Gå til innhold

Gikk du i barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Født i -83. Mamma var hjemme med oss på dagtid, hun var i tillegg dagmamma for to-tre andre barn i perioder. Og hun jobbet deltid kveld og helg. 
Pappa jobbet fullt dagtid og studerte ved siden av. 
Jeg gikk på førskole siste året før skolestart. 

Anonymkode: 9ac64...bfe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gikk i barnehage fra jeg var 2,5 til jeg var 7,5. 

Skrevet

Ja, og det var helt fantastisk! 

Anonymkode: 92690...54a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja. Er født i 1976 og begynte i barnehage når jeg var 1 år, hadde dagmamma fra 6 mnd-1 år. Mamma jobbet på sykehuset og jeg gikk i barnehagen tilknyttet sykehuset. Fikk et søsken i 1978 og tror ikke jeg gikk i barnehagen mens mamma var i permisjon.

Anonymkode: 40c77...646

Hvor lang permisjon hadde de i 1978 tro?

Jeg er født i 74 og da var det 4 mnd permisjon, så mamma sluttet å jobbe som hjelpepleier og jobbet hjemmefra for en fabrikk i noen år. Begynte å jobbe på sykehjemmet igjen da jeg begynte på skolen, da ble jeg nøkkelbarn.

Vi kommer fra et sted litt utenfor sentrale østlandet o.l. da så jeg tror ikke det var barnehage der engang. Men jeg gikk i park, 4 timer om dagen.

Anonymkode: c7616...4eb

Skrevet

Jeg er født i 88, gikk i barnehage siste året før jeg begynte på skolen, for å sosialiseres litt, Mamma var hjemme og hun begynte ikke å jobbe før jeg var ungdom. 

Anonymkode: bc0eb...253

Skrevet

Nei, som noen har nevnt tidligere i tråden for dyrt og vanskelig å få plass på 80-tallet. Mamma var for det meste hjemme. De korte periodene hun jobbet hadde vi stefar som var et mareritt å være hjemme med. Skulle virkelig ønske jeg var i barnehage. 

Anonymkode: 2d1ff...3cd

Skrevet

Ja, hadde dagmamma til jeg var tre, og så gikk jeg i barnehage fra jeg var 3. Husket det ble snakket om at vi var første kullet der samtlige barn gikk i barnehagen før vi begynte på skolen (lite sted med en bhg og en skole). Født i 1982.

Anonymkode: 0581f...43e

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Men jeg gikk på førskole det siste året før jeg begynte på skolen, det måtte alle.

Anonymkode: 34c29...a63

Nei. Det har aldri vært pålagt.

Anonymkode: 93e22...e19

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Nei. Det har aldri vært pålagt.

Når reformen kom og man skulle begynne på skole som 6-åring så kalte de det førskole og det skulle være en "myk overgang" hvor man hadde elementer både fra barnehage og fra skole.

Alle måtte gå.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Når reformen kom og man skulle begynne på skole som 6-åring så kalte de det førskole og det skulle være en "myk overgang" hvor man hadde elementer både fra barnehage og fra skole.

Alle måtte gå.

Det var ikke førskole. Det var skolestart som seksåring. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det var ikke førskole. Det var skolestart som seksåring. 

Ja, men første året kalte de det førskole. Ihvertfall gjorde de det her.

Skrevet

Født i Oslo i 1985. Gikk i barnehage fra jeg var 9 måneder gammel og til jeg begynte på skolen som 7-åringer. Elsket barnehagen. Kjempemange fine minner derfra :)❤️

Mannen min født i Oslo i 1983 begynte også i barnehage da han var baby (10 mnd mener jeg å huske) og også han stortrivdes i sin barnehage!

Begge våre barn har gått i barnehage helt fra de fikk plass i barnehage og de har trivdes og trives kjempegodt de også. :)

Anonymkode: d2ad4...feb

Skrevet

Jeg er født i -84, og mamma hadde meg hjemme første 6 mnd (litt ulønnet perm). Hadde dagmamma til jeg ble 3, da begynte jeg i barnehage. Da søster ble født reduserte de til halv plass for å beholde barnehageplassen, men spare penger mens mamma var i permisjon. Det var et underlig opplegg med tre dager på én avdeling en uke, og to dager på en annen avdeling uka etter. 

Anonymkode: 81bb6...946

Skrevet

Jeg er født på slutten av 70-tallet. Mamma jobbet som allmennlege og måtte starte i jobb igjen da jeg var 3,5 måned. Først var jeg hos dagmamma. Etterhvert som jeg ble eldre ble det barnehage.

Anonymkode: a405a...c83

Skrevet

Er født i 1978, og gikk i barnehage fra jeg var 1 år. Var veldig glad i barnehagen. 

Anonymkode: 99a6c...458

Skrevet

Født i 76 og foreldrene våre drev gårdsbruk og trengte ikke barnehage. Vet ikke om bygda vår hadde barnehage heller jeg. 

Jeg husker ennå med skrekk og gru hvor sjenert jeg var da jeg begynte på skolen. Hadde selvsagt sett andre nabobarn og søskenbarn, men det var lite. Var liksom noen kilometer mellom gårdene også 😅

Anonymkode: 52478...584

Skrevet

Født i 81 og gikk ikke i barnehage. Mamma var hjemmeværende, og jeg hadde søsken og unger i nabohusene. Jeg var overmoden for skole da jeg begynte som 7-åring, så kunne nok gjerne hatt bhg de siste par årene. 

Anonymkode: 4da15...96d

Skrevet (endret)

Født i -81, og gikk i barnehage tre dager i uka fra jeg var ca tre og frem til skolealder. Førskole var noen timer i barnehagen det siste året før skolestart, sfo fantes ikke. 
Mamma var hjemmeværende på den tiden, og min yngste bror fikk ikke barnehageplass.

Det siste barnehageåret byttet jeg barnehage, for å gå i den barnehagen som hørte til skolen jeg skulle gå på. Min to år yngre bror byttet barnehage samtidig, og vi tok bussen alene dit. Da var vi 4 og 6 år gamle.

Endret av Den perfekte mor, påan igjen
Skrevet

Født i 78. Tror jeg hadde dagmamma fra 3-5 år og barnehage fra 5-7. Mor jobbet heltid, men sluttet kl 15 mener jeg å huske. Så kanskje det var 80 %. I 1. og 2. klasse var jeg med naboen (bestevenn) hjem etter skolen.

Anonymkode: 42a9b...f6b

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 7.7.2022 den 0.22):

Jeg hadde dagmamma frem til jeg startet på førskolen når jeg var 6 år. 

Anonymkode: 48c3b...35d

Startet på førskolen? Hvilken skole var det? 

Jeg hadde dagmamma i perioder, men gikk 2 år i barnehage. 

Anonymkode: 9f56b...c0e

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 7.7.2022 den 12.41):

Født i -83. Mamma var hjemme med oss på dagtid, hun var i tillegg dagmamma for to-tre andre barn i perioder. Og hun jobbet deltid kveld og helg. 
Pappa jobbet fullt dagtid og studerte ved siden av. 
Jeg gikk på førskole siste året før skolestart. 

Anonymkode: 9ac64...bfe

Med førskole, mener du da de fredagene da det var «seksårsklubb»? 

Anonymkode: 9f56b...c0e

Skrevet
On 7/7/2022 at 12:22 AM, Anonym bruker said:

Jeg hadde dagmamma frem til jeg startet på førskolen når jeg var 6 år. 

Anonymkode: 48c3b...35d

Ja fra jeg var nesten 5, så ikke så lenge

Anonymkode: 85ef6...491

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...