Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #1 Skrevet 6. juli 2022 Jeg gikk ned 40 kg for fire år siden. Og jeg er fortsatt der jeg ønsker å være vektmessig. Det betyr ikke at det er lett å holde vekta, men jeg klarer det. Jeg legger lett på meg så jeg må holde meg til planen. Jeg spiser normal og variert mat. På jobb er det ofte kos, sjokolade, kake, vafler osv. En ting jeg har kuttet ut etter jeg gikk ned en pliktspising. Jeg er ikke veldig glad i kaker så det gjør meg ingenting å kutte det ut. Har vi sjokolade kan jeg godt ta én bit til kaffen. Jeg har en kollega som konstant maser, ta en bit da, ta et lite stykke, ett kakestykke skader ikke. Jeg skjønner at det kanskje er litt uhøflig samtidig så tenker jeg at dette må man vel få velge selv? Jeg sammenligner det litt med å tvinge en tørrlagt alkoholiker til å ta én øl. Jeg vet den sammenligningen er litt drøy, men for å få frem poenget så bruker jeg det. Jeg var VELDIG tykk før og jeg vil ikke tilbake. Jeg må passe på og gjøre aktive valg. Jeg prioriterer vanlig mat og jeg «sparer» heller de kaloriene til middag og eventuelt dessert med familien. Hadde det bare vært kake innimellom på jobb, men det er kos minst to ganger i uka. Så gi meg din oppriktige mening. Er det så uhøflig å takke nei til noe man egentlig ikke er så glad i? Anonymkode: aeee1...957
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #2 Skrevet 6. juli 2022 Selv takker jeg ja kun på fredager. Jeg skeier ut i matveien kun fredager og lørdager og tar meg ikke "råd til" å skeie ut hver gang det kommer kake, kjeks eller is på jobb. Når det er sagt,- joda, kan spise is til dessert en tirsdag, eller ta et kakestykke en torsdag,- men det er unntaksvis og i settinger jeg synes det er verdt det. Kan si nei til kake på bursdag en onsdag,- men ja neste onsdag det er bursdag. Alt avhenger av hva som serveres og hvor mye "ekstra utskeielser" det har vært den siste tiden før dette,- altså "er det verdt det"... På jobben blir det,- som du sier,- så ofte at det blir ikke "spesielt" nok. Men på fredag,- da spiser vi alt For å sette det litt på spissen. Anonymkode: 7279c...a8b
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #3 Skrevet 6. juli 2022 Ja, det er helt frivillig tenker jeg Og vær ærlig mot denne kollegaen, svar skikkelig så hun forstår. "Det er ikke farlig med et stykke, et stykke tåler du osv" "Jo, for meg som har vært overvektig og har lavere forbrenning pga det så er det farlig, jeg kan ikke skeie ut like mye som de som alltid har vært slanke. Så jeg takker nei, vær snill å respektere det. For meg er det viktigere med en sunn vekt enn litt kake" Anonymkode: 91e09...ea0
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #4 Skrevet 6. juli 2022 Herregud, si til personen at det ikke er noe du vil ha. Anonymkode: 972a1...3e0
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #5 Skrevet 6. juli 2022 Jeg var uten godteri, snacks, kaker i 3 år. Det var ikke utfordrende i det hele tatt - bortsett fra maset jeg fikk fra andre. Det var slitsomt for meg og uhøflig av dem. Fatter ikke behovet folk har for at andre skal spise godteri/kaker. Sannsynligvis blir de ubekvemme fordi de selv har litt dårlig samvittighet, men da kan de heller jobbe med seg selv tenker jeg.. Anonymkode: 06fba...4ce
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #6 Skrevet 6. juli 2022 Dette kunne jeg skrevet, HI! Og jeg jobber på avrusning så jeg slang faktisk det i ansiktet på psykolgen en gang. Jeg sa "hvis du på død og liv mener jeg skal ta bare ETT STYKKE, så syns jeg du skal gå ut til pasientene med EN øl og si at det gjør ikke noe å ta bare en". Da klappa han igjen. Men maset fortsetter med andre kollegaer og selvom jeg aldri så mye prøver å si "nei jeg legger på meg" så får jeg bare høre hvor fin og flott jeg er. Jeg har gått OPP 15 kilo på ett år, i fjor på denne tiden var jeg normalvektig etter å ha veid 150 kilo i mange mange år. Jeg VIL IKKE bli så tjukk igjen, men det er ingen respekt å få... Anonymkode: 4a098...c73
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 6. juli 2022 #7 Skrevet 6. juli 2022 Jeg har aldri vært veldig overvektig, men gikk ned noen kilo for noen år siden. Kake har aldri vært noen veldig favoritt hos meg heller, men det er vanskelig å takke nei, man føler seg litt uhøflig. Men da jeg begynte å gå ned i vekt, så fant jeg ut at ikke tale om, kake er fullstendig sløsing i kaloriregnestykket. Skal jeg først skeie ut med kalorier, så skal de ihvertfall være kalorier jeg faktisk har lyst på! Så jeg skjønner tankegangen din. Jeg synes en av de har oppe hadde et fint svar. «Jeg ønsker meg ikke tilbake der jeg var, så jeg unngår alle utskeielser som jeg egentlig ikke har lyst på. Kake er ikke min favoritt.»
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #8 Skrevet 6. juli 2022 Nei, det er ikke uhøflig. Du har da ikke bedt de bake eller kjøpe kake, det er da frivillig. Jeg kjenner til hva du sikter til, personlig har jeg aldri likt kake, for enkelte er det helt utenkelig at noen sier nei takk. Anonymkode: 7598a...409
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #9 Skrevet 6. juli 2022 Takk for svar. Jeg har forklart hvorfor. Likevel forstår ikke kollega at når jeg egentlig ikke er så glad i kake så velger jeg å avstå. Hvem liker ikke kake liksom. Jeg har ikke sagt jeg liker hvetebakst da, for da kommer det vel kringle neste gang. Jeg besluttet for fire år siden å slutte å være en «høflig-spiser». Det er jo tull å spise noe med masse kalorier man egentlig ikke har lyst på. HI. Anonymkode: aeee1...957
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #10 Skrevet 6. juli 2022 Vet du, jeg får så MYE GASS I MAGEN av kake. Går rundt og PROMPER hele dagen av det Anonymkode: f62cc...f6b
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #11 Skrevet 6. juli 2022 Jeg er så frekk at jeg tar med noe sunt å jafser på. sløser ikke bort kalorier på ting jeg ikke virkelig elsker. Så gjentar bare : Nei takk. Anonymkode: 7dcf5...c4a
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #12 Skrevet 6. juli 2022 Jeg liker ikke kake. Jeg har aldri vært nødt til å passe meg og har alltid vært normalvektig. Jeg sier likevel nei. Anonymkode: d98ac...c55
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #13 Skrevet 6. juli 2022 Kjenner meg igjen, det er fredagskos på jobben vår og jeg velger å ikke spise fordi vi alltid har planlagt noe søtt å kose oss med hjemme etter middag (som også ofte er noe kaloririkt) og da blir det dobbelt opp. Jeg kan svare med at jeg prøver å leve sunnere og kutte ned på raffinert sukker, av en eller annen grunn er det et mer akseptert svar enn at man er redd for å gå opp i vekt. Kan også si at jeg skal ut å spise/ skal i middagselskap og vil ikke bli altfor mett. Anonymkode: f4814...d54
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #14 Skrevet 6. juli 2022 Hvilke arbeidsplasser jobber dere på her? Det er jo diskusjoner om både røykepauser og om kaker og godteri! Dette er jo ikke akkurat vanlig på arbeidsplasser. Anonymkode: a434f...748
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #15 Skrevet 6. juli 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvilke arbeidsplasser jobber dere på her? Det er jo diskusjoner om både røykepauser og om kaker og godteri! Dette er jo ikke akkurat vanlig på arbeidsplasser. Anonymkode: a434f...748 Jeg jobba i barnehage, og der var det godteri og kaker på pauserommet hver eneste fredag, tror ikke det er så veldig uvanlig. Anonymkode: 81d5d...6df
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #16 Skrevet 6. juli 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hvilke arbeidsplasser jobber dere på her? Det er jo diskusjoner om både røykepauser og om kaker og godteri! Dette er jo ikke akkurat vanlig på arbeidsplasser. Anonymkode: a434f...748 Det er veeeldig vanlig på arbeidsplasser. Lurer mer på hvor du jobber.. Anonymkode: 06fba...4ce
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #17 Skrevet 6. juli 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Hvilke arbeidsplasser jobber dere på her? Det er jo diskusjoner om både røykepauser og om kaker og godteri! Dette er jo ikke akkurat vanlig på arbeidsplasser. Anonymkode: a434f...748 Vært i arbeidslivet i snart 25 år. Det er svært vanlig med fredagskos, og litt ekstra. Anonymkode: aeee1...957
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #18 Skrevet 6. juli 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Jeg jobba i barnehage, og der var det godteri og kaker på pauserommet hver eneste fredag, tror ikke det er så veldig uvanlig. Anonymkode: 81d5d...6df Men er dere for at det skal være sånn? Jeg jobber i et byrå hvor vi en sjelden gang kan bestille pizza hvis vi har jobbet utover kvelden. Vi kan også gå ut etter arbeidstid fredager og ta en øl eller brus for den del. Aldri noe røyk og godteri på jobb. Anonymkode: a434f...748
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #19 Skrevet 6. juli 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men er dere for at det skal være sånn? Jeg jobber i et byrå hvor vi en sjelden gang kan bestille pizza hvis vi har jobbet utover kvelden. Vi kan også gå ut etter arbeidstid fredager og ta en øl eller brus for den del. Aldri noe røyk og godteri på jobb. Anonymkode: a434f...748 Hvorfor skulle jeg ha noe i mot det? Anonymkode: 81d5d...6df
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #20 Skrevet 6. juli 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men er dere for at det skal være sånn? Jeg jobber i et byrå hvor vi en sjelden gang kan bestille pizza hvis vi har jobbet utover kvelden. Vi kan også gå ut etter arbeidstid fredager og ta en øl eller brus for den del. Aldri noe røyk og godteri på jobb. Anonymkode: a434f...748 Selvsagt er man for sosiale tiltak på arbeidsplassen. Men jeg må ikke spise kake for å ha det hyggelig. En sjelden gang bestiller pizza ved overtid?? Arbeidsgiver er pliktig å dekke overtidsmat da. Det kan da ikke sammenlignes å få overtidsmat og kake? Anonymkode: aeee1...957
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #21 Skrevet 6. juli 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor skulle jeg ha noe i mot det? Anonymkode: 81d5d...6df Fordi det er usunt og kan føre til problemer HI tar opp. Røyk trodde jeg seriøst var helt ut! Har heller aldri jobbet noe sted hvor det var fredagskos på denne måten. Anonymkode: a434f...748
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #22 Skrevet 6. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Selvsagt er man for sosiale tiltak på arbeidsplassen. Men jeg må ikke spise kake for å ha det hyggelig. En sjelden gang bestiller pizza ved overtid?? Arbeidsgiver er pliktig å dekke overtidsmat da. Det kan da ikke sammenlignes å få overtidsmat og kake? Anonymkode: aeee1...957 Skrev jeg noe om hvem som betalte pizzaen?? Er det sosiale tiltak å spise kake, sjokolade og å røyke altså? Anonymkode: a434f...748
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #23 Skrevet 6. juli 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Fordi det er usunt og kan føre til problemer HI tar opp. Røyk trodde jeg seriøst var helt ut! Har heller aldri jobbet noe sted hvor det var fredagskos på denne måten. Anonymkode: a434f...748 Jeg nevnte ikke røyk i det hele tatt. Jeg spiste aldri godteri eller kake selv, hvis andre ønsker det så ser jeg ikke noe problem med det. Anonymkode: 81d5d...6df
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #24 Skrevet 6. juli 2022 1 minute ago, Anonym bruker said: Skrev jeg noe om hvem som betalte pizzaen?? Er det sosiale tiltak å spise kake, sjokolade og å røyke altså? Anonymkode: a434f...748 Det er selvsagt ikke vanlig med røykepauser siden nesten ingen røyker mer, men fredagskaffe med kake finner du seriøst overalt Anonymkode: f62cc...f6b
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #25 Skrevet 6. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Fordi det er usunt og kan føre til problemer HI tar opp. Røyk trodde jeg seriøst var helt ut! Har heller aldri jobbet noe sted hvor det var fredagskos på denne måten. Anonymkode: a434f...748 Du høres jo veldig uerfaren ut da. Selvsagt er det hyggelig å sette av tid til felles pause. Men kake bør være valgfritt. Det du beskriver er jo en upersonlig og lite sosial arbeidsplass. Jeg snakker om å slippe å bli «presset» til å spise kake ved sosiale anledninger. Ikke at der er sosiale anledninger. Anonymkode: aeee1...957
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå