Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #1 Skrevet 6. juli 2022 Vi har etter anskaffet oss valp. Dette er ikke noe impulskjøp, men etter nøye overveielse. Vi har hentet valpen denne uken, og er på campingen i sommer, så har derfor bare vært der enda. Var i går hjemme for å mate dyra, og dette skjedde: pus fikk hilse på valpen inne(begge ble holdt) og dette gikk fint. Har tidligere passet hunder over lengre tid, og det har aldri vært noe problem mht katten. Pus gikk så ut, og når jeg på et tidspunkt satte valpen ned for å tisse utenfor trappa så kom katten i full fart(lå under bilen rett ved) og satte klørne rett i bakparten på valpen. Den satt helt fast, jeg forsøkte å sparke den bort, det var et skikkelig basketak noen sekunder, før jeg fikk tatt valpen opp i sikkerhet. Valpen skrek så sårt og etterpå, og etter dette har jeg ikke tenkt på annet. Noen som har tips/råd om hva vi skal gjøre? Anonymkode: 48b08...1e5
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #2 Skrevet 6. juli 2022 Ikke så mye å gjøre. Katten markerte sitt revir. Den vet at valpen er den svakeste part. Katter gjør det katter gjør og det er slike ting. Gi det tid. Valpen kommer over det, det er slik dyreverden er. Ville ikke latt katten og hunden være alene sammen med det første. Anonymkode: f1dad...71c
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #3 Skrevet 6. juli 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Vi har etter anskaffet oss valp. Dette er ikke noe impulskjøp, men etter nøye overveielse. Vi har hentet valpen denne uken, og er på campingen i sommer, så har derfor bare vært der enda. Var i går hjemme for å mate dyra, og dette skjedde: pus fikk hilse på valpen inne(begge ble holdt) og dette gikk fint. Har tidligere passet hunder over lengre tid, og det har aldri vært noe problem mht katten. Pus gikk så ut, og når jeg på et tidspunkt satte valpen ned for å tisse utenfor trappa så kom katten i full fart(lå under bilen rett ved) og satte klørne rett i bakparten på valpen. Den satt helt fast, jeg forsøkte å sparke den bort, det var et skikkelig basketak noen sekunder, før jeg fikk tatt valpen opp i sikkerhet. Valpen skrek så sårt og etterpå, og etter dette har jeg ikke tenkt på annet. Noen som har tips/råd om hva vi skal gjøre? Anonymkode: 48b08...1e5 Da hadde jeg omplassert katten. Hvis dere har barn, er det ikke lurt med en slik voldelig katt. Da vi hentet valp, var katten forbanna, men den verken angrep på denne måten eller skadet valpen med vilje. Den bare freser og slår ut med flat pote (uten klør) når valpen kommer for nært. Og her er det snakk om en valp av stor rase som var 40 kilo da vi hentet den. Anonymkode: c2e92...356
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #4 Skrevet 6. juli 2022 Har dere skaffet valp når dere ikke er hjemme? Dere vil ikke at dette skal gå bra eller? Tenk litt da... Anonymkode: 90853...a9d
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #5 Skrevet 6. juli 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Har dere skaffet valp når dere ikke er hjemme? Dere vil ikke at dette skal gå bra eller? Tenk litt da... Anonymkode: 90853...a9d Les gjerne hovedinnlegget igjen. Flere ganger, sakte. Bruk ordbok ved behov. Anonymkode: c2e92...356
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #6 Skrevet 6. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Les gjerne hovedinnlegget igjen. Flere ganger, sakte. Bruk ordbok ved behov. Anonymkode: c2e92...356 Enig med anonym over her. Dere er ikke hjemme. Dere er på campingen. Hvordan har dere tenkt å få inn gode rytmer hjemme når dere velger å bruke den første og viktigste tiden ift tilpassing, på en campingplass? Anonymkode: 8860c...b39
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #7 Skrevet 6. juli 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Enig med anonym over her. Dere er ikke hjemme. Dere er på campingen. Hvordan har dere tenkt å få inn gode rytmer hjemme når dere velger å bruke den første og viktigste tiden ift tilpassing, på en campingplass? Anonymkode: 8860c...b39 Unnskyld, ser nå at jeg ikke siterte HI. Men, jeg står fortsatt for det jeg skrev. Bytt bare ut dere med HI. Anonymkode: 8860c...b39
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #8 Skrevet 6. juli 2022 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Da hadde jeg omplassert katten. Hvis dere har barn, er det ikke lurt med en slik voldelig katt. Da vi hentet valp, var katten forbanna, men den verken angrep på denne måten eller skadet valpen med vilje. Den bare freser og slår ut med flat pote (uten klør) når valpen kommer for nært. Og her er det snakk om en valp av stor rase som var 40 kilo da vi hentet den. Anonymkode: c2e92...356 Det var en katt som viste katteatferd. De skulle ikke latt katten komme nær hvalpen enda. Må omplassere menneskene da i så fall. Anonymkode: e89cc...c92
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #9 Skrevet 6. juli 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det var en katt som viste katteatferd. De skulle ikke latt katten komme nær hvalpen enda. Må omplassere menneskene da i så fall. Anonymkode: e89cc...c92 Ikke alle katter er voldelige. Å angripe et lite dyr uprovosert på denne måten er ikke vanlig for katter generelt. Anonymkode: c2e92...356
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #10 Skrevet 6. juli 2022 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Les gjerne hovedinnlegget igjen. Flere ganger, sakte. Bruk ordbok ved behov. Anonymkode: c2e92...356 De er på campingen i sommer og var hjemme for å mate katten. Hva mener du er feil? Anonymkode: 90853...a9d
Elina Skrevet 6. juli 2022 #11 Skrevet 6. juli 2022 Ta med deg valpen på camping, en valp skal ikke være hjemme alene så lenge om gangen 🥺
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #12 Skrevet 6. juli 2022 Elina skrev (18 minutter siden): Ta med deg valpen på camping, en valp skal ikke være hjemme alene så lenge om gangen 🥺 Valpen er da ikke hjemme alene. Anonymkode: 2992e...73c
Elina Skrevet 6. juli 2022 #13 Skrevet 6. juli 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Valpen er da ikke hjemme alene. Anonymkode: 2992e...73c Bra, men fikk inntrykk av det når du skrev at du var hjemme for å mate dyrene. Introduksjon katt/hund kan ta tid, noen ganger fungerer det ikke men etterhvert pleier katter å akseptere (ignorere) hunden uten de store konfrontasjonene. Katter er pragmatiske og vil som oftest tilpasse seg nye familiemedlemmer. Bør selvfølgelig ikke være sammen alene før tilvenning har skjedd.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 6. juli 2022 #14 Skrevet 6. juli 2022 Gi det tid, og la aldri valp og pus være sammen/i nærheten av hverandre uten tilsyn på lang tid enda. De må begge bli trygge på hverandre. Det er deres ansvar å passe på at de ikke skader hverandre og at tilvenningen foregår på en trygg måte- for dem begge to.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #15 Skrevet 6. juli 2022 Det vanlige er at katten freser til valpen, og "klapper til den" om den kommer for nærme. Har aldri hørt om at en katt har angrepet et nytt flokkmedlem på den måten, men det kan sikkert skje. Det er dyr som handler på instinkter dette, og hunden kom inn på kattens enemerker. Gi det tid, og tilvenn gradvis, gjerne gjennom gitter så katten ikke får skadet hunden. Anonymkode: 7e04f...838
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #16 Skrevet 6. juli 2022 For dere som lurer, hjemmet vårt er campingen 3 mnd i året. Katt og andre dyr er hjemme og vi er hjemme og forer/steller. Katten er sær og liker ikke kos eller særlig menneskelig kontakt og har det bedre hjemme. Om valpen blir introdusert for det ene eller andre hjemmet først spiller ingen rolle. Selvfølgelig har vi valpen med oss på campingen. Det jeg lurte på er hvordan vi kan introdusere på best mulig måte, eller om løpet er kjørt for katten for vår del. Vi kan ihvertfall ikke risikere at dette skjer igjen… Anonymkode: 48b08...1e5
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #17 Skrevet 6. juli 2022 Husk også på dette: Når hunden slår fort med halen er den glad, når en katt slår med halen er den forbannet. Kan denne katten ha sett et "forbannet" dyr på sin eiendom? Anonymkode: 4bfda...c0c
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #18 Skrevet 6. juli 2022 Her kom katten først. Katten er sjefen. Han sier tydelig i fra om den ikke er fornøyd. Ikke hold fast dyrene når de hilser. La de heller hilse igjennom et gjerde e.l. Ikke løft valpen heller. Tror ikke katten kommer til å skade valpen, bare oppdrar valpen litt. Valper er ofte vill. Enig med ab c0c. Hundene her legger seg på rygg mens de overfaller katten. Katten sier ifra men har aldri skadet dem. Da de var valper kunne de hyle som griser bare katten så på dem. Anonymkode: 2f08f...0a6
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #19 Skrevet 6. juli 2022 Katten oppfatter vell valpen som en voldsom konkurrent. Når dere endelig kommer hjem har dere den med og fokuserer på den. Anonymkode: 86593...537
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #20 Skrevet 6. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det vanlige er at katten freser til valpen, og "klapper til den" om den kommer for nærme. Har aldri hørt om at en katt har angrepet et nytt flokkmedlem på den måten, men det kan sikkert skje. Det er dyr som handler på instinkter dette, og hunden kom inn på kattens enemerker. Gi det tid, og tilvenn gradvis, gjerne gjennom gitter så katten ikke får skadet hunden. Anonymkode: 7e04f...838 Ikke jeg heller. Som sagt, vi har introdusert valp for katten, og den angrep jo ikke. Anonymkode: c2e92...356
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #21 Skrevet 6. juli 2022 tenker kanskje at valpen kunne blitt igjen på campingen, dere må være i samme rom som dyrene, kanskje katten føler seg oversett, her gikk det veldig fint,men kattene våre var vant til hunder før de kom til oss ,så sikkert mye og si,og hunden og kattene er perle venner. Og hunden tror jo at alle katter liker han, så han skal bort til hver eneste katt og det er har skjedd en ulykke mange ganger, heldigvis ikke øye eller noe da Anonymkode: b85e7...bce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå