Gå til innhold

Hvilket sosioøkonomisk miljø tilhører dere?

Anbefalte innlegg

Jeg biter meg merke i at det er veldig merkelige holdninger her ift hva jeg er vant til. Det virker som om at alle får piggene veldig langt ut ved kritiske spørsmål og meninger om visse ting, og man skal ikke bry seg om materielle ting, ikke trender og ikke mote. Man skal ha lave forventninger og få krav. Når noen da enten har høyere krav, åpenbar interesse for det som kanskje koster mye, og stiller seg kritisk til det jeg selv oppfatter som mer simpelt, så er det tydelig at det er ekstremt mye sårbarhet ute og går her. Det er ytterst få som kan diskutere, og de få er det ganske tydelig har god utdannelse eller jobb. At de er vant til at uenighet er vanlig, at det ikke er personlig, og at det kan diskuteres uten personangrep. Nettopp personangrep og stråmenn florerer det av her, og jeg fatter ikke at folk har tålmodighet til å svare slike utbrudd. Det er på så ufattelig lavt nivå, og ungdomsskoleelever oppfører seg jo bedre på alle måter.

Det er også veldig mye pynting på tilværelsen her. Er de fleste her uten utdannelse og jobb? Kommer dere også fra hjem hvor det var lav sosioøkonomisk status? 

Anonymkode: a4a81...1bf

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Jeg skjønner helt ærlig ikke hva slags svar du forventer deg på et sånt passivt aggressivt innlegg

Anonymkode: d472a...1e0

Det er kritisk. Ikke passivt aggresivt. Typisk misforståelse her. 

Det oser innpakkede fordommer og forutinntatthet av hovedinnlegget ditt, Hi. Å forsøke å pakke det inn med å stille spørsmål om hvilket sosioøkonomisk miljø andre tilhører, det hjelper liksom ikke for å få i gang en seriøs diskusjon. For du gir ikke inntrykk av at du egentlig er interessert i svarene som måtte komme, for du gir bare inntrykk av at du allerede har satt brukere i båser.

Anonymkode: 05a25...3e4

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det oser innpakkede fordommer og forutinntatthet av hovedinnlegget ditt, Hi. Å forsøke å pakke det inn med å stille spørsmål om hvilket sosioøkonomisk miljø andre tilhører, det hjelper liksom ikke for å få i gang en seriøs diskusjon. For du gir ikke inntrykk av at du egentlig er interessert i svarene som måtte komme, for du gir bare inntrykk av at du allerede har satt brukere i båser.

Det er jo ikke fordommer. Du ser selv hvordan mange svarer her inne, og hvilke holdninger de har. Men det er den sårbarheten igjen da...Det er et tema en ikke må tøtsje. 

Annonse

Nå ble jeg påminnet nevøen min som 17-åring. Han var så oppgitt over at folk ikke leste filosofi og var generelt så dumme. Og hvorfor drakk alle kaffeskvip fra trakter når det beste åpenbart var dryppkaffe med håndmalte kaffebønner. 

Tilfeldighetene har det til at jeg nå jobber med min nevø. I en profesjon du trenger 6 år på universitet for å bli. 

Før ferien drakk vi gammel besk kaffe mellom slagene. Hadde vel gjort seg med dryppkaffe spurte jeg. 

"Hvem har tida og orket" 

Min nevø er blitt voksen 😊

Endret av Bruker3
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det er jo ikke fordommer. Du ser selv hvordan mange svarer her inne, og hvilke holdninger de har. Men det er den sårbarheten igjen da...Det er et tema en ikke må tøtsje. 

Slik du formulerer hovedinnlegget ditt velger du å gi inntrykk av fordommer og forutinntatthet. De to siste setningene dine viser dette veldig klart, hvor du henvender deg til forumbrukerne som en homogen gruppe og tar for gitt at de er slik du tror. Det er på ingen måte en konstruktiv måte å sette igang en god diskusjon. Om du virkelig ønsket et saklig diskusjon, da ville du valgt å ordlegge deg på en langt mer saklig måte.

Bruker3 skrev (4 minutter siden):

Nå ble jeg påminnet nevøen min som. 17-åring. Han var så oppgitt over at folk ikke leste filosofi og var så dumme. Og hvorfor drikker de kaffeskvip fra trakter når det beste åpenbart var dryppkaffe med håndmalte kaffebønner. 

Tilgekd

Og det ble du såret av? 

Det er ikke så enkelt å svare på. Foreldrene mine var bønder, med utdanning, huset fult av bøker og politiske diskusjoner rundt kjøkkenbordet. Økonomis levde de sparsommelig, men var aldri blakke. 

Mannen kommer fra arbriderbakgrunn, ikke mye penger, men nok.

Både mannen og jeg har høyere utdanning. Jeg driver gård. Han tjener penger. Vi har nå til sammen god inntekt og bra formue fordi vi har levd nøkternt.

Hvilken gruppe setter du meg i?

Anonymkode: 43e5f...b03

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Slik du formulerer hovedinnlegget ditt velger du å gi inntrykk av fordommer og forutinntatthet. De to siste setningene dine viser dette veldig klart, hvor du henvender deg til forumbrukerne som en homogen gruppe og tar for gitt at de er slik du tror. Det er på ingen måte en konstruktiv måte å sette igang en god diskusjon. Om du virkelig ønsket et saklig diskusjon, da ville du valgt å ordlegge deg på en langt mer saklig måte.

Og ikke en eneste har svart på det jeg spør om. Jeg sier at jeg stiller kritiske spørsmål og begrunner dem. Jeg skriver også at det er brukere her som kan diskutere saklig. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror det er et tverrsnitt av den kvinnelige befolkningen her inne. Selv er jeg akademiker og omgås i hovedsak andre akademikere. 

Anonymkode: e3978...431

Takk for svar på det jeg spør om. 

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Og ikke en eneste har svart på det jeg spør om. Jeg sier at jeg stiller kritiske spørsmål og begrunner dem. Jeg skriver også at det er brukere her som kan diskutere saklig. 

Men du er jo ikke saklig i det hele tatt, du er dømmende og nedlatende.

Det er ikke så enkelt å svare på. Foreldrene mine var bønder, med utdanning, huset fult av bøker og politiske diskusjoner rundt kjøkkenbordet. Økonomis levde de sparsommelig, men var aldri blakke. 

Mannen kommer fra arbriderbakgrunn, ikke mye penger, men nok.

Både mannen og jeg har høyere utdanning. Jeg driver gård. Han tjener penger. Vi har nå til sammen god inntekt og bra formue fordi vi har levd nøkternt.

Hvilken gruppe setter du meg i?

Selvstendig næringsdrivende med god allmennkunnskap og utdanning om jeg forstår rett. 

Men du er jo ikke saklig i det hele tatt, du er dømmende og nedlatende.

Kan du vær så snill å peke på hvor jeg tar feil? 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Selvstendig næringsdrivende med god allmennkunnskap og utdanning om jeg forstår rett. 

Ja, hvis det car det du mente med miljø.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar på det jeg spør om. 

Ja, hvis det car det du mente med miljø.

Svarer dere utdannet og frekt når andre er uenige? 

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor skal man svare når du formulerer deg på en måte som gir inntrykk av at du bare vil at folk skal bekrefte det du selv har bestemt deg for stemmer, at "dere" har lav sosioøkonomisk status?

Ingenting ved hovedinnlegget ditt appellerer til et saklig svar, for du har allerede bestemt deg for hvordan "dere" er.

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor du ikke får de svarene du vil ha har jeg allerede forklart deg.

Nå kjenner jeg at det ville vært opplysende å høre hvem her inne du synes lever opp til standarden din, forøvrig, så vi vet hva vi skal aspirere til.

Anonymkode: 42aae...a4d

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor du ikke får de svarene du vil ha har jeg allerede forklart deg.

Nå kjenner jeg at det ville vært opplysende å høre hvem her inne du synes lever opp til standarden din, forøvrig, så vi vet hva vi skal aspirere til.

Anonymkode: 42aae...a4d

Standarden min? Jeg syns de som klarer å la være med personangrep har en viss standard. Nå KAN jeg skjønne at noen mister besinnelsen, som da en ba meg dra til helvete. Da gikk diskusjonen helt feil, og jeg skjønte hvorfor vedkommende klikket. Jeg kunne nok tenkt meg å be noen om det selv iblant. Det er bare unntak, så vanligvis syns jeg folk må slutte å tenke personlig og heller sak. Hvis en her skriver at h*n ikke liker tykke mennesker, så trenger ikke alke overvektige angripe i vil de sky med ufine personangrep! Det gjelder alle. Alt handler da faen ikke om dere personlig, men om andres syn og meninger, og smak. Sier jeg at jeg ikke vil ha Frp'ere som venner, så handler det om verdier og erfaringer. Ikke at nettopp du som stemmer Frp er en dårlig person. Osv osv

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg biter meg merke i at det er veldig merkelige holdninger her ift hva jeg er vant til. Det virker som om at alle får piggene veldig langt ut ved kritiske spørsmål og meninger om visse ting, og man skal ikke bry seg om materielle ting, ikke trender og ikke mote. Man skal ha lave forventninger og få krav. Når noen da enten har høyere krav, åpenbar interesse for det som kanskje koster mye, og stiller seg kritisk til det jeg selv oppfatter som mer simpelt, så er det tydelig at det er ekstremt mye sårbarhet ute og går her. Det er ytterst få som kan diskutere, og de få er det ganske tydelig har god utdannelse eller jobb. At de er vant til at uenighet er vanlig, at det ikke er personlig, og at det kan diskuteres uten personangrep. Nettopp personangrep og stråmenn florerer det av her, og jeg fatter ikke at folk har tålmodighet til å svare slike utbrudd. Det er på så ufattelig lavt nivå, og ungdomsskoleelever oppfører seg jo bedre på alle måter.

Det er også veldig mye pynting på tilværelsen her. Er de fleste her uten utdannelse og jobb? Kommer dere også fra hjem hvor det var lav sosioøkonomisk status? 

Svarer alltid folk her inne ( og i det vanlige livet) saklig. Har utdanning og jobb og kommer fra et hjem med foreldre i jobb og med utdanning.

I følge alle trådene her om hvor mye folk tjener, så er de aller fleste her i motsatt ende av skalaen. Så da er det vel de med høy sosioøkonomisk status som er verstingene om dette forumet skal brukes som eksempel. Og så er de fleste fra fattige hjem i tillegg. De har jobbet seg opp. 

Anonymkode: 3758a...6ed

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvordan har du kommet til den konklusjonen?

Ellers:

Jeg har akademisk utdannelse og jobb.

Nei, jeg kommer ikke fra et hjem med lav sosioøkonomisk status slik som deg. 

Anonymkode: 27357...53c

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...