GÃ¥ til innhold

Suksess med periodisk faste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har for første gang prøvd ut periodisk faste, startet 1.mai, og har gått ned 18 kg!! What liksom? Jeg har slanket meg hele livet uten å få det til, har sprukket etter en uke eller to. Nå derimot er deg null stress! Veier nå akkurat passe. Spiser fra kl 1700 - 2200, og har da egentlig lov til å spise alt, men tenker litt sånn lett lavkarbo. Men får jeg lyst på noe, eller er i selskap f eks, spiser jeg både 1 og 2 og 3 stk kaker. Har kutta drastisk ned på godis og nesten slutta med alkohol. Dette er altså helt utrolig! Til deg som ønsker å gå ned i vekt: prøv periodisk faste! Første uka var litt sånn småtøff, men så går det som en lek! Prøv! 

Anonymkode: fa650...df9

Fortsetter under...

Skrevet

Wow, bra jobba. Hvorfor starter du spisevinduet så sent på dagen?

Anonymkode: 38603...a5a

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har for første gang prøvd ut periodisk faste, startet 1.mai, og har gått ned 18 kg!! What liksom? Jeg har slanket meg hele livet uten å få det til, har sprukket etter en uke eller to. Nå derimot er deg null stress! Veier nå akkurat passe. Spiser fra kl 1700 - 2200, og har da egentlig lov til å spise alt, men tenker litt sånn lett lavkarbo. Men får jeg lyst på noe, eller er i selskap f eks, spiser jeg både 1 og 2 og 3 stk kaker. Har kutta drastisk ned på godis og nesten slutta med alkohol. Dette er altså helt utrolig! Til deg som ønsker å gå ned i vekt: prøv periodisk faste! Første uka var litt sånn småtøff, men så går det som en lek! Prøv! 

Jepp, blir sikkert bra å sitte skrubbsulten og slapp på jobb og gjøre masse feil. Kjøring av bil i halvsvime er også sunt og morsomt! 

Anonymkode: cffed...5a0

Skrevet

Hvordan fungerer du på jobb? Jeg har naturlig «periodisk faste» (orker ikke mat før rundt 12, og liker ikke å spise mat på kveldene, så jeg spiser ca 12 og rundt 17-18), men jeg kunne aldri holdt fokus gjennom en hel arbeidsdag. 

Anonymkode: fb01e...017

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan fungerer du på jobb? Jeg har naturlig «periodisk faste» (orker ikke mat før rundt 12, og liker ikke å spise mat på kveldene, så jeg spiser ca 12 og rundt 17-18), men jeg kunne aldri holdt fokus gjennom en hel arbeidsdag. 

Altså gjennom en hel arbeidsdag om jeg ikke spiste før 17. 

Skrevet

Jeg trodde også at faste medførte tap av konsentrasjon, slapphet osv. Men merker faktisk ingenting sånt. Har fungert 100%, ja faktisk bedre, på jobb og privat siden jeg starta for 2 mndr siden. Magetrøbbel, leddsmerter og søvnproblemer er borte også! Men man må faktisk prøve før man greier å tro på det!

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg trodde også at faste medførte tap av konsentrasjon, slapphet osv. Men merker faktisk ingenting sånt. Har fungert 100%, ja faktisk bedre, på jobb og privat siden jeg starta for 2 mndr siden. Magetrøbbel, leddsmerter og søvnproblemer er borte også! Men man må faktisk prøve før man greier å tro på det!

Samme erfaring her. Tvert imot så blir jeg mer konsentrert, våken og opplagt under periodisk faste. For ikke å snakke om magetrøbbel ja som jeg også slet med tidligere, og som til tider tok mye av fokuset på jobb. 
Kroppen tilpasser seg så du blir ikke sulten utenfor spisevinduet. Dette tar bare noen få dager om du er konsekvent. Selvsagt litt avhengig av hva du spiser. Jeg må holde meg unna brød og raske karbohydrater

Anonymkode: f5473...732

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Samme erfaring her. Tvert imot så blir jeg mer konsentrert, våken og opplagt under periodisk faste. For ikke å snakke om magetrøbbel ja som jeg også slet med tidligere, og som til tider tok mye av fokuset på jobb. 
Kroppen tilpasser seg så du blir ikke sulten utenfor spisevinduet. Dette tar bare noen få dager om du er konsekvent. Selvsagt litt avhengig av hva du spiser. Jeg må holde meg unna brød og raske karbohydrater

Anonymkode: f5473...732

Samme erfaring med brød og bakevarer! Føles nesten som om jeg har gått rundt og vært forgiftet før, som om hvetemel og sukker er gift for kroppen min.

Skrevet

Jeg var ulykkelig forelsket fra mars omtrent og klarte ikke spise noe før middagstider. Dvs, jeg spiste et halvt knekkebrød i 6-tiden på morgenen, ingen lunsj, før middag da i 17-tiden. Jeg har også rast ned, 8 kg, fra 75 til 67. Det fikk helt fint på jobben. Det føles helt nydelig, nå må jeg bare klare å holde det der.

Anonymkode: e38cd...f89

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Wow! 🤩 18 kg på TO mnd??!! Er det virkelig mulig? 

Hva spiser du i spisevinduet? 

Anonymkode: 21926...ad8

Skrevet

Helt enig, periodisk fasting er helt kanon. Jeg faster 18 timer i ukedagene og 12 timer i helgene. Fungerer utmerket, merker ingenting på konsentrasjonen. Har nå holdt på i rundt en måneds tid.

Mitt råd til de som ønsker å prøve er å ikke start for hardt, ta det heller gradvis. Feks. start med 12 timer så øk til 14 når det går greit. Senere kan du øke til 16 og kanskje 18. På den måten får du veldig god utnyttelse av fastetiden og det tar lengre tid å nå platå. 

Skrevet

Jeg har lenge vurdert dette! Så godt å se folk får gode resultater! Jeg er slankeoperert, og når gratisturen var over gikk jeg ned 10 kilo til. Etter ett år med bare kaos i livet har jeg gått opp 15 kilo og nå er det nok!!! Jeg MÅ ned, så dette ga virkelig mersmak!!🌸🌸

Anonymkode: 04756...356

Skrevet

Så kjekt å høre at det funker.

Jeg startet i forrige uke, og føler meg allerede mindre oppblåst. Har også mindre vondt i magen.

Jeg spiser mellom 12 og 18. det er litt utfordrende på kvelden, men regner med at det blir bedre. 

Og til de som snakker om konsentrasjon.. der er vi forskjellige. Jeg er alltid mer skjerpet når jeg ikke har spist frokost. Første måltid 12 er for meg perfekt!

Anonymkode: 57def...1ab

Annonse

Skrevet

Faster mellom kl.19-11 . Spiser 2 -3 måltider hver dag.

Anonymkode: 1beb7...ffa

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Men hvorfor starter du spisevinduet så sent, er det bedre for kroppen, matlysten? Jeg tror ikke jeg har hørt om noen som har gjort det Har lyst til å prøve, men tror 19:5 blir litt vel heftig for meg. begynte du rett på så lang faste. eller trappet du opp til det?

Skrevet

Bare et lite spørsmål; Hva kan  man drikke når man faster? For man kan drikke noe?

Skrevet
13 hours ago, Anonym bruker said:

gratulerer :) jeg kan ikke faste, fordi jeg blir så uvel, kvalm og svimmel og det går ikke i jobben min ,dessuten blir jeg så sint. men har gått ned nesten 34 kg nå bare på og spise mindre og sunnere

Anonymkode: a8fa1...339

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Men hvorfor starter du spisevinduet så sent, er det bedre for kroppen, matlysten? Jeg tror ikke jeg har hørt om noen som har gjort det Har lyst til å prøve, men tror 19:5 blir litt vel heftig for meg. begynte du rett på så lang faste. eller trappet du opp til det?

Det er det samme når du har spisevindu, velg det som passer deg best. For meg er det ettermiddag og kveld som passer. Jeg starter med å spise lunsj, så var litt forsiktig start. Nå er det lett som en plett å faste til middag, noen ganger er det kl 1500, andre ganger kl 1600. Råder alle som er LITT interessert til å prøve, er jo bare å slutte om det ikke funker. For meg er dette helt knall på så mange måter!

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Bare et lite spørsmål; Hva kan  man drikke når man faster? For man kan drikke noe?

Jeg drikker kun kaffe og vann, men det har jeg alltid gjort. Aldri vært noen brusdrikker. Drikker et glass vin til maten f eks i helga. Helgene har jeg "fri", men nå er fasting blitt så rutine at det har endt med at jeg gjør det i helga også. Men spiser en neve chips en lørdag om jeg har lyst på, eller kake. Virker faktisk som om det hjelper med en utskeielse når vekta står stille. Etter en utskeielse raser jeg plutselig ned igjen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er det samme når du har spisevindu, velg det som passer deg best. For meg er det ettermiddag og kveld som passer. Jeg starter med å spise lunsj, så var litt forsiktig start. Nå er det lett som en plett å faste til middag, noen ganger er det kl 1500, andre ganger kl 1600. Råder alle som er LITT interessert til å prøve, er jo bare å slutte om det ikke funker. For meg er dette helt knall på så mange måter!

Takk for svar 😊 18 kg er imponerende

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

gratulerer :) jeg kan ikke faste, fordi jeg blir så uvel, kvalm og svimmel og det går ikke i jobben min ,dessuten blir jeg så sint. men har gått ned nesten 34 kg nå bare på og spise mindre og sunnere

Oi, 34 kg, jeg er kjempeimponert 😊 Hvor lang tid har du brukt på det?

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Oi, 34 kg, jeg er kjempeimponert 😊 Hvor lang tid har du brukt på det?

10mnd, vil ned 50kg :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

10mnd, vil ned 50kg :)

Du og hi inspirerer meg skikkelig nå.

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Du og hi inspirerer meg skikkelig nå.

så koselig :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Nå skal man være forsiktig med å råde dette til "alle",- det er ikke "bare å prøve". De som har anstrengt forhold til mat og de som en eller annen gang har slitt med en form for spiseforstyrrelser bør absolutt ikke prøve å faste,- ikke uten oppfølging fra lege eller liknende fagperson som kan passe på ihvertfall. Tanken på å spise hva man vil (men ikke når man vil) kan for mange virke som løsningen på å holde vekt/gå ned i vekt uten å tenke på mat,- bare klokka. Og trenger man ikke tenke på mat, vil man jo heller ikke få problem med forholdet til mat...Men sånn fungerer det ikke for et "psykt" hode. Bare til info.

Anonymkode: b62db...7b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...