Gå til innhold

Hva og hvordan lærte du om økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Påvirker det hva du lærer egne barn, og hvordan lærer du dem god økonomisk sans? 

Anonymkode: e6090...26f

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har utviklet min økonomiske sans hele veien. Som barn fikk jeg ikke lommepenger, men ting jeg trengte. Og var det snakk om merkeklær eller utstyr som ski, sykkel osv, så var det jule- eller bursdagspresang. Og det var det som var vanlig i omgangskretsen også, så jeg tenkte ikke på andre alternativer. Da jeg begynte å tjene egne penger var jeg ikke nødvendigvis flink til å spare til de store tingene (hvilket jeg heller ikke ønsket meg), men så verdien av at det var morsommere å dra på bytur med mye penger kontra lite.

Da jeg ble skilt og flyttet for meg selv måtte jeg prioritere langt hardere. Jeg kjøpte det jeg hadde lyst på, men ikke spontant. Først en vurdering av om jeg hadde bruk for det, og hvor stor glede akkurat det ville gi meg. Et av sparetriksene mine var å jobbe når jeg ikke hadde ungene. En ting var at det ga inntekt, men jeg brukte da heller ikke strøm eller ved, og hadde ikke tid til å bruke penger.

Nå er jeg samboer igjen og har veldig god råd. Jeg fortsetter likevel med sparingen min, og ser stor glede i at sparekontoen vokser, slik at jeg kan investere i større ting som f.eks leilighet eller hytte. Jeg har råd til å kjøpe nips til hjemmet, men det gir meg større tilfredsstillelse at sparekontoen vokser enn å ha huset fullt av vaser og lysestaker.

Jeg prøver å lære barna det samme. Gleden og trygghetsfølelsen ved å ha nok penger på bok til å kunne kjøpe det jeg har lyst til. Har jeg lyst til å kjøpe ny mobiltelefon, kan jeg kjøpe akkurat den jeg har lyst på, uten å måtte se på prisen. Om jeg vil på ferie, så kan jeg også velge på øverste hylle.  Har jeg lyst på bil kan jeg cashe ut en ganske god en. 

Er av barna mine har akkurat begynt som lærling, og vil nå for første gang få mye penger mellom hendene. Eneste utgiften er bilen. Jeg er spent på hvordan hen vil prioritere. Dersom jeg synes hen sløser for mye vil jeg begynne å kreve husleie, som en slags tvungen sparing.

Endret av Den perfekte mor, påan igjen
Skrevet

Jeg er selvlært når det kommer til personlig økonomi, har senere tatt en utdanning innen økonomi. Nå ligger emnet for meg, så var ikke  noe «å sette seg inn i» sånn sett, ganske logisk verden. 

Ungene lærer jeg om egenkapital, renter, forskjellige typer lån. Budsjett og det å organisere nettbanken når de er store nok til det. Ungene er helt forskjellige der, en med dårlig impulskontroll hvor pengene brenner i lomma og ei som trigges av å spare. 

Anonymkode: cb7b4...da3

Skrevet

Økonomi er faktisk bare pluss og minus. Så det vil jeg si at jeg lærte i 1.klasse. 

Anonymkode: 14e1c...c6b

Skrevet (endret)

Av min mor og far opp gjennom oppveksten. Som en del av oppdragelsen. Glad for det i dag. 

Endret av Elizabeth
Skrevet

Jeg lærte litt av mamma, litt på skolen og litt av eldre venner som flyttet hjemmefra før meg, og en del av kjæresten min (som nå er mannen min), og mye av erfaring. 

Vi har nok mye mer fokus på å lære barna om økonomi enn det mine foreldre hadde overfor meg. Jeg ser en over her skriver at det "bare er pluss og minus", men jeg mener nå at det er vesentlig mer omfattende enn som så. Selvfølgelig ligger dette i bunn, man bør som minimum gå i null og helst i pluss hver måned, men vi snakker om og viser dem andre elementer også. Hvordan sette opp Excel-ark til budsjett, hvordan skatt fungerer, fordeler og ulemper med sparing i henholdsvis bank, aksjer og fond, hvordan de kan bruke nettbanken effektivt, sparing i BSU, fordeler og ulemper med kredittkort osv. 

Anonymkode: 78301...739

Skrevet

Mine foreldre er begge helt håpløse økonomisk, de bruker det de har også smeller det når de ikke har.

Jeg har vokst opp med hus på tvangsauksjon, strøm som ble skrudd av, ikke penger til middag osv. Husker godt på ungdomsskolen når vennene mine fikk kjoler til juleball, time hos frisør osv mens jeg måtte rote i noen sekker med arvetøy og se om jeg kunne finne noe som kunne brukes. Endte med et langt sort skjørt fra mamma sitt skap og en arvet tantete bluse, mens de andre kom ballkjoler.

Jeg har aldri fått lommepenger og klarte meg på det jeg fikk for å lufte hunder, passe barn og etterhvert ettermiddagsjobb i en matbutikk.

Da jeg begynte på vgs og fikk stipend tok foreldrene mine hele stipendet, og den lille jobben jeg hadde ved siden av skolen tok de 20% av lønnen jeg fikk for å "betale for meg hjemme".

De er ikke onde eller slemme, men de trynet økonomisk igjen og igjen. Pappa som selvstendig næringsdrivende, brukte opp alt han tjente i gode perioder, nye biler osv, også hadde han ikke penger i dårligere perioder. Droppet å betale skatt osv, også smalt det så sinnsykt i ettertid, Nytt hus på tvangsauksjon. Tror jeg flyttet 14 ganger første 12 årene av livet mitt.

Jeg lærte at jeg måtte ha god økonomistyring, og jeg har bannet på at mine barn aldri skal ha en sånn oppvekst som meg.

Trygg inntekt har vært viktig for meg, fast ansettelse og fast lønn. Utgifter etter inntekt, flere kontoer, ryddige budsjetter.

Barna har alltid fått det de trenger, og litt tid. Har lagt meg på et nivå hvor jeg alltid har sagt at de ikke skal være de som får minst, men heller ikke de som får mest. Når de har fått egne jobber har de fått beholde pengene selv, men blitt opplært i viktigheten av sparing, å ha noe i bakhånd, vise banken gode rutiner før de kommer dit av de skal ha bolig og billån.

Jeg har blitt i overkant forsiktig og fornuftig, barna mine har blitt helt perfekt ;)

Anonymkode: fe12d...c9a

Skrevet

Jeg har det nok med hjemmefra. I tillegg spiller det nok inn at jeg ikke er en impulsiv type og ikke er glad i shopping.

Skolen hadde lite å si for hva jeg kan om økonomi.

Anonymkode: e49aa...308

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg lærte litt av mamma, litt på skolen og litt av eldre venner som flyttet hjemmefra før meg, og en del av kjæresten min (som nå er mannen min), og mye av erfaring. 

Vi har nok mye mer fokus på å lære barna om økonomi enn det mine foreldre hadde overfor meg. Jeg ser en over her skriver at det "bare er pluss og minus", men jeg mener nå at det er vesentlig mer omfattende enn som så. Selvfølgelig ligger dette i bunn, man bør som minimum gå i null og helst i pluss hver måned, men vi snakker om og viser dem andre elementer også. Hvordan sette opp Excel-ark til budsjett, hvordan skatt fungerer, fordeler og ulemper med sparing i henholdsvis bank, aksjer og fond, hvordan de kan bruke nettbanken effektivt, sparing i BSU, fordeler og ulemper med kredittkort osv. 

Kjenner meg igjen i dette. Foreldrene mine som egentlig var veldig flinke økonomisk lærte oss lite. Syns i ettertid at det er rart! Veldig også, men de lærte seg vel selv og tenkte at det gjør jeg også. Lærte selv jeg, på godt og vondt, og har lært ungene mine mye mer og viktige ting. 

Anonymkode: e6090...26f

Skrevet

Jeg lærte egentlig ingenting av foreldrene mine om økonomi. Ikke med vilje i alle fall. Men jeg husker pappa som handlet store mengder med alt mulig så fort lønnen kom inn, og mamma som hadde lite hele tiden, men alltid kunne gi oss det vi trengte. Jeg bestemte meg for å gjøre som mamma, og sånn ble det

Anonymkode: 9231f...0b7

Skrevet

Av mine foreldre, de hadde dårlig med å få ting til å gå rundt på 80 tallet, som gårdsbrukere. Vi fikk ikke alt vi ville, men det vi hadde behov for. Ble forklart hvorfor. Begynte å jobbe på gården som 13 åring som avløser, ble vist hvordan en skriver timer, regner ut ting og verdi osv . Måtte bruke egne penger til det jeg ville ha, såg fort verdi om det var vits i tingene.

Jobd siden, betalt lappen selv, kjøpt bil som ble betalt ned på 1 år osv.

Men har hatt en skikkelig fin og bra barndom, og ser som voksen at jeg lærte mye bra.

Prøver nå å gi lærdom videre til egne barn, ikke like lett nå, da det er vanskeligere å finne jobb til barna og det er mer krav til dem . Men de har forstått at en bør spare, ikke bruke penger en ikke har og at en spør seg 2 ganger om det er noe vits i det en tenker å kjøpe.

Anonymkode: 6c7d2...90f

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Økonomi er faktisk bare pluss og minus. Så det vil jeg si at jeg lærte i 1.klasse. 

Nei, det er det ikke. Regnskap og budsjett er pluss og minus, men ikke hele økonomistyringen. I tillegg må man ha noe digitale ferdigheter for å betale regninger, man må kunne planlegge og prioritere, man må ha impulskontroll og vite hva som skjer når man ikke følger «reglene» ( betaler innenfor fristen, utsetter betalinger, lar være å åpne konvolutter osv). 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Vel, selv om regnskapsføring bare er pluss og minus så må barna lære om sparing, boliglån, skatt, faste utgifter, variable utgifter, hvordan bruke nettbanken fornuftig osv osv

Veldig greit å kunne lære de om disse tingene og ikke bare la de prøve og feile på egenhånd.

Når 16 åringen får sin første jobb må noen fortelle hvordan det fungerer med skatt, skattemelding, feriepenger osv, de er ikke født med denne kunnskapen...

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Vel, selv om regnskapsføring bare er pluss og minus så må barna lære om sparing, boliglån, skatt, faste utgifter, variable utgifter, hvordan bruke nettbanken fornuftig osv osv

Veldig greit å kunne lære de om disse tingene og ikke bare la de prøve og feile på egenhånd.

Når 16 åringen får sin første jobb må noen fortelle hvordan det fungerer med skatt, skattemelding, feriepenger osv, de er ikke født med denne kunnskapen...

Tror det er veldig lurt, det er så mye man lett glemmer at barn skal lære. Trekkfrie feriepenger er fremdeles en del av grunnlaget for skatten, skatt til gode er ikke noe skatteetaten gjør for å være trivelig, skattekort må justeres ved endring i lønn. Alt dette må læres, noen skjønner logikken, andre ikke. Da jeg tok skatterett startet over halve klassen med å rekke opp hånda da læreren spurte om feriepenger var skattefrie, det sier mye. 

For å være litt kverulant her, regnskapsføring er debet og kredit, vi jobber lite med utregninger, pluss og minus 😅 Det er langt mer juridisk enn matematisk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hvordan sette opp Excel-ark til budsjett, hvordan skatt fungerer, fordeler og ulemper med sparing i henholdsvis bank, aksjer og fond, hvordan de kan bruke nettbanken effektivt, sparing i BSU, fordeler og ulemper med kredittkort osv. 

Det var ingen excel-ark da jeg vokste opp. Pluss er det du får inn, og minus det som går ut. Man trenger ikke mer enn det, ingen behøver å «lære» om forskjellene på aksjer og fonds, altså. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det var ingen excel-ark da jeg vokste opp. Pluss er det du får inn, og minus det som går ut. Man trenger ikke mer enn det, ingen behøver å «lære» om forskjellene på aksjer og fonds, altså. 

Det er klart at dess mindre du vet, dess mindre vet du at du ikke vet😏

Skrevet

Jeg er økonomisk utviklingshemmet. Lærte ingenting på skolen, og vokste opp i en familie der det ble ansett som svært vulgært og udannet å snakke om økonomi eller penger i det hele tatt. Jeg klarer meg fint. Holder meg innenfor budsjett og organiserer privatøkonomien greit, men har aldri lært om investeringer, budsjett og annet som kunne gjort livet enklere og bedre. 

Anonymkode: ef912...c47

Skrevet

Av mine foreldre og av min egen personlighet, i form av at jeg liker å ha kontroll på ting. Min far satte seg ned og lagde budsjett sammen med meg da jeg skulle flytte hjemmefra for å gå på skole første gang. Vi tok utgangspunkt i SIFOs referansebudsjett og fordelte de pengene jeg hadde til rådighet for skoleåret og diskuterte de forskjellige postene. Veldig nyttig og lærerikt, og det gav meg en veldig god forståelse av hva jeg hadde å rutte med fremover. Det er noe jeg har tatt med videre i livet. 

Anonymkode: 71a63...6ec

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (5 timer siden):

Sant det. Excel har eksistert lenge, så enten er det bestemor som skriver her, eller så er det noen som ikke har fulgt med🤔. Holder en knapp på det siste. 

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (7 timer siden):

Selv har jeg både universitetsutdannelse, økonomisk sans, bufferkonto og stort sett nedbetalt hus. Og alt det greide jeg ved å bare lære meg matte. Resten kan man lese seg til i Dine Penger, slik at man skjønner når bankrådgiveren prøver å ta ræva di…

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Sant det. Excel har eksistert lenge, så enten er det bestemor som skriver her, eller så er det noen som ikke har fulgt med🤔. Holder en knapp på det siste. 

Jeg var russ i 1990. Så nei, der var ingen excel-ark å se. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Men det er excel-ark nå, og de er svært nyttige til budsjett, enklere enn penn og papir. Samme med å kunne håndtere en nettbank. At du ikke ønsker å lære dine barn om god sparing får være opp til deg, men våre skal i hvert fall få kunnskap om hvordan de kan øke sin egen formue.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Selv har jeg både universitetsutdannelse, økonomisk sans, bufferkonto og stort sett nedbetalt hus. Og alt det greide jeg ved å bare lære meg matte. Resten kan man lese seg til i Dine Penger, slik at man skjønner når bankrådgiveren prøver å ta ræva di…

Nå er jeg spent på hvilken ligning du brukte for å lære nettbank😁

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg var russ i 1990. Så nei, der var ingen excel-ark å se. 

Det eksisterte på 90-tallet, jeg tok det såkalte datakortet den gang 👍🏻

Men nok digresjon og rett skal være rett. Man MÅ ikke kunne excel, men kjekk, det er den absolutt. 

Skrevet

Lærte ingenting hjemme. Lønn og utgifter var «hemmelig». Så lærte av å feile 😅hvis jeg hadde egne penger og ikke hadde nok, så betalte alltid foreldra mine resten. Begynte å bruke kredittkort som 18 åring. Tenkte at alt ordner seg, for var jo vant med det.

Barna mine må spare til det de vil ha. Låner de penger av oss skal det gis tilbake å jeg legger ikke ut når vi er i butikken og de ikke har nok.

videre snakker vi om utgifter og hvor mye ting koster. De får vite hva vi bruker på mat/hus osv i måneden . Økonomi er  ikke hemmelig.

Ønsker at de skal være bevisste og skjønne at er det tomt, så er det tomt. Da må man spare igjen, bli mer bevisste på brukevanene sine osv.

Feile kommer de sikkert til å gjøre, men håper at med verktøy i bagasjen så går ting litt lettere enn for meg :)

Anonymkode: 9a4f2...0b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...