Gå til innhold

«Ildsjeler er en utrydningstruet rase»

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle vil at barna skal gå på minst en idrett, men ingen vil være trener. Alle vil at barna skal delta på kamper, men ungen vil være lagleder. Alle vil at barna skal ha en klubb i nærmiljøet, men ingen vil sitte i styret. Alle vil at barna skal kunne få en vaffel etter kamp, men ingen vil stå i kiosken.

Er dagens foreldre så sykt opptatte eller har så mange barn at de ikke klarer å følge opp idretten deres? Forventer de virkelig alltid at noen andre skal gjøre det mens de står og venter på sidelinjen? Jeg har opplevd så mange dårlige unnskyldninger for at noen ikke kan ditt eller datt at jeg har blitt helt matt noen ganger. «Lillebror/lillesøster Jar leggetid mens kampen pågår», «jeg kan ikke kjøre fordi jeg glemt å lade bilen. Kan poden sitte på med deg?», «jeg kan ikke stå i kiosken, for jeg vil se kampen», «jeg rekker ikke komme til treningen i dag, fordi jeg har invitert foreldrene mine på middag», «jeg trenger skyss til poden til kamp fordi jeg må strikke ferdig en genser», «det blir kjedelig for lillebror/lillesøster å se på, så da nå vi bli hjemme»

Likevel påstår vi at dagens foreldre er mer engasjerte i barna sine enn våre foreldre. Vel, de hadde i alle falm ingen problemer med å stille på dugnader og ha et styre i klubben og folk på kamper. Jeg mener at dagens foreldre unnskylder alt mulig med tidsklemme. Da får enten barnet slutte, eller foreldre jobbe litt hardere for å stille opp. Det første på agendaen som kan sløyfes er nemlig idrettens dugnader. Det finnes så få ildsjeler at det er helt innafor å si at dagens foreldre er late, og historien om alle, noen, enhver og ingen er blitt mer aktuell enn noen gang før

Anonymkode: ad380...ed9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er veldig enig med deg. Jeg har sittet i mye styrer og stell, og det er de samme foreldrene som går igjen. De samme som stiller på dugnadsvakt, de samme som står kioskvakt, og de samme som sitter som klassekontakt. Blir litt matt av og til kjenner jeg. 

Anonymkode: 5ff89...106

Skrevet

Jeg har sittet i en del styrer og hatt mange verv. Fortsatt har jeg verv som dommer, hjelpetrener og styremedlem i tre klubber der barna går. Problemet er miljøet. Alle vil bestemme, og det blir så mye drama hele tiden. Som dommer er jeg jo ikke med på dette dramaet, da de andre er klare over at jeg må holde meg upartisk. Men det å være hjelpetrener og reiseleder har ført til mye styr. Enkelte vil til og med krangle om hvor mange brødskiver ungommene skal ha til frokost før stevne. 

Anonymkode: eef27...cbc

Skrevet

Jepp. Vi er Tordenskiolds soldater. 

Anonymkode: 68c4f...4bb

Skrevet

På den ene siden har folk blitt livredde for å binde seg til noe. Tenk å måtte stille på styremøte 6 ganger i året og ha ansvar for noe 😱. På den andre siden er, gjerne de samme, veldig tydelige på at de skal bli hørt, tatt hensyn til og mene noe. Det er en uheldig kombinasjon. Jeg ble sittende i styret i fritidsaktiviteten til et av barna i et år etter at hen sluttet, for det var ingen andre som ville stille. Alle hadde veldig gode grunner: Det kan hende at jeg skal søke videreutdanning til høsten (3/4 år til), det er ikke alltid jeg har bil, jeg er ikke så interessert i sånn styre og stell...Den eneste jeg syntes hadde en god unnskyldning var hun som allerede var klassekontakt, satt i styret i korpset og var oppmann i håndballgruppa, men eter ett år ble det allikevel hun som rakte hånda opp og tok over for meg. 

Anonymkode: 01db7...881

Skrevet

Skjønner godt at veldig mange foreldre ikke kan dette. Det er jo fullt kjør fra morgen til kveld for mange, og så er det veldig ofte sånn at har du tre barn, så har minst ett av dem utfordringer på er plan.

Kanskje det er på tide å tenke nytt, og få inn andre i nærområdet som kan ta jobber som trenere, sjåfører og med dugnad osv? 

Anonymkode: 625dc...b52

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Skjønner godt at veldig mange foreldre ikke kan dette. Det er jo fullt kjør fra morgen til kveld for mange, og så er det veldig ofte sånn at har du tre barn, så har minst ett av dem utfordringer på er plan.

Kanskje det er på tide å tenke nytt, og få inn andre i nærområdet som kan ta jobber som trenere, sjåfører og med dugnad osv? 

Da har man ikke tid til at barna skal gå på idrett da. Rett og slett

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Da har man ikke tid til at barna skal gå på idrett da. Rett og slett

Jo, det har de selvfølgelig. Hvordan tenker du? At andre enn foreldre ikke kan være trenere, drive med vedlikehold osv samt være sjåfører? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da øker prisene på aktiviteter, for andre som ikke har tilknytning til laget vil nok ha betalt.

Anonymkode: 50ce1...aae

Skrevet

Jo, det har de selvfølgelig. Hvordan tenker du? At andre enn foreldre ikke kan være trenere, drive med vedlikehold osv samt være sjåfører? 

Kan man ikke følge opp barna sine, så har de ikke tid til å la de gå på idrett. Sikker kjempegøy å bli fulgt av gamle Bertil på trening og kamp. Mamma og pappa har ikke tid… og Bertil er pedofil 

Skrevet

Ja… det er dessverre så er jeg enig med deg her. På det ene laget vårt er det all verdens unnskyldninger om hvorfor foreldrene ikke kan stille opp på noe som helst og kjøring er et mareritt. 

På det andre laget derimot så er det helt annerledes. Der stiller de aller fleste opp på kamper både hjemme og borte og vi blir litt av en gjeng på tribunen. Foreldrene til 28 gutter😊😊😊. På det laget løser alt seg, alltid lett å bytte vakter, få kaker bakt eller som sist nå ; få folk til å stille på vaskedugnad midt i sommerferien. På dette laget drar alle i samme retning. 

Synd at det skal være så store forskjeller og det er svært stor forskjell på hvilke familier som «sender» ungene på en aktivitet og på de familiene som ser på det å delta på et lag som en deltagelse for familien. Det burde flere tenke over. Spille på et lag innebærer mer enn kamp og trening. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

Ja… det er dessverre så er jeg enig med deg her. På det ene laget vårt er det all verdens unnskyldninger om hvorfor foreldrene ikke kan stille opp på noe som helst og kjøring er et mareritt. 

På det andre laget derimot så er det helt annerledes. Der stiller de aller fleste opp på kamper både hjemme og borte og vi blir litt av en gjeng på tribunen. Foreldrene til 28 gutter😊😊😊. På det laget løser alt seg, alltid lett å bytte vakter, få kaker bakt eller som sist nå ; få folk til å stille på vaskedugnad midt i sommerferien. På dette laget drar alle i samme retning. 

Synd at det skal være så store forskjeller og det er svært stor forskjell på hvilke familier som «sender» ungene på en aktivitet og på de familiene som ser på det å delta på et lag som en deltagelse for familien. Det burde flere tenke over. Spille på et lag innebærer mer enn kamp og trening. 

En ting er de som sender ungene uten å engasjere seg så mye. Dem kan jeg takle. Problemet er dem som ikke stiller til styret eller liknende, men mener noe om alt fra hvilke dugnader det skal være, hvordan vakter skal fordeles, om laget bør ha nye drakter og ikke minst at deres lille gull får all mulig spesialoppfølgning. Ofte er det de samme som forventer at treneren skal ordne med samkjøring og ber om "møter" hver gang det er en liten filleting som går dem imot. Det trengs bare 2-3 av den sorten på et lag så er det ingen som orker å være hverken trener eller sitte i styret.

Anonymkode: 48c7c...001

Skrevet

Jeg tenker folk har ulik kapasitet, og at jeg er heldig som har glede av å være sammen med gjengen jeg trener. Jeg er sammen med dem fem-seks ganger i uka, og bruker en del timer i tillegg. Det er klart det tar tid, men det gir også store mengder glede og masse gode opplevelser. Gidder ikke å irritere meg over at andre ikke stiller opp, det er synd for dem som ikke kjenner ungenes miljø. 

