Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #1 Skrevet 3. juli 2022 Har en på 14 og en på 10. Yngstemann har en utviklingsforstyrrelse som setter han omtrent tre år tilbake kognitivt. Det siste halvåret generelt og nå i ferien spesielt er det knuffing og krangling store deler av dagen. De kan nesten ikke snakke sammen uten at den ene terger på den andre, og det ender av og til med hyl og skrik, i blant fysiske utslag. De er jo glade i hverandre, men de går også hverandre på nervene. Yngstemann har egentlig ingen venner heller, så det er jo ekstra vondt at det er så turbulent nå. Ville bare ventilere litt og høre om noen har råd. Anonymkode: 3797d...bea
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #2 Skrevet 3. juli 2022 Har ett råd: ikke dra på ferie alene med tre kranglete barn. Det har jeg gjort. Anonymkode: e7c7a...746
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #3 Skrevet 3. juli 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Har ett råd: ikke dra på ferie alene med tre kranglete barn. Det har jeg gjort. Anonymkode: e7c7a...746 Høre veldig slitsomt ut...! Vi er heldigvis to voksne på to barn, så det kunne selvsagt vært verre. Anonymkode: 3797d...bea
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #4 Skrevet 3. juli 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Har en på 14 og en på 10. Yngstemann har en utviklingsforstyrrelse som setter han omtrent tre år tilbake kognitivt. Det siste halvåret generelt og nå i ferien spesielt er det knuffing og krangling store deler av dagen. De kan nesten ikke snakke sammen uten at den ene terger på den andre, og det ender av og til med hyl og skrik, i blant fysiske utslag. De er jo glade i hverandre, men de går også hverandre på nervene. Yngstemann har egentlig ingen venner heller, så det er jo ekstra vondt at det er så turbulent nå. Ville bare ventilere litt og høre om noen har råd. Anonymkode: 3797d...bea Hvis den på 14 også er en «oppstarter» når det gjelder terging, ikke bare en «mottaker», så ville jeg faktisk ha brukt alvorsstemmen min og sagt hvor 100% ugreit jeg syns dette er. Hen er for gammel til å terge en tiåring, uansett funksjonsnivå. Hvis den yngste starter, må du kanskje selv være raskere på ballen og avlede. Anonymkode: 4cb9e...029
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #5 Skrevet 3. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hvis den på 14 også er en «oppstarter» når det gjelder terging, ikke bare en «mottaker», så ville jeg faktisk ha brukt alvorsstemmen min og sagt hvor 100% ugreit jeg syns dette er. Hen er for gammel til å terge en tiåring, uansett funksjonsnivå. Hvis den yngste starter, må du kanskje selv være raskere på ballen og avlede. Anonymkode: 4cb9e...029 Ja, helt enig. Vi har brukt alvorstemmen 10000 ganger 😔. Men var enda tydeligere i sted, håper vi når inn. Anonymkode: 3797d...bea
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #6 Skrevet 3. juli 2022 En på 14 burde virkelig ha blitt såpass stor nå at å krangle med småsøsken som i tillegg har en diagnose er noe de ikke gidder. Anonymkode: 29b73...bfd
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #7 Skrevet 3. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): En på 14 burde virkelig ha blitt såpass stor nå at å krangle med småsøsken som i tillegg har en diagnose er noe de ikke gidder. Anonymkode: 29b73...bfd Det er absolutt sant, men det må sies at lillebror jobber hardt for å erte også. Og lillebror blir lett sint, og så eskalerer det. Anonymkode: 3797d...bea
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #8 Skrevet 3. juli 2022 Det er jammen meg ikke bare lett å være storesøsken til en med diagnose. Det forventes mer og det skal ofte vises ekstra hensyn. Ungdomstid er en ekstremt selvsentrert periode og det blir ikke lettere av å skulle vise ekstra hensyn til småsøsken som i tillegg vet akkurat hvor de skal trykke for å gjøre eldste galen. Her er det tre søsken uten noen diagnose. De kan også terge hverandre så det blir smelling med dører, hyl og skrik (men aldri fysisk). Vi foreldre kan bli smågærne av det til tider. Jeg og min storebror kranglet mye og kunne til og med sloss. I dag er vi verdens beste venner. Anonymkode: 1318a...28a
