Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 4. juli 2022 #1 Skrevet 4. juli 2022 Jeg ser mange argumenter for fravær på jobb pga smittefare. Det blir endatil argumentert med at «sjefen vil neppe at du skal komme på jobb og smitte kollegene dine slik at de også blir hjemme». De fleste infeksjoner smitter ikke med øyekontakt, og man kommer langt med normal og kanskje litt ekstra god håndhygiene om man er forkjølet. 48 timers regelen om fravær i barnehagen etter omgangssyken gjelder ikke voksne i vanlig jobb (og da snakker jeg ikke om de som har kunder/pasienter/brukere med nedsatt immunforsvar). De finnes også de som holder seg hjemme bare fordi de er litt tufs og ikke helt hundre prosent. De som renner litt i nesen og har vondt i hodet. I de fleste tilfeller er det bedre at disse går på jobb og yter så godt de kan, enn at de er helt fraværende. Smitte blir man utsatt for overalt, hvorfor tror mange at arbeidsplassen er spesielt smittsom? Hva er årsaken til at vi i Norge har så skyhøyt sykefravær? Hvordan kan vi løse problemene slik at sykefraværet blir bærekraftig?
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2022 #2 Skrevet 4. juli 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (4 minutter siden): Jeg ser mange argumenter for fravær på jobb pga smittefare. Det blir endatil argumentert med at «sjefen vil neppe at du skal komme på jobb og smitte kollegene dine slik at de også blir hjemme». De fleste infeksjoner smitter ikke med øyekontakt, og man kommer langt med normal og kanskje litt ekstra god håndhygiene om man er forkjølet. 48 timers regelen om fravær i barnehagen etter omgangssyken gjelder ikke voksne i vanlig jobb (og da snakker jeg ikke om de som har kunder/pasienter/brukere med nedsatt immunforsvar). De finnes også de som holder seg hjemme bare fordi de er litt tufs og ikke helt hundre prosent. De som renner litt i nesen og har vondt i hodet. I de fleste tilfeller er det bedre at disse går på jobb og yter så godt de kan, enn at de er helt fraværende. Smitte blir man utsatt for overalt, hvorfor tror mange at arbeidsplassen er spesielt smittsom? Hva er årsaken til at vi i Norge har så skyhøyt sykefravær? Hvordan kan vi løse problemene slik at sykefraværet blir bærekraftig? Fordi man har opplevd å bli sett stygt på når man kommer forkjøla på jobb. Det siste et sykt menneske trenger er utrivelig atmosfære på arbeidsplassen. Anonymkode: 3c02a...b33
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 4. juli 2022 Forfatter #3 Skrevet 4. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Fordi man har opplevd å bli sett stygt på når man kommer forkjøla på jobb. Det siste et sykt menneske trenger er utrivelig atmosfære på arbeidsplassen. Anonymkode: 3c02a...b33 Men av hvem? Om det er kollegaer med smitteangst så bør de jo korrigeres. Er det arbeidsgiver selv så bør de heller være tydelig på at de personlig foretrekker at du er borte, og ta konsekvensen av det når sykevikarer også må ha lønn.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2022 #4 Skrevet 4. juli 2022 Jeg tror at arbeidslivet er slanket til beinet mange plasser, økte krav og færre skal gjøre mer. Derfor synes ikke kolleger noe om at noen kommer for halvmaskin. Presset er så stort på mange plasser at de havner i en ond sirkel der man ikke klarer å kompentsere for noen på halvmaskin. Når de over ser at ting ikke går rundt blir det sure miner for de har jo vært "nok" hoder på jobb osv. Jeg tror sykefravær er sammensatt. Det største fraværet Norge sliter med er ikke korttids fraværet. Det er ikke der vi bør legge inn støtet, men det er de uføre som klarer å gjøre litt. Arbeidslivet er svært dårlig tilpasset disse fordi det altfor fort forventes for mye av de. Anonymkode: 14f04...e9b
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2022 #5 Skrevet 4. juli 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Fordi man har opplevd å bli sett stygt på når man kommer forkjøla på jobb. Det siste et sykt menneske trenger er utrivelig atmosfære på arbeidsplassen. Anonymkode: 3c02a...b33 Det siste et sykt menneske trenger? Et stygt blikk klarer man fint å drite i altså, og ikke opplever så mange det heller. Da sier man ifra. Folk, og særlig kvinner blir hjemme fra jobb for filleting. Anonymkode: 760cc...023
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2022 #6 Skrevet 4. juli 2022 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Jeg tror sykefravær er sammensatt. Det største fraværet Norge sliter med er ikke korttids fraværet. Det er ikke der vi bør legge inn støtet, men det er de uføre som klarer å gjøre litt. Arbeidslivet er svært dårlig tilpasset disse fordi det altfor fort forventes for mye av de. Anonymkode: 14f04...e9b Dette tror jeg også. Det er ikke én og én dag med forkjølelse som gjør utslaget. De kommunene som jobber langvarig og systematisk (og systemisk) med å få ned sykefraværet, ser alltid at det er noe over individnivå som gjør det. Det starter alltid på toppen. Organisering, vikarbruk, vaktplaner, ledelsesstil, arbeidsmiljø osv osv - dersom disse tinga ikke fungerer, er man nærmest GARANTERT høyt sykefravær. Anonymkode: 104fd...913
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2022 #7 Skrevet 4. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det siste et sykt menneske trenger? Et stygt blikk klarer man fint å drite i altså, og ikke opplever så mange det heller. Da sier man ifra. Folk, og særlig kvinner blir hjemme fra jobb for filleting. Anonymkode: 760cc...023 Nei, det er feil. Folk, og særlig kvinner, tvinger seg selv til å gjøre sin plikt også i situasjoner da de burde latt være. Anonymkode: 104fd...913
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2022 #8 Skrevet 4. juli 2022 Enkelte har ekstremt dårlig arbeidsmoral. Ville tro om de ikke fikk full lønn så hadde de kommet seg på jobb, null problem Anonymkode: 48d92...b39
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2022 #9 Skrevet 4. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Enkelte har ekstremt dårlig arbeidsmoral. Ville tro om de ikke fikk full lønn så hadde de kommet seg på jobb, null problem Anonymkode: 48d92...b39 Enig her, noen er hjemme viss de har litt vondt i hodet og litt forkjølet. Nå når det ikke har noe å bety mtp corona, så er det jo bare å ta seg en Paracet f eks. Har selv bare vært hjemme når jeg har fått sm av lege pga corona eller halsbetennelse så er så kraftig at jeg ligger strekk ut. Ellers er det å bite tenna sammen , ta noe for det og gå på jobb, og heller legg deg tidlig . Jobber ikke på kontor, men har kundekontakt, vi sliter når vi er lite ansatte på jobb, så der jeg jobber, komme vi på jobb! Anonymkode: dca7a...f66
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 4. juli 2022 Forfatter #10 Skrevet 4. juli 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg tror at arbeidslivet er slanket til beinet mange plasser, økte krav og færre skal gjøre mer. Derfor synes ikke kolleger noe om at noen kommer for halvmaskin. Presset er så stort på mange plasser at de havner i en ond sirkel der man ikke klarer å kompentsere for noen på halvmaskin. Når de over ser at ting ikke går rundt blir det sure miner for de har jo vært "nok" hoder på jobb osv. Jeg tror sykefravær er sammensatt. Det største fraværet Norge sliter med er ikke korttids fraværet. Det er ikke der vi bør legge inn støtet, men det er de uføre som klarer å gjøre litt. Arbeidslivet er svært dårlig tilpasset disse fordi det altfor fort forventes for mye av de. Anonymkode: 14f04...e9b Jeg er enig i at mange uføre kunne deltatt i arbeidslivet om man la til rette for det. Dessverre virker det som at det bare er en faktor som teller, og det er effektivitet. Det faktum at samfunnet kunne spart millioner (tror jeg da), på at man tilrettela for at folk skulle kunne gå på jobb og yte det de kunne er liksom helt uvesentlig. Selvrespekten til de som havner utenfor ville steget mange hakk, og man kunne spare mye penger på at disse må få dekket sine sosiale behov på andre kommunale tilbud. Bare det å kunne svare på hva man jobber med uten å føle på skam. Så effektiviseringskravet som skur de uføre ut av arbeidslivet er litt av det samme som sørger for høyt kortidsfravær. Det blir dessuten endel misnøye og dårlig arbeidsmiljø når arbeidsmoralen blir slækk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå