Gå til innhold

Forkjøla. Koronatest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar man det nå? Eller lever man livet som før pandemien?

Anonymkode: 8bb6f...089

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta koronatest! Unødvendig å ødelegge andres ferie fordi man ikke tester seg.

Anonymkode: 6c38e...b61

Skrevet

Unødvendig. Du tar de samme forholdsreglene uavhengig av hvilket forkjølsesvirus du er smittet med.

Skrevet

Man tester fortsatt. Det er kjekt å teste for å unngå å smitte de svake. FHI regner vel med at det er 200 000 smittet per uke eller noe nå. Folk dør fortsatt av korona, men de kunne ikke stenge ned lenger…

Anonymkode: 76428...8b3

Skrevet

Vi tok test når vi fikk forkjølelse i hus forrige uke, først datter, så sønn, så jeg. Mannen har gått fri så langt.

Negativ test på oss alle.

Sønnen tok fordi arbeidsgiveren hans (sommerjobb) ikke vil ha koronasyke på jobb, da får de godkjent fravær med lønn.

Jeg tok fordi mannen til mamma har kols, så om vi hadde korona ville jeg ventet litt ekstra lenge med å møte dem så jeg var 100% sikker på at alt virus var ute av huset først.

Men man lever som normalt, hjemme om man har feber og er skikkelig syk, på jobb om man bare er litt tett i nesen og vanlig forkjølet.

Anonymkode: 11bfd...95e

Skrevet

Gidder ikke teste lengre. Er jeg skikkelig syk blir jeg hjemme. Ellers går jeg på jobb og lever som normalt. Det er ingen særskilte regler for korona 

Anonymkode: 12537...273

Skrevet

Tester ikke. Behandler korona på lik linje med andre forkjølelser.

Anonymkode: cb4dd...204

Skrevet

FHI sier at det ikke er noe poeng i å teste lenger. Du forholder deg til dette som du ville gjort før korona. Har du noen i familien i risikogruppen, så regner jeg med du holder deg unna uansett hvilket virus du har. 

Anonymkode: 843bd...ed0

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Man tester fortsatt. Det er kjekt å teste for å unngå å smitte de svake. FHI regner vel med at det er 200 000 smittet per uke eller noe nå. Folk dør fortsatt av korona, men de kunne ikke stenge ned lenger…

Hvem er «man»? Testing er ikke anbefalt lenger. 

Skrevet

Det er flere og flere som blir liggende 1-2 uker nå enn det var for få måneder siden, og langt fra bare eldre.

Å teste seg er enkelt. Om man ikke gidder det bør man i det minste både bruke munnbind OG si fra til andre at man har korona/er forkjølet.

Skrevet

Arbeidsgiver krever ikke test lengre, men vi tester oss alle sammen. Har hatt endel som har testet positivt de siste uke og flere har blitt skikkelig dårlige. Jeg har sykt barn hjemme så jeg skal ihvertfall teste meg om jeg blir forkjøla. 

Anonymkode: e81cd...c79

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ta koronatest! Unødvendig å ødelegge andres ferie fordi man ikke tester seg.

Men. Nå er jo alle dobbel, trippel og kvadrupellvaksinert. Holder ikke det? Eller funker ikke vaksina?

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

De er jo vaksinert. Hvorfor dør de da?

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Men. Nå er jo alle dobbel, trippel og kvadrupellvaksinert. Holder ikke det? Eller funker ikke vaksina?

Du vet svarene på dette selv, hva vil du frem til?

Viruset muterer stadig, vaksinene er ikke like virksom på nye mutasjoner som de første.

Virkning kan gå ned, spesielt hos eldre, som gjerne har flere andre risikofaktorer som gjør at de ikke tåler å bli veldig dårlig med covid nå.

Det som man ser her jeg bor er at også unge og voksne som er vaksinerte og uten risikofaktorer blir liggende 1-2 uker, og flere sliter etter det. Sykehusinnleggelsene her øker også.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du vet svarene på dette selv, hva vil du frem til?

Viruset muterer stadig, vaksinene er ikke like virksom på nye mutasjoner som de første.

Virkning kan gå ned, spesielt hos eldre, som gjerne har flere andre risikofaktorer som gjør at de ikke tåler å bli veldig dårlig med covid nå.

Det som man ser her jeg bor er at også unge og voksne som er vaksinerte og uten risikofaktorer blir liggende 1-2 uker, og flere sliter etter det. Sykehusinnleggelsene her øker også.

På grunn av vaksinene, ikke pga viruset. Hadde vaksinen fungert, hadde de ikke blitt sjuke. 

Skrevet

I utgangspunktet ikke nødsvendig med testing nå, eller andre forholdsregler, men siden vi er rett ved inngangen til ferie for mange er det likevel mest hensynsfullt å teste, og holde seg hjemme om man har corona. Ikke artig å være årsaken til at folk ikke kommer seg på ferie, om det nå er fordi de blir skikkelig syke eller fordi feriedestinasjonen har restriksjoner på å reise dit med smitte.

Anonymkode: e3910...56e

Skrevet

På grunn av vaksinene, ikke pga viruset. Hadde vaksinen fungert, hadde de ikke blitt sjuke. 

Alt er enten svart eller hvitt i din verden, forstår jeg...

Skrevet

Nå varsles det også at planlagte operasjoner må utsettes på sykehus pga. økt smitte, flere pasienter som legges inn pga. eller med covid. Øker smitten raskere så kan det komme til å gå utover ferieavvikling i helsevesenet flere steder også.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvem er «man»? Testing er ikke anbefalt lenger. 

Det er vel ikke anbefalt å la være heller? Jeg jobber sammen med 2 som er i risikogruppe og har flere eldre i familien som jeg gjerne vil unngå å smitte, spesielt med korona. Da tester man.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Fordi at du skal kunne hevde at vaksinen ikke funker så klart! 
Hvorfor dør folk som er vaksinert av influensa? Hvorfor dør noen av greit og ikke andre? De får samme medisin. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Det er vel ikke anbefalt å la være heller? Jeg jobber sammen med 2 som er i risikogruppe og har flere eldre i familien som jeg gjerne vil unngå å smitte, spesielt med korona. Da tester man.

Nei, men FHI sier det ikke er nødvendig lenger. De avvikler jo teststasjonene nå også da testing sees på som unødvendig. 
Og er du forkjølet av uansett virus, så unngår du vel de eldre i familien uansett?

Skrevet

Nå varsles det også at planlagte operasjoner må utsettes på sykehus pga. økt smitte, flere pasienter som legges inn pga. eller med covid. Øker smitten raskere så kan det komme til å gå utover ferieavvikling i helsevesenet flere steder også.

Og hvordan skal det hjelpe på dette at noen tester seg tenker du?

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Og hvordan skal det hjelpe på dette at noen tester seg tenker du?

Nei... hva har vi gjort i to og et halvt år for å begrense smitte??

Man kan bruke munnbind, man kan holde avstand og man kan varsle de man møter før man møter dem om at man er smittet. Og er man i dårlig form skal man uansett holde seg hjemme.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Man kan bruke munnbind, man kan holde avstand og man kan varsle de man møter før man møter dem om at man er smittet. Og er man i dårlig form skal man uansett holde seg hjemme.

Nå finnes det ikke krav om testing, karantene osv, så dagens situasjon kan ikke sammenlignes med de to årene som har gått. De færreste tester seg, de færreste bruker munnbind, men mange holder seg hjemme om man er dårlig. Akkurat som før korona. 
De spiller absolutt ingen rolle om noen få velger å teste seg og så holder seg hjemme. 

Skrevet

Jeg tok det. Hvis jeg blir veldig mye sykere er det vel OK om helsepersonell vet hva jeg feiler. 
(Min var negativ. Men pokker som jeg hoster!) 

Anonymkode: d299b...08e

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vaksinert. Blant annet. 

Anonymkode: d299b...08e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...