Gå til innhold

Har dere merket noe til de økte matprisene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noen eksempler på hvilke matvarer som Jar steget veldig i pris etter 1 juli. Jeg har ikke vært på butikken etter det enda.

Anonymkode: f6eaa...573

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, handler det vanlige å gir faen egentlig... Ser ikke på kvitteringen lenger. Dårlig vane. 

Skrevet

Grillmaten er dyr. 

Anonymkode: f30b2...f3f

Skrevet

Det meste har steget, noen varer markant.

Handlet hos Rema idag. Smør fra 39,90 til 47,90. Det er 20% mer! Lettmelk 1,75 l kartong har bikket 30 kroner.Karbonadedeig nærmer seg 200 kr/kg.

Grønnsaker. Noe så enkelt som gulrøtter koster nå 26,90 kr. Kun 2 kroner opp. MEN! Pakka inneholder kun 750 g istedet for en kilo. Shrinkflation. Pakka krymper men prisen er lik. Det er en gedigen prisøkning per kilo eller liter.

Anonymkode: ae10e...bb6

Skrevet

Jeg ser ikke på prisen på hver enkelt vare, men merket at en vanlig ukeshandel for familien har blitt noen hundrelapper dyrere. Vi har tre barn i sulten alder, de vokser som ugress og spiser enorme mengder, så vi forsøker å handle litt mer fornuftig, og holde ukeshandelen under 3000. Det klarer vi stort sett nå, og det klarte vi ikke alltid før.

Men vi har gått fra å spørre alle i familien hva de vil ha av pålegg, frukt, drikke, yoghurt, polarbrød, og handle etter denne ønskelisten, med alt fra roastbeef til diverse påleggsalater og oster, til å bare handle et greit utvalg av standard pålegg, frukt og grønt i sesong, prisbevisst bestilling av matvarer  både til middag og andre måltider (Oda), så vi har faktisk fått lavere matbudsjett av å stramme inn på luksus og bli mer bevisste. Det er hyggeligere å kjøpe inn noe ekstra godt innimellom når vi ikke alltid har det tilgjengelig også.

Vi merker generelt at alt har blitt dyrere da. Vi har høyt lån på hus, hytte og biler, og høyt lån=mange tusen i økte renteutgifter. Samme med strøm. Og veldig mye annet. Så det er fint at vi i hvert fall klarer å ha et mer bevisst forhold til matinnkjøp.

Anonymkode: de702...7d9

Skrevet

Melk, kjøttpålegg, dijonsennep, toalettpapir, knekkebrød, kyllingfilet.

Anonymkode: c6063...822

Skrevet

Egentlig ikke, men det kommer av at vi endelig etter en lengre periode fikk solgt huset vi flyttet fra og derav reduserte utgiftene hver måned med rundt 20 000. Så her har vi gått fra å snu på kronene til å plutselig sitte igjen med ekstra på konto. Mulig det er en tusenlapp mer til mat nå, men det er en liten fjert i forhold. 

Anonymkode: 06fb7...11b

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Har dere noen eksempler på hvilke matvarer som Jar steget veldig i pris etter 1 juli. Jeg har ikke vært på butikken etter det enda.

Ja. Kaffe og mange typer is har økt med 20%

Anonymkode: 2b488...d46

Skrevet

2 for 45 er blitt 2 for 52. To for 30 er blitt to for 34, to for 60 er blitt to for 67. Bananer er gått opp med 2 kroner, tomater med 4 kroner, salater diverse typer (ishavs, hjerte osv) med 4 til 8 kroner, agurkene 4 kroner. Det er det jeg handlet noe av de siste to dagene. 

Når bøndene får 1,20 kr/kg kjøtt og 30øre lier/meld så lurer jeg på hvem som får de resterende pristilleggene på de norske varene. Alt er blitt dyrere, men hvori mellomledd sluttkunde/bonde ligger alt fordelt. Hadde vært kjekt å få vite. Finnes helt sikkert tall/noen som kan regne det ut!

Anonymkode: 43e64...ce7

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

2 for 45 er blitt 2 for 52. To for 30 er blitt to for 34, to for 60 er blitt to for 67. Bananer er gått opp med 2 kroner, tomater med 4 kroner, salater diverse typer (ishavs, hjerte osv) med 4 til 8 kroner, agurkene 4 kroner. Det er det jeg handlet noe av de siste to dagene. 

Når bøndene får 1,20 kr/kg kjøtt og 30øre lier/meld så lurer jeg på hvem som får de resterende pristilleggene på de norske varene. Alt er blitt dyrere, men hvori mellomledd sluttkunde/bonde ligger alt fordelt. Hadde vært kjekt å få vite. Finnes helt sikkert tall/noen som kan regne det ut!

Og jeg lurer på hva som er argumentet for å øke varer som butikkene allerede hadde på lager og har betalt bøndene for. 

Anonymkode: d6f98...3e5

Skrevet

Prisen på hvitost, kjøttdeig og tortilla lefser gikk opp mens jeg sto på butikken på fredag . Både osten og kjøttdeigen gikk opp 10kr. Synes det har blitt voldsomt. Så nå blir det enda mere Sverige handel . Glad vi bor nærme

Anonymkode: 106d0...596

Skrevet

Jeg sjekker sjelden priser, men så at synnøveyoughurten som jeg kjøper til lunsj hver dag har steget med 2-3 kroner. Det er alt jeg la merke til. 

Anonymkode: 86cb3...ede

Skrevet

Ja, hvem er det som får det økte overskuddet når det ikke er bøndene?

Anonymkode: 1c089...20f

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er valgfritt å kjøpe mat. Det er det som er det fine med kapitalisme, du kan velge hvor du vil kjøpe mat eller om du i det hele tatt ønsker å kjøpe mat.

Anonymkode: 0483a...f26

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er valgfritt å kjøpe mat. Det er det som er det fine med kapitalisme, du kan velge hvor du vil kjøpe mat eller om du i det hele tatt ønsker å kjøpe mat.

Gratulerer med årets dummeste 🏆

Anonymkode: 86cb3...ede

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det er ikk valgfritt å kjøpe mat.

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Det var da overhode ikke svar på spørsmålet mitt 🙈

Skrevet

Jeg kjøper alltid first price paprikaskruer/ringer til snacks fordi jeg liker de best. Nå kosta de 30 kroner. Sist kosta den 22. 
Det er den eneste jeg faktisk har sett, men så har jeg ikke handla så voldsomt mye den siste mnd.

Anonymkode: f1638...1a1

Skrevet

Fjordland middagene er blitt ganske mye dyrere. Nesten 60 kr for pasta og skinke. 105 kroner for fransk kyllinggryte.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Alt er gått opp: drivstoff er blitt mye dyrere, som gjør det dyrere å frakte varene til butikken, plast er dyrere som gir dyrere emballasje, lønningene til de ansatte er gått opp, strømmen er dyr osv osv. Prisstigningen på mat er summen av en rekke faktorer. 

Anonymkode: 7ddd3...fff

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Enig. Vedum og Støre skjønner ikke at det ikke er økte subsidier i bøndene trenger, men bedre pris for det de produserer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Alt er gått opp: drivstoff er blitt mye dyrere, som gjør det dyrere å frakte varene til butikken, plast er dyrere som gir dyrere emballasje, lønningene til de ansatte er gått opp, strømmen er dyr osv osv. Prisstigningen på mat er summen av en rekke faktorer. 

Anonymkode: 7ddd3...fff

Lønnen har ikke gått opp, reallønnen har gått ned. Og gartnere og bønder har økte strømutgifter de også.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 5.7.2022 den 1.12):

Melk, kjøttpålegg, dijonsennep, toalettpapir, knekkebrød, kyllingfilet.

Dopapir ja.. Og det skyldes nok bøndene, ifølge matvarekjedene.. 🙈🙈

Anonymkode: c2aeb...d1c

Skrevet

Har ikke merket det enda, men pga ferie storhandler vi ikke slik som vi pleier. Fikk heldigvis kjøpt hvitost på tilbud nå. Pleier å kjøpe kjøttdeig på tilbud også, så vi får se hva ny tilbudspris blir.

Anonymkode: 25a24...a18

Skrevet
On 7/4/2022 at 10:03 PM, Anonym bruker said:

Nei

Anonymkode: 88889...327

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...