Gå til innhold

Tar du vare på huset ditt utvendig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Maler du gjerde? Rydder vekk søppel? Klipper plena? Osv?

Jeg observerer mange hus der «alt» må gjøres. Malingen flasser, gjerdet er falleferdig. Og tomta er gjengrodd. Skjønner ikke at folk tar grep. Alle utsetter jo å male 1 eller 2 år, men ille når det går så langt med all vedlikehold.

Anonymkode: ebb36...f45

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg observerer mange hus der «alt» må gjøres. Malingen flasser, gjerdet er falleferdig. Og tomta er gjengrodd. Skjønner ikke at folk tar grep. Alle utsetter jo å male 1 eller 2 år, men ille når det går så langt med all vedlikehold.

Nei, jeg klarer det ikke. Alene med fire barn. Har mer enn nok med alt inne, men får hjelp til å klippe gresset. 

Anonymkode: 05467...25b

Skrevet

Ja det gjør jeg. Jeg leier en leilighet så jeg må ikke gjøre slikt, men syns slikt er deilig å gjøre. Får liste av huseier hva vi må gjøre hvert år, så sender jeg mld når det ene og andre er gjort. Han hjalp til å male noe, da måtte han ordne stillasje osv så da malte vi sammen det jeg ikke rakk med stige. 
Tar også min del og litt mer på hytta også. Er mamma og pappa sin, men tar ting som jeg ser må gjøres eller vet må gjøres. Nå skal vist eldste datter og kjæreste bytte noen vinskier? Meg og min søster oppdaget at de måtte skiftes snart når vi malte ifjor. Da gadd vi ikke ta det siden vi nesten hadde malt ferdig alt og orket ikke å ta i våt maling igjen. 

Helt strigla trenger jeg ikke ha det, men det skal ikke være slik at jeg gruer meg for ting eller ting hoper seg opp. 

Anonymkode: d6b3e...053

Skrevet

Nope

Anonymkode: 2e9b8...586

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Vi holder det fint ute mht klippet plen osv.

Men det er mye som skulle blitt gjort på huset. Mannen min er syk, og jeg har ingen skills når det kommer til snekring osv. Vi må derfor ha betalt arbeidskraft til det aller meste, og da må vi ta litt og litt. 

Anonymkode: fbf37...f61

Skrevet

Jeg tar godt nok vare på det til at jeg trives, om naboene ikke synes hjertet er pent nok malt eller at jeg burde klippet plenen oftere er deres problem.

Anonymkode: 4bae2...d7d

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Ja, jeg gjør de tingene. Strengt tatt burde gjerdet vært malt i fjor, men pga et brudd i ryggen fikk jeg ikke gjort det og håper å få gjort det i år. Når det slutter å regne x 3 hver dag så skal det males.

Anonymkode: a2d38...d54

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Skjønner ikke at folk tar grep.

Noen har ikke helse til det, noen har ikke overskudd til det, noen har ikke økonomi til det, noen har ikke evner til det. Er det virkelig så vanskelig å forstå?

Anonymkode: 860e7...b27

Skrevet

Mannen min gjør. Han er et petimeter på vedlikehold av hus!

Anonymkode: c11a2...cd1

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja det gjør jeg. Jeg leier en leilighet så jeg må ikke gjøre slikt, men syns slikt er deilig å gjøre. Får liste av huseier hva vi må gjøre hvert år, så sender jeg mld når det ene og andre er gjort. Han hjalp til å male noe, da måtte han ordne stillasje osv så da malte vi sammen det jeg ikke rakk med stige. 
Tar også min del og litt mer på hytta også. Er mamma og pappa sin, men tar ting som jeg ser må gjøres eller vet må gjøres. Nå skal vist eldste datter og kjæreste bytte noen vinskier? Meg og min søster oppdaget at de måtte skiftes snart når vi malte ifjor. Da gadd vi ikke ta det siden vi nesten hadde malt ferdig alt og orket ikke å ta i våt maling igjen. 

Helt strigla trenger jeg ikke ha det, men det skal ikke være slik at jeg gruer meg for ting eller ting hoper seg opp. 

Anonymkode: d6b3e...053

Får liste av huseier? Dere leier av ham, og så må dere ta vedlikehold av huset? Hva slags leieforhold er dette? 

Anonymkode: 311f7...f19

Skrevet

Noen, og da gjerne i de verre strøkene i byene, så bryr folk seg gjerne ikke. De har vel kanskje ikke økonomi heller. 

Så er det de som kun har for lite økonomi eller at helse spiller inn.

Jeg syns hus jeg ser har helt greit vedlikehold, både når det gjelder fasade og uteområde. Det skjer nesten ikke at jeg ser hus jeg reagerer på, så folk flest må jo ha det helt akseptabelt? 

Skrevet

Ja, vi tar vare på hus og tomt. 

Det er alltid ryddig utendørs, huset ble malt i fjor, og vi har fått ryddet opp i det verste villnisset etter forrige eier. Gjerdet ble malt for noen få uker siden. Blir kvalm av å se hvor rotete og dårlig vedlikeholdt enkelte har det. Heldigvis lite av denslags i nabolaget. 

Anonymkode: e31d2...7f0

Skrevet

Skal ikke så veldig mye fantasi til for å forstå at mange ikke greier pga. livssituasjon, helse, økonomi m.m.

De som rett og slett bare ikke gidder, de er nok i stort, stort mindretall.

De jeg vet om som lar hus forfalle sliter på en eller annen måte. En nabo har en oppvekst som var langt fra A4 (for å si det pent", det er ikke gjort noe med huset siden vedkommende var barn, tomten er gjengrodd, det er knapt mulig å forstå at noen bor der. Vedkommende er alene og har store psykiske problemer pga. fortiden sin. Men egentlig en veldig omtenksom og god person. Det er flere som ønsker å hjelpe nå, men det kan nok ta år får personen tør slippe noen nær nok til å hjelpe.

En familie et annet sted har vært gjennom store traumer og fysiske skader, vedlikehold er langt nede på listen.

Vet om noen eldre som er alene og ikke har råd til vedlikehold, men som velger å bo i huset så lenge de kan.

Her jeg bor er det de husene som er kjøpt av kommunen og som leies ut som kommunale boliger til utenlandske familier som ser verst ut. Husene blir ikke vedlikeholdt overhodet, så malingen flasser av. Leietaker har ikke plikt til å ta hagearbeid. Og flere kommer fra kulturer hvor det er mer normalt å bare lempe på utsiden de de ikke bruker.

Anonymkode: 7e1b9...b0f

Skrevet

Ja, vi tar vare på hus og uteområder.

Vi arvet et sommerhus for noen år tilbake som hadde forfalt i mange år. Det var SÅ mye jobb å få det i orden igjen. Mye mer enn jeg ville anslått. I stedet for å male et nytt strøk var det først skraping og vasking av vegger. Også maling.. 

Så på en måte kan jeg skjønne at folk blir demotivert hvis huset har forfalt, fordi det krever stor innsats. 

Anonymkode: 799ca...ffe

Skrevet

Det gjør jeg. Men, jeg prøver å passe på at jeg ikke utsetter ting. Da ender jeg opp med dobbelt arbeid.

Eksempelvis så begynte jeg å male huset i fjor. Da tok jeg to av veggene. Året før byttet jeg rekkverket på trappen og oljet plattingen og terassedekket. I år så skal jeg male de to siste veggene i tillegg til å olje plattingen og terassedekket. Til neste år så skal jeg male garasjen.

Utover dette så er det kun plenklipping og snømåking som må gjøres. Har valgt å gjøre haven nesten vedlikeholdsfri. Dette pga det er mer enn nok arbeid å ta seg av to barn og huset når man er aleine. 

Anonymkode: e9bf1...954

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Ja, vi tar vare på hus og uteområder.

Vi arvet et sommerhus for noen år tilbake som hadde forfalt i mange år. Det var SÅ mye jobb å få det i orden igjen. Mye mer enn jeg ville anslått. I stedet for å male et nytt strøk var det først skraping og vasking av vegger. Også maling.. 

Så på en måte kan jeg skjønne at folk blir demotivert hvis huset har forfalt, fordi det krever stor innsats. 

Anonymkode: 799ca...ffe

Det siste er et godt poeng! Har de ikke så god økonomi i tillegg, så er det lett at det ikke blir gjort noe. 

Skrevet

Ja, det gjør vi. Ikke til den standarden som naboen min har. De luker med pinsett og klipper plenen med neglesaks, men vi klipper både plen (rundt blomstene) og hekker, maler hus og renser takrenner, bytter ting som må byttes og steller det som må stelles. Om noen da fnyser av at jeg lar ryllik og blåklokker blomstre i plenen og at både stemor og akeleier får spre seg fritt på tomta, det bryr jeg meg ikke om. 

Skrevet

Ja. Vi maler jevnlig. Jeg (det er som regel min jobb, fordi mannen min har veldig mye annet å gjøre om sommeren) har valgt å dele det opp så jeg slipper å ta alt på en sommer. Jeg maler huset et år, fjøs og uthus et annet år. I år skal jeg beise veranda og terrasser. Plenen har vi robotklipper til, og jeg har nesten ikke blomsterbed fordi jeg hater å luke. 

Skrevet

Jeg liker å ha det ordentlig rundt meg, men som leietaker har jeg ikke siste ordet ift utvendig vedlikehold av huset. Men huseier tar godt vare på det, i år skal det males og terrassen med rekkverk beises og males. Etter avtale kjøper hun inn utstyr og maler huset. Jeg tar terrasse og rekkverk mot avkorting i husleia. Plen, blomster,grønnsakshage og tomta generelt holder jeg fint ved like. 

Jeg får gjøre det jeg vil på tomta, så lenge det holdes ved like. 

Anonymkode: 73624...f5e

Skrevet

Ja, vi holder unna så godt vi kan. 
Men med stor tomt og travle liv kan det godt ta litt tid før vi får klippet hekken og lukt belegningssteinen. Skulle nok beiset terrasse i år, men tar det neste år. 
Ingen som tenker at «alt forfaller» i hvert fall. Det er ganske ordentlig her. Men med stor, stenlagt innkjørsel, stor terrasse, flere mål plen og skog som gror igjen raskere enn vi klarer å holde unna så tar hver oppgave mye tid. 

Anonymkode: 5a8bc...454

Skrevet

Klipper plen og maler over der det trengs, har byttet tak i vår, og skulle ha byttet bordkledning og vinduer og fornyet altan, men det må vente ett par år til vi har råd.

Anonymkode: 64194...dfd

Skrevet

Ja, vi tar godt vare på både hus og hage, men dessverre nesten som de eneste i vår gate. Da vi flyttet hit var naboene eldre mennesker som satt sin ære i å ha velstelte hager, men etterhvert som de falt fra så er husene blitt kjøpt av yngre folk som gir blaffen. Det er nesten merkelig hvor fort hus som ikke blir vedlikeholdt forfaller. Mine tre nærmeste naboer slår ALDRI gresset. Og det er oppegående mennesker i femtiårene. Single alle tre, men med gode jobber og god helse. De er sosiale og aktive, så at de sliter så mye med ting at de ikke kan holde det noenlunde rundt seg tror jeg faktisk ikke. De bare gidder ikke. Penger blir brukt på biler og merkeklær så der er det også prioritering det handler om.

Slik som det er nå så bor vi en av de mesg slitne gatene i hele bygden, og huset vårt skiller seg ut, sammen med 2-3 andre ved å være normalt velstelte. Det syns jeg er trist, jeg ønsker å ha det pent rundt meg. 

Anonymkode: 1cdc1...003

Skrevet

Naboen er over 80 og mannen døde for noen år siden. Hun har nektet hell siden men nå har hun skjønt at hun trenger hjelp. 
jeg har brukt sikkert 80-100 timer i vær/sommer på å rydde i hagen og beise gjærer, bod og trapper. 
Det er helt sinnsyke mengder med ting som skal gjøres. 
har kommer omtrent halvveis. 

Skrevet

Robotklipper til plenen, nabogutt til malingen. 

Anonymkode: 4c18d...16b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...