Gå til innhold

Synes dere synd på

Anbefalte innlegg

Skrevet

barn av foreldre med dårlig råd? 

Hvordan er din økonomi? 

Anonymkode: d0367...486

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn som ikke får oppfylt sine grunnleggende behov og barn som ikke kan være med på det samme som vennene, ja.

Anonymkode: 3c385...3f0

Skrevet

Det kommer an på. Vi har fått dårlig råd på grunn av pandemien, men vi hadde god økonomi tidligere. Det vil si at vi har alt av sportsutstyr, telt etc. Selv om vi ikke kommer oss på ferie, kan dra på kino eller spise ute kan vi telte, sove i hengekøye, padle, snorkle, sove på verandaen og finne på mye gøy. Vi har også bøker fra gulv til tak, musikkinstrumenter, brettspill, former til å lage saftis hjemme, god kunnskap om kjøkkenhager og matlaging, historie, botanikk osv, og viktigst av alt; god helse. Barna lider ingen nød om de går i arveklær og ikke får dra på Tusenfryd. 

Anonymkode: 78eab...855

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det kommer an på. Vi har fått dårlig råd på grunn av pandemien, men vi hadde god økonomi tidligere. Det vil si at vi har alt av sportsutstyr, telt etc. Selv om vi ikke kommer oss på ferie, kan dra på kino eller spise ute kan vi telte, sove i hengekøye, padle, snorkle, sove på verandaen og finne på mye gøy. Vi har også bøker fra gulv til tak, musikkinstrumenter, brettspill, former til å lage saftis hjemme, god kunnskap om kjøkkenhager og matlaging, historie, botanikk osv, og viktigst av alt; god helse. Barna lider ingen nød om de går i arveklær og ikke får dra på Tusenfryd. 

Anonymkode: 78eab...855

🤦‍♀️

Anonymkode: 8a379...bee

Skrevet

Mange variabler som spiller inn der.

Jeg kjenner til folk med dårlig råd som bruker mer penger enn folk med god råd. Tror det er noe med muligheter, de som vet at de kan velge syden, dyre merkeklær, dyr bil osv de kan fint velge gratis telttur i skogen, rimelig arvetøy av miljøvernhensyn osv fordi de har penger i bakhånd om de skulle trenge det og har ganske lave skuldre.

De som ikke har penger til syden, dyre merkeklær, flott bil osv har alltid høye skuldre, vet ikke hvordan de skal klare neste regning osv og har så inderlig lyst til å bare kunne gå i butikken og handle uten å trenge bekymre deg for morgendagen. Slike mennesker lever ofte over evne, ferie på kreditt osv også blir det enda verre når hverdagen kommer til høsten. En evig negativ spiral som blir bare verre og verre for hvert år. De kunne levd et helt normalt greit liv om de var økonomisk flinke, men isteden har de alltid dårlig råd.

Så er det de som virkelig har lite penger, som strever med å få endene til å møtes under fattigdomsgrensen.

Jeg kjenner til folk i alle leirene, og jeg kjenner barn det er synd på i alle leirene, men jeg kjenner også barn det slett ikke er synd på i alle leirene. Så mye avhenger av foreldrene og div andre variabler.

Anonymkode: a6159...84d

Skrevet

Jeg synes mer synd på barn som blir nedprioritert av foreldrene sine, både økonomisk og tidsmessig. Det hjelper ikke om foreldrene har mye penger hvis de bruker alt på seg selv og ikke gidder å være sammen med barna sine f.eks. Eller om de har sånn at det kunne gått greit rundt, men barna mangler både det ene og det andre fordi foreldrene "fortjener" og mener de "må kunne unne seg" mer enn de har råd til.

Jeg kjenner en alenemor som går på sosialstønad, og sønnen hennes får masse gode opplevelser hele tiden, både med mor og med venner, og med både venner og mor samtidig. Hun prioriterer også ham foran seg selv økonomisk, sånn at han har alt han trenger. Han er glad og fornøyd og det finnes ikke synd på ham. :)

Min mor var også sånn, og jeg synes jeg hadde en kjempefin oppvekst selv om vi hadde dårlig råd. Jeg fikk det jeg trengte, men lite av det "alle andre" hadde. Men jeg fikk mye kjærlighet og opplevleser som ikke kostet så mye. Jeg fikk ofte nei til ting som kostet penger, men i motsetning til mange av vennene mine fikk jeg sjeldent nei til ting som førte til merarbeid for mamma. ❤️

Jeg og mannen har vel ganske gjennomsnittlig inntekt, men siden ingen av oss er så godt vant materielt fra oppveksten, så føler vi oss nesten litt rike. ;)

Anonymkode: b18ab...16f

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Mange variabler som spiller inn der.

Jeg kjenner til folk med dårlig råd som bruker mer penger enn folk med god råd. Tror det er noe med muligheter, de som vet at de kan velge syden, dyre merkeklær, dyr bil osv de kan fint velge gratis telttur i skogen, rimelig arvetøy av miljøvernhensyn osv fordi de har penger i bakhånd om de skulle trenge det og har ganske lave skuldre.

De som ikke har penger til syden, dyre merkeklær, flott bil osv har alltid høye skuldre, vet ikke hvordan de skal klare neste regning osv og har så inderlig lyst til å bare kunne gå i butikken og handle uten å trenge bekymre deg for morgendagen. Slike mennesker lever ofte over evne, ferie på kreditt osv også blir det enda verre når hverdagen kommer til høsten. En evig negativ spiral som blir bare verre og verre for hvert år. De kunne levd et helt normalt greit liv om de var økonomisk flinke, men isteden har de alltid dårlig råd.

Så er det de som virkelig har lite penger, som strever med å få endene til å møtes under fattigdomsgrensen.

Jeg kjenner til folk i alle leirene, og jeg kjenner barn det er synd på i alle leirene, men jeg kjenner også barn det slett ikke er synd på i alle leirene. Så mye avhenger av foreldrene og div andre variabler.

Anonymkode: a6159...84d

Men det er vel like synd på ungene uansett hvis de ikke får det de trenger, det er jo ikke de sin feil at foreldrene prioriterer helt feil.

Anonymkode: 8a379...bee

Skrevet

Det kommer an på hvordan barna har det og hva slags type personlighet de har. Foreldrene våre hadde ekstremt dårlig råd i noen år. Jeg har aldri lidd under det, og vi hadde jo det vi trengte som mat og klær. Det var bare at vi hadde lite klær, og et par antrekk var kun til skolebruk. Resten var hverdagsklær som ikke akkurat var siste innen mote for å si det sånn. Moren vår sydde også pentøy til oss, og nei dette var ikke 30-tallet. Jeg hadde interesser som ikke kostet noe, for tilværelsen min besto av å være på turer til fots i skog osv. Jeg var også mye sammen med venner som hadde samme interesser pluss at flere hadde dyr som vi stelte med og trente. Jeg gikk lett noen km til biblioteket alene eller med venner, så jeg tenkte ikke på penger.

Søsteren min derimot, som likte å dra til byen og på diskotek, som likte klær og sminke. Hun ville drive med dans, og vi hadde faktisk familieråd om det var greit at det ble betalt for. I nåtid kan man jo si at det kanskje var feil å ta med oss barna på en slik avgjørelse, men vi var positive til det, og ingen har nevnt at det var feil i voksen alder heller. De andre søsknene mine har aldri sagt noe, og jeg kan ikke huske diskusjoner om noe fra de årene, men de er veldig opptatt av at deres barn skal ha muligheter til å gjøre ting de vil pluss til hobbyer. Så ene søsteren min med under det, og muligens de andre litt. Uten at de sa noe. 

Det som derimot ble litt urettferdig var at de to yngste fikk en annen erfaring, for da hadde foreldrene mine veldig god råd. Det har det vært litt diskusjoner rundt. 

Jeg er ironisk nok den som har klart best økonomi nå, men jeg bryr meg fremdeles lite. Jeg bruker lite, er veldig minimalistisk og sparer samt gir mye i gaver til familien. 

Anonymkode: 5fe0a...451

Skrevet

Har en venninne med dårlig råd. Hun er så utrolig flink til å ta med sønnen sin på skogstur, leke i hagen, lese eventyr under stjernehimmel, lage eget teater og figurer av papp og papir, sy kostymer osv osv osv. Hun er 100% tilstede i sønnens barndom, og det har resultert i en fantastisk gutt. Han er høflig, godhjertet, fantasifull, glad, tilpasningsdyktig og veldig rolig. 

Har en annen venninne, godt gift med en mann som tjener mye penger. De har stort hus, dyre ferier, flotte biler osv. Dessverre tar de seg ikke tid til å tilbringe tid med barna sine. De gidder ikke å lese, leke og gå på skogsturer. Barna har fått alt de trenger og alt de ønsker, men tid med foreldrene har vært mangelfullt. Barna deres er rastløse, humørsyke og egentlig ganske ufordragelige i lengden. 

Det handler ikke om penger. Det handler om å være tilstede!

Anonymkode: 8ac28...b38

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Har en venninne med dårlig råd. Hun er så utrolig flink til å ta med sønnen sin på skogstur, leke i hagen, lese eventyr under stjernehimmel, lage eget teater og figurer av papp og papir, sy kostymer osv osv osv. Hun er 100% tilstede i sønnens barndom, og det har resultert i en fantastisk gutt. Han er høflig, godhjertet, fantasifull, glad, tilpasningsdyktig og veldig rolig. 

Har en annen venninne, godt gift med en mann som tjener mye penger. De har stort hus, dyre ferier, flotte biler osv. Dessverre tar de seg ikke tid til å tilbringe tid med barna sine. De gidder ikke å lese, leke og gå på skogsturer. Barna har fått alt de trenger og alt de ønsker, men tid med foreldrene har vært mangelfullt. Barna deres er rastløse, humørsyke og egentlig ganske ufordragelige i lengden. 

Det handler ikke om penger. Det handler om å være tilstede!

Etterhvert så handler det også om penger. Jeg vokste opp i en såkalt fattig familie i rike Bærum. Jo eldre jeg ble, desto verre var det. Det var ikke stas med turer i skogen eller andre opplevelser i nærmiljøet når resten av klassen hadde vært på Bali eller i Florida. 

Nå har heldigvis både mine foreldre og jeg god råd. Men jeg føler med de barna som har det på samme måte som jeg hadde. Det er ingen god følelse.

Anonymkode: c7a95...b62

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Etterhvert så handler det også om penger. Jeg vokste opp i en såkalt fattig familie i rike Bærum. Jo eldre jeg ble, desto verre var det. Det var ikke stas med turer i skogen eller andre opplevelser i nærmiljøet når resten av klassen hadde vært på Bali eller i Florida. 

Nå har heldigvis både mine foreldre og jeg god råd. Men jeg føler med de barna som har det på samme måte som jeg hadde. Det er ingen god følelse.

Tror du at du som menneske hadde vært bedre utviklet hvis du kom til Bali? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Tror du at du som menneske hadde vært bedre utviklet hvis du kom til Bali? 

Nei, jeg tror ikke det. Mulig at jeg hadde lært mer om andre kulturer og vært mer reisevant men ikke bedre utviklet. Men som sagt gjorde det vondt som barn og tenåring at jeg aldri kunne fortelle om flotte ferier utenom nærmiljøet.

Skrevet

Det kommer vel an på hvor dårlig råd de har, og hvordan de prioriterer. 

Jeg er alene og ufør på minstesats. Men barna mine har fått så mange opplevelser og reiser, her er det alltid de som kommer først, og jeg har blitt utrolig flink til å få mest mulig ut av pengene. Reise på Sunwing resort en uke, for meg og 2 barn, tilsammen 3000 kr, og sånne reiser har jeg funnet flere ganger. Vi har og feriert i Polen flere ganger, både billig å reise, bo og leve. Ene barnet gikk og på privatskole i 4 år. 

Jeg har ikke bil, jeg drikker ikke alkohol, ikke brus, røyker ikke, snuser ikke, går aldri ut på byen, restaurant eller lignende, er hos frisøren en gang annenhvert år. Kjøper lite klær til meg selv. Jeg er og flink til å storhandle da det er salg, da fyller jeg opp fryser og skap. 

Anonymkode: 52934...edf

Skrevet

Jeg synes mer synd på rike barn som vokser opp med au pair. 

Anonymkode: 093c7...a99

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg synes mer synd på rike barn som vokser opp med au pair. 

Alt har sin grense. Jeg vokste opp i ekstrem fattigdom der vi ikke en gang hadde råd til nok mat hver dag. Jeg hadde aldri egne klær, men måtte arve klær fra moren min som hun stoppet og reparerte. Hun stoppet sokker også, og de var vonde å gå med. Jeg deltok aldri på noen aktiviteter, dro aldri i bursdag fordi vi ikke hadde penger til gave og feiret aldri egen bursdag fordi vi ikke hadde råd til å arrangere det. På grunn av mine idiotiske klær ble jeg mobbet gjennom nesten hele skolegangen. Jeg ble aldri invitert noe sted, fordi de andre visste at jeg uansett ikke hadde penger. 

Jeg hadde faktisk foretrukket å ha foreldre som jobbet mye og oppvekst under normale forhold,  selv med au pair. 

Anonymkode: d3a3b...d89

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Alt har sin grense. Jeg vokste opp i ekstrem fattigdom der vi ikke en gang hadde råd til nok mat hver dag. Jeg hadde aldri egne klær, men måtte arve klær fra moren min som hun stoppet og reparerte. Hun stoppet sokker også, og de var vonde å gå med. Jeg deltok aldri på noen aktiviteter, dro aldri i bursdag fordi vi ikke hadde penger til gave og feiret aldri egen bursdag fordi vi ikke hadde råd til å arrangere det. På grunn av mine idiotiske klær ble jeg mobbet gjennom nesten hele skolegangen. Jeg ble aldri invitert noe sted, fordi de andre visste at jeg uansett ikke hadde penger. 

Jeg hadde faktisk foretrukket å ha foreldre som jobbet mye og oppvekst under normale forhold,  selv med au pair. 

Anonymkode: d3a3b...d89

Du beskriver ekstrem fattigdom. HI skriver "dårlig råd". Det er flere verdenshav mellom dårlig råd og ekstrem fattigdom. Jeg svarte på de HI spurte om.

Skrevet

Vi har dårlig råd men sønnen min har egentlig aldri manglet noe. Vi har fått brukte klær fra hjelpegrupper å ellers ønsket det han trenger av klær og utstyr til bursdag og jul. Vi kjøper også brukte klær til både meg og barnet mitt. Hvert år er vi på ferie med foreldrene mine for da står de for transport og mat. Vi har også mange ganger fått gratis billetter til kino,lekeland osv. En må bare vite hvor en skal lete. 

Anonymkode: ea073...a93

Skrevet

Kommer vel an på. 
Å ha dårlig råd er så mangt. Det som gjør utslaget er jo ikke hvilke kronesummer man eier, men hva slags utenforskap man må tåle å leve i. 

Anonymkode: 8000f...4d4

Skrevet
21 hours ago, Anonym bruker said:

barn av foreldre med dårlig råd? 

Hvordan er din økonomi? 

Anonymkode: d0367...486

Kommer litt ann på. Jeg har flere venninner som sliter økonomisk,men det går aldri utover barna,men kun dem selv, men synes synd på barn som ikke setter de først

Anonymkode: 6823a...25e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...