Gå til innhold

Dilemma. Middag. Unger.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Jeg har huset fullt av unger som har vært her hele dagen. To 11-åringer, en 7-åring, i tillegg til mine egne tre. De ble tilbudt brødskiver til lunsj og spiste godt. Faktisk spiste de opp hele brødet. 
Vi skal spise taco straks, men jeg har ikke nok mat til alle. Alle bor 5-10 minutter unna til fots. Burde jeg da:

a) Tilby mat til alle og heller ta et knekkebrød selv?

b) Sende de hjem?

c) La de sitte på rommet og vente?

Anonymkode: 25e68...bf2

Jeg ville ikke brukt noen av alternativene du skisserer. Jeg ville enten:

- utsatt tacomiddagen til kvelds. 
- utvidet middagen med ingredienser til å mette alle.

Vi har alltid middager vi kan «utvide» dersom vi blir flere til bords. Og taco må jo være en av de enkleste middagene å utvide. 

Til vanlig planlegger vi for middag med oss 6 som er i husstanden. Men de fleste retter kan suppleres/utvides. Til taco ville jeg kanskje tatt opp en ekstra kjøttdeig, kokt tid til, en ekstra boks mais og en boks bønner etc. 

Anonymkode: 98fad...840

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

«Problem»? Jeg har ikke et problem med din løsning, det er ikke jeg som skal leve med den. Men som nevnt:

Å stille gjestene i forlegenhet er ikke å være gjestfri. Hvis vertinnen begynner å tine fiskepinner og koke ertesuppe for å «drøye» tacoen, er det ikke lenger hyggelig, da er det absurd.

Anonymkode: dc888...1a3

Det siste var det ikke jeg som skrev.

Anonymkode: 3fdc2...c52

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Hvorfor skal man fylle unger som bor 5-10 min unna med vomfyll?

Anonymkode: 6bf1c...b31

Man må ikke, men ettersom jeg synes det er hyggelig med gjester, små eller store, er det en løsning hvis vi plutselig blir flere til bords enn forventet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det siste var det ikke jeg som skrev.

Å fylle på med vomfyll? Jo. Det skrev du. 

Skrevet

Å fylle på med vomfyll? Jo. Det skrev du. 

Ja, men ikke det siste innlegget du siterte.

Skrevet

Hadde sendt de hjem og sagt at de kan komme tilbake etter middag. Vi har ikke råd å gi mat til barnas venner så ofte 

Anonymkode: a3f42...691

Skrevet

Bare å sende hjem. Hvorfor skal man fore naboungene hele tiden? Maten er jo svindyr nå og. Vi er 5 stk og skulle de 3 ungene hatt venner til middag ofte så hadde vi blitt ruinert. Lager nok til oss selv så vi ikke kaster så mye mat. Er vennebesøket avtalt så selvfølgelig får de mat, men ikke nabounger som plutselig dukker opp,ikke sikkert foreldrene syns at det er greit at de fores andre steder heller. Jeg brant meg på det en gang,minste min fikk lunsj og jeg spurte nabojenta om hun ville ha et knekkebrød og, ville jo det,men da ble far sur når han ropte inn jenta til lunsj.

Hun mellomste hadde plutselig med seg ei hjem,vi hadde kun restemat som var nok til oss, de spurte om hun kunne spise her, sa at det er ikke nok, men sa da til min datter at hbis hun vil spise ei brødskive i stedenfor pizzaen så verse god, det ville hun ikke....jeg ville gjerne ha min egen middag etter lang dag på jobb,ikke lyst å gi bort min mat for å sitte å spise brødskive, jepo, så egoistisk er jeg, og jeg innrømmer det.

Anonymkode: ee787...c8a

Skrevet

Herregud, slutt å vær så tafatt og send ungene hjem. Du spiser selvfølgelig ikke knekkebrød for at andres unger skal få taco! Be dem gå hjem og spise taco. Makan til hjernedøde folk.

Anonymkode: 3b355...ecb

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Herregud, slutt å vær så tafatt og send ungene hjem. Du spiser selvfølgelig ikke knekkebrød for at andres unger skal få taco! Be dem gå hjem og spise taco. Makan til hjernedøde folk.

Anonymkode: 3b355...ecb

Makan til hjernedødt svar 

Anonymkode: a3f42...691

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Hi sier jo at det ikke var nok mat, da er det jo ikke bare å åpne ditt og tine datt. Jeg skjønner ikke den voldsomme uviljen mange her inne har til å bare sende ungene hjem i stedet for å fore alt som måtte dette inn dørene, det er tross alt snakk om unger som bor 5 minutter unna. Kanskje ikke hi har råd til å fore halve nabolaget stadig vekk. Man er ikke noe dårligere menneske selv om man sender ungen hjem altså.

Men voksne mennesker med familie har da både tørrvarer, hermetikk og diverse i fryser og kjøleskap. 
Ingen handler kun til en uke om gangen, og dagen før handling er det tomt i alle skuffer og skap? Ikke noe pasta eller poteter i skuffen, brødskiver i fryseren, en boks mais eller bønner?

Altså er det at det ikke er «nok mat» et definisjonsspørsmål:
Litt ekstra pasta i tomatsuppa og ei skive med smør ved siden av og du har nok mat til alle. 
Eller en boks bønner i tacokjøttdeigen. Koster deg fem kroner, og plutselig har du nok til alle. 
Eller steke noen ekstra pannekaker for den saks skyld? 
Man trenger jo ikke tilby gjestene kostbar mat om økonomien er stram. For meg er det viktigste at barna skal oppleve at de alltid kan ha venner med hjem, at de som er her opplever at de er velkommen, og blir inkludert i både måltider, samtaler og aktiviteter. 

Det å inkludere eller ekskludere barnebesøk fra måltider handler virkelig ikke om penger, det kan gjøres nesten gratis. Det handler om innstilling og gjestfrihet, og på det området har vi tydeligvis helt ulike holdninger. 

Anonymkode: 871f8...90d

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men voksne mennesker med familie har da både tørrvarer, hermetikk og diverse i fryser og kjøleskap. 
Ingen handler kun til en uke om gangen, og dagen før handling er det tomt i alle skuffer og skap? Ikke noe pasta eller poteter i skuffen, brødskiver i fryseren, en boks mais eller bønner?

Litt ekstra pasta i tomatsuppa og ei skive med smør ved siden av og du har nok mat til alle. 
Eller en boks bønner i tacokjøttdeigen. Koster deg fem kroner, og plutselig har du nok til alle. 
Man trenger jo ikke tilby gjestene kostbar mat om økonomien er stram. For meg er det viktigste at barna skal oppleve at de alltid kan ha venner med hjem, at de som er her opplever at de er velkommen, og blir inkludert i både måltider, samtaler og aktiviteter. 

Det å inkludere eller ekskludere barnebesøk fra måltider handler virkelig ikke om penger, det kan gjøres nesten gratis. Det handler om innstilling og gjestfrihet, og på det området har vi tydeligvis helt ulike holdninger. 

Hvordan fikser du det når man for eksempel skal ha andre halvdelen av den pakken med fiskepinner eller seibiff vi hadde forrige uke? Når man skal ha ostesnitzel man kjøper i 2 pack? Hvordan sper man på med bønner og pasta da? Koke noen ekstra poteter, gulrøtter og brokkoli kan man jo gjøre, men det blir lott kjipt å dele 6 fiskepinner på 3-4-5 personer. 

Anonymkode: 935cb...aad

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Man må virkelig ikke gjøre det hver eneste gang altså. 

Anonymkode: 4d79a...06d

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hvordan fikser du det når man for eksempel skal ha andre halvdelen av den pakken med fiskepinner eller seibiff vi hadde forrige uke? Når man skal ha ostesnitzel man kjøper i 2 pack? Hvordan sper man på med bønner og pasta da? Koke noen ekstra poteter, gulrøtter og brokkoli kan man jo gjøre, men det blir lott kjipt å dele 6 fiskepinner på 3-4-5 personer. 

Hvorfor det? 

Anonymkode: 912c3...ff5

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Man må virkelig ikke gjøre det hver eneste gang altså. 

Anonymkode: 4d79a...06d

Man må sikkert ikke, men for meg er det ekstremt kjipt og ekskluderende å la være, så jeg ser ikke vitsen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.7.2022 den 18.05):

DEM!
Har ingen av dere fullført grunnskolen? Fireåringer kan forskjellen på hun/henne, de/dem osv.

Anonymkode: 7d675...251

Klapp igjen! 

Send de hjem. 

Anonymkode: c44c1...b30

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Nå var det Taco TS skulle ha så svarer i forhold til dette. Bønner har jeg aldri i hus, men hadde jeg hatt det og tilsatt det i kjøttdeigen til tacoen hadde ikke mine unger spist en smule av det. Da hadde det iallfall vært nok til vennene, men skal jeg trenge ødelegge maten for mine unger?

Anonymkode: e1692...93a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Man må sikkert ikke, men for meg er det ekstremt kjipt og ekskluderende å la være, så jeg ser ikke vitsen. 

Jeg synes det er både rart og sært å tenke at det er kjipt og ekslkuderende å sende unger hjem for å spise hos seg selv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Da tar jeg enten litt mer opp av fryseren om jeg har, og hvis ikke lager jeg litt ekstra tilbehør, og sier at «i dag hadde vi bare to fiskepinner til hver, men jeg har laget ekstra xxxx, og så kan dere få vannmelon etter middag». 

Det tenker ikke barna over en gang, de spiser det vi har, vi koser oss og prater under måltidet, og så løper de og leker videre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Koker er tomatsuppe med pasta og egg som forrett eller pannekaker som dessert, steker fler fiskepinner eller sper på med seibiff for eksempel. Jeg er aldri tom for mat. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nå var det Taco TS skulle ha så svarer i forhold til dette. Bønner har jeg aldri i hus, men hadde jeg hatt det og tilsatt det i kjøttdeigen til tacoen hadde ikke mine unger spist en smule av det. Da hadde det iallfall vært nok til vennene, men skal jeg trenge ødelegge maten for mine unger?

At du har ubrukelige unger er ikke en bombe.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hvis dine unger er litt sære akkurat på bønner velger du jo ikke akkurat det. Du må ta utgangspunkt i hva du har og selvfølgelig finner du heller på noe annet hvis det er en rett dere ikke liker.

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor det? 

Hva hvorfor det?

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Da tar jeg enten litt mer opp av fryseren om jeg har, og hvis ikke lager jeg litt ekstra tilbehør, og sier at «i dag hadde vi bare to fiskepinner til hver, men jeg har laget ekstra xxxx, og så kan dere få vannmelon etter middag». 

Det tenker ikke barna over en gang, de spiser det vi har, vi koser oss og prater under måltidet, og så løper de og leker videre. 

Men hvem blir mett av to fiskepinner og vannmelon til dessert? Jeg har ansvar for å gi mitt barn sunn og næringsrik mat, og nabounger som har 100 m hjem kan spise hjemme de gangene vi ikke har mat nok. De vil jo heller ikke bli mett av så små porsjoner, så da ender vi opp med barn som må få skive en time etter middag. 

Jeg steker vafler, har åpen fryseboks mtp is og plass rundt bordet til lunsj og kvelds, men middag har jeg ofte planlagt til kun oss to. Får man planlagt besøk så disker jeg selvsagt opp med nok og god mat. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.7.2022 den 18.17):

Jeg er så enig. Og dessuten ville jeg sendt dem hjem, ikke insistert på at de skulle spise hos vi. 

Anonymkode: b842f...3e7

😂😂😂😂 Digger denne. Er ellers enig i budskapet.... Hi hi hi. 

Anonymkode: a446f...756

Skrevet

Men hvem blir mett av to fiskepinner og vannmelon til dessert? Jeg har ansvar for å gi mitt barn sunn og næringsrik mat, og nabounger som har 100 m hjem kan spise hjemme de gangene vi ikke har mat nok. De vil jo heller ikke bli mett av så små porsjoner, så da ender vi opp med barn som må få skive en time etter middag. 

Jeg steker vafler, har åpen fryseboks mtp is og plass rundt bordet til lunsj og kvelds, men middag har jeg ofte planlagt til kun oss to. Får man planlagt besøk så disker jeg selvsagt opp med nok og god mat. 

De blir mett av to fiskepinner og rikelig med tilbehør, jo. Det blir jo alle. 
Om tilbehøret er pasta og frysegrønt eller båtpoteter og råkost. 
Jeg tar selvsagt også ansvaret for å gi barna mine sunn og næringsrik mat. Men de lider ikke av å ikke kunne spise seg mett på fiskepinner. 
Og så får de vannmelon til dessert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...