Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #26 Skrevet 6. juli 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Da sier man selvsagt bare rett ut til barna at det kan være litt forstyrrende for andre, og at selv om du forstår at de ikke kan noe for det, kan dere trekke dere litt tilbake når det står på som verst. Alle barn trenger å lære å ta hensyn til andre. Anonymkode: 7f154...6f6 Nå spurte jeg en mor med to barn som faktisk har denne diagnosen, og som har forklart barna sine at konsekvenser av den diagnosen kan være belastende for andre. Hennes svar på mitt spørsmål vil jeg mene er interessant. Din synsing er ikke det dessverre. Anonymkode: cece9...528
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #27 Skrevet 6. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvordan forklarer du barna dine at konsekvenser av diagnosen deres er belastende for andre? Anonymkode: cece9...528 Det trenger jeg ikke, de forstår faktisk godt det selv. Selv om de har en diagnose, er de både intelligente og empatiske, og begge ønsker helst å ticse minst mulig sammen med andre. Så det tilfellet HI skisserer her, ville ikke skjedd med mine to, rett og slett fordi de selv ville synes det var forstyrrende for andre, men om ikke så hadde jeg faktisk ikke hatt noen problemer med å forklare dem det. Vi er en sånn familie som heldigvis både kan snakke sammen om alt mulig, og også spøke og ha selvironi. F.eks. hadde yngste veldig mye vokale tics en dag, og begynte plutselig å fortelle noe i et vanvittig tempo. Da jeg lo litt og kommenterte tempoet, lo hun også og sa at hun måtte jo snakke så fort for å si alt hun ville før det kom nye tics og ødela. Så hun tuller mye med det selv. Anonymkode: c1ab1...357
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #28 Skrevet 6. juli 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Nå spurte jeg en mor med to barn som faktisk har denne diagnosen, og som har forklart barna sine at konsekvenser av den diagnosen kan være belastende for andre. Hennes svar på mitt spørsmål vil jeg mene er interessant. Din synsing er ikke det dessverre. Anonymkode: cece9...528 Dine idiotiske meninger er heller ikke interessante for noen. Jeg forbeholder meg retten til å kommentere i denne tråden på lik linje med deg. Anonymkode: 7f154...6f6
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #29 Skrevet 6. juli 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det trenger jeg ikke, de forstår faktisk godt det selv. Selv om de har en diagnose, er de både intelligente og empatiske, og begge ønsker helst å ticse minst mulig sammen med andre. Så det tilfellet HI skisserer her, ville ikke skjedd med mine to, rett og slett fordi de selv ville synes det var forstyrrende for andre, men om ikke så hadde jeg faktisk ikke hatt noen problemer med å forklare dem det. Vi er en sånn familie som heldigvis både kan snakke sammen om alt mulig, og også spøke og ha selvironi. F.eks. hadde yngste veldig mye vokale tics en dag, og begynte plutselig å fortelle noe i et vanvittig tempo. Da jeg lo litt og kommenterte tempoet, lo hun også og sa at hun måtte jo snakke så fort for å si alt hun ville før det kom nye tics og ødela. Så hun tuller mye med det selv. Anonymkode: c1ab1...357 Javel. Jeg tenker at selvironi fort kan skjule både skam og selvgodhet. Det er tynne grenser. Som en venninne som alltid var morsom på egen bekostning, for det var viktigere å komme mannen som latterligjorde henne, i forkjøpet. Det er mulig du og dine har det bra med dette, men i mitt hode blir det helt feil. Ingen skal "vite" at de på grunn av en diagnose kan være belastende for andre, for så å "ta hensyn" Anonymkode: cece9...528
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #30 Skrevet 6. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Javel. Jeg tenker at selvironi fort kan skjule både skam og selvgodhet. Det er tynne grenser. Som en venninne som alltid var morsom på egen bekostning, for det var viktigere å komme mannen som latterligjorde henne, i forkjøpet. Det er mulig du og dine har det bra med dette, men i mitt hode blir det helt feil. Ingen skal "vite" at de på grunn av en diagnose kan være belastende for andre, for så å "ta hensyn" Anonymkode: cece9...528 Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal formulere svaret mitt nå uten å tråkke noen på tærne, så jeg understreker at dette er med utgangspunkt i meg og mine barn. Altså, ungene mine er høyst oppegående. Ene er til og med så oppegående at det går under kategorien evnerik (veldig høy IQ). Begge har selv søkt opp masse informasjon om diagnosen sin. Vi har snakket med dem og BUP har i sin tid snakket med dem. De er begge svært klar over hvilke utfordringer de har, ikke bare med tanke på tics, men mye annet også som er vanlig med TS. I tillegg har de, som nevnt, utrolig mye empati. Derfor forstår de, helt på egenhånd, at lyder de lager kan oppfattes som plagsomme, men vi og andre rundt dem har også trygget dem på at det ikke gjør noe når de er med oss og kjente. Derimot er begge så realistiske at de forstår, godtar og tilpasser seg etter at andre kan reagere og finne ticsene deres plagsomme. De er også klar over, uten at vi noen gang har sagt eller vist noe, at diagnosen deres gir ekstra belastning for oss foreldre og lærere. Ikke ticsene, de er bare en liten del av det, men mye annet. Uansett hvor mye vi forsikrer dem om at vi elsker dem og aldri ville byttet, så ser de jo at vi bruker mye mer tid og energi på dem enn søsken. Det er rett og slett bare sånn det er, en selvinnsikt de har utviklet med alderen. Anonymkode: c1ab1...357
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #31 Skrevet 6. juli 2022 Jeg kjenner godt både barn, ungdommer og voksne med tourettes. Har dem i min nære omgangskrets. Ingen av foreldrene til ungdom med tourette som jeg kjenner ville tillatt at ungdommen deres holdt folk våkne ved å bråke utenfor husene til folk på sen kveld/natt. Selv om bråket skyldes vokale tics, og er delvis utenfor ungdommens kontroll og bevissthet, er ungdommen fullt i stand til å kontrollere hvor han oppholder seg, og kan på den måten styre hvem som forstyrres. Jeg ville tatt en prat med foreldrene, så skånsomt som mulig, og forklart situasjonen. Hvis de ikke er mottakelige ville jeg ringt politiet. Ikke for å anmelde, men for å be om en anbefaling på hvordan håndtere dette videre. Eventuelt også bedt om at politiet tok en telefon til foreldrene og bad dem om å ta kontroll over hvor ungdommen oppholder seg etter klokken 23, av hensyn til krav om ro i nabolaget. Anonymkode: 0e8e8...bc4
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2022 #32 Skrevet 7. juli 2022 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Fint eksempel på hvordan en tråd utvikler seg. Jeg svarte på Hi sitt øverste innlegg. Der hadde ungdommen tics til 23/24. Neste innlegg er den 01.30, i ditt innlegg er det hele natta. Ofte smøres det så tjukt på gjennom tråder for å "sanke stemmer". Her var opplysningen til Hi at dette varte til kl 23 eller 24, da forholder man seg jo til det. Anonymkode: f5494...d6a Uansett er der jo veldig plagsomt? Hvis barna ikke får sove fordi en gutt går rundt og bjeffer? Han trenger ikke være der, han kan jo fint oppholde seg et sted bjeffingen ikke plager andre. Hvorfor er det alltid sånn ar alle skal ta hensyn til en? Anonymkode: ac872...1f8
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2022 #33 Skrevet 7. juli 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Uansett er der jo veldig plagsomt? Hvis barna ikke får sove fordi en gutt går rundt og bjeffer? Han trenger ikke være der, han kan jo fint oppholde seg et sted bjeffingen ikke plager andre. Hvorfor er det alltid sånn ar alle skal ta hensyn til en? Anonymkode: ac872...1f8 Si det til en i rullestol som skal ta heisen også. At hun pent bør vente til ingen andre skal ta den fordi hun tar så mye plass. Hun må jo forstå at hun belaster andre ved at de må vente på neste tur. Anonymkode: cece9...528
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2022 #34 Skrevet 7. juli 2022 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Si det til en i rullestol som skal ta heisen også. At hun pent bør vente til ingen andre skal ta den fordi hun tar så mye plass. Hun må jo forstå at hun belaster andre ved at de må vente på neste tur. Anonymkode: cece9...528 Du skjønner ikke at det er forskjell på å måtte "beslaglegge" heiskapasitet fordi man har et behov for å forflytte seg, og å med vilje gå frem og tilbake utenfor naboens vindu midt på natta og bjeffe for å irritere naboen? Virkelig? Noe sier meg at du er en ganske plagsom type selv som krever din plass her i verden. Håper du ikke har barn. Anonymkode: 7f154...6f6
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2022 #35 Skrevet 7. juli 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Du skjønner ikke at det er forskjell på å måtte "beslaglegge" heiskapasitet fordi man har et behov for å forflytte seg, og å med vilje gå frem og tilbake utenfor naboens vindu midt på natta og bjeffe for å irritere naboen? Virkelig? Noe sier meg at du er en ganske plagsom type selv som krever din plass her i verden. Håper du ikke har barn. Anonymkode: 7f154...6f6 Hva rører du om nå? Er man plagsom om man krever sin plass her i verden altså? Dessuten blir tidspunktet for når denne gutten er ute, senere og senere. Snart er han vel ute hele natten. Dessuten ser det ut som de fleste her har glemt at naboen klagde på ham før han nå går der han gjør. Naboen hadde ingen rett til å klage på ham. Det var dårlig og usympatisk. Jeg har barn, og ikke skjønner jeg heller hvorfor du er bekymret for det. Anonymkode: cece9...528
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2022 #36 Skrevet 7. juli 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hva rører du om nå? Er man plagsom om man krever sin plass her i verden altså? Dessuten blir tidspunktet for når denne gutten er ute, senere og senere. Snart er han vel ute hele natten. Dessuten ser det ut som de fleste her har glemt at naboen klagde på ham før han nå går der han gjør. Naboen hadde ingen rett til å klage på ham. Det var dårlig og usympatisk. Jeg har barn, og ikke skjønner jeg heller hvorfor du er bekymret for det. Anonymkode: cece9...528 Naboen klaga ikke på HAN. Naboen spurte gruppa om de kunne forflytte seg som en gruppe. Guttens bjeffing var aldri et tema. Anonymkode: 92f1e...c81
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2022 #37 Skrevet 7. juli 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Naboen klaga ikke på HAN. Naboen spurte gruppa om de kunne forflytte seg som en gruppe. Guttens bjeffing var aldri et tema. Anonymkode: 92f1e...c81 Moren hans truet med å anmelde for trakkasering, og ingen vet hva som ble sagt står det i HI. Hun ville nok ikke snakket om trakkasering uten grunn. Anonymkode: cece9...528
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2022 #38 Skrevet 7. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Moren hans truet med å anmelde for trakkasering, og ingen vet hva som ble sagt står det i HI. Hun ville nok ikke snakket om trakkasering uten grunn. Anonymkode: cece9...528 Moren konkluderte med at det var pga barnet hennes. Jeg hørte hva som ble sagt da de ble spurt om å flytte seg. Vennlig spørsmål. Jeg hørte ikke hva moren sa da hun konfronterte naboen. Dét ble gjenfortalt. Anonymkode: 92f1e...c81
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2022 #39 Skrevet 7. juli 2022 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Hva rører du om nå? Er man plagsom om man krever sin plass her i verden altså? Dessuten blir tidspunktet for når denne gutten er ute, senere og senere. Snart er han vel ute hele natten. Dessuten ser det ut som de fleste her har glemt at naboen klagde på ham før han nå går der han gjør. Naboen hadde ingen rett til å klage på ham. Det var dårlig og usympatisk. Jeg har barn, og ikke skjønner jeg heller hvorfor du er bekymret for det. Anonymkode: cece9...528 Ifølge hovedinnlegget var gutten og vennene ute i nabolaget og han bjeffet høylytt frem til 11-12. De fleste kommuner (og eventuelt sameier) har vedtekter om nattero etter klokken 23, så han brøt reglene allerede FØR han begynte med hevnaksjonen sin. Naboen HADDE altså rett til å klage på ham. Man er plagsom dersom man krever mer enn sin plass her i verden. Du skjønner godt at når man skriver "krever sin plass her i verden" så mener man en person som er mer krevende enn det som er vanlig. Jeg er bekymret for barna dine fordi de har en forelder med lite folkevett, og de vil antakeligvis vokse opp til å bli like ufordragelige som deg. Anonymkode: 7f154...6f6
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2022 #40 Skrevet 7. juli 2022 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Moren hans truet med å anmelde for trakkasering, og ingen vet hva som ble sagt står det i HI. Hun ville nok ikke snakket om trakkasering uten grunn. Anonymkode: cece9...528 Selvsagt ville hun snakket om trakassering uten grunn (merk deg hvordan det staves). Slik er nemlig noen mennesker. Anonymkode: 7f154...6f6
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2022 #41 Skrevet 7. juli 2022 Anonym bruker skrev (På 5.7.2022 den 22.38): Det blir da overhodet ikke det samme! Guttene kan dempe seg, gutten med Tourettes har en diagnose. Dette er jo diskriminering. Drøyt at du ikke ser det. Trodde folk var mer opplyste. Anonymkode: cece9...528 Du er på dib. De mest opplyste menneskene er ikke her. Men det finnes unntak som oss to. Anonymkode: 4650c...3fd
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2022 #42 Skrevet 7. juli 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Si det til en i rullestol som skal ta heisen også. At hun pent bør vente til ingen andre skal ta den fordi hun tar så mye plass. Hun må jo forstå at hun belaster andre ved at de må vente på neste tur. Anonymkode: cece9...528 Hvordan var det sammenliknbart? Alle må jo vente på heisen uansett. Hun plager ingen ved å ta heisen, akkurat som alle andre. Hadde hun derimot nektet alle andre å bruke den, eller bare kjørt den opp og ned hele dagen hadde hun jo vært plagsom. Er du alltid like usaklig? Anonymkode: ac872...1f8
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2022 #43 Skrevet 7. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hva rører du om nå? Er man plagsom om man krever sin plass her i verden altså? Dessuten blir tidspunktet for når denne gutten er ute, senere og senere. Snart er han vel ute hele natten. Dessuten ser det ut som de fleste her har glemt at naboen klagde på ham før han nå går der han gjør. Naboen hadde ingen rett til å klage på ham. Det var dårlig og usympatisk. Jeg har barn, og ikke skjønner jeg heller hvorfor du er bekymret for det. Anonymkode: cece9...528 Såklart de hadde rett til å klage på ham. Selvsagt hadde de det. Og da er det ok at han straffer dem ved å plage dem mer? Men foreldrenes samtykke? Man skjønner jo hvorfor han et så usympatisk med slik oppdragelse. Anonymkode: ac872...1f8
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2022 #44 Skrevet 7. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ifølge hovedinnlegget var gutten og vennene ute i nabolaget og han bjeffet høylytt frem til 11-12. De fleste kommuner (og eventuelt sameier) har vedtekter om nattero etter klokken 23, så han brøt reglene allerede FØR han begynte med hevnaksjonen sin. Naboen HADDE altså rett til å klage på ham. Man er plagsom dersom man krever mer enn sin plass her i verden. Du skjønner godt at når man skriver "krever sin plass her i verden" så mener man en person som er mer krevende enn det som er vanlig. Jeg er bekymret for barna dine fordi de har en forelder med lite folkevett, og de vil antakeligvis vokse opp til å bli like ufordragelige som deg. Anonymkode: 7f154...6f6 Jøss. Nå er det vel du som er den ufordragelige her da. Jeg har ikke vært det mot noen. Anonymkode: cece9...528
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2022 #45 Skrevet 7. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jøss. Nå er det vel du som er den ufordragelige her da. Jeg har ikke vært det mot noen. Anonymkode: cece9...528 Joda, du er et ufordragelig menneske som insisterer på at det er greit å plage andre. Anonymkode: 7f154...6f6
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2022 #46 Skrevet 7. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Joda, du er et ufordragelig menneske som insisterer på at det er greit å plage andre. Anonymkode: 7f154...6f6 Nei, jeg syns det er et dårlig tidsfordriv å plage andre. Som naboen som ikke er tolerant ovenfor mennesker med diagnoser. Jeg syns vi må tenke over hva folk kan styre og ikke kan styre, før vi hyler opp. Det er rom for alle, og bor du blant flere mennesker så må du jo være overbærende og fortåelselsfull. Jeg har bodd med veldig mange ulike mennesker, og gjør det forsåvidt nå også. Jeg har klaget på naboer to ganger i mitt liv. Begge gangene var det høylytt musikk og party fra 10 om morgenen til sene kvelden. Nok er nok. Ellers er det lyder og stemmer og folk som har barn, fest og selskap. Ja, det kan koste meg og andre en natts søvn iblant. Vi kreperer ikke av det. Har folk diagnoser så må du jo akseptere det. Med hva det måtte innebære såfremt de ikke er en trussel mot sikkerheten din. Har opplevd det også jeg, at folk mister kontakt med virkeligheten og blir farlige i den desorientering. Da må man ringe etter hjelp. Ellers må man være en god nabo. Anonymkode: cece9...528
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2022 #47 Skrevet 7. juli 2022 Anonym bruker skrev (På 6.7.2022 den 12.03): Javel. Jeg tenker at selvironi fort kan skjule både skam og selvgodhet. Det er tynne grenser. Som en venninne som alltid var morsom på egen bekostning, for det var viktigere å komme mannen som latterligjorde henne, i forkjøpet. Det er mulig du og dine har det bra med dette, men i mitt hode blir det helt feil. Ingen skal "vite" at de på grunn av en diagnose kan være belastende for andre, for så å "ta hensyn" Anonymkode: cece9...528 Og derfor hater vi dere. Anonymkode: aa6c4...3b4
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2022 #48 Skrevet 7. juli 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Nei, jeg syns det er et dårlig tidsfordriv å plage andre. Som naboen som ikke er tolerant ovenfor mennesker med diagnoser. Jeg syns vi må tenke over hva folk kan styre og ikke kan styre, før vi hyler opp. Det er rom for alle, og bor du blant flere mennesker så må du jo være overbærende og fortåelselsfull. Jeg har bodd med veldig mange ulike mennesker, og gjør det forsåvidt nå også. Jeg har klaget på naboer to ganger i mitt liv. Begge gangene var det høylytt musikk og party fra 10 om morgenen til sene kvelden. Nok er nok. Ellers er det lyder og stemmer og folk som har barn, fest og selskap. Ja, det kan koste meg og andre en natts søvn iblant. Vi kreperer ikke av det. Har folk diagnoser så må du jo akseptere det. Med hva det måtte innebære såfremt de ikke er en trussel mot sikkerheten din. Har opplevd det også jeg, at folk mister kontakt med virkeligheten og blir farlige i den desorientering. Da må man ringe etter hjelp. Ellers må man være en god nabo. Anonymkode: cece9...528 Men han kan jo fint kontrollere hvor han er? Eller prøver du få frem at han ikke greier styre kroppen sin heller? Når han vet han lager ukontrollert lyd oppholder han seg jo ikke rett utenfor samme hus kveld etter kveld. Det finnes jo steder hanbkan henge med venner hvor ikke lyden plager folk. Evt jemne hos ham selv. Det er jo faktisk ikke vanskeligere enn det. Anonymkode: ac872...1f8
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2022 #49 Skrevet 7. juli 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Men han kan jo fint kontrollere hvor han er? Eller prøver du få frem at han ikke greier styre kroppen sin heller? Når han vet han lager ukontrollert lyd oppholder han seg jo ikke rett utenfor samme hus kveld etter kveld. Det finnes jo steder hanbkan henge med venner hvor ikke lyden plager folk. Evt jemne hos ham selv. Det er jo faktisk ikke vanskeligere enn det. Anonymkode: ac872...1f8 Oj. Det handler ikke om hvem han plager. Det handler om hvem som syns han er en plage. Stor forskjell. Anonymkode: cece9...528
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2022 #50 Skrevet 7. juli 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Og derfor hater vi dere. Anonymkode: aa6c4...3b4 ❤ Anonymkode: cece9...528
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå