Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #1 Skrevet 6. juli 2022 Kommunen her planlegger å fjerne nesten alle parkeringsplassene i byen der du kan stå en hel arbeidsdag. De, politikere, rådmenn mm med egen parkeringskjeller under kontorene sine, mener det ikke vil være noe problem for folk å ta kollektivt til jobb, og at det å fjerne parkeringen er en god måte å "friste" oss over på buss. Vi snakket om det på jobben hvordan dette vil fungere for folk. Meg: Der jeg bor går det 3 busser + skolebuss i døgnet, ingen av dem passer med arbeidstiden min. Om jeg kjører 4 km kommer jeg til en hovedvei der det går buss 1 gang i timen. Barnehagen ligger 2 km langs denne veien mot jobb. Jeg må derfor ta bilen og kjøre ungene i barnehagen, kjøre 2 km tilbake igjen for å kunne parkere i nærheten av et busstopp, ta bussen til jobb, gå 1,5 km eller vente på annen buss som sjelden korresponderer. Samme moro hjem igjen, bortsett fra om jeg har kveldsvakt, da går siste bussen en time før jeg er ferdig på jobb. I helgene går det knapt buss på hovedveien og ingen der jeg bor. Kollega 1: Der hun bor går det INGEN busser. Hun må kjøre til det er to km igjen til jobben før hun treffer et sted det går buss. Der må hun i så fall parkere i noens hage om hun skal busse. Kollega 2: Bor langs vei det går buss, men har barnehage og SFO 5 km i retning jobben. Hun må derfor slenge seg og ungene på bussen før fuglene fiser, stoppe i barnehagen, vente til de åpner, levere unger og vente på neste buss for å rekke jobben i tiden. Sånn er det for mange her vi bor. Kollektivtilbudet er en vits om du ikke bor innen 5 km fra rådhuset. Hvorfor ser ikke de som bestemmer at det ikke bare er å fjerne parkeringsplassene, men at de må begynne i den andre enden og bedre kollektivtilbudet først? Hvordan fungerer det for deg om du skal ta kollektivt til og fra jobb? Anonymkode: b36ce...907
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #2 Skrevet 6. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): . Hvorfor ser ikke de som bestemmer at det ikke bare er å fjerne parkeringsplassene, men at de må begynne i den andre enden og bedre kollektivtilbudet først? I deres tilfelle, så er det jo innlysende hvorfor, de har jo egen parkeringskjeller og dermed er sånne problemer helt fjernt for de. Anonymkode: cef18...e1c
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #3 Skrevet 6. juli 2022 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Kommunen her planlegger å fjerne nesten alle parkeringsplassene i byen der du kan stå en hel arbeidsdag. De, politikere, rådmenn mm med egen parkeringskjeller under kontorene sine, mener det ikke vil være noe problem for folk å ta kollektivt til jobb, og at det å fjerne parkeringen er en god måte å "friste" oss over på buss. Vi snakket om det på jobben hvordan dette vil fungere for folk. Meg: Der jeg bor går det 3 busser + skolebuss i døgnet, ingen av dem passer med arbeidstiden min. Om jeg kjører 4 km kommer jeg til en hovedvei der det går buss 1 gang i timen. Barnehagen ligger 2 km langs denne veien mot jobb. Jeg må derfor ta bilen og kjøre ungene i barnehagen, kjøre 2 km tilbake igjen for å kunne parkere i nærheten av et busstopp, ta bussen til jobb, gå 1,5 km eller vente på annen buss som sjelden korresponderer. Samme moro hjem igjen, bortsett fra om jeg har kveldsvakt, da går siste bussen en time før jeg er ferdig på jobb. I helgene går det knapt buss på hovedveien og ingen der jeg bor. Kollega 1: Der hun bor går det INGEN busser. Hun må kjøre til det er to km igjen til jobben før hun treffer et sted det går buss. Der må hun i så fall parkere i noens hage om hun skal busse. Kollega 2: Bor langs vei det går buss, men har barnehage og SFO 5 km i retning jobben. Hun må derfor slenge seg og ungene på bussen før fuglene fiser, stoppe i barnehagen, vente til de åpner, levere unger og vente på neste buss for å rekke jobben i tiden. Sånn er det for mange her vi bor. Kollektivtilbudet er en vits om du ikke bor innen 5 km fra rådhuset. Hvorfor ser ikke de som bestemmer at det ikke bare er å fjerne parkeringsplassene, men at de må begynne i den andre enden og bedre kollektivtilbudet først? Hvordan fungerer det for deg om du skal ta kollektivt til og fra jobb? Anonymkode: b36ce...907 Hvorfor kan ikke kollega 2 parkere bilen i barnehagen og ta bussen derfra? Anonymkode: 40e3e...83c
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #4 Skrevet 6. juli 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor kan ikke kollega 2 parkere bilen i barnehagen og ta bussen derfra? Anonymkode: 40e3e...83c Barnehager er jo ikke en parkeringsplass for kollektivreisende Anonymkode: cef18...e1c
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #5 Skrevet 6. juli 2022 Dette er ett giga problem her vi bor og. Jeg jobber skift så kollektivt er ikke snakk om. Heldigvis har jobben parkerings garasje hadde vi ikke hatt det vet jeg ikke hva jeg hadde gjort Anonymkode: e5cde...2d2
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #6 Skrevet 6. juli 2022 Problemet skyldes at kollektivtrafikken i årevis har blitt nedprioritert og nye boligfelt planlagt helt uten tanke for dette. Det vil ta laaang til å rette opp i. Anonymkode: ce946...84a
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #7 Skrevet 6. juli 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Problemet skyldes at kollektivtrafikken i årevis har blitt nedprioritert og nye boligfelt planlagt helt uten tanke for dette. Det vil ta laaang til å rette opp i. Anonymkode: ce946...84a Altså vi bor i boligfelt fra 80 tallet fortsatt ikke noe kollektivt altså Anonymkode: e5cde...2d2
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #8 Skrevet 6. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): I deres tilfelle, så er det jo innlysende hvorfor, de har jo egen parkeringskjeller og dermed er sånne problemer helt fjernt for de. Anonymkode: cef18...e1c Nemlig! Det burde være den parkeringsplassen som ble stengt først, f. eks. fra oktober - mars, og så kan de se på saken igjen etter det. Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvorfor kan ikke kollega 2 parkere bilen i barnehagen og ta bussen derfra? Anonymkode: 40e3e...83c Det er det ikke plasser til. Det er bare noen få plasser for henting og levering, og ingen mulighet for å stå der hele dagen. Anonymkode: b36ce...907
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #9 Skrevet 6. juli 2022 Var det ikke en sak om en skole som ikke ansetter lærere som må kjøre til jobb? Det er jo helt bak mål Anonymkode: 42d04...3bd
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #10 Skrevet 6. juli 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hvorfor kan ikke kollega 2 parkere bilen i barnehagen og ta bussen derfra? Anonymkode: 40e3e...83c Er du seriøs? Anonymkode: 32eef...47f
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #11 Skrevet 6. juli 2022 Slik er det hos oss og. Ledergruppen som kan ha hjemmekontor mange dager i uken, de har faste plasser i parkeringshuset. Vi andre med faste oppmøtetider og svært liten anledning for å jobbe hjemmefra får ikke parkeringsplass og må styre mye med dette hele tiden. Anonymkode: cd79c...9ed
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #12 Skrevet 6. juli 2022 Dette er helt idiotisk. Man kan da ikke fjerne parkeringsplasser før alternativt tilbud er på plass. Det ønskes at flest mulig deltar i arbeidslivet, men ingen tilrettelegging for det, gitt. Anonymkode: 88d1d...a15
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #13 Skrevet 6. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Altså vi bor i boligfelt fra 80 tallet fortsatt ikke noe kollektivt altså Anonymkode: e5cde...2d2 Nettopp, det burde vært ordnet for 30 år siden, minst, og det som bygges nå er som regel like dårlig. Kommunen her har egentlig krav til at byggefelt ikke skal bygges uten at det er et kollektivtilbud, men det gis stadig unntak. Anonymkode: ce946...84a
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2022 #14 Skrevet 7. juli 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Nettopp, det burde vært ordnet for 30 år siden, minst, og det som bygges nå er som regel like dårlig. Kommunen her har egentlig krav til at byggefelt ikke skal bygges uten at det er et kollektivtilbud, men det gis stadig unntak. Anonymkode: ce946...84a Du har ikke tilfeldigvis link til noen politiske vedtak, anbefalinger eller annet der det fremkommer slike krav, enten nasjonalt eller kommunalt? Her vi bor, mindre tettsted to mil utenfor Kristiansand, gis det byggetillatelser i øst og vest, både hus og byggefelt popper opp i stor fart, mens det lille kollektivtilbudet som finnes krymper hvert år. Anonymkode: 76805...845
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2022 #15 Skrevet 7. juli 2022 Bruk stemmeretten din til kommunevalget neste høst i alle fall. De som bestemmer dette burde gått foran som et godt eksempel og droppet bilen til jobb, da blir det i alle fall noen færre biler i sentrum. Anonymkode: 7b8f6...a6c
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2022 #16 Skrevet 7. juli 2022 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Nettopp, det burde vært ordnet for 30 år siden, minst, og det som bygges nå er som regel like dårlig. Kommunen her har egentlig krav til at byggefelt ikke skal bygges uten at det er et kollektivtilbud, men det gis stadig unntak. Anonymkode: ce946...84a Problemet slik jeg ser det er at ordet kollektivtilbud er veldig mangt. At det går 4-5 busser om dagen regnes som kollektivtilbud. I realiteten er det ingenting en kan regne med eller leve med om man jobber og leverer i barnehage. Anonymkode: e5cde...2d2
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2022 #17 Skrevet 7. juli 2022 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Var det ikke en sak om en skole som ikke ansetter lærere som må kjøre til jobb? Det er jo helt bak mål Anonymkode: 42d04...3bd Nei, det er ikke sånn. Hadde du lest hele artikkelen hadde du sett det. De har ikke parkeringsplasser etter at skolen ble bygget ut og informerer om det i ansettelsesprosessen så ingen blir overrasket over det etter de er ansatt. Det er ca 5 min gange fra togstasjonen og buss enda nærmere. Anonymkode: 4135a...6a2
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 7. juli 2022 #18 Skrevet 7. juli 2022 Her går det buss forbi som er ved arbeidsplassen min en time etter at jeg begynner på dagvakt, og hjem igjen 1,5 time etter at jeg er ferdig. Da vil jeg ikke rekke barnehagen. Når jeg har kvelds- og helgevakt går det ikke buss😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå