Anonym bruker Skrevet 30. juni 2022 #1 Skrevet 30. juni 2022 17-åringen min (les: snart 17) har booket et hotellrom i Oslo en helg nå senere i juli uten vår viten og tillatelse. Lang historie kort, men han er ikke voksen nok til dette selv om jeg vet at enkelte hotell gir grønt lys for gjester under 18. Han har i tillegg booket fly. Rommet er av typen som ikke er refunderbar, og han har skrevet det inn i sitt navn og betalt (flere tusen). Én ting er vår reaksjon overfor gutten, men har vi noen mulighet til å få kansellert/tilbakebetalt fra hotellet selv om det ikke var refunderbart? Har han egentlig lov til å bestille hotellrom selv når han er under 18? Takker for svar. Litt rasende her nå, kjenner jeg. Anonymkode: 848c8...1f6
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2022 #2 Skrevet 30. juni 2022 Jøss, trodde alle hoteller krevde at man var 18 år jeg, eller at rommet blir booket av en forening som korps e.l. Jeg ville ringt hotellet og spurt, rett og slett. Om sønnen din er 16, snart 17 år, så tviler jeg på at hotellet vil ha han som ansvarlig for et rom. Kanskje de kansellerer? Om du googler så står det at det ikke er noen lov mot det, men de fleste hoteller krever foreldrenes samtykke når noen under 18 skal bo der alene. Noen må jo ha ansvaret og ting blir ødelagt, rommet blir "trashet", festet i stykker.... Hva skal 16 åringen i Oslo da? Anonymkode: 8eba5...87d
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2022 #3 Skrevet 30. juni 2022 Hvem reiser han sammen med og hva skal han? Ferie? Penger han har tjent selv? Hva er du redd for? Anonymkode: a305d...3d9
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2022 #4 Skrevet 30. juni 2022 Takk for svar! Han reiser med en kompis, og har rett og slett brukt av konfirmasjonspengene sine. Det er ikke det at jeg av prinsipp ikke vil sende ham avgårde, men han har vist en atferd og gjort en del ting gjennom de siste to årene som på ingen måte er forenlig med å dra uten voksne til en storby, og dette vet han. Jeg tar kontakt meg hotellet og hører! HI Anonymkode: 848c8...1f6
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2022 #5 Skrevet 30. juni 2022 Ring hotellet og si du skal ha pengene igjen dersom de vil unngå politianmeldelse. Anonymkode: a9057...a1d
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2022 #6 Skrevet 30. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar! Han reiser med en kompis, og har rett og slett brukt av konfirmasjonspengene sine. Det er ikke det at jeg av prinsipp ikke vil sende ham avgårde, men han har vist en atferd og gjort en del ting gjennom de siste to årene som på ingen måte er forenlig med å dra uten voksne til en storby, og dette vet han. Jeg tar kontakt meg hotellet og hører! HI Anonymkode: 848c8...1f6 Tviler på at hotellet vil ha to 16 åringer på heisatur uten foreldrenes samtykke... De har antagelig ikke sjekket alder på de som bestiller, men når de får vite det vil jeg tror de avbestiller for deg. Jeg har tre tenåringer selv, og jeg har sagt til dem at det er 18 års grense på hotell alene, så de tror det og ville ikke prøvd å bestille engang Anonymkode: 8eba5...87d
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2022 #7 Skrevet 30. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ring hotellet og si du skal ha pengene igjen dersom de vil unngå politianmeldelse. Anonymkode: a9057...a1d Det er ikke forbudt ved lov å sove alene på hotell når man er under 16 altså, så en politianmeldelse kommer man ikke så langt med. Men de fleste hoteller krever foreldrenes samtykke, så noen myndige står ansvarlig om noe skulle skje. Anonymkode: 8eba5...87d
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #8 Skrevet 3. juli 2022 kjære vene, så streng du er da Anonymkode: 6c6b4...65e
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #9 Skrevet 3. juli 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): kjære vene, så streng du er da Anonymkode: 6c6b4...65e Kanskje du ikke skal anta du vet mer om hvor ansvarlig hi sin sønn er enn hi gjør. Anonymkode: 970e9...0c3
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #10 Skrevet 3. juli 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Kanskje du ikke skal anta du vet mer om hvor ansvarlig hi sin sønn er enn hi gjør. Anonymkode: 970e9...0c3 Så søker han seg bort på videregående i en annen by og flytter, og hun får ikke gjort en dritt med det. Så hva er poenget med å holde ham hjemme i løpestreng? Anonymkode: f7f00...334
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #11 Skrevet 3. juli 2022 Anonym bruker skrev (På 30.6.2022 den 19.27): Det er ikke forbudt ved lov å sove alene på hotell når man er under 16 altså, så en politianmeldelse kommer man ikke så langt med. Men de fleste hoteller krever foreldrenes samtykke, så noen myndige står ansvarlig om noe skulle skje. Anonymkode: 8eba5...87d Det er forbudt å ta imot stjålne penger. Anonymkode: a9057...a1d
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #12 Skrevet 3. juli 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det er forbudt å ta imot stjålne penger. Anonymkode: a9057...a1d Stjålne? Det var guttens egne penger. Anonymkode: b6834...1f8
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #13 Skrevet 3. juli 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Stjålne? Det var guttens egne penger. Anonymkode: b6834...1f8 Sorry, da misforsto jeg. Trodde det var betalt på morens kort. Nei, da ville min reaksjon til gutten være å kansellere det hele og le høyt og hjertelig av det grimme tapet han ble påført. Se, det fikk fanden fordi han var dum og ikke beregnet sitt publikum, sier Ibsen. Anonymkode: a9057...a1d
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #14 Skrevet 3. juli 2022 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Sorry, da misforsto jeg. Trodde det var betalt på morens kort. Nei, da ville min reaksjon til gutten være å kansellere det hele og le høyt og hjertelig av det grimme tapet han ble påført. Se, det fikk fanden fordi han var dum og ikke beregnet sitt publikum, sier Ibsen. Anonymkode: a9057...a1d Du kan vel ikke kansellere noe på andres vegne og påføre dem økonomisk tap? Anonymkode: f7f00...334
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #15 Skrevet 3. juli 2022 Deg jeg tenker er.. La han få prøve seg på livet. Han er straks 17 år. Snart voksne. De må få prøve seg. Når 10 åringer flyr alene til den andre forelderen som bor på andre kanten av Norge, så kan en 17 åring det. Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 17. Pleier du alltid å si nei? Derfor han drar? Hvis du går med på at han drar, så si at du vil vite hvor han er. Krangler dere nå, og han drar, kan alt bli verre. Anonymkode: 7af89...bd3
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #16 Skrevet 3. juli 2022 17 år og får ikke reise en dag / helg på tur med kompis. 17 år!! Vi er strenge vi og, men du tar kaka. Stakkars ungdom! Anonymkode: 5fc79...12e
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #17 Skrevet 3. juli 2022 Jeg er enig med deg, Hi. Noe annet råd har jeg desverre ikke….har selv tenåring men syns det er mange her som syns du er for streng, de er kanskje tenåringer selv? Anonymkode: 3e7c7...db4
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #18 Skrevet 3. juli 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Du kan vel ikke kansellere noe på andres vegne og påføre dem økonomisk tap? Anonymkode: f7f00...334 Jo, jeg kan nekte mitt umyndige barn å benytte seg av et dyrt hotellopphold. Barnet mitt skal sove der jeg bestemmer at det skal sove. Anonymkode: a9057...a1d
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #19 Skrevet 3. juli 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Deg jeg tenker er.. La han få prøve seg på livet. Han er straks 17 år. Snart voksne. De må få prøve seg. Når 10 åringer flyr alene til den andre forelderen som bor på andre kanten av Norge, så kan en 17 åring det. Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 17. Pleier du alltid å si nei? Derfor han drar? Hvis du går med på at han drar, så si at du vil vite hvor han er. Krangler dere nå, og han drar, kan alt bli verre. Anonymkode: 7af89...bd3 Mine barn får lov å prøve seg på mye rart. Men å juge og føre meg bak lyset, det får de IKKE lov til. Anonymkode: a9057...a1d
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2022 #20 Skrevet 3. juli 2022 Jeg er litt enig med deg, HI - ville kanskje vært mest bekymret for at 17åringen gjorde det uten å snakke med meg først. Og har selv unge voksne barn og vet at de kan være nysgjerrige. Det kommer litt an på personligheten til ungdommen. Som du sier har din ungdom gjort noen ting i det siste, HI, så skjønner du er skeptisk. Selv var jeg på reise rundt i Europa sammen to venninner i en måned da jeg var 17 (uten mobil), og det gikk helt fint. Anonymkode: daf90...399
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå