Anonym bruker Skrevet 1. juli 2022 #1 Skrevet 1. juli 2022 Hvilket kjæledyr i gnagerfamilien er best anbefalt? Hamster (liten gnager), marsvin (mellomstor gnager) eller kanin (stor gnager)? Anonymkode: 70ca8...186
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2022 #2 Skrevet 1. juli 2022 Kanin smaker best men ikke la dem bli for gamle. Anonymkode: 86e57...20e
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2022 #3 Skrevet 1. juli 2022 Kanin er ikke en gnager. kanin er ikke et dyr for et barn, de liker ikke å bli holdt. De har et skjørt skjelett. Kaniner skal ikke stå i bur, de skal være frittgående og de skal ha artsfrender. De er flokkdyr. Anonymkode: 825bb...377
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2022 #4 Skrevet 1. juli 2022 Hamster! 🤩🤩 Vi har alltid sagt nei til dyr. Jeg er allergisk mot pels og høy. Men jaggu så går det strålende med hamster og allergivennlig spon. Dette er hamster nr 2. Det første døde av alderdom. Barna tok det greit, vakker seremoni. Hver eneste dag holder 10 åringen på med hamsteret. Har det mye ute, gir mat, vann og steller bur én gang i uka. Enkleste dyret å ha med å gjøre🤩 Det burde få løpe litt rundt på ett trygt sted, ca 30 min hver dag. Være mye i hendene og på fanget. NB! Hamstere kan legge seg bra flate, så pass opp for sprekker. Vi sitter på gulvet i gangen med beina mot hverandre og dyret løper på og rundt oss. Det er moro å se ett dyr så glad. 🤩Hamster har gitt barna mye glede. Jeg liker også å holde på med det dyret. Koser det, og leker med det. Det er mye selskap og moro med ett hamster. ! Det bråker ikke om natten. Aldri hørt noe til det. Har til og med sovet i stua,der hamsteret står. Buret burde stå på fast plass. Det kan bli veldig gira hvis det blir flytta på. Barna har vokst mye på å ha ett hamster, lære om dyr og ansvar. Helt fantastisk å se samholdet dem imellom. Lillebror er noen år yngre. Ett hamster er moro å ha. 😊 Blir ikke lei. 😊 Ett tips, kjøp LØPEPLATE, ikke løpehjul.og stort nok bur. Gjerne med rør de kan krype i. Si ja til hamster. 😊😊 Anonymkode: 867bd...232
Polly-Esther Skrevet 1. juli 2022 #5 Skrevet 1. juli 2022 Vi har to marsvin, det er veldig koselig. Man må ha minst to stykker, ellers kan de faktisk dø av ensomhet 🥺. De er daglig ute på lange lufteturer i en løpegård i stuen. Marsvin kan bruke litt tid på å bli fortrolige, da de er byttedyr og deres eneste forsvar er å gjemme seg. Men de elsker mat og er lette å lokke 😊. Det største ankepunktet er at de lett stinker, selv om man rengjør buret og dyrene ofte.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2022 #6 Skrevet 1. juli 2022 Rotter😀😀 kanin og marsvin kan leve opp til 8-10 år. hamster er gøy. men rotte anbefaler jeg på høysete . Anonymkode: e2489...a6e
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2022 #7 Skrevet 1. juli 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Rotter😀😀 kanin og marsvin kan leve opp til 8-10 år. hamster er gøy. men rotte anbefaler jeg på høysete . Anonymkode: e2489...a6e Vi har to rotter, holder på å bli sprø av lukta selv om buret rengjøres hver 3 dag. Triks for å unngå lukt taes imot. Anonymkode: d6bf9...b65
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2022 #8 Skrevet 1. juli 2022 Marsvin 🥰men må ha to og de krever endel. Må klippes negler jevnlig og de må luftes mye. Våre går fritt på stua. Må ha tilgang på bra høy hele tiden Anonymkode: a073d...0f9
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2022 #9 Skrevet 1. juli 2022 Hamster er nattdyr, ikke kosete og tamme som barn gjerne forventer av en liten pelsdott. Kaniner er ikke dyr for barn, de trenger mye mosjon og må ha stor plass. Hamster blir veldig tamme, har koselige lyder og er nok de jeg ville anbefale av de du nevner. Men jeg holder også en knapp på rotter, de er supersosiale og blir veldig tamme. Vi har hatt alle disse dyrene. Kaniner er nederst på lista, det må du ikke kjøpe til barn. Anonymkode: b0c54...fdf
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2022 #10 Skrevet 1. juli 2022 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Vi har to rotter, holder på å bli sprø av lukta selv om buret rengjøres hver 3 dag. Triks for å unngå lukt taes imot. Anonymkode: d6bf9...b65 Jeg hadde dokasse hvor de tisset og bæsjet. ( bæsj lå litt overalt ) kjøpet en eske med lokk hvor jeg lagde hull så de kom seg opp og ned. Brukte kattesand i doen. brukte billige dørmatter i i buret ikke strø. Anonymkode: e2489...a6e
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2022 #11 Skrevet 1. juli 2022 Både Kanin og Marsvin må være 2 eller flere. Jentekaniner er nesten garantert livmorkreft om de ikke kastreres. Kaniner trenger stor plass, hvis ikke blir muskulaturen og skjelettet underutviklet. https://vm.tiktok.com/ZMNBNTdkN/?k=1 https://vm.tiktok.com/ZMNBFbWsf/?k=1 Med små barn i hus, hadde jeg mest sannsynlig gått for marsvin. De er greie å håndtere og er lettere å knytte seg til og like fordi de er roligere. Vi har hatt veldig nattaktive hamstere, så hvis man skaffer det så bør ikke buret stå inne på barnas rom. Det bør selvsagt ikke kaniner eller marsvin gjøre. Vi har for tiden rotter. De er nysgjerrige, intelligente og aktive (også på natta). Som nevnt tidligere, er det dessverre en del lukt. Rotter er mye artigere enn hamster, og er lettlærte og liker triks. Dessverre lever rotter bare 1 1/2-2 år, men hamsteren lever enda kortere. Viktigst er det å være inneforstått med at ansvaret for stell og vask havner på den voksne. Vet om alt for mange burdyr som har vært mesteparten av livet i et bur som ikke blir vasket, understimulerte og ensomme. Jeg tror mange unger blir raskere lei hamster enn marsvin. Anonymkode: c7177...c5d
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2022 #12 Skrevet 2. juli 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Vi har to rotter, holder på å bli sprø av lukta selv om buret rengjøres hver 3 dag. Triks for å unngå lukt taes imot. Anonymkode: d6bf9...b65 Hva bruker dere i bunn av buret? Spoon lukter, så bytt til resikulert papir. Bedre for dyra er det også. Eller aller best, bruk gamle håndkler. Vi ristet de ut og kokte de i maskinen en gang i uka. Luktet minimalt (og vi hadde bur i flere etasjer med mange flere rotter) og rottene liker det så mye bedre. Anonymkode: d6463...1fe
Tante Hufsa Skrevet 2. juli 2022 #13 Skrevet 2. juli 2022 Hamster sover hele dagen og er våken om natten. Og man skal respektere dyrenes døgnrytme synes jeg. Vi har hamster og ungene ser han sjelden. Minste dyret da men tar jo plass. Sjekk reglene for størrelse på bur de skal ha, det er veldig mye større enn hva dyrebutikkene anbefaler. Marsvin må være to, kjøp gjerne to som bor sammen har vokst opp sammen. De trenger store bur da og mye utetid og sosialisering, veldig koselige dyr om man behandler de riktig og de blir tamme/får tillit til deg. Kanin skal ikke sitte i bur er min mening, de er renslige og bør ha et do-bur å gå inn i (de vil helst tisse og bæsje samme sted) ellers må de ha et sted å sove. (Vi brukte en lite kattehule i plysj. Ulempen er at hele huset må kaninsikres (eventuelt et rom som den er i når den er alene). Kaniner lider i bur, røntgen av burkanin kontra frittgående viser at de i bur har stor skader i skjelett og muskler. Enkelt forklart, de råtner på rot. Tenk det smertene de må ha. Jeg har hatt frittgående kanin, var som å ha katt egentlig. Sosial, klok kosete og litt bøllete. Vi hadde den løs i 1 etg og hadde en trygg inngjerdet hage. Den ble 10 år. Veldig høy alder men trolig resultat av et liv der den hadde fått bruke kroppen riktig og var sunn. Jeg hater å ha dyr i bur generelt, å kjøpe hamster satt langt inne. Vår har et hanster-rom (gjesterom) som han får springe rundt i hver kveld. Legger ut godbiter, leker og nye ting å utforske. Hamster skal ha minst 45 minutter utenfor buret hver dag. For meg er det viktig at alle dyr respekteres og har det godt, uansett størrelse. Mannen er også enig så her er det hamstertid hver kveld. 😂 Lager feks huler av håndklær med godbit inni, bruker mye papp og bygger feks hus han kan utforske. Kanskje jeg faktisk er en gærning??? I følge damene her inne er jeg nok det. Uansett, du må avgjøre hva du har plass til av utstyr.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2022 #14 Skrevet 2. juli 2022 Hvis dere velger hamster VÆR SÅ SNILL HA STORT NOK BUR! Det er mye større enn de søte små burene man ser i dyrebutikken. Les deg opp, hamster MÅ ha god plass for å ha det godt. Det er så mange som ikke vet dette og det gjør meg vondt å se hvor mange som har slike små søte bur fra butikken. Det er fem ganger for lite 😞 Anonymkode: 65241...fc8
Tante Hufsa Skrevet 2. juli 2022 #15 Skrevet 2. juli 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hvis dere velger hamster VÆR SÅ SNILL HA STORT NOK BUR! Det er mye større enn de søte små burene man ser i dyrebutikken. Les deg opp, hamster MÅ ha god plass for å ha det godt. Det er så mange som ikke vet dette og det gjør meg vondt å se hvor mange som har slike små søte bur fra butikken. Det er fem ganger for lite 😞 Anonymkode: 65241...fc8 Enig. Jeg ble irritert på de i dyrebutikken som anbefalte er bur som var for lite. Jeg sa at jeg forventet at de som selger burde ha kunnskapen om dette. Jeg kjøpte en diiiiiiigert bur. En meter langt og nesten en meter høyt. Tre etasjer og tuneller rundt nesten hele buret.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2022 #16 Skrevet 2. juli 2022 Ikke kjøp burdyr, vær så snill! Veldig få tar slik ansvar som @Tante Hufsa . Dyr skal ikke være i bur for det er så kos å ha dem! Anonymkode: d088a...d39
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #17 Skrevet 3. juli 2022 On 7/1/2022 at 8:47 PM, Anonym bruker said: Hvilket kjæledyr i gnagerfamilien er best anbefalt? Hamster (liten gnager), marsvin (mellomstor gnager) eller kanin (stor gnager)? Anonymkode: 70ca8...186 vi har hatt alle 3, og deff minst jobb med en hamster og den blir også mest trygg på oss mennesker Anonymkode: aa9cb...8ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå