Gå til innhold

Farlig midjemål - alltid høyere risiko?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat funnet ut at midjemål hos kvinner på over 80 gir økt risiko for diverse sykdommer, og over 88 gir betydelig økt risiko. Jeg er 167 cm høy og veier 74 kilo, med midjemål på 97 cm. Det minste midjemålet jeg noen gang har hatt var på 81 cm, og da veide jeg 52 kilo. Etter fire barn er det jo ikke realistisk å komme tilbake til den vekta der, pluss all den overflødige huden som gir flere cm.

Er det slik at midjemål over 80 alltid er farlig? Og hva gjør jeg eventuelt med det? 

Anonymkode: 8cb91...34a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel som at røyking automatisk gir høyere risiko. 
Det betyr at alle som røyker utsetter seg for denne risikoen. Men det betyr ikke at alle blir syke. Risiko betyr «prosentvis sjanse for negativt utslag». Det vil alltid være noen det ikke biter på, fordi risiko er risiko. Garanti er noe annet. 

Hva du kan gjøre? Bli tynnere. 

Anonymkode: 6b04b...856

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er vel som at røyking automatisk gir høyere risiko. 
Det betyr at alle som røyker utsetter seg for denne risikoen. Men det betyr ikke at alle blir syke. Risiko betyr «prosentvis sjanse for negativt utslag». Det vil alltid være noen det ikke biter på, fordi risiko er risiko. Garanti er noe annet. 

Hva du kan gjøre? Bli tynnere. 

Men det er jo hele problemet. Jeg har aldri hatt midjemål under 80 cm, heller ikke den gangen jeg var undervektig. Nå har jeg i tillegg overflødig hud etter svangerskap som gir ekstra cm. Så hvis jeg på en eller annen mirakuløs måte slanker meg 22 kilo og blir radmager, vil midjemålet mitt fortsatt være over 80 cm, kanskje også over 88 med all ekstra hud. 

Skrevet

Det er jo bare statistikk, og den henger jo sammen med at høyt midjemål = mer bukfett. Så risikoen din har med det å gjøre, mye løshud eller delte magemuskler er en helt annen årsak til høyere midjemål. 

Det er en del studier som viser at trening, da spesielt styrketrening, reduserer bukfett. Selv uten å gå ned i vekt. Kan være det er riktig for deg? Ikke bra for helsa å være undervektig heller, ikke enig i at eneste løsningen må være å bli tynnere. 

Anonymkode: f82a4...984

Skrevet

Det er jo selvsagt unntak. Hvis du er undervektig med midjemål over 80 så er det jo ikke farlig. Men jeg sitter her og prøver å visualisere deg. Har du epleform? 

Anonymkode: 66516...449

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo selvsagt unntak. Hvis du er undervektig med midjemål over 80 så er det jo ikke farlig. Men jeg sitter her og prøver å visualisere deg. Har du epleform? 

Jeg har slitt med det samme problemet som hi hele livet. Jeg er en cm høyere, 168, og jeg veide 52 kg helt til jeg ble gravid med mitt første barn. Likevel har jeg alltid hatt midjemål på over 80 cm. Jeg har en veldig rett fasong, med små pupper, ingen innsving i midjen, smale hofter og liten rumpe. 

Etter at jeg fikk barn økte vekten noe, og dermed også midjemålet, selv om jeg fortsatt har BMI godt innenfor normalområdet. Jeg har også lurt veldig på dette Hi spør om, og jeg har lurt på hvordan i all verden kvinner klarer å holde midjemålet under 80 cm. For min del måtte jeg ha blitt sykelig undervektig, tror jeg, for å komme dit.

Skrevet

Dere vet vell selv om dere har mye fett på magen! Midjemål er jo bare en pekepinn. Ingen er lik. Det som er farlig er bukfett!  Centimeter er ikke farlig 

Anonymkode: e4b64...307

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Nei, mer sånn rett rektangelform uten definert midje.

Skrevet
Superdolly skrev (17 minutter siden):

Jeg har slitt med det samme problemet som hi hele livet. Jeg er en cm høyere, 168, og jeg veide 52 kg helt til jeg ble gravid med mitt første barn. Likevel har jeg alltid hatt midjemål på over 80 cm. Jeg har en veldig rett fasong, med små pupper, ingen innsving i midjen, smale hofter og liten rumpe. 

Etter at jeg fikk barn økte vekten noe, og dermed også midjemålet, selv om jeg fortsatt har BMI godt innenfor normalområdet. Jeg har også lurt veldig på dette Hi spør om, og jeg har lurt på hvordan i all verden kvinner klarer å holde midjemålet under 80 cm. For min del måtte jeg ha blitt sykelig undervektig, tror jeg, for å komme dit.

Det er godt vi er forskjellige da. Har en venninne med slik kropp, veldig rett opp og ned. Egentlig litt maskulin kroppsfasong med smale hofter og en midje som er rett ned i hoftene. 
Jeg har veldig innsving i midje og blir jeg for tynn så passer ingen bukser fordi jeg får en «trakt» i ryggen. Skal de passe over hofter så er midjen for stor. Jeg er 172 og veier 75 nå, midjemål er ca 70. 
Tenker også at midjemål må jo sees sammen med høyde. En slank kvinne på 175 vil vel naturlig ha bredere midje enn en slank kvinne på 160?

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Men det er jo hele problemet. Jeg har aldri hatt midjemål under 80 cm, heller ikke den gangen jeg var undervektig. Nå har jeg i tillegg overflødig hud etter svangerskap som gir ekstra cm. Så hvis jeg på en eller annen mirakuløs måte slanker meg 22 kilo og blir radmager, vil midjemålet mitt fortsatt være over 80 cm, kanskje også over 88 med all ekstra hud. 

Tror du seriøst at akkurat den huden er det som påfører deg risiko…? 

Skrevet

Jeg forstår ikke helt fokuset ditt, HI.

Fakta i dag er at du er i kategorien overvektig, og du har et midjemål på 97 cm.

Uansett vil du ha en stor helsegevinst å f.eks. få midjemålet ditt ned til 88, og det kan du gjøre med noe vektnedgang og trening. Begge deler vil senke helserisiko og bedre helsen din. Og det bør være fokuset ditt, ikke en eksakt centimeter.

Anonymkode: c146a...d4e

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt fokuset ditt, HI.

Fakta i dag er at du er i kategorien overvektig, og du har et midjemål på 97 cm.

Uansett vil du ha en stor helsegevinst å f.eks. få midjemålet ditt ned til 88, og det kan du gjøre med noe vektnedgang og trening. Begge deler vil senke helserisiko og bedre helsen din. Og det bør være fokuset ditt, ikke en eksakt centimeter.

Jeg har selvfølgelig igangsatt slanking nå, selv om den lette overvekten jeg har i seg selv ikke representerer helsefare. Problemet er at jeg kommer nok aldri til å få ned midjemålet til under 88, og i hvert fall ikke under 80. Derfor spør jeg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er godt vi er forskjellige da. Har en venninne med slik kropp, veldig rett opp og ned. Egentlig litt maskulin kroppsfasong med smale hofter og en midje som er rett ned i hoftene. 
Jeg har veldig innsving i midje og blir jeg for tynn så passer ingen bukser fordi jeg får en «trakt» i ryggen. Skal de passe over hofter så er midjen for stor. Jeg er 172 og veier 75 nå, midjemål er ca 70. 
Tenker også at midjemål må jo sees sammen med høyde. En slank kvinne på 175 vil vel naturlig ha bredere midje enn en slank kvinne på 160?

Det midjemålet på 80 cm er uavhengig av høyde, for det blir jo ikke mindre farlig av å være høyere.

Anonymkode: cc575...d0a

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har selvfølgelig igangsatt slanking nå, selv om den lette overvekten jeg har i seg selv ikke representerer helsefare. Problemet er at jeg kommer nok aldri til å få ned midjemålet til under 88, og i hvert fall ikke under 80. Derfor spør jeg. 

Når såpass mye av vekten likevel sitter på magen vil du få en stor helsegevinst med å redusere midjemålet ditt.

Så kan du heller snakke videre med legen din om dette når du har gått ned noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...