Gå til innhold

Bare spise det som er godt…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn som bare vil spise det som er godt.. er 17 år.

Har 2 barn til, de spiser normalt .

Men her en dag i butikken( ofte faren som handler med barnet etter jobb), så plukket hun ut 2 salater til 45 kr stk og en baugette til 50kr, og forventet at jeg skulle betale for det. Jeg sa nei, og sa at jeg bruker ikke penger på den dyre maten til meg selv heller, så da gjør jeg det ikke til barna heller. 
Hva hadde dere gjort, kjøpt det til henne?

Er jo bare for at hun ikke vil ha « vanlig « mat. 
Hun er sur for dette. 
Hun bruker og mye penger på mat ute, og vil ikke forstå at det koster. Skal og studere borte neste år, bør hun da ikke lære at det ikke er ok å bare tenke at dette vil jeg ha nå? Jeg lærte at maten jeg fikk hjemme var gratis, det jeg ville ha på kantine osv, måtte jeg betale selv…

Anonymkode: df52b...13d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det et problem sånn til daglig, og hvordan utarter det seg? For denne ene hendelsen et vel neppe noe å lage styr for, av hverken deg eller henne. 

Anonymkode: 0e7a5...334

Skrevet

Hun har skjønt: "jeg lever bare én gang" frasen. 

Anonymkode: e3bc2...bbe

Skrevet

Jeg har også en tenåring som ikke er noe glad i brødskive med pålegg,  og det er egentlig greit det altså.

Jeg kjøper mat hun liker, men ikke I dyre ferdigpakka salater og sånt. Jeg kjøper gjerne så vi kan lage salat hjemme, også spiser hun av den i 2-3 dager 

Anonymkode: 0b3ba...e44

Skrevet

Jeg har også en som ikke er så glad i vanlig brødmat, men hun koker seg havregrøt, steker seg poteter  kutter seg salat av det vi har i huset eller liknende. Det blir ikke noe dyrere. Hun bruker bare mer tid på å lage i stand.

Anonymkode: aae61...e71

Skrevet

Hadde gjort som du. De som vil ha luksus, handler den selv. 

Anonymkode: fb41e...ea4

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så da må noen andre betale for henne? De lever også bare én gang…

Skrevet

Jeg har en 10-åring som også gjerne vil ha ting som er godt. Når det gjelder sånne ting som er dyrere fordi de er ferdiglaget, så sier jeg gjerne at vi kan kjøpe ingredienser og lage det hjemme. Hvis vi har dårlig tid eller han mener det ferdige er bedre, så kan han få én ting en gang i blant (ikke hver gang, og ikke tre!).

Det trenger vel ikke å være så veldig annerledes med en 17-åring, bortsett fra at hun kanskje har mer egne penger, sånn at man kan si at hun må betale det selv i tilfelle.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Skal og studere borte neste år, bør hun da ikke lære at det ikke er ok å bare tenke at dette vil jeg ha nå?

Det lærer hun fort når hun har vært blakk og tom for mat en stund. Det er vel en ganske vanlig smell å gå på som student? 😛

Anonymkode: 3825f...1ef

Skrevet

Hva med å handle inn like ingredienser? 

Anonymkode: 69d32...5fc

Skrevet

Jeg spiser nesten ikke brød heller. Jeg er ikke vant til å spise brød til alle måltider utenom middag, da jeg kommer fra en annen kultur. Jeg spise likevel sunt og bruker ikke så mye penger på mat at det velter hele budsjettet. 

Jeg har heller aldri skjønt poenget med å presse i seg mat man ikke liker. Det finnes så mye god, sunn mat. Og ja, vi lever bare en gang. 

Skrevet

Høres ut som min 17 åring. Vanlig mat er ikke bra nok lenger og hun vil bare ha det som er godt, hva nå enn det er. Kommer an på dagsformen hennes. Jordbær og fløte er det nye nå. Og masse frukt. Jeg kan ikke ha frukt i hus med 3 unger for da spiser de kun det. 8 bananer, 10 epler og 10 Kiwi går på en dag. Er helt håpløst. 

Anonymkode: 5dbf8...2ce

Skrevet
VeslePesle skrev (18 minutter siden):

Jeg spiser nesten ikke brød heller. Jeg er ikke vant til å spise brød til alle måltider utenom middag, da jeg kommer fra en annen kultur. Jeg spise likevel sunt og bruker ikke så mye penger på mat at det velter hele budsjettet. 

Jeg har heller aldri skjønt poenget med å presse i seg mat man ikke liker. Det finnes så mye god, sunn mat. Og ja, vi lever bare en gang. 

Hvordan får du det til å handle om å ikke spise brød? En av tingene hun ville ha var en baguett.

Anonymkode: f9047...0be

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men her en dag i butikken( ofte faren som handler med barnet etter jobb), så plukket hun ut 2 salater til 45 kr stk og en baugette til 50kr, og forventet at jeg skulle betale for det. Jeg sa nei, og sa at jeg bruker ikke penger på den dyre maten til meg selv heller, så da gjør jeg det ikke til barna heller. 

Hun er sur for dette. 
Hun bruker og mye penger på mat ute, og vil ikke forstå at det koster. Skal og studere borte neste år, bør hun da ikke lære at det ikke er ok å bare tenke at dette vil jeg ha nå? Jeg lærte at maten jeg fikk hjemme var gratis, det jeg ville ha på kantine osv, måtte jeg betale selv…

Jeg kjøper ingredienser, så kan ungdommen eventuelt lage seg GOD mat hjemme. Ferdigkjøpte salater og ferdigsmurte baguetter inngår ikke i den vanlige handlingen hos oss - men de kan gjerne lage seg ulike retter (feks salater) hjemme. 

Det går mye yoghurt, frukt og grønnsaker, men det kommer ikke på tale at en ungdom får spise hele jordbærkurven, hele pakka med kiwi eller hele melonen på en dag. 

Anonymkode: 9962d...52d

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

71ils-PE84L._SL1500_.jpg

Anonymkode: 0f5d9...f75

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Hvordan får du det til å handle om å ikke spise brød? En av tingene hun ville ha var en baguett.

Baguette er jo ikke det folk normalt spiser til frokost eller lunsj, det er vel mer kos? Jeg synes baguetter er godt og spiser det innimellom. Tørre brødskiver derimot er ikke noe godt, særlig med kjedelig pålegg. 

Det går også an å lage baguetten sunn. 

Skrevet
VeslePesle skrev (9 timer siden):

Baguette er jo ikke det folk normalt spiser til frokost eller lunsj, det er vel mer kos? Jeg synes baguetter er godt og spiser det innimellom. Tørre brødskiver derimot er ikke noe godt, særlig med kjedelig pålegg. 

Men det er da ikke noen automatikk i at brødskiver er tørre, mens baguetter er ferske? Begge deler er bakverk og kan dekoreres med hva som helst av pålegg og salater, og begge deler kan være tørt og kjedelig eller ferskt og spenstig. 

Mat av lav kvalitet og mat som er dårlig tillaget, er det sikkert ingen som liker, men det kan ramme både skiver og baguetter. 

Skrevet
23 hours ago, Anonym bruker said:

Hun er sur for dette. 

så lenge hun bor hjemme fortsatt, skal jo du betale maten hennes

Anonymkode: 0cf75...eac

Skrevet
VeslePesle skrev (18 timer siden):

Velg et godt brød som ikke er tørt og ikke et kjedelig pålegg da.

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Men det er da ikke noen automatikk i at brødskiver er tørre, mens baguetter er ferske? Begge deler er bakverk og kan dekoreres med hva som helst av pålegg og salater, og begge deler kan være tørt og kjedelig eller ferskt og spenstig. 

Mat av lav kvalitet og mat som er dårlig tillaget, er det sikkert ingen som liker, men det kan ramme både skiver og baguetter. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Herregud sier jeg bare.... mye å måtte krangle om. Bare godta å at noen mener noe annet enn dere kanskje? 

Anonymkode: 0e7a5...334

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

så lenge hun bor hjemme fortsatt, skal jo du betale maten hennes

Ikke viss hun bare vil ha ferdig baguette eller salat fra butikk, eller sushi, bigbite og annen dyr ferdigmat, da kan hun betale det selv og lære at ting koster, tenker jeg.

her får de godt pålegg , brødmat, gode næringsrike middager, frukt og grønt hjemme. og det betaler de ikke noe for selvfølgelig . 
Kjøper heller ikke ferdigmat på butikk til meg selv heller, er dyrt. 

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Ikke viss hun bare vil ha ferdig baguette eller salat fra butikk, eller sushi, bigbite og annen dyr ferdigmat, da kan hun betale det selv og lære at ting koster, tenker jeg.

her får de godt pålegg , brødmat, gode næringsrike middager, frukt og grønt hjemme. og det betaler de ikke noe for selvfølgelig . 
Kjøper heller ikke ferdigmat på butikk til meg selv heller, er dyrt. 

uenig, hun er ikke myndig ennå

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

uenig, hun er ikke myndig ennå

Ingen gar rett på å få akkurat hva de  vill, hele tiden selv  om de ikke er myndige. 

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Ingen gar rett på å få akkurat hva de  vill, hele tiden selv  om de ikke er myndige. 

ok

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Det trenger jeg ikke, siden jeg spiser andre alternativer. 

Skrevet
VeslePesle skrev (4 minutter siden):

Det trenger jeg ikke, siden jeg spiser andre alternativer. 

Poenget gikk visst helt over hodet ditt 🤦‍♀️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...