Anonym bruker Skrevet 2. juli 2022 #1 Skrevet 2. juli 2022 Jente på 13 år, har hatt menstruasjon ca 3 år - relativt regelmessig 4 ukers syklus. nå har den uteblitt - eller er forsinket 18 dager over forventet dato. Er det noe man bare kan regne med, eller kan det være årsaker man burde være obs på? Graviditet er ikke aktuelt.. Anonymkode: ead72...ca7
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2022 #2 Skrevet 2. juli 2022 Tror ikke det er så uvanlig i den alderen. Men har hun slanket seg? Anonymkode: bd43d...2df
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2022 #3 Skrevet 2. juli 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Tror ikke det er så uvanlig i den alderen. Men har hun slanket seg? Anonymkode: bd43d...2df Nei, det har hun ikke.. vi får se det litt an. Hun hadde kramper i går, så hun får det kanskje snart.. HI Anonymkode: ead72...ca7
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2022 #4 Skrevet 2. juli 2022 Så lenge graviditet er helt utelukket hadde jeg ikke bekymret meg, ennå. Stress? Kjærlighetssorg, starter hun på ungdomsskolen kanskje å gruer seg? Alle kan ha utegelmessig menstrasjon selv om den har vært regelmessig lenge. Jeg hadde sett an 1-2mnd før jeg hadde tatt henne til lege. Å er du 100% sikker på at hun ikke er gravid, da hadde jeg stresset mindre. Anonymkode: c6711...61e
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2022 #5 Skrevet 2. juli 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Så lenge graviditet er helt utelukket hadde jeg ikke bekymret meg, ennå. Stress? Kjærlighetssorg, starter hun på ungdomsskolen kanskje å gruer seg? Alle kan ha utegelmessig menstrasjon selv om den har vært regelmessig lenge. Jeg hadde sett an 1-2mnd før jeg hadde tatt henne til lege. Å er du 100% sikker på at hun ikke er gravid, da hadde jeg stresset mindre. Anonymkode: c6711...61e Ett hundre prosent sikker 😀 Så jeg ser det an litt. Hun er mer avslappet enn på lenge siden hun har sommerferie.. HI Anonymkode: ead72...ca7
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2022 #6 Skrevet 2. juli 2022 I utgangspunktet kan man ikke forvente at menstruasjonssyklusen er stabil før i 18-19-årsalderen. Jeg hadde uregelmessig menstruasjon fram til jeg var voksen, og fikk beskjed om at det vanligvis ikke var noe som ble utredet før man var ferdig med tenårene. I og med at din datter har vært helt regelmessig før, stiller det seg muligens annerledes. Med mindre du tenker at hun kan være gravid, ville jeg ihvertfall latt det gå 2-3mnd før du oppsøker lege. Anonymkode: 3788e...3ec
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2022 #7 Skrevet 2. juli 2022 Trodde det var helt normalt med uregelmessig mens blant så unge 🙂. Jeg var nesten 14 når jeg fikk min første. Anonymkode: 1da3e...2a6
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #8 Skrevet 3. juli 2022 Altså, du kan jo ikke vite om hun har hatt sex, jeg hadde sex 4mnd før jeg var 13 Anonymkode: e1c42...0b0
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #9 Skrevet 3. juli 2022 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Altså, du kan jo ikke vite om hun har hatt sex, jeg hadde sex 4mnd før jeg var 13 Anonymkode: e1c42...0b0 Skulle til å si det samme. Dersom mensen er 18 dager forsinket vil hun eventuelt blitt gravid for 4 uker siden. Da hadde ikke skolen sommerferie enda. Har du 100% kontroll på hva hun gjør og er sammen med etter skoletid. For hennes del håper jeg virkelig ikke det Anonymkode: b9ea9...d59
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #10 Skrevet 3. juli 2022 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Altså, du kan jo ikke vite om hun har hatt sex, jeg hadde sex 4mnd før jeg var 13 Anonymkode: e1c42...0b0 Jo, det er jeg helt sikker på at jeg vet. Hun henger ikke med noen på fritida, bortsett fra én venninne. Er for det meste hjemme ( dessverre egentlig) Og jeg er helt sikker på at vi har et åpent nok forhold til at hun ville fortalt det til meg. HI Anonymkode: ead72...ca7
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #11 Skrevet 3. juli 2022 Just now, Anonym bruker said: Jo, det er jeg helt sikker på at jeg vet. Hun henger ikke med noen på fritida, bortsett fra én venninne. Er for det meste hjemme ( dessverre egentlig) Og jeg er helt sikker på at vi har et åpent nok forhold til at hun ville fortalt det til meg. HI Anonymkode: ead72...ca7 er vel litt naivt og tenke slik? tenåringer forteller ikke alt Anonymkode: e1c42...0b0
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #12 Skrevet 3. juli 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): er vel litt naivt og tenke slik? tenåringer forteller ikke alt Anonymkode: e1c42...0b0 Jeg har spurt henne, og når menstruasjonen er forsinket ville hun neppe lyve det. Så pass forstår hun av biologien. Dessverre, kan man si, så har jeg fortsatt full kontroll på hvor hun er når hun ikke er på skolen.. fordi hun ikke er med på fester osv. Hun er hjemme. HI Anonymkode: ead72...ca7
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #13 Skrevet 3. juli 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg har spurt henne, og når menstruasjonen er forsinket ville hun neppe lyve det. Så pass forstår hun av biologien. Dessverre, kan man si, så har jeg fortsatt full kontroll på hvor hun er når hun ikke er på skolen.. fordi hun ikke er med på fester osv. Hun er hjemme. HI Anonymkode: ead72...ca7 Jeg vet om flere som har løyet om det der, meg selv inkludert. Barn i den alderen har lett for å ha en "det skjer ikke meg holdning", eller tør ikke si noe og håper "det går over". Dette selv om de forstår biologien. De fleste tenåringer som blir gravide blir forreste ikke det på fest, men mellom skolen slutter for dagen og før foreldrene kommer hjem fra jobb Anonymkode: b9ea9...d59
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #14 Skrevet 3. juli 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Jeg vet om flere som har løyet om det der, meg selv inkludert. Barn i den alderen har lett for å ha en "det skjer ikke meg holdning", eller tør ikke si noe og håper "det går over". Dette selv om de forstår biologien. De fleste tenåringer som blir gravide blir forreste ikke det på fest, men mellom skolen slutter for dagen og før foreldrene kommer hjem fra jobb Anonymkode: b9ea9...d59 Det er alltid noen hjemme når hun kommer hjem. Men for all del. Jeg kan kjøpe en graviditetstest. Anonymkode: ead72...ca7
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #15 Skrevet 3. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er alltid noen hjemme når hun kommer hjem. Men for all del. Jeg kan kjøpe en graviditetstest. Anonymkode: ead72...ca7 Men det er det man bør gjøre altså? Når en 13-åring har uregelmessig menstruasjon, det er vanskelig å se for seg at jenta kan ha hatt sex, og hun selv sier at hun ikke har hatt det? Å likevel be henne ta en test? Tenker eventuelt at vi kan bestille legetime hvis den ikke kommer innen en uke.. HI Anonymkode: ead72...ca7
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #16 Skrevet 3. juli 2022 Anonym bruker skrev (57 minutter siden): Men det er det man bør gjøre altså? Når en 13-åring har uregelmessig menstruasjon, det er vanskelig å se for seg at jenta kan ha hatt sex, og hun selv sier at hun ikke har hatt det? Å likevel be henne ta en test? Tenker eventuelt at vi kan bestille legetime hvis den ikke kommer innen en uke.. HI Anonymkode: ead72...ca7 Du kan bestille en legetime dersom den ikke kommer innen en uke, det vil kanskje være det enkleste. Da vi de ta en test rutinemessig, og den blir tatt uten at du uttrykker at du ikke stoler på det hun sier Anonymkode: b9ea9...d59
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #17 Skrevet 3. juli 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Du kan bestille en legetime dersom den ikke kommer innen en uke, det vil kanskje være det enkleste. Da vi de ta en test rutinemessig, og den blir tatt uten at du uttrykker at du ikke stoler på det hun sier Anonymkode: b9ea9...d59 Ja, det er en god idé 😊 Vi har et veldig åpent og tillitsfullt forhold. Hun deler det meste - så vil ikke signalisere at jeg ikke stoler på det hun sier. Bedre at legen tar saken 😊 HI Anonymkode: ead72...ca7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå