Gå til innhold

Oppskrifter med neper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville prøvd meg frem med marinader av syrlig eller søtt. Kan se for meg at chili må passe til neper, men aner ikke. Kanskje honning? Det er jo veldig bitter smak, men jeg syns det er kjempegodt rå når den er saftig! 

Anonymkode: 7c4f2...678

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ville prøvd meg frem med marinader av syrlig eller søtt. Kan se for meg at chili må passe til neper, men aner ikke. Kanskje honning? Det er jo veldig bitter smak, men jeg syns det er kjempegodt rå når den er saftig! 

Så den kan spises rå? Jeg er helt nybegynner her....

Anonymkode: 91eab...991

Skrevet

God raspet i salat, gjerne med litt andre distinkte smaker.

Anonymkode: a5a39...838

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Så den kan spises rå? Jeg er helt nybegynner her....

Ja, har aldri spist den annet enn rå jeg 🙂 det er sånn jeg plukker med når den frister å spise. 

Skrevet

Rå, som den er eller raspet i råkostsalat. Godt blandet med gulrot. 

Jeg har prøvd å varmebehandle dem, både koking og steking, men jeg syns ikke det ble så godt, dessverre. 

Skrevet

Hele slekta spiser de helst rå. Jeg pleier å kutte de i staver. Syns det blir enklere å forsyne seg av, jeg må gjerne kutte en hel bunt om to unger er hjemme. Pappa skeller de og spiser de som ett eple. 

Du kan kutte de i en halv cm tykke skiver, pense e med litt olje og slenge de på grillen. 
Jeg så de ble høvlet med ostehøvel på en video her om dagen, helte over litt olje med farge så jeg regner med det var noe chili olje eller lignende. Litt mer kuttede grønnsaker og de spiste det slik. 
Hørt de kan bakes i ovn også, aner ikke hvordan. Her i huset har vi prøvd å ha de i salat, steke de til middagstilbehør, hatt de i ovnsbalte grønnsaker osv, men hver gang så er konklusjonen at vi skal ha de rå. De liker det jeg har laga, men de vil helst ha de rå. 

Anonymkode: 76cf8...b07

Skrevet

Takk for alle tips!

Skrevet

Raspet rå, blande med creme fraîche/rømme og fersk persille, salt og pepper 

Anonymkode: 8cca3...7b3

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Raspet rå, blande med creme fraîche/rømme og fersk persille, salt og pepper 

Hva har du det til, kan det gå til grillmat? 

Skrevet

Er det en spesiell type nepe? Jeg baker "vanlige" neper (sånn i kg-pakke med assortert neper / rotgrønnsaker) sammen med pastinakk, poteter, sellerirot, gulrot mm i ovnen som tilbehør til fisk / kjøtt.

Anonymkode: 01258...b37

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Er det en spesiell type nepe? Jeg baker "vanlige" neper (sånn i kg-pakke med assortert neper / rotgrønnsaker) sammen med pastinakk, poteter, sellerirot, gulrot mm i ovnen som tilbehør til fisk / kjøtt.

Anonymkode: 01258...b37

Aha ja det gir mening.

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Hva har du det til, kan det gå til grillmat? 

Bruker til grillmat, ja, til kjøtt, ikke fisk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...