Å sitte i FAU ga meg ikke like mye glede, det gjorde jeg fordi jeg tenkte alle må i løpet av ungenes skolegang. Klassekontakt derimot er helt fint, da får jeg også være med ungene og foreldrene sosialt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 6.7.2022 den 16.47):

Alle vil at barna skal gå på minst en idrett, men ingen vil være trener. Alle vil at barna skal delta på kamper, men ungen vil være lagleder. Alle vil at barna skal ha en klubb i nærmiljøet, men ingen vil sitte i styret. Alle vil at barna skal kunne få en vaffel etter kamp, men ingen vil stå i kiosken.

Er dagens foreldre så sykt opptatte eller har så mange barn at de ikke klarer å følge opp idretten deres? Forventer de virkelig alltid at noen andre skal gjøre det mens de står og venter på sidelinjen? Jeg har opplevd så mange dårlige unnskyldninger for at noen ikke kan ditt eller datt at jeg har blitt helt matt noen ganger. «Lillebror/lillesøster Jar leggetid mens kampen pågår», «jeg kan ikke kjøre fordi jeg glemt å lade bilen. Kan poden sitte på med deg?», «jeg kan ikke stå i kiosken, for jeg vil se kampen», «jeg rekker ikke komme til treningen i dag, fordi jeg har invitert foreldrene mine på middag», «jeg trenger skyss til poden til kamp fordi jeg må strikke ferdig en genser», «det blir kjedelig for lillebror/lillesøster å se på, så da nå vi bli hjemme»

Likevel påstår vi at dagens foreldre er mer engasjerte i barna sine enn våre foreldre. Vel, de hadde i alle falm ingen problemer med å stille på dugnader og ha et styre i klubben og folk på kamper. Jeg mener at dagens foreldre unnskylder alt mulig med tidsklemme. Da får enten barnet slutte, eller foreldre jobbe litt hardere for å stille opp. Det første på agendaen som kan sløyfes er nemlig idrettens dugnader. Det finnes så få ildsjeler at det er helt innafor å si at dagens foreldre er late, og historien om alle, noen, enhver og ingen er blitt mer aktuell enn noen gang før

Det du glemmer er at for 30-40 år siden var det nok med én voksen til stede på hver trening. Man forventet ikke at hele familien skulle sitte der og SE på. Man sendte ungene av gårde på sykkel, med fotballstøvlene i en plastpose. Turneringene var utendørs, slik jeg husker det fra 80-tallet; på en grusbane. Ingen «sto i kiosken», vi hadde med oss matpakke. Og vi fikk faktisk lov til å score et mål uten at der sto voksne rundt som heiet og jublet.

Anonymkode: 5c110...73f

Skrevet
Iiiiik skrev (21 timer siden):

Jeg tenker folk har ulik kapasitet, og at jeg er heldig som har glede av å være sammen med gjengen jeg trener. Jeg er sammen med dem fem-seks ganger i uka, og bruker en del timer i tillegg. Det er klart det tar tid, men det gir også store mengder glede og masse gode opplevelser. Gidder ikke å irritere meg over at andre ikke stiller opp, det er synd for dem som ikke kjenner ungenes miljø. 

Å sitte i FAU ga meg ikke like mye glede, det gjorde jeg fordi jeg tenkte alle må i løpet av ungenes skolegang. Klassekontakt derimot er helt fint, da får jeg også være med ungene og foreldrene sosialt. 

Men FAU er jo det stedet der du faktisk kan påvirke skolen, og dermed ungenes framtid, da.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 6.7.2022 den 21.28):

Kan man ikke følge opp barna sine, så har de ikke tid til å la de gå på idrett. Sikker kjempegøy å bli fulgt av gamle Bertil på trening og kamp. Mamma og pappa har ikke tid… og Bertil er pedofil 

Er det bedre at en mamma som aldri har tatt i en fotball trener sønnens fotballag slik at de bare blir dårligere og dårligere, og taper alle kamper? Trener feil og overtrener osv? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men FAU er jo det stedet der du faktisk kan påvirke skolen, og dermed ungenes framtid, da.

Ungenes fremtid? Tenkte du fremtiden som antall kaker på syttende mai eller hvor mye penger de klarer å tigge på solidaritetskafeen til et eller annet formål? Fremtiden altså? 

Skrevet

Ungenes fremtid? Tenkte du fremtiden som antall kaker på syttende mai eller hvor mye penger de klarer å tigge på solidaritetskafeen til et eller annet formål? Fremtiden altså? 