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #9 Skrevet 3. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er absolutt sant, men det må sies at lillebror jobber hardt for å erte også. Og lillebror blir lett sint, og så eskalerer det. Anonymkode: 3797d...bea Det er noe annet. Om lillebror starter, får han tåle steken. Men du sa ikke at det kun var han som startet. Og da sier jeg: av den største kan du FORLANGE at hen ikke terger den yngste. Hvis alvorsstemmen din har vært i bruk 10000 ganger uten effekt, da er den ikke alvorlig nok. Jeg kan faktisk ikke komme på noe som min fjortenåring ville ha greid å misforstå hvis jeg virkelig ble morsk! Anonymkode: 4cb9e...029
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #10 Skrevet 3. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er jammen meg ikke bare lett å være storesøsken til en med diagnose. Det forventes mer og det skal ofte vises ekstra hensyn. Ungdomstid er en ekstremt selvsentrert periode og det blir ikke lettere av å skulle vise ekstra hensyn til småsøsken som i tillegg vet akkurat hvor de skal trykke for å gjøre eldste galen. Her er det tre søsken uten noen diagnose. De kan også terge hverandre så det blir smelling med dører, hyl og skrik (men aldri fysisk). Vi foreldre kan bli smågærne av det til tider. Jeg og min storebror kranglet mye og kunne til og med sloss. I dag er vi verdens beste venner. Anonymkode: 1318a...28a Yppet storebroren din fortsatt til slagsmål etter åttende klasse, da? Anonymkode: 4cb9e...029
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #11 Skrevet 3. juli 2022 Vi har 3 barn på 15, 10 og 7. Mellomste har diagnose og eldste ekstremt veslevoksen og prøver å "hjelpe" til med å holde mellomste på plass mens minste er på vei opp i det høyeste treet i nærheten... Det som fungerer for oss oppsummeres i 4 ord: - Rutine - Rutine - Rutine - Forberedelser Alle rutiner må følges til en hver tid også i ferien UTEN unntak. Barna er med på å lage rutinene slik at de har eierskap til den. Dersom noe skjer utenom rutine må barna, spesielt det med utfordringer forberedes på dette i GOD tid, og hva som kommer til å skje, dette må repeteres. OGSÅ dersom det er hyggelige og koselige ting  Anonymkode: 51f3f...38e
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2022 #12 Skrevet 4. juli 2022 Takk for mange gode innspill 😊. De er vel omtrent like god når det gjelder å terge hverandre. Jeg er enig i at vi skal forvente mer av storebror, og samtidig er det helt riktig som blir sagt her at det er krevende å være storebror til et barn med diagnose. Det er nok sant at de begge er utenfor sin daglige rytme med skolegang og fritidsaktiviteter, og de kjeder seg litt. Det er litt nytt at det har eskalert så mye som denne sommeren. Vi må vel ta noen grep så de ikke går så mye oppå hverandre. Anonymkode: 3797d...bea
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2022 #13 Skrevet 4. juli 2022 Jeg har tre sønner med høytfungerende autisme. Eldste og yngste også med adhd. De er 6, 9 og 11 år. Den midterste krangler med særlig yngste absolutt HELE tiden.  I hverdagen klarer jeg å håndtere det, men i ferier er det fryktelig. Løsningen er rett og slett å dele oss. Det er fryktelig trist at det må være sånn, men akkurat nå er det sånn det er. Min midterste sønn er egentlig den som har minst utfordringer, men jeg tror han er veldig lei og sliten av sone brødre, og derfor tar det ut når det er ferie. Anonymkode: 2b326...feb
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2022 #14 Skrevet 4. juli 2022 14 åringen burde vel kunne oppføre seg som folk? Anonymkode: 4eca1...f5b
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2022 #15 Skrevet 4. juli 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Takk for mange gode innspill 😊. De er vel omtrent like god når det gjelder å terge hverandre. Jeg er enig i at vi skal forvente mer av storebror, og samtidig er det helt riktig som blir sagt her at det er krevende å være storebror til et barn med diagnose. Det er nok sant at de begge er utenfor sin daglige rytme med skolegang og fritidsaktiviteter, og de kjeder seg litt. Det er litt nytt at det har eskalert så mye som denne sommeren. Vi må vel ta noen grep så de ikke går så mye oppå hverandre. Anonymkode: 3797d...bea Hvis det er krevende å være søsken til en med diagnose, så er det da rart at eldste ønsker å gjøre det enda verre for seg selv ved å tirre og terge. Det blir neppe mindre slitsomt av å plage den man blir sliten av. Anonymkode: 4cb9e...029
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2022 #16 Skrevet 4. juli 2022 Hvorfor sitter de oppå hverandre i huset? Det er sommer, send dem ut! Anonymkode: 940c2...d09
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2022 #17 Skrevet 5. juli 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Hvorfor sitter de oppå hverandre i huset? Det er sommer, send dem ut! Anonymkode: 940c2...d09 Vi sender dem ut hver dag altså, men de krangler der også. De fleste av eldstemann sine venner er på ferie, så han er jo ekstra rastløs. Anonymkode: 3797d...bea
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2022 #18 Skrevet 5. juli 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Vi sender dem ut hver dag altså, men de krangler der også. De fleste av eldstemann sine venner er på ferie, så han er jo ekstra rastløs. Anonymkode: 3797d...bea Ok. Da må han jo få lov å igle litt på yngre barn, da.  Anbefaler deg et par episoder av supernanny. Anonymkode: 4cb9e...029
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2022 #19 Skrevet 5. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ok. Da må han jo få lov å igle litt på yngre barn, da.  Anbefaler deg et par episoder av supernanny. Anonymkode: 4cb9e...029 Nei, han får jo ikke lov. Merkelig å anta det basert på det jeg skrev. Anonymkode: 3797d...bea
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2022 #20 Skrevet 5. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Nei, han får jo ikke lov. Merkelig å anta det basert på det jeg skrev. Anonymkode: 3797d...bea Du gjentar og gjentar at det er vanskelig for ham å la være, stakkar, så det låter jo som om du har slått deg til ro med det. Anonymkode: 4cb9e...029
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2022 #21 Skrevet 5. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du gjentar og gjentar at det er vanskelig for ham å la være, stakkar, så det låter jo som om du har slått deg til ro med det. Anonymkode: 4cb9e...029 Nei, jeg har ikke slått meg til ro med det. Det er jo derfor jeg ber om råd her. At vi jobber med det, er ikke en motsetning til at det er vanskelig for ham også. Anonymkode: 3797d...bea
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2022 #22 Skrevet 5. juli 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Nei, jeg har ikke slått meg til ro med det. Det er jo derfor jeg ber om råd her. At vi jobber med det, er ikke en motsetning til at det er vanskelig for ham også. Anonymkode: 3797d...bea Ja, å avstå fra igling er et slit. Anonymkode: 4cb9e...029
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2022 #23 Skrevet 6. juli 2022 On 7/3/2022 at 2:11 PM, Anonym bruker said: Har en på 14 og en på 10. Yngstemann har en utviklingsforstyrrelse som setter han omtrent tre år tilbake kognitivt. Det siste halvåret generelt og nå i ferien spesielt er det knuffing og krangling store deler av dagen. De kan nesten ikke snakke sammen uten at den ene terger på den andre, og det ender av og til med hyl og skrik, i blant fysiske utslag. De er jo glade i hverandre, men de går også hverandre på nervene. Yngstemann har egentlig ingen venner heller, så det er jo ekstra vondt at det er så turbulent nå. Ville bare ventilere litt og høre om noen har råd. Anonymkode: 3797d...bea blir nok slik i ferier mye oppå hverandre da Anonymkode: 733ba...fae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå