Gå til innhold

Dilemma. Middag. Unger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommer helt an på hvor ofte de er der, og om de pleier å spise hos nabobarna. Er det en sjelden gang i blant, dra på butikken og kjøp inn litt ekstra så alle kan få. Er de hos dere hele tiden: send dem hjem. 

Ser av majoriteten av svarene at Sweden gate er like aktuelt her😉

Anonymkode: b9457...c38

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Man må sikkert ikke, men for meg er det ekstremt kjipt og ekskluderende å la være, så jeg ser ikke vitsen. 

Anonymkode: 871f8...90d

Det er ikke ekskluderende på noen måte hverken for deg eller for noen andre og ikke ønske andres barn til alle måltider hver dag. 

Anonymkode: 4d79a...06d

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke ekskluderende på noen måte hverken for deg eller for noen andre og ikke ønske andres barn til alle måltider hver dag. 

Men hvem har besøk til alle måltider hver dag? Ingen jeg kjenner i hvert fall. Da må jo gjesten flytte inn. 

Men de dagene gjestene er på besøk, om det er bare til lunsj eller til lunsj og middag, så er det en selvfølge for meg å tilby dem mat, og det gjelder uansett alder på gjesten og antall gjester. Er de her så blir de ikke ekskludert fra måltider. At andre velger å hive ut gjestene for å spise i fred får så være.

Og jo, det er ekskluderende. Når du ikke inkluderer gjestene dine i måltider, så ekskluderer du dem.

Skrevet

Jeg pleier å gi foreldrene et valg, sender melding litt før ca sånn her "vi spiser middag her kl xx, skal nnn spise her eller skal jeg sende han/henne hjem til middag?". Og så ut fra svaret finner vi en eller annen løsning så alle blir mette. Enkelt og greit. Husk at disse en gang blir 16/17 år og sitter rundt bordet i kjellerstua og spise hjemmelaget pizza istedetfor å henge på senteret eller det som verre er. 

Anonymkode: 86a0c...bfa

Skrevet

Ikke rart at barn av i dag sliter med overvekt.... Om de skal spise middag minst to ganger flere ganger i uken. 

Det må også bli unødig mye matsvinn når noen lager ekstra mat for å fore alle barna i nabolaget og de dermed spiser mindre hjemme og da ender fort den maten i søpla. 

Anonymkode: a446f...756

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Men hvem har besøk til alle måltider hver dag? Ingen jeg kjenner i hvert fall. Da må jo gjesten flytte inn. 

Denne tråden startet jo med at gjestene hadde spist lunsj allerede, og nå sto i fare for å ikke få middag også. 

Anonymkode: dc888...1a3

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Og jo, det er ekskluderende. Når du ikke inkluderer gjestene dine i måltider, så ekskluderer du dem.

Unger som kommer forbi for å leke er ikke mine inviterte gjester, altså. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men hvem blir mett av to fiskepinner og vannmelon til dessert? Jeg har ansvar for å gi mitt barn sunn og næringsrik mat, og nabounger som har 100 m hjem kan spise hjemme de gangene vi ikke har mat nok. De vil jo heller ikke bli mett av så små porsjoner, så da ender vi opp med barn som må få skive en time etter middag. 

Jeg steker vafler, har åpen fryseboks mtp is og plass rundt bordet til lunsj og kvelds, men middag har jeg ofte planlagt til kun oss to. Får man planlagt besøk så disker jeg selvsagt opp med nok og god mat. 

Anonymkode: 935cb...aad

Da kan du jo bytte om måltidene. Servere kveldsmaten til middagstid og så kan dere spise middagen til kvelds. 

Anonymkode: 98fad...840

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Denne tråden startet jo med at gjestene hadde spist lunsj allerede, og nå sto i fare for å ikke få middag også. 

Lunsj er et av dagens fire/fem måltider. Lunsj og middag er halvparten av dagens måltider. Da er man fortsatt langt fra å ha gjester til frokost, lunsj, middag og kvelds. Det skjer jo her innimellom, men da har vi barnas venner på overnatting to netter på rad... Siden HI synes det er for mye å tilby barn to måltider så tviler jeg på at hun har huset fullt av barn fra frokost til kvelds.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Å fylle på med vomfyll? Jo. Det skrev du. 

Det var ikke et sitat. Det var eksempler på mulig vomfyll som ville ha vært tilgjengelig hos meg, men som overhodet ikke passer sammen med taco, og som dermed viser fram hvor klein situasjonen er når man i panikk skal fylle på. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvordan fikser du det når man for eksempel skal ha andre halvdelen av den pakken med fiskepinner eller seibiff vi hadde forrige uke? Når man skal ha ostesnitzel man kjøper i 2 pack? Hvordan sper man på med bønner og pasta da? Koke noen ekstra poteter, gulrøtter og brokkoli kan man jo gjøre, men det blir lott kjipt å dele 6 fiskepinner på 3-4-5 personer. 

Jeg har ofte mer av samme «rett» i fryseren. Har jeg planlagt en pakke med ostesnitzel, tar jeg opp en pakke til.

Eller jeg kan ta opp ting som passer sammen. Skal vi ha koteletter og jeg kun har 4 stk, kan jeg ta opp noen karbonader eller pølser og lage ved siden av. Kotelettene deles da i halve før vi spiser. 

Har jeg kun 5 poteter, kan man supplere med makaroni eller ris.

osv, osv.

Mine unger er heldigvis vant til å spise slike «blandingsmiddager». Slik bruker vi opp rester😀

Skrevet

La ungene vente på rommet mens dere spiser, så sender dere ungene hjem til noen av de andre barna for lek der noen timer.

Anonymkode: 81d65...a13

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det var ikke et sitat. Det var eksempler på mulig vomfyll som ville ha vært tilgjengelig hos meg, men som overhodet ikke passer sammen med taco, og som dermed viser fram hvor klein situasjonen er når man i panikk skal fylle på. 

Hvorfor skal du fylle på med noe som overhodet ikke passer sammen med taco? Taco kan varieres i det uendelige, og det er utrolig mange alternativer du kan fylle ut retten med, som passer til taco, så da kan man vel bare gå for det?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal du fylle på med noe som overhodet ikke passer sammen med taco? Taco kan varieres i det uendelige, og det er utrolig mange alternativer du kan fylle ut retten med, som passer til taco, så da kan man vel bare gå for det?

Som sagt - JEG ville aldri ha fylt på med noe som helst, men etter forslaget om at man «fyller på med vomfyll» eller «tiner noe fort» så er dette blant de ting jeg vet fins i mine skap. Faktisk er det ikke noe kjøttdeig i fryseren min, det eneste som kan tines på 15 minutter er fiskepinner. Eller er der typ store ting som lammelår og hele ryper med fjær på og andre ting som ville ha behøvd et døgn med tining. Eller lutefisk, hysefilet og annen fisk. 
I skapene med tørrvarer står der heller ikke ekstra taco-tilbehør. Der er der bakevarer som mel og gryn, suppeposer, fiskeboller, kikerter, frukt på boks og ellers finner jeg noen lasagneplater og ganske mye tørre bønner - du vet, sånne som man vanner ut dagen før. 
I kjøleskapet har jeg ekstra gulrøtter, da. Vi kan ha 8-9 revne gulrøtter i tillegg som tacofyll…

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Som sagt - JEG ville aldri ha fylt på med noe som helst, men etter forslaget om at man «fyller på med vomfyll» eller «tiner noe fort» så er dette blant de ting jeg vet fins i mine skap. Faktisk er det ikke noe kjøttdeig i fryseren min, det eneste som kan tines på 15 minutter er fiskepinner. Eller er der typ store ting som lammelår og hele ryper med fjær på og andre ting som ville ha behøvd et døgn med tining. Eller lutefisk, hysefilet og annen fisk. 
I skapene med tørrvarer står der heller ikke ekstra taco-tilbehør. Der er der bakevarer som mel og gryn, suppeposer, fiskeboller, kikerter, frukt på boks og ellers finner jeg noen lasagneplater og ganske mye tørre bønner - du vet, sånne som man vanner ut dagen før. 
I kjøleskapet har jeg ekstra gulrøtter, da. Vi kan ha 8-9 revne gulrøtter i tillegg som tacofyll…

Har du en pose tomatsuppe eller to (eller hakkede tomater for del - mye billigere!!) kan du lage tacosuppe😀 da har du plutselig mat til fler med de opprinnelige taco-ingrediensene😀

Skrevet

Gulrøtter er faktisk helt supre å drøye tacokjøttdeig med. Bare å rive fint og steke sammen med kjøttdeig og krydre, så blir det saftig og godt uten å gjøre noe særlig ut av seg. En av mine mange måter å gjemme grønnsaker i maten, siden flere av barna mine nesten ikke ville ha grønnsaker da de var yngre.

Kikerter fra boks kan skylles kjapt og hives i airfryer eller i ovnen med litt olje og godt krydder. Sprøstekte kikerter smaker fantastisk som crunchy tilbehør i tacoen. 

Det er jo ikke sånn at man må bruke alt man har i skapet for å "bygge ut" middagen. Barn spiser jo ikke så mye før veksten eksploderer når de nærmer seg tenårene. For meg handler det bare om å få oversikt over hvor mange vi blir til middag, og så "trylle" litt så det er nok til alle, fordi det ikke er et alternativ å ikke inkludere barnas venner i måltider når de er hos oss.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Har du en pose tomatsuppe eller to (eller hakkede tomater for del - mye billigere!!) kan du lage tacosuppe😀 da har du plutselig mat til fler med de opprinnelige taco-ingrediensene😀

Nei, som sagt, jeg har ikke hakkede tomater, og for øvrig ville ikke noen her ha akseptert at tacomiddagen plutselig ble til «tacosuppe!» Herregud, hvorfor i ALLE dager skal jeg finne opp en liksom-middag bare for at nabobarna skal slippe å spise sin egen taco hjemme?!?

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Gulrøtter er faktisk helt supre å drøye tacokjøttdeig med. Bare å rive fint og steke sammen med kjøttdeig og krydre, så blir det saftig og godt uten å gjøre noe særlig ut av seg. En av mine mange måter å gjemme grønnsaker i maten, siden flere av barna mine nesten ikke ville ha grønnsaker da de var yngre.

Kikerter fra boks kan skylles kjapt og hives i airfryer eller i ovnen med litt olje og godt krydder. Sprøstekte kikerter smaker fantastisk som crunchy tilbehør i tacoen. 

Det er jo ikke sånn at man må bruke alt man har i skapet for å "bygge ut" middagen. Barn spiser jo ikke så mye før veksten eksploderer når de nærmer seg tenårene. For meg handler det bare om å få oversikt over hvor mange vi blir til middag, og så "trylle" litt så det er nok til alle, fordi det ikke er et alternativ å ikke inkludere barnas venner i måltider når de er hos oss.

Det står to småbokser med kikerter her, det ville ikke ha monnet for å gi 2-3 ekstra personer mat. Og gulrøtter i kjøttdeigen - hallo? Nei! Det er jo ikke akseptabelt. Hele poenget med taco er jo at alle selv VELGER hvilke grønnsaker de vil ha. Vi forpester ikke andres taco med å blande inn greier de ikke har bedt om! Verken bønner eller gulrøtter skal da inn i kjøttet! 

Skrevet

Det står to småbokser med kikerter her, det ville ikke ha monnet for å gi 2-3 ekstra personer mat. Og gulrøtter i kjøttdeigen - hallo? Nei! Det er jo ikke akseptabelt. Hele poenget med taco er jo at alle selv VELGER hvilke grønnsaker de vil ha. Vi forpester ikke andres taco med å blande inn greier de ikke har bedt om! Verken bønner eller gulrøtter skal da inn i kjøttet! 

Bønner og kikerter kan like godt serveres i egne skåler. 

Og gulrøtter forpester ikke kjøttdeigen, det er både godt og sunt.

Men du er jo ikke ute etter å finne måter å inkludere barnas venner i middagen, du vil helst bli kvitt dem så dere kan få all maten for dere selv. Helt ok at du vil ha et sånt hjem, men heldigvis finnes det mange som ikke er som deg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Men de dagene gjestene er på besøk, om det er bare til lunsj eller til lunsj og middag, så er det en selvfølge for meg å tilby dem mat, og det gjelder uansett alder på gjesten og antall gjester. Er de her så blir de ikke ekskludert fra måltider. At andre velger å hive ut gjestene for å spise i fred får så være.

Her vi bor er det unger i huset stort sett hver dag. Spesielt nå i ferien. Flere av dem kan fint finne på å oppholde seg her hele dagen. Skal jeg da servere dem lunsj, middag og kveldsmat flere dager i uka? Noen av de andre barna ber oss sende de hjem til et tidspunkt for å spise middag, eller så ber de oss sende de hjem når de skal spise middag. Det finnes ikke ekskluderende i det heletatt. Du er bare rar. Det er i vårt hus barna stort sett oppholder seg, så tviler på noen føler seg ekskludert fordi de faktisk må dra hjem å spise et av dagens måltider. 

Skrevet

Dere som har hele nabolaget på besøk flere ganger i uken, tror du ikke foreldrene vil ha sine egne barn hjem til middag? Kunne ikke falle meg å la mine barn spise middag hos andre hele tiden. Vil gjerne spise sammen med de jeg. 

Anonymkode: ee787...c8a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

De blir mett av to fiskepinner og rikelig med tilbehør, jo. Det blir jo alle. 
Om tilbehøret er pasta og frysegrønt eller båtpoteter og råkost. 
Jeg tar selvsagt også ansvaret for å gi barna mine sunn og næringsrik mat. Men de lider ikke av å ikke kunne spise seg mett på fiskepinner. 
Og så får de vannmelon til dessert. 

Da er vi mer storspist enn dere for vi må ha mer proteiner til middag enn en babyporsjon. Og hva med den vannmelonen? Det er det i hvert fall ingen som blir mett av. 

Vi har også hatt tenåringer som samles i kjellerstuen og ordnet seg mat selv, så man trenger ikke stå på pinne i alle barneårene for at de skal føle seg velkomne og inkluderte. Her er det ofte vaffellunsj eller pannekaker til kvelds, men akkurat middag har vi oftes kun nok til oss to når vi er alene hjemme. 

Hadde besøket vært avtalt med foreldre fordi de selv ikke var hjemme hadde jeg selvsagt lagt en innsats i å servere god mat til gjesten(e) også, men til hverdags spiser vi som regel alene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Bønner og kikerter kan like godt serveres i egne skåler. 

Og gulrøtter forpester ikke kjøttdeigen, det er både godt og sunt.

Men du er jo ikke ute etter å finne måter å inkludere barnas venner i middagen, du vil helst bli kvitt dem så dere kan få all maten for dere selv. Helt ok at du vil ha et sånt hjem, men heldigvis finnes det mange som ikke er som deg.

Ja, når det egentlig ikke ER nok  mat til både gjester og husets folk, så vil jeg nok helst ha maten selv, du! 😉

Men det er ikke jeg som er HI, jeg bare utfordret den der «det er jo bare å fylle på»-tankegangen, og prøvde å finne ut hvordan i alle dager en sånn tacomiddag kunne reddes  med det jeg har å fylle på med. Resultatet ville bli noe som ikke egentlig ligner på det jeg forbinder med taco - jeg har aldri «drøyet» kjøttdeigen med gulrøtter, og heller aldri spedd tacoen ut til suppe. Det ville vært like rart om det var fårikål, jeg har ikke noe å drøye den med heller. 

Om det betyr at gatas barn føler seg velkomne hos meg eller ikke er jo et sidespor, der du har fantasert fram at dette gjelder meg personlig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Dere som har hele nabolaget på besøk flere ganger i uken, tror du ikke foreldrene vil ha sine egne barn hjem til middag? Kunne ikke falle meg å la mine barn spise middag hos andre hele tiden. Vil gjerne spise sammen med de jeg. 

Anonymkode: ee787...c8a

Vi har oftere besøk hos oss enn at våre barn er hos andre, nå på sommeren pga at vi har basseng, så da samles de her. Men det er relativt balansert hvor mye vi har besøk, og hvor mye mine barn er på besøk i løpet av et år. Og Ingen av mine barn blir sendt hjem når vennene skal spise middag heller, så jeg tenker det går begge veier. 

Jeg har ikke behov for å spise sammen med (bare) mine egne barn hver dag. Både ekstra middagsgjester, og færre rundt bordet av og til er helt ok for meg. Jeg tilpasser bare mengde og meny til de som er der når maten lages, og nyter både kvalitetstid med bare et barn en dag, og liv og røre med 8-10 mennesker rundt bordet dagen etter.

Og kanskje det viktigste: Vår eldste er 16 år. Hans store vennegjeng har kommet og gått i huset her i mange år. Og når det går rykter om at vi fyrer opp pizzaovnen dukker de opp fra alle steder. Jeg er så utrolig glad for å ha en stor guttegjeng (og etterhvert også noen jenter) som vi kjenner godt, som ser på vårt hjem som et samlingssted, som spiller biljard på garasjeloftet og sover hulter til bulter i kjellerstua, og som vet at de er velkommen uansett. Selv om de innimellom gjør stort innhugg i kjøleskapet, og stablene med tilbuds-grandiosa i fryseren forsvinner på et blunk, så er jeg så takknemlig for å ha et godt forhold til barnas venner. 
Slik hadde vi ikke hatt det om vi ikke inkluderte dem i måltider, satte pris på at de ville tilbringe tid hos oss, inviterte på grilling og bading, tok de med på hytta osv osv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Slik hadde vi ikke hatt det om vi ikke inkluderte dem i måltider, satte pris på at de ville tilbringe tid hos oss, inviterte på grilling og bading, tok de med på hytta osv osv.

Ehhh… slik ville dere selvsagt ha hatt det, også selv om dere kanaliserte deres kjærlighet i andre ting enn spontane middager, altså. Det er fint mulig å bli venn med barnas venner gjennom andre metoder enn måltider. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...