Gå til innhold

Dere som har studert i voksen alder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser dere hele pensum?

Jeg skal ra noen fag det neste året og har begynt å se på hva som er pensum. Det ene faget har oppgitt ca 1600 sider pensum. Det er ganske mye fagstoff, men mår jeg tenker meg om har jeg sjelden lest hele pensum før heller. Hva er egentlig forventet og nødvendig?

Forventes det at vi leser alt eller at vi plukker ut det viktigste? Det har jo tidligere gått helt fint å droppe en del bøker eller bare skumme gjennom overskrifter og sammendrag på deler av pensum. Hva er deres erfaring.

Anonymkode: 2414b...817

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første du må finne ut er hvordan er eksamen. Skoleeksamen krever pugging av pensum, hjemmeeksamen krever at du ser det store bildet og forstår sammenhengene. 

Deretter ser du på emneplanen hvilke tema som er viktigst, og hører på det foreleser sier om pensum. Da ser du hvilke bøker som er viktigst. 

Jeg har aldri kjøpt/lest hele pensum. 

Skrevet

Du vil ha studiepoeng og kan ikke lese 1600 sider? Taper.

Anonymkode: 54cb7...498

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du vil ha studiepoeng og kan ikke lese 1600 sider? Taper.

Selvfølgelig kan jeg lese 1600 sider, spørsmålet er om det er verdt å bruke tid på det. De aller fleste kan lese teksten. Det har likevell liten verdi om man ikke husker hva man har lest eller om man ikke forstår innholdet.

Hva har vært din strategi?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig kan jeg lese 1600 sider, spørsmålet er om det er verdt å bruke tid på det. De aller fleste kan lese teksten. Det har likevell liten verdi om man ikke husker hva man har lest eller om man ikke forstår innholdet.

Hva har vært din strategi?

Strategien må nesten være å studere noe der man forstår pensum. 

Anonymkode: 7b71f...2c1

Skrevet

Jeg har denne gangen lest hele pensum og lyttet til alle forelesninger, selv om det var utfordrende (60 studiepoeng ved siden av full jobb og unger). Angrer ikke, da jeg fikk full uttelling for det (fem stk. A og en B). 

Anbefaler å lese alt, uavhengig av eksamensform. 

Anonymkode: 3e046...50d

Skrevet

Ikke les pensum. Ikke sikkert du trenger bøker heller. Fokus er det lærer foreleser.

Anonymkode: 2e64d...297

Skrevet
Takk bare bra skrev (10 minutter siden):

Første du må finne ut er hvordan er eksamen. Skoleeksamen krever pugging av pensum, hjemmeeksamen krever at du ser det store bildet og forstår sammenhengene. 

Deretter ser du på emneplanen hvilke tema som er viktigst, og hører på det foreleser sier om pensum. Da ser du hvilke bøker som er viktigst. 

Jeg har aldri kjøpt/lest hele pensum. 

Vi skal levere en gruppeoppgave og ha en skoleeksamen. Det er lenge siden jeg studerte sist og den gangen var det mye fag med lite sideantall men mye stoff å lære pr side, som matematikk og statistikk. Der måtte jeg jo lese alt mange ganger. I andre typer fag blir jo det litt annerledes.

Skrevet

Jeg trodde pensum var avleggs. Tok master i 2008, og da hadde vi ikke pensum, kun læringsmål og anbefalt litteratur (flere alternativ). Det er vel mer og mer viktig å være kildekritisk og kunne søke opp tema fremfor å lese fra perm til perm. Jeg ville tatt utgangspunkt i forelesninger og kurs, og fordypet meg i det som ble tatt opp det. 

Anonymkode: 60cc5...3a4

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har denne gangen lest hele pensum og lyttet til alle forelesninger, selv om det var utfordrende (60 studiepoeng ved siden av full jobb og unger). Angrer ikke, da jeg fikk full uttelling for det (fem stk. A og en B). 

Anbefaler å lese alt, uavhengig av eksamensform. 

Anonymkode: 3e046...50d

Det er nok det lureste å lese alt, ja, men noen ting kan nok skummes ganske raskt gjennom tror jeg. Det siste faget jeg tok leste jeg vell strengt tatt bare 1/3 av pensumlitteraturen. Jeg fikk A likevell, men det er nok litt fordi jeg som voksen jo har lest og opplevd mye i andre sammenhenger som unge studenter ikke har rukket enda. Dermed er det enklere å se sammenhenger og finne eksempler nå enn da jeg var 20.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg trodde pensum var avleggs. Tok master i 2008, og da hadde vi ikke pensum, kun læringsmål og anbefalt litteratur (flere alternativ). Det er vel mer og mer viktig å være kildekritisk og kunne søke opp tema fremfor å lese fra perm til perm. Jeg ville tatt utgangspunkt i forelesninger og kurs, og fordypet meg i det som ble tatt opp det. 

Anonymkode: 60cc5...3a4

Vi har pensumliste med obligatorisk og anbefalt literatur. I tillegg regner jeg med å måtte søke opp en del annen literatur i forbindelse med oppgaver.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Ikke les pensum. Ikke sikkert du trenger bøker heller. Fokus er det lærer foreleser.

Anonymkode: 2e64d...297

Studiet er samlingsbasert så det blir ikke så veldig mange forelesninger. Vi må nok lese ganske mye mer enn bare forelesningene hvis vi skal få et brukbart utbytte.

Skrevet

Herregud…

Jeg tok et grunnfag i litteraturvitenskap en gang. 
Det var 10.000 sider pensum.

Å lese 1600 sider er vel som 2-3 litt tjukke romaner. Bør være overstått på ei langhelg. 

Anonymkode: 9bf61...d2d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Herregud…

Jeg tok et grunnfag i litteraturvitenskap en gang. 
Det var 10.000 sider pensum.

Å lese 1600 sider er vel som 2-3 litt tjukke romaner. Bør være overstått på ei langhelg. 

Tja. Et grunnfag var et årsstudium tilsvarende 60 studiepoeng. Faget jeg snakket om er bare på 15 og det er vesentlig tyngre å lese fagstoff enn romaner. Uansett. Med din beregning på hvor lang tid du trengte på å lese pensum  mener du du kunne klart ditt pensum på 25 dager hvis en langhelg er 4 dager. Med et skoleår på 10 måneder burde du da kunnet ta 10  grunnfag på et år. Så stor studiekapasitet har ikke jeg.

Skrevet

Hva slags studie du tar sier mye om hvordan du må jobbe med pensum. Er det pugg eller forståelse? Jeg studerer retning forståelse. Her må man kunne en del teorier som henvises til, selv om de plasseres inn i forståelsesbildet. Leser minimalt med pensum, men er rå på å plukke ut hva som er viktig via forelesninger, innholdsfortegnelser og sammendrag. Jobber med pensum i oppgaver, men leser ikke perm til perm. Ofte er det anbefalt litteratur og det er godt nok å lese og bruke andre bøker og artikler med tilsvarende innhold. Som nevnt over er det også enklere å finne eksempler og plassere inn det store bildet når man har levd litt. Min teknikk har foreløpig gitt uttelling med bare A'er.

Anonymkode: fc181...7c4

Skrevet

Jeg har nylig tatt en bachelor i voksen alder. Leste alt pensum til å begynne med, men oppdaget kjapt at jeg klarer meg fint med å lese kun det aller mest nødvendige, se relevante YouTube-videoer på 1,5x hastighet, og googlet meg til det jeg trengte til innleveringer. Fikk over gjennomsnittlig karakterer. 

Skrevet

Tror dere virkelig at dere er hevet over pensum? I så fall er det ikke rart vi synes kvaliteten på store deler av studentmassen er forskrekkelig lav. De bittesmå emnene har så lite pensum allerede at det bare er flaut å lese en tråd som denne.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Tror dere virkelig at dere er hevet over pensum? I så fall er det ikke rart vi synes kvaliteten på store deler av studentmassen er forskrekkelig lav. De bittesmå emnene har så lite pensum allerede at det bare er flaut å lese en tråd som denne.

Tror ikke jeg er hevet over pensum. Jeg er nok en av de på studiet mitt som har jobbet mest med innleveringer etc. Jeg klarer likevel å sile bort unødvendig pensum ut fra læringsmål, jeg klarer å finne andre, gjerne mer effektive, kilder enn lange pensumbøker. Jeg bruker oppdaterte artikler, leksika og annet, i tillegg til at jeg har en del utdannelse fra tidligere hvor jeg også kan hente ut relevant kunnskap. Dette gjelder mitt studie. Kunne ikke gjort det samme på vernepleie f.eks., fordi det er et helt annet type studie. Men, jeg skal altså lese gjennom både en og to bøker perm til perm når jeg kan dra essensen ut fra et sammendrag og lett skumlesing gjennom enkeltsider? Bare for ikke å heve meg over pensum? 

Anonymkode: fc181...7c4

Skrevet

Unge mennesker som kommer rett ut av videregående bør nok lese så mye som mulig av pensum. I voksen alder har man gjerne mye grunnkunnskap man har opparbeidet seg gjennom arbeidslivet, så du vil nok fort skjønne hva du bør lese på og hva du kan hoppe over. 

Anonymkode: f0b29...965

Skrevet

Det kommer jo helt an på hva du skal studere. Du studerer jo ikke for å bestå eksamen men for å tilegne deg den kunnskapen du bør ha som et minimum før du går ut i jobb, så jeg tenker tilnærmingen din er feil om du vil hoppe over deler. Ikke alt må leses like nøye men du må jo ha vært innom alt. 

Anonymkode: 864ef...811

Skrevet

Les pensum før hver enkelt forelesning, på den måten får du kommet gjennom alt, og repeter det som blir vektet i forelesningen som forberedelse til eksamen. 

Anonymkode: 75905...f11

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Tja. Et grunnfag var et årsstudium tilsvarende 60 studiepoeng. Faget jeg snakket om er bare på 15 og det er vesentlig tyngre å lese fagstoff enn romaner. Uansett. Med din beregning på hvor lang tid du trengte på å lese pensum  mener du du kunne klart ditt pensum på 25 dager hvis en langhelg er 4 dager. Med et skoleår på 10 måneder burde du da kunnet ta 10  grunnfag på et år. Så stor studiekapasitet har ikke jeg.

Det er ikke tyngre å lese fagstoff enn romaner. Når du leser romaner må du fortløpende analysere stoffet. Faglitteraturen gir deg svarene,  ikke bare spørsmålene. 

Jeg tok ellers ikke grunnfaget på 25 dager, ettersom innholdet i faget er noe annet og mer enn kun å ha pløyd gjennom pensum, ville ikke det vært mulig. Jeg brukte 1/2 år. 

Å få 15 studiepoeng gjennom cherrypicking og skulking og skumlesing av «kun det viktigste» når pensum bare er 1600 sider: det er jo svindel. Da prøver man å lure til seg en tittel man ikke fortjener.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er ikke tyngre å lese fagstoff enn romaner. Når du leser romaner må du fortløpende analysere stoffet. Faglitteraturen gir deg svarene,  ikke bare spørsmålene. 

Jeg tok ellers ikke grunnfaget på 25 dager, ettersom innholdet i faget er noe annet og mer enn kun å ha pløyd gjennom pensum, ville ikke det vært mulig. Jeg brukte 1/2 år. 

Å få 15 studiepoeng gjennom cherrypicking og skulking og skumlesing av «kun det viktigste» når pensum bare er 1600 sider: det er jo svindel. Da prøver man å lure til seg en tittel man ikke fortjener.

Har du lest noe annet enn skjønnlitteratur i ditt liv? Det er stor forskjell på å lese faglitteratur og skjønnlitteratur. Å skumme overfladisk gjennom er ofte ingen vits, men det som kan gjøre det enklere er at etter å ha levd en del år og arbeidet med liknende problemstillinger er det en hod del stoff jeg kan fra før. Det er nok ikke i like stor grad tilfelle når fu leser skjønnlitteratur. Jeg regner med at da du studerte måtte u lese fagstoff om litteraturen også, ikke bare selve skjønnlitteraturen. (Jeg har ikke studert literatur så her bare gjetter jeg). Brukte du ikke mer tid, pr side, på den delen av pensum? 

Du kan godt se det som cherypicking og skulk å prioritere å bruke mest tid på de mest vesentlige sidene av pensumliteraturen. Jeg gjør ikke det. Det vesentlige gor meg er å lære det som er målet for faget. Hvis det er ting jeg kan fea gør eller mange sider av pensum som ikke har med det å gjøre ser jeg ikke noe galt i å droppe å lese den delen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har du lest noe annet enn skjønnlitteratur i ditt liv? Det er stor forskjell på å lese faglitteratur og skjønnlitteratur. Å skumme overfladisk gjennom er ofte ingen vits, men det som kan gjøre det enklere er at etter å ha levd en del år og arbeidet med liknende problemstillinger er det en hod del stoff jeg kan fra før. Det er nok ikke i like stor grad tilfelle når fu leser skjønnlitteratur. Jeg regner med at da du studerte måtte u lese fagstoff om litteraturen også, ikke bare selve skjønnlitteraturen. (Jeg har ikke studert literatur så her bare gjetter jeg). Brukte du ikke mer tid, pr side, på den delen av pensum? 

Du kan godt se det som cherypicking og skulk å prioritere å bruke mest tid på de mest vesentlige sidene av pensumliteraturen. Jeg gjør ikke det. Det vesentlige gor meg er å lære det som er målet for faget. Hvis det er ting jeg kan fea gør eller mange sider av pensum som ikke har med det å gjøre ser jeg ikke noe galt i å droppe å lese den delen.

Om jeg har lest noe annet enn skjønnlitteratur i mitt liv? Eh, ja; jeg tok en cand.mag.-grad i 1996 med mellomfag i språk, grunnfag i litteratur og storfag innen en tredje disiplin. Seinere tok jeg master i den tredje disiplinen. Og noen moduler i et språk til. Så ja, jeg har lest annet enn skjønnlitteratur.

Leseteknisk vil jo HI helst at alt skal være mer friksjonsløst enn å lese en underholdningsroman, og selv da syns hun at 1600 sider er for mye og bør kunne reduseres eller skumleses. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Om jeg har lest noe annet enn skjønnlitteratur i mitt liv? Eh, ja; jeg tok en cand.mag.-grad i 1996 med mellomfag i språk, grunnfag i litteratur og storfag innen en tredje disiplin. Seinere tok jeg master i den tredje disiplinen. Og noen moduler i et språk til. Så ja, jeg har lest annet enn skjønnlitteratur.

Leseteknisk vil jo HI helst at alt skal være mer friksjonsløst enn å lese en underholdningsroman, og selv da syns hun at 1600 sider er for mye og bør kunne reduseres eller skumleses. 

Nå skriver du en masse sp4øyt som du bare finner på selv, sansynlig vis forde du har lyst til å være ekkel med noen. Spørsmålet var om du bruker like mye tid, Per side, med faglitteratur og skjønnlitteratur. Det har jeg ikke hørt noen andre påstå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...