Anonym bruker Skrevet 4. juli 2022 #101 Skrevet 4. juli 2022 Merkelig at ingen i mitt nabolag følte seg «ekskludert» fordi man ble sendt hjem til middag stort sett hver dag. Det var en haug med unger i mitt nabolag, og hele sommeren hang vi sammen på tvers. Jeg kan ikke huske at jeg spiste middag hos noen eller de hos oss. Vi bodde så nærme, at det var helt vanlig at alle dro hjem og spiste hver for seg. Så møttes vi igjen etterpå. Hadde jeg derimot besøk av venner som notere kjøres, så fikk de middag. Anonymkode: 4d79a...06d
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2022 #102 Skrevet 5. juli 2022 Jeg lever et hektisk liv, med planer her og der, kjøring hit og dit på minst ett av barna hver eneste dag og vi må derfor planlegge middag. Når jeg tar opp 5 kyllingfileter før jeg drar på jobb, så har ikke jeg noe å spe på med hvis to av ungene har med 2 unger hjem. Da har jeg ikke kylling jeg kan ta opp og bruke tid på å tine til 4 ekstra personer. Hvis vi griller har vi alltid nok mat, stort sett, for da kan man slenge på masse annet digg, hvis man har. Men nå som jeg blir alene og må planlegge måltid og tid i langt større grad så kan jeg med hånda på hjerte si at det ikke kommer til å være overflod av mat til å dekke andres behov. Anonymkode: 2f09e...08c
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2022 #103 Skrevet 5. juli 2022 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Du kan sende de hjem med god samvittighet. Det må faktisk være lov å ville spise middag i fred, uten andres unger rundt bordet hver eneste dag. Om jeg skulle gitt alle ungene som er innom mat til lunsj og middag måtte jeg handla mer. Noen retter kan man supplere med ting, andre ikke. Har man handla inn for hele uka og skal ha taco idag, og koteletter i morra og fisk på torsdag så er det ikke bare å "fylle på" med noe som helst Anonymkode: 2f09e...08c Nemlig! Her ukeshandles det. I tillegg handles det inn ut i fra hvor mange som skal spise og ikke minst hvem som skal lage mat. Vi er tre stk som lager middag ulike dager og vi har ulikt ferdighetsnivå på kjøkkenet. Er ikke bare å legge til eller fikse slik at det plutselig er mat til en ekstra.... Anonymkode: a9704...064
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2022 #104 Skrevet 5. juli 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Vi har oftere besøk hos oss enn at våre barn er hos andre, nå på sommeren pga at vi har basseng, så da samles de her. Men det er relativt balansert hvor mye vi har besøk, og hvor mye mine barn er på besøk i løpet av et år. Og Ingen av mine barn blir sendt hjem når vennene skal spise middag heller, så jeg tenker det går begge veier. Jeg har ikke behov for å spise sammen med (bare) mine egne barn hver dag. Både ekstra middagsgjester, og færre rundt bordet av og til er helt ok for meg. Jeg tilpasser bare mengde og meny til de som er der når maten lages, og nyter både kvalitetstid med bare et barn en dag, og liv og røre med 8-10 mennesker rundt bordet dagen etter. Og kanskje det viktigste: Vår eldste er 16 år. Hans store vennegjeng har kommet og gått i huset her i mange år. Og når det går rykter om at vi fyrer opp pizzaovnen dukker de opp fra alle steder. Jeg er så utrolig glad for å ha en stor guttegjeng (og etterhvert også noen jenter) som vi kjenner godt, som ser på vårt hjem som et samlingssted, som spiller biljard på garasjeloftet og sover hulter til bulter i kjellerstua, og som vet at de er velkommen uansett. Selv om de innimellom gjør stort innhugg i kjøleskapet, og stablene med tilbuds-grandiosa i fryseren forsvinner på et blunk, så er jeg så takknemlig for å ha et godt forhold til barnas venner. Slik hadde vi ikke hatt det om vi ikke inkluderte dem i måltider, satte pris på at de ville tilbringe tid hos oss, inviterte på grilling og bading, tok de med på hytta osv osv. Anonymkode: 871f8...90d Men det at DU ikke bryr deg med å ha dine barn hjem til middag så betyr ikke det at andre ikke bryr seg om det. Anonymkode: a446f...756
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2022 #105 Skrevet 5. juli 2022 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Men det at DU ikke bryr deg med å ha dine barn hjem til middag så betyr ikke det at andre ikke bryr seg om det. Anonymkode: a446f...756 Dette er ikke bare JEG. Det er alle jeg kjenner, uten unntak. Jeg har tre barn, hver av dem har en stor vennegjeng. Hos samtlige av barnas venner er det samme praksis og samme holdning som hos oss. Der barna oppholder seg spiser de. Da barna var yngre, og avtaler om besøk var mer avgrenset og foreldrestyrt så meldte eller ringte jeg gjerne foreldrene og spurte om det passet. «Ole sier han har avtalt å dra hjem halv fire. Han vil gjerne bli til middag, og være her frem til trening, passer det for dere?» Nå har jeg barn fra ti år og oppover. De avtaler selv med foreldre på egen mobil. Jeg spør bare om de blir til middag. Slik er praksisen hos andre jeg kjenner også. Både mine søstre, naboer, venninner. Har de barn på besøk så får barna tilbud om mat. Det er helt normalt. Dere som sender barn på rommet, eller hjem, eller velger andre løsninger for å unngå å dele maten deres med andre. Gjør hva dere vil, det er sært og ekskluderende. Men dere står fritt til å gjøre hva dere vil i eget hjem og med egen mat. Anonymkode: 871f8...90d
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2022 #106 Skrevet 5. juli 2022 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Dette er ikke bare JEG. Det er alle jeg kjenner, uten unntak. Jeg har tre barn, hver av dem har en stor vennegjeng. Hos samtlige av barnas venner er det samme praksis og samme holdning som hos oss. Der barna oppholder seg spiser de. Da barna var yngre, og avtaler om besøk var mer avgrenset og foreldrestyrt så meldte eller ringte jeg gjerne foreldrene og spurte om det passet. «Ole sier han har avtalt å dra hjem halv fire. Han vil gjerne bli til middag, og være her frem til trening, passer det for dere?» Nå har jeg barn fra ti år og oppover. De avtaler selv med foreldre på egen mobil. Jeg spør bare om de blir til middag. Slik er praksisen hos andre jeg kjenner også. Både mine søstre, naboer, venninner. Har de barn på besøk så får barna tilbud om mat. Det er helt normalt. Dere som sender barn på rommet, eller hjem, eller velger andre løsninger for å unngå å dele maten deres med andre. Gjør hva dere vil, det er sært og ekskluderende. Men dere står fritt til å gjøre hva dere vil i eget hjem og med egen mat. Anonymkode: 871f8...90d Har du i det heletatt lest noen av de andre svarene? I såfall så burde du ha fått med deg at i nabolag med mange unger der de flyr om hverandre, så er det normalen at de går hjem og spiser middag. Det er helt normalt og hverken sært eller ekskluderende. Det er vel heller du som misforstår litt greia her. Anonymkode: 4d79a...06d
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2022 #107 Skrevet 5. juli 2022 Anonym bruker skrev (14 timer siden): At du har ubrukelige unger er ikke en bombe. Anonymkode: 912c3...ff5 Ubruklige unger fordi de ikke ønsker bønner i tacokjøttdeigen sin 🤣 Anonymkode: e1692...93a
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2022 #108 Skrevet 5. juli 2022 Jeg tenker at i tråder som dette ser man lett forskjellen på eldre og yngre mødre. De yngre er så redde for å ikke strekke til at de ikke setter grenser for seg selv og sitt hjem. Vi ser jo at flere sier at de må ha hele nabolaget på utspedd middag for at barna skal ville være der. De eldre mødrene (med eldre barn) vet at det ikke er slik. Det som er viktig er å ha et åpent og inkluderende hjem, der barn har stor forståelse for at det er forskjellige regler i forskjellige hjem. Da blir det stas å ha middagsgjester de gangene det skjer, ellers er middag det måltidet de fleste setter seg ned som familie og snakker om dagen og livet. Barna mister ikke venner selv om foreldrene ikke er grenseløse. Anonymkode: 935cb...aad
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2022 #109 Skrevet 5. juli 2022 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Det var ikke et sitat. Det var eksempler på mulig vomfyll som ville ha vært tilgjengelig hos meg, men som overhodet ikke passer sammen med taco, og som dermed viser fram hvor klein situasjonen er når man i panikk skal fylle på. Anonymkode: dc888...1a3 Det er ikke det minste kleint. Å ordne til noe sånt ekstra for uventede besøk viser bare at man setter pris på besøket. Anonymkode: 3fdc2...c52
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2022 #110 Skrevet 5. juli 2022 Anonym bruker skrev (52 minutter siden): Det er ikke det minste kleint. Å ordne til noe sånt ekstra for uventede besøk viser bare at man setter pris på besøket. Anonymkode: 3fdc2...c52 Det viset besøket at de ikke var tiltenkt mat, at alle nå føyer seg og tilpasser seg for dem, og at de er på overtid. Anonymkode: dc888...1a3
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2022 #111 Skrevet 5. juli 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det viset besøket at de ikke var tiltenkt mat, at alle nå føyer seg og tilpasser seg for dem, og at de er på overtid. Anonymkode: dc888...1a3 Nei, ikke i min vennekrets. Vi tolker det som at vertskapet tenker at det var kjempehyggelig med overraskende besøk og at de gjør det de kan for at gjestene skal kunne bli litt lenger. Anonymkode: 3fdc2...c52
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2022 #112 Skrevet 5. juli 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nei, ikke i min vennekrets. Vi tolker det som at vertskapet tenker at det var kjempehyggelig med overraskende besøk og at de gjør det de kan for at gjestene skal kunne bli litt lenger. Anonymkode: 3fdc2...c52 OK, da mangler dere jo en del rolleforståelse mht hva en gjest har av forpliktelser. Anonymkode: dc888...1a3
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2022 #113 Skrevet 5. juli 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): OK, da mangler dere jo en del rolleforståelse mht hva en gjest har av forpliktelser. Anonymkode: dc888...1a3 Nei, da kjenner vi hverandre og vet at vi er gjestfri mennesker. Det kan godt hende folk generelt er mindre gjestfrie andre steder, men her liker folk å dele på det de har og rar det ikke så nøye om det fører til at ikke alle rettene passer perfekt sammen. Anonymkode: 3fdc2...c52
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2022 #114 Skrevet 5. juli 2022 Hvorfor kan ikke bare foreldrene til de barna som har dratt på besøk be barna huske å komme hjem når vennens familie skal spise middag. Da slipper jo vertskapet å be noen dra hjem. Ønsker de middagsgjester, så kan evt barnet høre om det er greit med sine foreldre. Slik var det før og slik praktiserer jeg det her hjemme når sønnen min drar til venner. Anonymkode: 7bb67...a44
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2022 #115 Skrevet 5. juli 2022 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Hvorfor kan ikke bare foreldrene til de barna som har dratt på besøk be barna huske å komme hjem når vennens familie skal spise middag. Da slipper jo vertskapet å be noen dra hjem. Ønsker de middagsgjester, så kan evt barnet høre om det er greit med sine foreldre. Slik var det før og slik praktiserer jeg det her hjemme når sønnen min drar til venner. Anonymkode: 7bb67...a44 Sier jeg det til mitt barn, så kommer han hjem uansett hvor mye vennens familie insisterer på at han kan spise hos dem. 😛 Men jeg har sagt han skal komme hjem når de skal spise med mindre foreldrene inviterer ham til å spise med dem. Er ikke verre enn det. Og han får selvsagt ikke lov til å spørre om å få middag selv. Anonymkode: 2cb7f...154
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2022 #116 Skrevet 5. juli 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Nei, da kjenner vi hverandre og vet at vi er gjestfri mennesker. Det kan godt hende folk generelt er mindre gjestfrie andre steder, men her liker folk å dele på det de har og rar det ikke så nøye om det fører til at ikke alle rettene passer perfekt sammen. Anonymkode: 3fdc2...c52 Blir litt på linje med hun der som mente at man bør spise havregryn i en uke for å få råd til en bryllupsgave som tydelig var utenfor giverens budsjett. Det er virkelig ikke noe annerledes når gaven er mat: det fins et vippepunkt der det ikke lenger bare er «oppofrende», men i stedet begynner å bli direkte pinlig. Anonymkode: dc888...1a3
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2022 #117 Skrevet 5. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Blir litt på linje med hun der som mente at man bør spise havregryn i en uke for å få råd til en bryllupsgave som tydelig var utenfor giverens budsjett. Det er virkelig ikke noe annerledes når gaven er mat: det fins et vippepunkt der det ikke lenger bare er «oppofrende», men i stedet begynner å bli direkte pinlig. Anonymkode: dc888...1a3 Ja, det gjør det. Derfor skrev jeg også at jeg gjerne foret ungene dine eller andres hvis du/de ikke hadde råd til mat selv. Anonymkode: 3fdc2...c52
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2022 #118 Skrevet 5. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja, det gjør det. Derfor skrev jeg også at jeg gjerne foret ungene dine eller andres hvis du/de ikke hadde råd til mat selv. Anonymkode: 3fdc2...c52 Tusen takk, men det blir ikke nødvendig, for ungene mine vet når de skal være hjemme. De sitter ikke og trøkker til verten føler han må invitere dem på mat. Hos oss er middagen familietid, og da spiser sammen, og vi foretrekker å spise godt. Vi lager ikke pervo-varianter av normale matretter ved å spe på med vomfyll og tilbehør fra øst og vest. Anonymkode: dc888...1a3
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2022 #119 Skrevet 5. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk, men det blir ikke nødvendig, for ungene mine vet når de skal være hjemme. De sitter ikke og trøkker til verten føler han må invitere dem på mat. Hos oss er middagen familietid, og da spiser sammen, og vi foretrekker å spise godt. Vi lager ikke pervo-varianter av normale matretter ved å spe på med vomfyll og tilbehør fra øst og vest. Anonymkode: dc888...1a3 Jeg tvinger jo ikke unger til å spise het. De får tilbudet og jeg lager gode "pervo-varianter" så det er daktisk ikke noe problem for oss å plutselig skulle lage mat til fler. Anonymkode: 3fdc2...c52
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2022 #120 Skrevet 5. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg tvinger jo ikke unger til å spise het. De får tilbudet og jeg lager gode "pervo-varianter" så det er daktisk ikke noe problem for oss å plutselig skulle lage mat til fler. Anonymkode: 3fdc2...c52 Det er jo kleint likevel. Ungene skjønner jo etter hvert at taco ikke serveres med ris, pølsesnabber og gulrot i kjøttdeigen; og de skjønner at vertskapet har gjort slik som hun med den altfor dyre bryllupsgaver: brukt opp mer enn budsjettet for noen andres skyld, og påført seg selv ubehag helt unødvendig. Da er vi over vippepunktet fra der de var gjestfrie og høflige, over dit hvor de bare satte gjesten i forlegenhet. Anonymkode: dc888...1a3
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2022 #121 Skrevet 5. juli 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er jo kleint likevel. Ungene skjønner jo etter hvert at taco ikke serveres med ris, pølsesnabber og gulrot i kjøttdeigen; og de skjønner at vertskapet har gjort slik som hun med den altfor dyre bryllupsgaver: brukt opp mer enn budsjettet for noen andres skyld, og påført seg selv ubehag helt unødvendig. Da er vi over vippepunktet fra der de var gjestfrie og høflige, over dit hvor de bare satte gjesten i forlegenhet. Anonymkode: dc888...1a3 Du spinner deg inn i noe som bare gir mening i ditt hode. Anonymkode: 912c3...ff5
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2022 #122 Skrevet 5. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du spinner deg inn i noe som bare gir mening i ditt hode. Anonymkode: 912c3...ff5 Nei, du er tom for argumenter. Anonymkode: dc888...1a3
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #123 Skrevet 6. juli 2022 On 7/3/2022 at 4:41 PM, Anonym bruker said: Jeg har huset fullt av unger som har vært her hele dagen. To 11-åringer, en 7-åring, i tillegg til mine egne tre. De ble tilbudt brødskiver til lunsj og spiste godt. Faktisk spiste de opp hele brødet. Vi skal spise taco straks, men jeg har ikke nok mat til alle. Alle bor 5-10 minutter unna til fots. Burde jeg da: a) Tilby mat til alle og heller ta et knekkebrød selv? b) Sende de hjem? c) La de sitte på rommet og vente? Anonymkode: 25e68...bf2 sende de hjem, jeg lager ikke middag til flere enn oss hvis det ikke er planlagt på forhånd Anonymkode: 20801...786
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå