Gå til innhold

Dere som har bonusbarn. Ferie.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan avvikler dere med bonusbarn ferie?

Jeg har siden jeg møtte mannen (11 år siden) hatt én uke ferie med mitt barn alene. Det har vært viktig for meg å prioritere litt egentid bare oss. Jeg har bodd med mannen å ni år. Han har ett barn fra tidligere, jeg har ett og vi har en sammen. Før vi fikk en felles hadde vi tre uker  sammen og én uke med kun egne barn. Etter vi fikk sammen har jeg hatt én uke med eget  og felles barn og han hatt har eget barn og felles én uke (så tre sammen). 
Av alle ting (heit absurd) har nå mor til mannens barn begynt å bry seg om den ene uka. Jeg har hatt et godt forhold til henne. Nå har hun sagt det er «dårlig gjort» å holde bonusbarn utenfor. Jeg blir helt matt. Den ene uka avvikles alltid når bonusbarn har ferie med mor, så det er jo ikke slik at vi reiser og hun står igjen på trappa med far. 
Aner ikke hvordan jeg skal respondere på denne meldingen egentlig. 
Min eldste er nå 14 år og hun setter pris på denne uken bare oss. Hun liker stefar, men denne ene uken med bare oss gleder hun seg til. Er det galt å ikke involvere mitt stebarn? Min barn er mine barn og ferie bare oss er høyt prioritert og en tradisjon. Det betyr ikke at jeg ikke liker ferie med stebarn. Jeg vil bare være med barna mine én uke. Og mannen og jeg har en ferie kabal som må gå opp. Vi har kun tre uker sammen og så en uke alene i hver endre av ferien for å få det til å gå opp. Er dette virkelig unormalt?

Anonymkode: c0f57...bb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hvordan avvikler dere med bonusbarn ferie?

Jeg har siden jeg møtte mannen (11 år siden) hatt én uke ferie med mitt barn alene. Det har vært viktig for meg å prioritere litt egentid bare oss. Jeg har bodd med mannen å ni år. Han har ett barn fra tidligere, jeg har ett og vi har en sammen. Før vi fikk en felles hadde vi tre uker  sammen og én uke med kun egne barn. Etter vi fikk sammen har jeg hatt én uke med eget  og felles barn og han hatt har eget barn og felles én uke (så tre sammen). 
Av alle ting (heit absurd) har nå mor til mannens barn begynt å bry seg om den ene uka. Jeg har hatt et godt forhold til henne. Nå har hun sagt det er «dårlig gjort» å holde bonusbarn utenfor. Jeg blir helt matt. Den ene uka avvikles alltid når bonusbarn har ferie med mor, så det er jo ikke slik at vi reiser og hun står igjen på trappa med far. 
Aner ikke hvordan jeg skal respondere på denne meldingen egentlig. 
Min eldste er nå 14 år og hun setter pris på denne uken bare oss. Hun liker stefar, men denne ene uken med bare oss gleder hun seg til. Er det galt å ikke involvere mitt stebarn? Min barn er mine barn og ferie bare oss er høyt prioritert og en tradisjon. Det betyr ikke at jeg ikke liker ferie med stebarn. Jeg vil bare være med barna mine én uke. Og mannen og jeg har en ferie kabal som må gå opp. Vi har kun tre uker sammen og så en uke alene i hver endre av ferien for å få det til å gå opp. Er dette virkelig unormalt?

Det er dårlig gjort hvis du kutter ut den uka du har sammen med 14 åringen. 

Anonymkode: 11e0a...cbc

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er dårlig gjort hvis du kutter ut den uka du har sammen med 14 åringen. 

Anonymkode: 11e0a...cbc

Det skjer ikke. Uansett hva noen må mene så er jeg trygg på at denne uka er riktig for oss. Samtidig så er det jo i interessant hva andre tenker da. 

Skrevet

Det varierer fra år til år, vi er mange tilsammen og det er mange ønsker og hensyn å ta når det 6 barn totalt. Noen ferier har vi vært alle hele ferien, noen ferier bare 1 uke sammen og resten delt. Det kommer an på hva som lar seg gjøre ift samvær og ferie med den andre forelderen og barnas ønsker og behov som er alt fra fotballskoler til rideleir osv. Men vi forsøker alltid å få mest mulig tid sammen med alle barna våre i ferien, jeg planlegger ikke tid uten kjærestens barn, her hører alle til og er ønsket i ferien. 

