Gå til innhold

Hvorfor er det greit å brenne Koranen, men ikke prideflagg?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Fordi det ene er angrep på religion, det andre er angrep på mennesker.

Det ene er angrep på islam som sådan. Det andre er et angrep på det å være skeiv, homofil, som sådan.

Anonymkode: bb368...cf5

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det ene er angrep på islam som sådan. Det andre er et angrep på det å være skeiv, homofil, som sådan.

Sist jeg sjekket så omfattet menneskerettigheter også religionsfrihet. Etter SP artikkel 27 har minoriteter også noen rettigheter knyttet til religionsutøvelse. Seksuell frihet og religionsfrihet er begge menneskerettigheter. Så jeg forstår heller ikke hvorfor det er greit å brenne Koranen. Hva skjedde med respekt for hverandre? Skal vi brenne alt vi ikke liker? 

Anonymkode: b0db3...d64

Skrevet

Å brenne Koranen hindrer ikke noens religionsfrihet. 

Selv om det er en usmakelig og fikk ting å gjøre. Sian har ytringsfriheten, men etter mitt syn burde politiet i mindre grad legge til rette for provokasjonene deres. Det er f.eks ikke nødvendig at de får tillatelse til å demonstrere akkurat på Mortensrud, hvor det er dømt til å bli bråk. Målet deres er ikke egentlig å ytre seg, men å skape voldelige sammenstøt hvor de kan fremstå som ofre.

Anonymkode: edea0...d09

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Å brenne Koranen hindrer ikke noens religionsfrihet. 

Selv om det er en usmakelig og fikk ting å gjøre. Sian har ytringsfriheten, men etter mitt syn burde politiet i mindre grad legge til rette for provokasjonene deres. Det er f.eks ikke nødvendig at de får tillatelse til å demonstrere akkurat på Mortensrud, hvor det er dømt til å bli bråk. Målet deres er ikke egentlig å ytre seg, men å skape voldelige sammenstøt hvor de kan fremstå som ofre.

Å brenne et tøystykke hindrer jo ikke noen i å elske hvem de vil heller. Begge deler er symboler. Hovedforskjellen er at pride er på moten.

Anonymkode: a2f0f...0b0

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Å brenne et tøystykke hindrer jo ikke noen i å elske hvem de vil heller. Begge deler er symboler. Hovedforskjellen er at pride er på moten.

Nettopp. Så disse argumentene er ikke gyldige. 

Anonymkode: b0db3...d64

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg mente å svare hun over som ville at det skulle være forbudt å brenne Koranen, fordi det krenket religionsfriheten. Jeg har ikke uttalt meg om brenning av pride-flagg. Synes vel egentlig at det også burde være innenfor ytringsfriheten, selv om det er usmakelig, særlig i disse dager.

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Jeg mente å svare hun over som ville at det skulle være forbudt å brenne Koranen, fordi det krenket religionsfriheten. Jeg har ikke uttalt meg om brenning av pride-flagg. Synes vel egentlig at det også burde være innenfor ytringsfriheten, selv om det er usmakelig, særlig i disse dager.

Jeg tror jeg er enig med deg, selvfølgelig forutsatt at de kjøper sin egen Koran eller sitt eget flagg og ikke brenner noen andres. Ellers er det jo hva de gjør rundt brenningen som burde avgjøre om det er ulovlig eller ikke. Om noen kjøper et flagg eller en bok og så brenner dem opp i peisen hjemme, uten å gjøre noe mer ut av det, bør det ikke bære Moe som hindrer dem i det. Problemet er når brenningen brukes som kommunikasjon. Hva er det egentlig de mener å ytre?

Jeg mener begge deler må sees i en kontekst der særlig taler, paroler ol som ledsager brenningen må taes med i betraktning.

Skrevet
4 hours ago, Anonym bruker said:

https://www.tv2.no/nyheter/14918472/

Det ene er hatytring, det andre er lovlig. Hvorfor?

Anonymkode: c48cf...b5f

synes vel ingen av de er greit, men jeg forstår sian

Anonymkode: 6ef8c...6c1

Skrevet

Ingen av delene er greit! 

Anonymkode: 6ad42...4be

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

https://www.tv2.no/nyheter/14918472/

Det ene er hatytring, det andre er lovlig. Hvorfor?

Anonymkode: c48cf...b5f

Grunnen til at de valgte å se nærmere på saken var at de mente flagget kunne ha vært stjålet og dét medfører igjen at det kan være straffbar handling

Saken om flagget på Haugenstua ble fremstilt som om det ble etterforsket som hatkriminalitet. Det blir det altså ikke, påpeker politiadvokaten.

I denne saken har det ikke blitt igangsatt etterforskning, ifølge politiet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/k6l0yQ/ikke-hatkriminalitet-aa-brenne-pride-flagg-eller-koranen

Anonymkode: 20890...258

Skrevet

Hvorfor ikke bare brenne det norske flagget mens vi er i gang? Vi mister ikke nasjonaliteten vår av at de brennes! Å brenne ting er blitt så ensbetydende med å ta fra en noe at det ble bli ulovlig å brenne alt!

Anonymkode: c9a8f...2af

Skrevet

Stor forskjell på greit og lovlig. 

Annonse

Skrevet

Syns begge deler bør være lovlig, men syns begge deler er rasshøl å faktisk gjøre!

Anonymkode: bba84...152

Skrevet

Politiadvokat i Oslo politidistrikt, Kai Spurkland, minner om omstendighetene som må være til stede, for at paragraf 185 om hatefulle ytringer skal kunne slå inn:

Ytringen må først og fremst være rettet mot personer. Ideer, politiske retninger, nasjoner, institusjoner og religioner er ikke vernet av paragrafen.
https://www.aftenposten.no/kultur/i/pW3P71/brenning-av-pride-flagg-etterforskes-som-hatkriminalitet-det-gjoer-ikke-koranbrenning-det-faar-flere-til-aa-reagere

Som jeg altså skrev.

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Skrevet

Det er et kunstig skille og bare viser hykleriet tydeligere. Muslimer er en minoritet i Norge og opplever mye hets og diskriminering, men får beskjed om at de må tåle at koranen brennes fordi det er ytringsfrihet i dette landet. Men når det samme skjer med pride-flagget, reagerer man annerledes, fordi det tydelig er en HANDLING ment for å provosere og skremme. Er det fordi det er lettere å identifisere seg med homofile enn muslimer? Innerst inne synes man at muslimer fortjener det? Og det blir latterlig å trekke fram at det er en kriminell handling å stjele flagg som du får kjøpt til under hundrelappen. Politiet henlegger glatt tyveri av langt verdifulle gjebstander.

Anonymkode: 5d1fa...f3a

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er et kunstig skille og bare viser hykleriet tydeligere. Muslimer er en minoritet i Norge og opplever mye hets og diskriminering, men får beskjed om at de må tåle at koranen brennes fordi det er ytringsfrihet i dette landet. Men når det samme skjer med pride-flagget, reagerer man annerledes, fordi det tydelig er en HANDLING ment for å provosere og skremme. Er det fordi det er lettere å identifisere seg med homofile enn muslimer? Innerst inne synes man at muslimer fortjener det? Og det blir latterlig å trekke fram at det er en kriminell handling å stjele flagg som du får kjøpt til under hundrelappen. Politiet henlegger glatt tyveri av langt verdifulle gjebstander.

Akkurat som ikke homofile er en minoritet som opplever mye hets og diskriminering.

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Akkurat som ikke homofile er en minoritet som opplever mye hets og diskriminering.

Jo og da må andre grupper få samme vern som dem, homofile bør ikke særbehandles. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jo og da må andre grupper få samme vern som dem, homofile bør ikke særbehandles. 

Og det blir de jo heller ikke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Pride-flaggene som er brent er stjålet. Altså brenner de andres eiendom. SIAN kjøper koraner og brenner egen eiendom. 

Anonymkode: c9a8f...2af

Skrevet

Selvfølgelig kan begge brennes. Det er ting.

Anonymkode: 154db...317

Skrevet

Jeg synes begge deler er forkastelige. Jeg er verken kristen eller muslim, men har respekt for mine venners religion. Jeg synes også det blir en kunstig skille. Det er liksom greit å snakke masse dritt om islam (gjerne uten å lese Koranen i det hele tatt, og basere sine "kunnskaper" på kommentarfeltet i VG og resett.no), men kritikk av homofile for noe annet enn legning (altså berettiget kritikk for kritikkverdige handlinger) er ikke greit, da er det diskriminering.

Jeg har noen homofile og lesbiske venner. Flere av dem synes det har gått over styr med folk som er livredd til å trø dem på tærne og overspiller til de grader. De vil bare bli behandlet som alle andre, uten fokus på sin seksuelle legning og andre ting. Hvis min lesbiske venninne sier noe jeg er uenig i, så svarer jeg jo at jeg mener noe annet og at jeg tror hun tar feil, uten at jeg mener det som trakassering fordi hun er lesbisk. 

Jeg tror vi rett og slett må slutte å behandle andre som dritt med vilje (a la brenne Koranen fordi man ikke liker religionen eller brenne Pride-flagg fordi man er imot Pride). Så blir alt bra.

Skrevet

Jeg tror nok at en av grunnen til at det ble reagert på dette er p.g.a. Skytingen i Oslo helgen før. 

Om det ikke var for den ville det knapt blitt lagt merke til. 

Men en ting jeg lurer på er om noen på Haugenstua har gått og kjøpt et pride flagg for å brenne det, eller er det stjålet? Sian brenner nå bare bøker de selv har kjøpt. 

Anonymkode: 719fc...9c9

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Begge deler er et angrep på menneskers identitet

Anonymkode: a1075...a2b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig kan begge brennes. Det er ting.

Anonymkode: 154db...317

Å brenne symbolene er likevel en hatytring mot dem som bruker dem

Anonymkode: a1075...a2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...