veldig ivaretatt. Om du er redd så si fra, da får du litt ekstra omsorg. Anonymkode: a198c...008 Takk! Anonymkode: 16342...e90
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2022 #8 Skrevet 8. juli 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Jeg har nettopp vært og tatt MR av hodet, nakke og rygg og det gikk veldig fint. Opplevde ikke MR maskinen som trang eller dyp og ingen ubehagelig følelse. Jeg ble tatt godt vare på, fikk øreklokker på meg pga maskinen bråker litt og hadde en knapp i hånden som jeg kunne trykke på hvis det var noe. Hodet mitt lå på en liten spesialpute med kanter rundt og over ansiktet lå det en rutete plate, den var ikke ubehagelig og jeg kunne se gjennom den. Det hele gikk mye raskere enn jeg hadde trodd, 15-20 minutter totalt og det var da egentlig to undersøkelser i ett. Anonymkode: 5badc...655 Takk! Anonymkode: 16342...e90
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2022 #9 Skrevet 8. juli 2022 Jeg skal også på MR i dag. Gruer meg helt sinnsykt. Prøvde for noen uker siden, men etter 10min fikk jeg helt panikk og begynte å gråte og hyperventilere. Så skal prøve i dag igjen med beroligende. Så lykke til til deg 😊 Anonymkode: 7cfc3...b76
*Miss Marple* Skrevet 8. juli 2022 #10 Skrevet 8. juli 2022 Jeg har tendenser til klaustrofobi, så jeg gruet meg ganske kraftig. Det ‘gode’ med å grue seg er at det sjelden blir så ille som man frykter, men så bruker man uforholdsmessig mye tid og krefter på noe som aldri skjer. Jeg fikk vite at jeg skulle være inni i 10 min og hadde øynene igjen og talte sekundene. Var på nippet til å trykke på knappen noen ganger, men visste jo at da måtte vi bare starte på nytt igjen. Lykke til, det vil fort gå bra!
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2022 #11 Skrevet 8. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ta MR av hodet? Jeg gruer meg veldig. Hvordan opplevde du undersøkelsen? Anonymkode: 16342...e90 Åhh ❤️❤️Dette trenger du ikke å grue deg til. ❤️😊 Man sier i luka at man er der, sitter og venter på venterommet, du blir ropt opp og fulgt inn i en liten mellomgang der du tar av bh pga spiler. Du går ut av av lukket, legger deg ned på benken som går inn i maskinen. Det er bare hodet og litt av overkroppen som er inni. Beina er utenfor. Ligge stille. Får på øreklokker og musikk. Du kan jo si at du gruer deg, så tar de ekstra vare på deg. 😊 Når du ligger der, tar det ca 15 min? maskinen bråker når den tar bilder. Du får en knapp du kan trykke på hvis du trenger hjelp. Jeg har klaustrofobi, men det går bra å ta mr. 😊 Dette kommer til å gå så bra. 😊 Ikke stress unødvendig. Anonymkode: 28e15...f73
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2022 #12 Skrevet 8. juli 2022 Tatt mr med og uten kontrast flere ganger. Sovner hver gang. Høy lyd, men av en eller annen grunn finner jeg den beroligende og ender opp med å bli vekket når undersøkelsen er ferdig. Anonymkode: fe74f...e09
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2022 #13 Skrevet 8. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det går helt fint Selv 12 åringen her har tatt det pga migrene, og det gikk helt fint. Alt av metall må av kroppen, også bråker det en del. Det er et speil rett over hodet ditt så du kan se ut av maskinen. Du får en knapp i hånden som du kan trykke på om du MÅ ut. Du kan velge om du vil ha radio i hørselsvernet, men det bråker såpass inni der at du ikke hører hva de sier. Greit likevel når de spiller en sang, for da vet du at sekundene går. Jeg har litt klaus og likte det dårlig, en stund der hadde jeg veldig lyst til å trykke på knappen. Men jeg bet tenna sammen og tenkte at det var bedre å bli ferdig enn å begynne på nytt. Jeg synes det var greiest å ha øynene igjen, prøve å fokusere på radioen selv om jeg ikke helt hørte hva de snakket om, bare tenke at for hvert ord de sa så gikk tiden Jeg har tatt mr av hodet to ganger og det gikk veldig fint. Hyggelige folk, rolig stemning, det gikk rett og slett fint. Anonymkode: 9d661...0b7 Jeg har annen erfaring. Det var ikke speil og ingen problemer med å høre hva de sa. Når det er sagt så er det hull rett igjennom så man blir ikke så innesperret som man tror. Du kan jo si til dem at du ønsker å høre innimellom hvor lenge det er igjen til undersøkelsen er over. Til meg så regna jeg ut ifra sangene jeg jørte men det tok mye lenger tid en det. Jeg ble kjemperegg og helt sikker på at de hadde funnet en svulst. Men de hadde sett i journalen at jeg har epilepsi, derfor var undersøkelsen en del lenger. Lykke til! Dette får du til 🥰 Anonymkode: b69b3...f0f
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2022 #14 Skrevet 8. juli 2022 Altså gruer du deg til undersøkelsen eller å få resultat? MR er jo hverken vondt eller skummelt, du ligger jo bare rolig i ei maskin som bråker litt. Men skjønner at du gruer deg til resultatet. Lykke til. Anonymkode: f0ac3...46a
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2022 #15 Skrevet 8. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Altså gruer du deg til undersøkelsen eller å få resultat? MR er jo hverken vondt eller skummelt, du ligger jo bare rolig i ei maskin som bråker litt. Men skjønner at du gruer deg til resultatet. Lykke til. Anonymkode: f0ac3...46a Takk! Får man resultatet med en gang? Anonymkode: 16342...e90
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2022 #16 Skrevet 8. juli 2022 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Får man resultatet med en gang? Anonymkode: 16342...e90 Nei, det gjør man ikke. Radiografene som tar bildene kan ikke si noe. Det er radiologene må vurdere bildene, de skal også beskrive det de ser i en bildebeskrivelse (selv om det ikke er et funn), og så skal denne sendes til henvisende lege, enten det er fastlege eller det er spesialist på sykehuset. Hvor raskt dette skjer kommer an på hva som er sjekket og om det er ev. funn. Så det kan ta litt tid før du får noe svar eller blir kalt inn på ny time hos henvisende lege. Jeg har tatt MR hode flere ganger, også med mistanke om mer alvorlig diagnose, og det har tatt alt fra dager til uker før jeg har fått svar. Hos meg har det aldri vist noe alvorlig, selv ikke når både blodprøver og symptomer støttet at det trolig var noe alvorlig. Så jeg har funnet ut at det beste man kan gjøre er egentlig å ikke bekymre seg for resultatet. I ventetiden er det uansett ikke noe man kan gjøre for å endre ting, så da er det best å bare ta det med ro og ha det best mulig uten å lage seg mange skrekkhistorier. Hvis jeg skulle gått rundt og hatt angst etter hver slik undersøkelse jeg har hatt, og lignende undersøkelser, så hadde jeg påført meg selv veldig mye unødvendig frykt og uro. Det er selvfølgelig lettere sagt enn gjort, men når tankene på resultat dukker opp er jeg bevisst på å si til meg selv at dette kan jeg ikke gjøre noe for nå og det er unødvendig å engste seg så lenge man ikke vet noe. Men tar det tid før jeg får svar, da purrer jeg. De høye lydene man hører når man ligger i maskinen, det er lyder maskinen lager når den tar ulike typer bilder. Så lydene kan variere mye fra bildeserie til bildeserie. Jeg har valgt å se på lydene som noe positivt, en ligner på lyden av en gammeldags tresnekke/liten trefiskebåt som tøffer ut fjorden, noen av de andre har fine eller tøffe rytmer (og da tenker jeg at hadde jeg kunnet skrive musikk så er det flere av de rytmene som jeg ville tatt utgangspunkt i), noen er mer rundere lyder som kan få meg til å sovne, og noen ganger må jeg nesten le fordi lyden høres ut som en trassig unge som holder nede alle taster på et keyboard/rytmemaskin på samme tid. Jeg har kommet dit at jeg synes det er veldig avkoblende å være i en slik undersøkelse, for jeg vet at der og da er min eneste oppgave å ta det med ro og slappe av, det er ingen krav til meg, ikke noe jeg må rekke eller prestere. Så forsøk å se på undersøkelsen som bare noe positivt, selv om du sikkert er spent på resultatet. Anonymkode: 8ab13...4ff
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2022 #17 Skrevet 8. juli 2022 Jeg tok MR av hodet for 1 år siden og gruet meg så mye..Får klaus av å ligge inni der,men det gikk så fint 😊 Sa i fra at jeg gruet meg pga litt klaus, så de visste det..På 10-15 minutter var jeg ferdig 😊 Anonymkode: 8bd93...645
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå