Gå til innhold

Ungdom med tourettes.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Oj.

Det handler ikke om hvem han plager. Det handler om hvem som syns han er en plage. Stor forskjell. 

Anonymkode: cece9...528

Nei. Alle vil jo synes det er litt plagsomt å høre på en gutt gå å bjeffe. Og det er bråk. Noe som ikke er greit på kvelder. Og også han må lære å ta hensyn. Tenk hvordan folk rundt ham vil se på ham om han ikke skjønner dette? Han risikerer jo å bli dårlig likt av "alle" om han oppfører seg slik. Tar han hensyn og flytter på seg så vil jo folk se på ham med helt andre øyne. Som en forståelsesfull gutt. Ikke som en irriterende bråkmaker. 

Anonymkode: ac872...1f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Oj.

Det handler ikke om hvem han plager. Det handler om hvem som syns han er en plage. Stor forskjell. 

Mener du at et barn med ADHD også skal få lov å herje helt som det vil. Fordi det har en diagnose, stakars, og kan ikke noe for det? Så da må det få lov å ødelegge ting, bråke og lage leven? Trenger ikke ta hensyn til andre?

Trist med sånne som deg som kun ser diagnosen. Han er tourettes derfor skal han, stakars, få lov å gjøre som han vil. Han er bare en gutt han og, som er fult i stand til å ta hensyn, slik at diagnosen ikke er noe folk tenker over. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Alle vil jo synes det er litt plagsomt å høre på en gutt gå å bjeffe. Og det er bråk. Noe som ikke er greit på kvelder. Og også han må lære å ta hensyn. Tenk hvordan folk rundt ham vil se på ham om han ikke skjønner dette? Han risikerer jo å bli dårlig likt av "alle" om han oppfører seg slik. Tar han hensyn og flytter på seg så vil jo folk se på ham med helt andre øyne. Som en forståelsesfull gutt. Ikke som en irriterende bråkmaker. 

Han risikerer da ikke å bli mislikt om folk forstår. Det er tvert om. Noen ganger vet du, så betyr de som misliker deg nada. Så omgås du og heller setter pris på de som liker deg. Så enkelt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Han er en plage for alle. Alltid. Bare innse det og oppdra ham til å ta hensyn, du. 

Anonymkode: aa6c4...3b4

Skrevet

Mener du at et barn med ADHD også skal få lov å herje helt som det vil. Fordi det har en diagnose, stakars, og kan ikke noe for det? Så da må det få lov å ødelegge ting, bråke og lage leven? Trenger ikke ta hensyn til andre?

Trist med sånne som deg som kun ser diagnosen. Han er tourettes derfor skal han, stakars, få lov å gjøre som han vil. Han er bare en gutt han og, som er fult i stand til å ta hensyn, slik at diagnosen ikke er noe folk tenker over. 

Jeg ser ikke på noen som "srakkars"  Kanskje de i SIAN da, men det er en avsporing 🙂 

Skrevet

Jeg ser at det fremdeles er en jobb å gjøre når det gjelder ulike diagnoser. Håper vi kommer i mål engang da. Det er lov til å håpe. 

Skrevet

Jeg ser at det fremdeles er en jobb å gjøre når det gjelder ulike diagnoser. Håper vi kommer i mål engang da. Det er lov til å håpe. 

Oppdra krapylet så er mye gjort.

Skrevet

Oppdra krapylet så er mye gjort.

Nå er vel mine ferdig oppdratt. Med mest hell, selv om jeg ser jeg har feilet på enkelte områder. Tror jeg. Så må du slutte å være så sint og bruke kallenavn på mennesker. Eller glemte dine foreldre noe vesentlig i oppdragelsen av deg? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Nei, jeg syns det er et dårlig tidsfordriv å plage andre. Som naboen som ikke er tolerant ovenfor mennesker med diagnoser. Jeg syns vi må tenke over hva folk kan styre og ikke kan styre, før vi hyler opp. Det er rom for alle, og bor du blant flere mennesker så må du jo være overbærende og fortåelselsfull. 

Jeg har bodd med veldig mange ulike mennesker, og gjør det forsåvidt nå også. Jeg har klaget på naboer to ganger i mitt liv. Begge gangene var det høylytt musikk og party fra 10 om morgenen til sene kvelden. Nok er nok. Ellers er det lyder og stemmer og folk som har barn, fest og selskap. Ja, det kan koste meg og andre en natts søvn iblant. Vi kreperer ikke av det. 

Har folk diagnoser så må du jo akseptere det. Med hva det måtte innebære såfremt de ikke er en trussel mot sikkerheten din. Har opplevd det også jeg, at folk mister kontakt med virkeligheten og blir farlige i den desorientering. Da må man ringe etter hjelp. Ellers må man være en god nabo. 

Han kan jo styre hvor han oppholder seg når han ticser. Dette er fra forskrift om politivedtekt i Oslo kommune. Det står vel ikke der at reglene ikke gjelder for dem med diagnoser? 

image.png.eab8192c8783efa0a1a0484e556f0ff9.png

Anonymkode: 7f154...6f6

Skrevet

Han kan jo styre hvor han oppholder seg når han ticser. Dette er fra forskrift om politivedtekt i Oslo kommune. Det står vel ikke der at reglene ikke gjelder for dem med diagnoser? 

image.png.eab8192c8783efa0a1a0484e556f0ff9.png

Noe sier seg vel selv kanskje. Mens andre muligens ikke ser det helt opplagte. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Noe sier seg vel selv kanskje. Mens andre muligens ikke ser det helt opplagte. 

Du mener det er opplagt at en med tourettes har grønt lys til å bjeffe utenfor soveromsvinduene til folk etter klokken 23 på natten ja. Skulle nesten tro du var mor til denne gutten. Men du har vel kanskje en lignende selv, siden du går slik i forsvarsposisjon. ALLE trenger å lære å ta hensyn til andre, også de med handicap.

Skrevet

Jeg hadde tics som ungdom, og aldri i verden om dette ville vært ok. Snakk om misforstått godhet ved å unnskylde støyete atferd fordi det finnes en diagnose. 

Anonymkode: 6910c...f17

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg hadde tics som ungdom, og aldri i verden om dette ville vært ok. Snakk om misforstått godhet ved å unnskylde støyete atferd fordi det finnes en diagnose. 

Har noen påført deg skam? 

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Har noen påført deg skam? 

Nei.. Det var en del av meg, like mye som hårfargen min. Men jeg ønsket ikke å ha tics, det gjør vel ingen. 

Man må uansett gjøre det beste ut av kortene man får utdelt. Å bruke diagnosen til å slippe unna med ting andre ikke slipper unna med, er en sikker måte å gjøre seg selv stigmatisert.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei.. Det var en del av meg, like mye som hårfargen min. Men jeg ønsket ikke å ha tics, det gjør vel ingen. 

Man må uansett gjøre det beste ut av kortene man får utdelt. Å bruke diagnosen til å slippe unna med ting andre ikke slipper unna med, er en sikker måte å gjøre seg selv stigmatisert.

Men alle er jo ikke som deg selv om dere har samme diagnose? Du av alle bør jo forstå det? Så du tenker at du må ta hensyn, du vet du belaster andre og må unngå ulike situasjoner og steder. Greit. Men hvorfor tenker du at alle med samme diagnose må det? Er dere helt like? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men alle er jo ikke som deg selv om dere har samme diagnose? Du av alle bør jo forstå det? Så du tenker at du må ta hensyn, du vet du belaster andre og må unngå ulike situasjoner og steder. Greit. Men hvorfor tenker du at alle med samme diagnose må det? Er dere helt like? 

Fordi alle andre rundt dere driter I diagnosen din, vi vil bare ha fred og ikke plages.

Skrevet
5 minutes ago, Anonym bruker said:

Skrev jeg at alle med min diagnose er like? Skrev jeg i det hele tatt om å belaste andre? 

Du er den slitsomme dama som gnåler om stråmenn i tide og utide. Det er ironisk 😊

Takk for meg, denne diskusjonen er dødfødt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Mennesker er ulike, punktum. Med og uten diagnoser og utfordringer. 
Men alle må ta hensyn og tilpasse seg sine omgivelser for å være en del av samfunnet. 

Du som kverulerer på alt, helt utenfor proporsjoner, har kanskje ikke innsikt i hva tourettes egentlig er? Du er klar over at uansett diagnose eller handicap så ønsker de aller fleste mennesker å bli stilt oppnåelige krav til, og å behandles på lik linje med andre så langt diagnosen tillater det?

Lar man være å ha forventninger til mennesker så fratar man dem også mulighet til sosialisering. Balansepunktet bør være akkurat der hvor krav og forventninger havner innenfor det personen er i stand til å oppnå. 

Barn med mye tics tilpasser seg også til omgivelsene sine. På skolen, blant venner, på butikken osv. Mange kan holde tilbake tics i en situasjon, og først «slippe det løs» når de kommer hjem, eller er for seg selv.

De er som regel også klar over at de ticser, særlig etter hvert som de blir litt eldre. Og det er selvsagt ingenting i diagnosen som gjør at ungdommen må stå akkurat der, utenfor naboens hus, og bjeffe. Kanskje har han ikke kontroll over bjeffingen, men hvor han oppholder seg kan han kontrollere. 

På samme måte som alle andre ungdommer, med og uten diagnoser, må ta hensyn til sine omgivelser og ikke henge sene kvelds- eller nattetimer og bråke/le/tulle utenfor soveromsvinduet til små barn, kan man også forvente at gutten med tourette tar hensyn til sine omgivelser. Han er ikke mindre intelligent enn andre, han har ikke mangelfulle empatiske evner heller, han har bare tics. 

Anonymkode: 0e8e8...bc4

Skrevet

Ser ut til at det løser seg nå. Det er sendt klager (altså flere klager) til leder i velforeningen. Det ble tatt grep nå. Hva som er sagt og gjort er uvisst.  Kvelden blir spennende. 😊

En diagnose gir ikke frikort til å holde naboer våkne uansett hvor lite kontroll man har over lyder man lager. 

Anonymkode: 92f1e...c81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...