Anonym bruker Skrevet 7. juli 2022 #1 Skrevet 7. juli 2022 Jeg tar det som et selvfølge at man betaler for plastposene vi har varene i.Butikkene må jo selv betale for de. Er det ikke slik overalt nå, at man må betale? Anonymkode: 44094...32f
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2022 #3 Skrevet 8. juli 2022 Du betaler ikke for posene for å dekke butikkens utgifter. Det hadde de lett dekket ved å justere prisene marginalt. Du betaler for at du skal reflektere over hvor miljøskadelig plast er. Anonymkode: e1df1...4f8
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 8. juli 2022 #4 Skrevet 8. juli 2022 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Du betaler ikke for posene for å dekke butikkens utgifter. Det hadde de lett dekket ved å justere prisene marginalt. Du betaler for at du skal reflektere over hvor miljøskadelig plast er. Anonymkode: e1df1...4f8 Og der sliter jeg. Jeg har lest (men ikke studert inngående), at avfallsposene man kjøper har større miljøtrykk enn handleposene. Noen bæreposer er også blitt så «miljøvennlige» at de ikke tåler gjenbruk. Gjenbrukbare handlenett må brukes et skyhøyt antall ganger før det har spart inn igjen miljøtrykket sitt. Ikke at det er et problem i seg selv, bare de er holdbare nok til å rekke det. Mitt hverdagsproblem i dette er nemlig avfallshåndtering. Hva skal jeg ha søpla i? Avfallsposene jeg kan kjøpe er i så dårlig kvalitet at de går hull på nesten med en gang, de er også så små at de ikke passer i søppeldunkene mine. Et alternativ kunne være å kjøpe nye avfallsdunker, men det er jo lite miljøvennlig. Jeg handler ikke nok til å få nok vanlige bæreposer, spesielt når noen av dem går istykker før jeg kan bruke dem til søppel.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2022 #5 Skrevet 8. juli 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (4 timer siden): Og der sliter jeg. Jeg har lest (men ikke studert inngående), at avfallsposene man kjøper har større miljøtrykk enn handleposene. Noen bæreposer er også blitt så «miljøvennlige» at de ikke tåler gjenbruk. Gjenbrukbare handlenett må brukes et skyhøyt antall ganger før det har spart inn igjen miljøtrykket sitt. Ikke at det er et problem i seg selv, bare de er holdbare nok til å rekke det. Mitt hverdagsproblem i dette er nemlig avfallshåndtering. Hva skal jeg ha søpla i? Avfallsposene jeg kan kjøpe er i så dårlig kvalitet at de går hull på nesten med en gang, de er også så små at de ikke passer i søppeldunkene mine. Et alternativ kunne være å kjøpe nye avfallsdunker, men det er jo lite miljøvennlig. Jeg handler ikke nok til å få nok vanlige bæreposer, spesielt når noen av dem går istykker før jeg kan bruke dem til søppel. Men får dere ikke bestemte kildesorteringsposer med ulike farger på? Det får vi, og de skal brukes til de ulike typene søppel. Rød til papir, blå til plast, grønn til kompost osv. Anonymkode: 45f01...c13
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2022 #6 Skrevet 8. juli 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Men får dere ikke bestemte kildesorteringsposer med ulike farger på? Det får vi, og de skal brukes til de ulike typene søppel. Rød til papir, blå til plast, grønn til kompost osv. Anonymkode: 45f01...c13 Men ikke de hvite som skal brukes til restavfall. Anonymkode: d44d9...01c
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 8. juli 2022 #7 Skrevet 8. juli 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Men får dere ikke bestemte kildesorteringsposer med ulike farger på? Det får vi, og de skal brukes til de ulike typene søppel. Rød til papir, blå til plast, grønn til kompost osv. Anonymkode: 45f01...c13 Nei, vi får bare matavfallsposer. Poser til plast og restavfall må vi holde selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå