Gå til innhold

Dra i begravelse til besteforeldre, uansett kostnad og timing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestefaren min døde nylig, og nå prøver vi å finne ut hvordan vi gjør det ift deltakelse i begravelsen. Vi bor nemlig på andre siden av landet, og om hele familien min (mann og barn) skal dra, koster det oss 20.000kr bare i flybilletter.. 

Og så havner begravelsen i ferien vår, vi har feriegjester den uken så her må vi enten be dem avlyse turen til oss  eller så må bare jeg dra og mannen være igjen med besøket og barna. 

Jeg har hatt et godt forhold til bestefar, han nærmet seg 100 år nå så det var en fredelig innsovning selv om det var uventet at det skjedde nå. Men jeg tenker meg ihjel på dette med deltakelse eller ikke.. Hva er normalt? Drar man uansett situasjon og kostnader/reisevei i begravelse til besteforeldre? Noen som har vært i liknende situasjon selv og kan komme med noen gode råd? 🙏🏻
Ønsker ikke å gjøre noe «feil» her..

Anonymkode: c6190...b73

Fortsetter under...

Skrevet

Du gjør det som kjennes riktig for din del. Jeg hadde prioritert å reise, men ville dratt uten mann og barn. 

Anonymkode: 7f5bc...890

Skrevet

Vært i lignende situasjon da mannen mistet sin bestemor. Det endte med at bare han dro,  ingen som reagerte på det.

Kondolerer ❤

Anonymkode: 12c3d...b4c

Skrevet

Jeg hadde reist alene, tror jeg ❤️

Anonymkode: 4bfc3...806

Skrevet

Jeg hadde nok også reist alene. Såsant vi ikke hadde veldig god råd. Da hadde trolig hele familien reist, og så kunne de besøkende kommet og bodd hos oss de få dagene vi var borte.

Anonymkode: e6237...034

Skrevet

Det kommer av på økonomi, barnas alder og hvor god kontakt har barna hatt med oldefar. Vi har en gang dratt hjem fra ferie i utlandet hele familien for å dra i en besteforelders begavelse og da en annen besteforelder skulle begraves dro bare vi voksne, selv om det var kort vei unna. 

Feriebesøket hadde jeg ikke tatt hensyn til i vurderingen. Bestefar sin begravelse er en god grunn til å avlyse et besøk. 

Anonymkode: 3d7b2...2c8

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg hadde nok også reist alene. Såsant vi ikke hadde veldig god råd. Da hadde trolig hele familien reist, og så kunne de besøkende kommet og bodd hos oss de få dagene vi var borte.

Kondolerer så mye ❤️

Skrevet

Mine besteforeldre hadde over 20 barnebarn. Alle kom i begravelsen, men mange kom uten ektefeller og barn.

Anonymkode: 7a607...c2b

Skrevet

Dra du, da. La mann og barn bli igjen. Det er din bestefar, ikke mannens. 

Anonymkode: a36ba...9af

Skrevet

Jeg ville dratt. Besteforeldre er Besteforeldre.  

Dersom det blir dyrt, reiser du alene. Helt greit det.  Og feriegjester hadde jeg overhode ikke tatt med i beregningen! Alle skjønner vel at begravelse kommer først, slik at eventuelle besøk blir avlyst Dersom det kræsjer?! 

Anonymkode: b2218...11a

Skrevet

Først og fremst: kondolerer ♥️!

Så for å svare på spørsmålet ditt (jeg bor også på en helt annen kant av landet enn familien min): dere kan ikke sette dere i bilen og gjøre en slags tur ut av dette? Ev. bestille campinghytte e.l. underveis, kanskje finne på noe langs ruta og rett og slett lage en familietur ut av det? Jeg tipper det fort vil bli billigere enn flybilletter?

Hvis ikke, hadde jeg nok prioritert å dra hjem i beklagelsen alene, uten mann og barn. 

Lykke til - jeg vet så godt at slike avgjørelser kan være veldig vanskelige ♥️!

Anonymkode: 6e590...e1e

Skrevet

Jeg tenker jeg ville dratt alene, uten mann og barn. Det betyr noe for de andre i familien at du kommer, men samtidig kan man ikke forvente at man bruker et helt feriebudsjett på flybilletter for å få med hele familien. 

Anonymkode: 92c84...44e

Skrevet

Kan dere ikke kjøre? Regner med at feriegjestene skjønner at man ønsker å delta i begravelse til familiemedlemmer. Da har dere noen dager til rådighet, og kan gjøre en tur ut av det…

Om dette ikke er noen som barna har besøkt/hatt et forhold til så kan det også være en løsning at bare du drar.

Anonymkode: 03924...4e0

Annonse

Skrevet

Jeg tenker det er en god løsning at du drar et par dager, så kan mannen ta seg av barn og feriebesøk, så kommer du hjem og kan være med resten av besøket.

Skrevet

Med mindre problemet er at mann og barn gjerne vil bli med, hadde jeg i denne situasjonen dratt alene uten å tenke noe mer over det. Ingen andre kommer til å tenke på det heller, og dere står uansett fritt til å velge selv hva som passer best for dere.

Anonymkode: 40562...36c

Skrevet
On 7/3/2022 at 11:42 PM, Anonym bruker said:

Bestefaren min døde nylig, og nå prøver vi å finne ut hvordan vi gjør det ift deltakelse i begravelsen. Vi bor nemlig på andre siden av landet, og om hele familien min (mann og barn) skal dra, koster det oss 20.000kr bare i flybilletter.. 

Og så havner begravelsen i ferien vår, vi har feriegjester den uken så her må vi enten be dem avlyse turen til oss  eller så må bare jeg dra og mannen være igjen med besøket og barna. 

Jeg har hatt et godt forhold til bestefar, han nærmet seg 100 år nå så det var en fredelig innsovning selv om det var uventet at det skjedde nå. Men jeg tenker meg ihjel på dette med deltakelse eller ikke.. Hva er normalt? Drar man uansett situasjon og kostnader/reisevei i begravelse til besteforeldre? Noen som har vært i liknende situasjon selv og kan komme med noen gode råd? 🙏🏻
Ønsker ikke å gjøre noe «feil» her..

Anonymkode: c6190...b73

man prioterer selvsagt begravelsen, men det er jo greit du drar alene

Anonymkode: 34931...3a5

Skrevet

Bestemor døde noen dager før vi skulle på ferie. Vi diskuterte litt fram og tilbake om hva vi/jeg skulle gjøre med begravelsen, men vi endte opp med å dra på ferie. Nå er jeg generelt ingen stor fan av ritualer som begravelse, dåp, bryllup osv, så jeg selv hadde ikke behov for å være i begravelsen. Min familie er likedan, og bestemor selv var jo ikke der uansett. Gjør det som passer dere best. Bestefar hadde sikkert ikke villet at dere skulle avlyse sommerplanene fordi dere føler det er forventet av andre at dere «må» i begravelsen. 
Være sammen og prate om minner osv. kan man gjøre når som helst, ikke kun den dagen som tilfeldigvis er valgt til at han skal ned i jorda ❤️

Anonymkode: 5ffd3...a4b

Skrevet

Når man bor langt unna, så forstår de fleste at det blir vanskelig å slenge hele familien på flytur. Dra bare den som er barnebarn. Opp en dag og ned den neste. Du skal vel ikke arve noe, så da trenger du ikke delta på fordelingen av eiendeler heller. Men man bør strekke seg langt for å Delta og støtte andre i sorgen. Det er jo familie som kanskje trenger deg

Anonymkode: f35d5...ba2

Skrevet

Hva ville bestefar du skulle gjort? ❤️ Kondolerer. 

Anonymkode: 269cd...26a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...