Anonymkode: b8e96...7dc

Skrevet

Høres ryddig ut. Jeg må kunne ta med mitt barn på ferie, når bonusbarn allikevel er på ferie med sin egen mor.

Skrevet

Jeg ville ikke endret noe, tror jeg.

Men har ett forbehold, eller egentlig to. Det ene er jo at barnas behov kan endres, så kanskje stebarnet ditt nå har mer behov for å føle seg mer inkludert enn det har hatt tidligere? Det er ikke kritikk av deg/dere, Hi, jeg tenker det kan ha med hvordan barnet har det selv, alder, hvordan det har det hos mor m.m.

Det andre er om det du og 14-åringen din er veldig forskjellig fra ferie dere har med alle eller den ferien far har med sitt barn. Hvis du og 14-åringen f.eks. alltid drar på ting som er mer populært, mer interessant, dyrere, mer hva som helst, og det er så tydelig forskjell fra det far gjør med sitt barn, så kan jeg forstå at det andre barnet og moren reagerer. Om noe slikt skulle være tilfelle, da tenker jeg at du og din samboer kanskje bør gjøre endringer eller tilpasninger som gjør at den uken du er alene med din 14-åring ikke stikker seg så veldig ut fra hva det andre barnet får oppleve. (Men nå vet jeg ikke noe om hvordan dette er hos dere.)

Anonymkode: d1446...f37

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville ikke endret noe, tror jeg.

Men har ett forbehold, eller egentlig to. Det ene er jo at barnas behov kan endres, så kanskje stebarnet ditt nå har mer behov for å føle seg mer inkludert enn det har hatt tidligere? Det er ikke kritikk av deg/dere, Hi, jeg tenker det kan ha med hvordan barnet har det selv, alder, hvordan det har det hos mor m.m.

Det andre er om det du og 14-åringen din er veldig forskjellig fra ferie dere har med alle eller den ferien far har med sitt barn. Hvis du og 14-åringen f.eks. alltid drar på ting som er mer populært, mer interessant, dyrere, mer hva som helst, og det er så tydelig forskjell fra det far gjør med sitt barn, så kan jeg forstå at det andre barnet og moren reagerer. Om noe slikt skulle være tilfelle, da tenker jeg at du og din samboer kanskje bør gjøre endringer eller tilpasninger som gjør at den uken du er alene med din 14-åring ikke stikker seg så veldig ut fra hva det andre barnet får oppleve. (Men nå vet jeg ikke noe om hvordan dette er hos dere.)

Det er ganske likt det barnet gjør med mor. Syden, hjemme og turer i parker etc. Er jo ikke identisk hvert år men alt i alt så er det likt. Ferien sammen er svært varierende, fra hytta til USA. 
I år får vi ikke reist utenlands da vi venter på pass til mannen, derfor reiser jeg til syden en uke. Aner ikke hva stebarn skal med mor i år. 

Skrevet

Jeg synes det høres utrolig komplisert ut.

hvis du skal ha en uke alene med eget barn og far skal ha en uke alene med sitt barn; hvorfor skal ikke fellesnavnet også få en uke alene med hver av dere?

her prøver vi å legge opp til ferier som passe alle; både mine, dine og felles. Slik man gjør i en familie med flere barn ellers. Det hender selvfølgelig at far tar med sønnen din på noe eget eller at jeg tar med sønnen min på noe eget. Men ikke som en fast happening i sommerferie.  

Anonymkode: 47455...bc5

Skrevet

Helt innafor. Jeg skjønte ikke helt om det er du og 14 åringen som er alene, eller du , 14 åringen, deres fellesbarn og stefar? Uansett innafor. Så lenge ikke stefar får ferie hjemme i Hagen fordi dere andre drar på en uke med 5 stjernes hotell i karibien..

Anonymkode: 8d900...bcf

Skrevet

Snakk om å rote til for barna. Jeg skjønte ingenting av dette, for en unge her og en der og ett felles, og tre ulike ferier da eller??? Jesus. Er dere en familie eller tre deler av en som prøver å være en familie på en ukes ferie??? Hvordan skal barn forstå og akseptere noe av dette surret?? 

Anonymkode: 6df23...df2

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Helt innafor. Jeg skjønte ikke helt om det er du og 14 åringen som er alene, eller du , 14 åringen, deres fellesbarn og stefar? Uansett innafor. Så lenge ikke stefar får ferie hjemme i Hagen fordi dere andre drar på en uke med 5 stjernes hotell i karibien..

Anonymkode: 8d900...bcf

Begge mine barn og meg. Da vi fikk en felles ble det jo mest praktisk. Da fikk minste 5 uker ferie med familie (pluss en uke med besteforeldre) 

Skrevet

Din manns eks kan da drite i hva du gjør med DITT barn. 

Anonymkode: efa89...686

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Snakk om å rote til for barna. Jeg skjønte ingenting av dette, for en unge her og en der og ett felles, og tre ulike ferier da eller??? Jesus. Er dere en familie eller tre deler av en som prøver å være en familie på en ukes ferie??? Hvordan skal barn forstå og akseptere noe av dette surret?? 

Var det så vanskelig? 
Eksempel, første uke har jeg ferie med egne barn. Så kommer stebarn og vi har to uker sammen. Så har far én uke med barna og jeg jobber. Så varierer det litt hvordan resten løses. Ikke alltid jeg tar fire uker på sommeren. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Var det så vanskelig? 
Eksempel, første uke har jeg ferie med egne barn. Så kommer stebarn og vi har to uker sammen. Så har far én uke med barna og jeg jobber. Så varierer det litt hvordan resten løses. Ikke alltid jeg tar fire uker på sommeren. 

Ja og dette gjorde det ikke enklere å forstå dessverre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

🤦‍♀️

Skrevet

Helt greit med ferie med egne barn i en blandet familie. 

Jeg har ikke stebarn selv, men barnet mitt har stemor og to stesøsken. De er utrolig glad i hverandre og vi har et kjempegodt forhold, alle sammen. 

De legger opp ferien sin litt forskjellig fra år til år, men stemor har som regel en liten ferie med bare sine barn. Da er barnet mitt enten hos meg eller alene med pappaen (noe barnet elsker). Så har de to uker felles ferie med alle barna. Da er de blant annet på sommerstedet til stemors foreldre (som er som ekstra besteforeldre for mitt barn). Resten av ferien er barnet mitt hos meg, så vet ikke hvordan de gjør det hos pappaen da. Vet bare at stebroren er på Sfo frem til sommerferien starter, for mora jobber. Da er han gjerne hos oss noen dager, for jeg har alltid tidlig ferie. 

Anonymkode: fb40b...b43

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei nei, alle skal jo ikke rekke opp til nederst greina heller. Vi er så forskjellige, vi mennesker. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvordan kan du ikke forstå dette? Er du ironisk?

Anonymkode: 132e9...7c0

Skrevet

Gjør det som fungerer for dere 💛

Om bonus barnet er stor nok til at en kan snakke om det, så tror jeg at jeg ville gjort det :) Og jeg ville nok tilbydd bonus barnet alene tid med meg og, men lagt rammene for det i forkant. Gitt to valg som jeg vet barnet interesserer seg for. F.eks skitur en helg, eller langhelg et sted :) 

type: “du, jeg har tenkt på noe. Jeg og …. har alltid gjort noe i ferien når du er med mamma. Også begynte jeg å tenke på hva du tenker om det?

Jeg synes det er så koselig med litt tid alene med …, og jeg synes det er koselig med tid alene med deg også! Kanskje det er noe du kunne tenkt deg å gjøre bare oss to også en gang?..». 

Anonymkode: e4363...6ad

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er ganske likt det barnet gjør med mor. Syden, hjemme og turer i parker etc. Er jo ikke identisk hvert år men alt i alt så er det likt. Ferien sammen er svært varierende, fra hytta til USA. 
I år får vi ikke reist utenlands da vi venter på pass til mannen, derfor reiser jeg til syden en uke. Aner ikke hva stebarn skal med mor i år. 

Da forstår jeg ikke hvorfor den moren blander seg inn. Jeg tror jeg ville spurt hva hun mener er dårlig gjort, siden hennes barn både får tid med bare sin far, og også ferie sammen med henne, og i tillegg får fellesferie med far og deg og stesøsken og halvsøsken.

Kanskje lurt å snakke med barnet selv også hvis det er stort nok til at det går greit. Forklare at det din datter får alenetid med deg den ene uken, det blir det samme som at fars barn får tid med far uten deg, og også at barnet får ferietid med sin mor, og at selv om dere fra år til år kanskje gjør litt ulike ting så blir det ganske like ferier.

Men her må jo far også inn i bildet!

Skrevet

Er barnet ditt sammen med deres felles barn og fars barn, den uka far har barna alene på ferie?

Det kan jeg i såfall forstå at kan oppleves urettferdig for fars barn som ikke får være med den uken du har ditt barn og felles barn på ferie.

Anonymkode: b9170...18a

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Er barnet ditt sammen med deres felles barn og fars barn, den uka far har barna alene på ferie?

Det kan jeg i såfall forstå at kan oppleves urettferdig for fars barn som ikke får være med den uken du har ditt barn og felles barn på ferie.

Anonymkode: b9170...18a

Jeg har en uke med egne barn. Da er stebarn hos mor. Så kommer stebarn og da er stebarn 14 dager med hele familien. Mine, dine, vår og begge voksne. Så reiser mitt barn til sin far og siste uke er stebarn med far og sitt halvsøsken. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Da forstår jeg ikke hvorfor den moren blander seg inn. Jeg tror jeg ville spurt hva hun mener er dårlig gjort, siden hennes barn både får tid med bare sin far, og også ferie sammen med henne, og i tillegg får fellesferie med far og deg og stesøsken og halvsøsken.

Kanskje lurt å snakke med barnet selv også hvis det er stort nok til at det går greit. Forklare at det din datter får alenetid med deg den ene uken, det blir det samme som at fars barn får tid med far uten deg, og også at barnet får ferietid med sin mor, og at selv om dere fra år til år kanskje gjør litt ulike ting så blir det ganske like ferier.

Men her må jo far også inn i bildet!

Jeg er faktisk usikker på om dette egentlig er et stort problem for barnet altså. Burde egentlig presisert det. Det har aldri vært tegn til det. Hun er mer «kult, håper dere får det fint» når hun hører mine planer med mine barn. Hun skal jo være med mor, vet ikke hva deres planer er for i år da. 
Mannen skal prate med henne i ro og mak ved anledning, spørre hva hun synes om vår måte å løse ferien på. Når det er sagt så er hun i en alder der kropp er litt vanskelig. Mens, pupper, kviser osv. Hun liker ikke strand og bading, ubekvem med å gå i badetøy. Så ferien vi skal på i år (jeg og mine barn) passer henne ikke så godt. Hun ønsket seg noe helt annet, så da vi planla ferie så planla vi den felles biten etter hennes ønske. By, shopping og litt turer i naturen. (Siden mannen mangler pass så var det greit at det ble slik)

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Gjør det som fungerer for dere 💛

Om bonus barnet er stor nok til at en kan snakke om det, så tror jeg at jeg ville gjort det :) Og jeg ville nok tilbydd bonus barnet alene tid med meg og, men lagt rammene for det i forkant. Gitt to valg som jeg vet barnet interesserer seg for. F.eks skitur en helg, eller langhelg et sted :) 

type: “du, jeg har tenkt på noe. Jeg og …. har alltid gjort noe i ferien når du er med mamma. Også begynte jeg å tenke på hva du tenker om det?

Jeg synes det er så koselig med litt tid alene med …, og jeg synes det er koselig med tid alene med deg også! Kanskje det er noe du kunne tenkt deg å gjøre bare oss to også en gang?..». 

Anonymkode: e4363...6ad

Tror ikke hun ønsker alenetid med meg. Hun trives med familien. Hun er i en periode der kontakt med jevnaldrende er viktig. Det hender hun og jeg tar en tur til byen for shopping da (når min eldste er hos sin far) Utover det tror jeg en helgetur med bare meg ikke er noe hun ønsker. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Din manns eks kan da drite i hva du gjør med DITT barn. 

Du sier noe. Jeg prøver å holde en god tone da, for barnets skyld. Dette kom helt ut av det blå. Det var heller ingen direkte konfrontasjon i sinne, mer en innpakket bebreidelse, har du tenkt at dette kanskje ikke føles greit for X å ikke få tilbud om å bli med. 
Jeg er 100% for at stebarn er et fullverdig familiemedlem og hun inkluderes. Men i familier med litt mer enn normal logistikk og særkullsbarn så blir det jo noen hensyn å ta. 
For min del er det en fin tradisjon, der jeg kan ha fokus på egne barn og ta hensyn til hva de vil. Min eldste og stebarn er veldig forskjellig på noen ønsker. På felles ferie må de begge gi og ta. På denne uken kan eldste få litt fokus, yngste ser så opp til eldste så alt hun vil er KULT. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...