Gå til innhold

Drammensbadet, 6 årig gutt i damegarderobe?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Grensen går der de går for hva som er akseptabelt av svømmehallen. Trenger en 15-åring hjelp i dusjen i en svømmehall, så trenger den det. Synes man det er ekkelt eller ikke ønsker å være i samme dusj, så går man ut og venter da? De fleste på den alderen har også en ledsager av samme kjønn om de ikke klarer å dusje alene. Da kan de gå i samme garderobe som da er «rett» garderobe. En 15- åring som ikke kan dusje selv, ville jeg antatt har et handicap som gjør det vanskelig

Anonymkode: 61605...bd9

En tiåring som ikke kanvdusje selv har vell også et handikapp?  Bør ikke svømmehallen ha noen faste grenser?

Anonymkode: bef9e...399

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Det er jo en diskusjonssak det. Hvem slm bør holde seg hjemme altså. Det er ingen menneskerett å gå i svømmehall. For noen.

Hahaha! All den tid det er en damegarderobe, samt svømmehallen har regler for hvem som får bruke denne, så er det ikke så mye å diskutere.

Anonymkode: 1e1c3...fbb

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

En tiåring som ikke kanvdusje selv har vell også et handikapp?  Bør ikke svømmehallen ha noen faste grenser?

Jo, det bør de. Men det er opp til dem, og det er en sak mellom dem og den som har handicap, ikke mellom ledsager til den med handicap og alle i damegarderoben

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Hvis jeg tar med min sønn som er autist og har tillatelse fra badet, så trenger ikke jeg forklare noen andre hvorfor han er med meg i garderoben og hvorfor eller OM jeg har tillatelse. Begynner en Karen å bable i vei, så får hun bare gjøre det

Hvor lenge skal du ha ham med i damegarderoben? Til han er 14 og får synlig reisning av å se nakne damer? 

Anonymkode: 438ed...4d1

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hahaha! All den tid det er en damegarderobe, samt svømmehallen har regler for hvem som får bruke denne, så er det ikke så mye å diskutere.

Og når reglene bare er veiledende da? De står ikke over loven i en svømmehall heller. I loven står det at man ikke skal diskrimineres for å ha et handicap

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jo, det bør de. Men det er opp til dem, og det er en sak mellom dem og den som har handicap, ikke mellom ledsager til den med handicap og alle i damegarderoben

I hi sitt tilfelle var grensen 6 år. Likevell argumenterer mange med at det bør være greit for eldre gutter hvis de har en "grunn".

Hvor lenge skal du ha ham med i damegarderoben? Til han er 14 og får synlig reisning av å se nakne damer? 

Anonymkode: 438ed...4d1

Han er 11 nå og går i herregarderoben.

Hva med en mann på 30 som får reisning av å se damer i bikini selv om han går i herregarderoben? Skal han ikke være i svømmehallen?

I hi sitt tilfelle var grensen 6 år. Likevell argumenterer mange med at det bør være greit for eldre gutter hvis de har en "grunn".

Her er det også 6 år. Men vi hadde tillatelse fra svømmehallen likevel. Vi hadde en grunn. Han klarte seg ikke alene i garderoben før et par uker før han var 11 år

Og når reglene bare er veiledende da? De står ikke over loven i en svømmehall heller. I loven står det at man ikke skal diskrimineres for å ha et handicap

Det står ikke i loven at jeg ikke skal fortelle tydelig til mødre som tar med store gutter I damegarderoben at jeg ikke liker at de er der. Og om reglene bare er veiledende så kan det jo like godt åpnes for voksne menn som for gutter på 10 eller tenåringsgutter.

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Nei, jeg har ikke gutter  men jeg kjenner mange og har passet mange.

Hvis du hadde noen, så ville du sikkert visst at de som nettopp er ute av barnehagen ikke har en naturlig opptatthet av andres kropp eller av å skryte av hva de har sett. Barn som oppfører seg sånn, er sannsynligvis ofre for overgrep selv. For det du beskriver er såkalt seksualisert atferd hos små barn.

Anonymkode: abe8f...f59

Det står ikke i loven at jeg ikke skal fortelle tydelig til mødre som tar med store gutter I damegarderoben at jeg ikke liker at de er der. Og om reglene bare er veiledende så kan det jo like godt åpnes for voksne menn som for gutter på 10 eller tenåringsgutter.

Det KAN jo hende at det er av slike grunner man har de såkalte familiegarderobene da vøtt. Men hvis du ikke greier å se forskjell på en nybleven seksåring som kløner det til når han skal skifte aleine og en femtiåring med spesielle behov, så er det litt vanskelig å hjelpe deg.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Og det står heller ikke noe sted at de må forklare seg for deg. 

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Her er det også 6 år. Men vi hadde tillatelse fra svømmehallen likevel. Vi hadde en grunn. Han klarte seg ikke alene i garderoben før et par uker før han var 11 år

I den svømmehallen måtte da alle som hadde med seg jenter i åtte til femtenårsalderen omtrent spørre hver fang om de kunne garanteres å slippe å møte jevnaldrende gutter I garderoben. Det var sikkert godt ment fra betjeningen, men det var korttenkt og urettferdig for jentene. Alle svømmehaller jeg ar vært i har gstt egne trener eller handikappgarderober. Dere burde blitt henvist dit. De er bygget mye for å løse slike problemer.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du hadde noen, så ville du sikkert visst at de som nettopp er ute av barnehagen ikke har en naturlig opptatthet av andres kropp eller av å skryte av hva de har sett. Barn som oppfører seg sånn, er sannsynligvis ofre for overgrep selv. For det du beskriver er såkalt seksualisert atferd hos små barn.

Det er helt vanlig oppførsel fra gutter I småskolen (og jenter også for den del).

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nei, det står ikke i loven at du ikke skal være idiot. Det er valgfritt.

Nei. Og det står heller ikke noe sted at de må forklare seg for deg. 

Det er mye som ikke står. Det betyr ikke at alt som ikke står er grei oppførsel.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Tviler på at det er diskriminering å sende gutter i herregarderoben. Dersom barnet har et handicap, må det ordnes med en far, en slektning, en assistent eller en støttekontakt da for å hjelpe i garderoben.

Og, dersom reglene er veiledende, stiller jo saken seg noe annerledes enn dersom de er absolutte. Men også da må du vel være enig i at en absolutt grense må gå et eller annet sted? Om ikke ved 6 år, så i alle fall før fylte 12? Eller? Før fylte 11? 10? Og hvorfor denne grensen? Fordi ditt barn trengte å ha hjelp i garderoben til han var 10?

I den svømmehallen måtte da alle som hadde med seg jenter i åtte til femtenårsalderen omtrent spørre hver fang om de kunne garanteres å slippe å møte jevnaldrende gutter I garderoben. Det var sikkert godt ment fra betjeningen, men det var korttenkt og urettferdig for jentene. Alle svømmehaller jeg ar vært i har gstt egne trener eller handikappgarderober. Dere burde blitt henvist dit. De er bygget mye for å løse slike problemer.

Her har de handicapgarderobe som kun er for de med rullestol. Og de er det en del av der på dagtid. Det er familiegarderobe, men dusjene er dame og herre. De trenger ikke spørre, og de trenger ikke være redde. Sønnen min er ikke en pervers unge som vil se på jenter i dusjen

Det er mye som ikke står. Det betyr ikke at alt som ikke står er grei oppførsel.

Nei. Og oppførselen som ble beskrevet er ikke grei. Man blir ikke en Karen og føler seg flink om man sier «klart og tydelig» hva man mener om det. Hadde noen gjort det, så hadde jeg ristet på hodet og flirt litt og fortsatt med det jeg drev med

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Var da svært så kroppsforskrekket de jentene var? Særlig tatt i betraktning at mange av dem var med i herregarderoben til de begynte på skolen, hvis de dro på bading med pappa. Der MÅ de jo ha møtt noen av de samme guttene.

Merkelig at folk tror det ved et trylleslag blir flaut å se nakne mennesker når man fyller 6 år. Enda rarere er det at det trylleslaget pleide å inntreffe på sjuårsdagen, den gang unger begynte på skolen som sjuåringer....

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Var da svært så kroppsforskrekket de jentene var? Særlig tatt i betraktning at mange av dem var med i herregarderoben til de begynte på skolen, hvis de dro på bading med pappa. Der MÅ de jo ha møtt noen av de samme guttene.

Merkelig at folk tror det ved et trylleslag blir flaut å se nakne mennesker når man fyller 6 år. Enda rarere er det at det trylleslaget pleide å inntreffe på sjuårsdagen, den gang unger begynte på skolen som sjuåringer....

Det hår et markert skille når de begynner på skolen. For barn i barnehagealder tror jeg sjelden nakenhet er et stort problem, selv om mange foreldre ville steile om ungene fikk gå nakne sammen eller de ansatte brukte for utfordrende klær. Når de begynner på skolen blir dette noe helt annet. Fokuset på kjønn, jentelus og guttetur, fisking av det andre kjønn kropp ol kommer veldig raskt. Det å bli dratt ned buksa på er en enorm ydmykelse og bare det å se noens truse kan være så denne de at det blir snakket om i ukesvis.

Det hår et markert skille når de begynner på skolen. For barn i barnehagealder tror jeg sjelden nakenhet er et stort problem, selv om mange foreldre ville steile om ungene fikk gå nakne sammen eller de ansatte brukte for utfordrende klær. Når de begynner på skolen blir dette noe helt annet. Fokuset på kjønn, jentelus og guttetur, fisking av det andre kjønn kropp ol kommer veldig raskt. Det å bli dratt ned buksa på er en enorm ydmykelse og bare det å se noens truse kan være så denne de at det blir snakket om i ukesvis.

Det blir ikke "noe helt annet" av seg selv. Da kunne vi jo bare definert skolestart til 18 år, og så ville dette aldri ha vært flaut, eller hva?

Det blir ikke "noe helt annet" av seg selv. Da kunne vi jo bare definert skolestart til 18 år, og så ville dette aldri ha vært flaut, eller hva?

Jeg vet ikke helt hvorfor det endrer seg ved skolestart. Kanskje det delvis passer med naturlig utvikling for alderen, delvis med forventninger fra foreldre og andre voksne og delvis med at de plutselig omgås eldre barn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...