Du vet visst ikke hva FAU gjør.
FAU er et politisk utvalg, og en representant derfra møter i kommunens samarbeidsutvalg med rektorene og skolesjefen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Du vet visst ikke hva FAU gjør.
FAU er et politisk utvalg, og en representant derfra møter i kommunens samarbeidsutvalg med rektorene og skolesjefen. 

Samtidig har de ingen påvirkning på nasjonale læreplaner, innholdet i fag og karaktersetting. For du vet, det er ikke den nye huska og den pizzakvelden som er viktig for barnas fremtid. Selv om du gjerne ønsker å tro det fordi du sitter i FAU. Jeg har selv vært i politikken, og vi opplevde slike utvalg som bare masse mas. Lite faglig og masse visjoner. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jada, til en viss grad enig, men det var mest parkering, ventilasjon og 17 mai de årene jeg satt i FAU og det engasjerer meg ikke så veldig. Fint at andre synes det er viktig og meningsfullt, så kan jeg heller være på treningsfeltet med ungene. 

Skrevet
Iiiiik skrev (38 minutter siden):

Jada, til en viss grad enig, men det var mest parkering, ventilasjon og 17 mai de årene jeg satt i FAU og det engasjerer meg ikke så veldig. Fint at andre synes det er viktig og meningsfullt, så kan jeg heller være på treningsfeltet med ungene. 

Nettopp. Mange i FAU er helt frelst og tror de har verdens viktigste verv, at de påvirker FREMTIDEN (!) til barna. Virkeligheten er at det er mest rop og skrik og mas, og lite handling. Parkering og 17. mai har null og niks å si for barnas utvikling og fremtid. 

Skrevet

Samtidig har de ingen påvirkning på nasjonale læreplaner, innholdet i fag og karaktersetting. For du vet, det er ikke den nye huska og den pizzakvelden som er viktig for barnas fremtid. Selv om du gjerne ønsker å tro det fordi du sitter i FAU. Jeg har selv vært i politikken, og vi opplevde slike utvalg som bare masse mas. Lite faglig og masse visjoner. 

Da har din kommune svikta oppdraget, altså. FAU er en høringsinstans som skal få uttale seg om alle saker som angår barna. F eks skolesammenslåinger o.l. 

Skrevet

Nettopp. Mange i FAU er helt frelst og tror de har verdens viktigste verv, at de påvirker FREMTIDEN (!) til barna. Virkeligheten er at det er mest rop og skrik og mas, og lite handling. Parkering og 17. mai har null og niks å si for barnas utvikling og fremtid. 

17.mai er en fridag, så det har ikke FAU noe å si om. 

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg sniker

meg unna verv. Jeg har prøvd, men der fungerer bare ikke. Jeg har flere kroniske sykdommer pluss ADHD. Det ene barnet mitt har også ADHD og trenger mye oppfølging. Jeg har også gamle foreldre med meget krevende personligheter og ansvar for stedet de bor. Skolen kjemper vi nok med fra før ogfritidsaktiviteten som barnet elsker er det eneste som går noen lunde av seg selv.

Jeg går i minus hver eneste dag, men passer på å bidra når jeg kan. Jeg er så takknemlig for innsatsen ildsjelene gjør i idrettslaget. Vi måker banene, kjører til kamper og baker etc. Et verv i den sammenhengen tror jeg aldri vi kan ta på oss. 

Jeg skammer meg mye og ofte men har til slutt skjønt at akkurat der må vi lene oss på andre. Vårt barn trenger vår kapaistet mer på andre arenaer. Utenfra kan det være vanskelig å forstå da vi fyller mange kriterier for ressurssterke overskuddsforeldre.  

Anonymkode: 95417...534

Skrevet

Min far satt i styret for det idrettslaget jeg og min søster var med i. Han forteller at det var det samme på 80/90-tallet. 10-90-regelen. 10% av foreldrene gjør 90% av jobben. Sånn er det fortsatt.

Jeg har vært lagleder i noen år og vært klassekontakt. Min mann har sittet i FAU. Stiller på alt av dugnader både på skole, i nærmiljø og på fritidsaktiviteter. Det er alltid de samme fjesene som dukker opp. 

Anonymkode: 1507e...593

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...