Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått kjøkkenhage og vil så gjerne bruke mer urter i mat, men where to start? Jeg kan virkelig ikkeno!

Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer litt an på hva du liker, selvsagt. Jeg startet med gressløk (jeg elsker gressløk!), så har jeg persille, oregano, timian og basilikum. Gressløken er flerårig, den kommer opp år etter år. De andre planter jeg på nytt hvert år. 

Jeg har ganske enkelt kjøpt urter i potte på butikken, og plantet dem rett ut. Du må plante dem med en gang, for de pottene er utrolig små, og de blir litt slappe en dag eller to etter å ha blitt plantet ut, men så kommer de seg og vips er urtehagen klar.

Skrevet

Og gressløk smaker best før den blomstrer, men er super å fryse.

Klipp av en "bunke", klipp i småbiter og ha i en boks som du setter i fryseren. De fryser ikke fast i kverandre, så når du skal lage mat med gressløk i rister du bare på boksen, åpner og tar det du trenger rett i maten. Tiner på sekunder.

Anonymkode: e962a...e8e

Skrevet

Karse og blomkarse er lett å få til, både inne og ute. Og en av urtene mine i hagen, løpstikke, er nesten umulig å utrydde. Den kommer tilbake hvert åt.

Anonymkode: 62e9b...fba

Skrevet

Det er masse godt å boltre seg i. Gled deg. Det jeg bruker aller mest er gressløk. Den passer til alt. På brødskiva, i eggerøre, i salat osv. Fransk estragon (kan komme igjen) er nydelig til alt med kylling, i omelett, på ovnsbakte poteter, i salat. Dill - til fisk, skalldyr og med egg på brødskiva. Timian - supper, sauser, salat, ovnsbakte poteter. Sitrontimian - nydelig til f. eks grilla fisk. Løpstikke - den fryser jeg ned og bruker i supper, gryter og kraft på vinteren. Rosmarin - til lam, til ovnsbakte grønnsaker. Peppermynte og eplemynte - god å lage te av, både som fersk og tørka. Koriander - til texmex og indisk. Ta deg en tur i butikken eller på et hagesenter og lukt deg litt fram. Velg noen få du synes lukter godt (jeg ville valgt gressløk, dill og estragon) og start med det. 

Skrevet

Oregano. Det du ikke spiser, pynter bedet. 

Skrevet

Løpstikke. Bare begrens den. Veldig god i supper. Samme med alle mynter: plant dem i jorda i potte evt avklipt brusflaske så de ikke tar over hele hagen.

Skrevet
Himmel og hav skrev (3 timer siden):

Det er masse godt å boltre seg i. Gled deg. Det jeg bruker aller mest er gressløk. Den passer til alt. På brødskiva, i eggerøre, i salat osv. Fransk estragon (kan komme igjen) er nydelig til alt med kylling, i omelett, på ovnsbakte poteter, i salat. Dill - til fisk, skalldyr og med egg på brødskiva. Timian - supper, sauser, salat, ovnsbakte poteter. Sitrontimian - nydelig til f. eks grilla fisk. Løpstikke - den fryser jeg ned og bruker i supper, gryter og kraft på vinteren. Rosmarin - til lam, til ovnsbakte grønnsaker. Peppermynte og eplemynte - god å lage te av, både som fersk og tørka. Koriander - til texmex og indisk. Ta deg en tur i butikken eller på et hagesenter og lukt deg litt fram. Velg noen få du synes lukter godt (jeg ville valgt gressløk, dill og estragon) og start med det. 

Jeg vil ha hage nå!!! Er det lov å gå på urteslang? ;)

Bor i bitteliten leid leilighet med plass til et par krukker utenfor...

Har aldri hørt om eplemynte, måtte sjekke, og jammen har den lokale plantasjen få igjen. Jeg iler i morgen den dag! Hvordan tørker du dem? Går det greit bare å legge utover et brett, eller henge opp i bunter? (har ikke sånn tørker) Er den flerårig?

Anonymkode: 51c95...928

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Har aldri hørt om eplemynte, måtte sjekke, og jammen har den lokale plantasjen få igjen. Jeg iler i morgen den dag! Hvordan tørker du dem? Går det greit bare å legge utover et brett, eller henge opp i bunter? (har ikke sånn tørker) Er den flerårig?

Nå vet ikke jeg så mye om dette, men en kompis hadde et skap med glassdører og lys på veggen. Inni der var det masse potter med ueter. Han hadde også varme i det, så når han vannet urtene og hadde små skåler med vann her og der, så fordampet det og "regnet" ned på urtene. Ikke spør meg hvordan osv, men noen her vet kanskje om hvordan gjøre dette? Det ble jo skikkelig fint med kul maling og lister utenpå, og mange små potter med urter inni bak gkassdørene. Vet det var basilikum og noen slags sitronurter der bla. Ver ikke hva alt heter, men du kan altså dyrke innendørs selv om du har liten plass. Derfor han hadde skap på veggen

Jeg syns også som flere her at gressløk er utrolig godt og anvendelig. 

Anonymkode: c2408...124

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Nå vet ikke jeg så mye om dette, men en kompis hadde et skap med glassdører og lys på veggen. Inni der var det masse potter med ueter. Han hadde også varme i det, så når han vannet urtene og hadde små skåler med vann her og der, så fordampet det og "regnet" ned på urtene. Ikke spør meg hvordan osv, men noen her vet kanskje om hvordan gjøre dette? Det ble jo skikkelig fint med kul maling og lister utenpå, og mange små potter med urter inni bak gkassdørene. Vet det var basilikum og noen slags sitronurter der bla. Ver ikke hva alt heter, men du kan altså dyrke innendørs selv om du har liten plass. Derfor han hadde skap på veggen

Takk for tips :) Skal ha det i bakhodet når jeg flytter neste gang. Her jeg bor nå er det dessverre ikke plass til mer, er virkelig bittelite.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg tørker dem i stekeovnen. Der synes jeg at peppermynten blir best og at eplemynten mister litt smak. Jeg legger hele stilker av planta på brett og har ovnen på det laveste jeg får til, varmluft og gløtt på døra. Det lukter tannkrem i hele huset et par dager, men det er så godt med peppermyntete på vinteren. Når de er helt tørre bare rasper jeg av bladene og putter på glass. Eplemynten tar jeg bare et par friske blader rett i tekoppen. Har prøvd ananasmynte også, men den begeistra ikke, så det ble med det ene året. 

Skrevet
Himmel og hav skrev (1 time siden):

Jeg tørker dem i stekeovnen. Der synes jeg at peppermynten blir best og at eplemynten mister litt smak. Jeg legger hele stilker av planta på brett og har ovnen på det laveste jeg får til, varmluft og gløtt på døra. Det lukter tannkrem i hele huset et par dager, men det er så godt med peppermyntete på vinteren. Når de er helt tørre bare rasper jeg av bladene og putter på glass. Eplemynten tar jeg bare et par friske blader rett i tekoppen. Har prøvd ananasmynte også, men den begeistra ikke, så det ble med det ene året. 

Åååå - takk! 😁

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Kult triks! 
Takk for tips!

Skrevet
Himmel og hav skrev (8 timer siden):

Takk! Jeg har vært og kjøpt eplemynte i dag :) Spørs om jeg ikke må få tak i peppermynte også! To krukker skal jeg få plass til :)

Kos deg med urtehagen i sommer 🌿

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Takk! Jeg har vært og kjøpt eplemynte i dag :) Spørs om jeg ikke må få tak i peppermynte også! To krukker skal jeg få plass til :)

Kos deg med urtehagen i sommer 🌿

Du også 😊

Skrevet
Himmel og hav skrev (28 minutter siden):

Du også 😊

Takk, skal kose meg med den to-tre pottehagen min 😊

Skrevet

Og hvitløk; du kan dyrke den ved å bare sette noen fedd i jorda. 

Anonymkode: 62e9b...fba

Skrevet

Jeg har oregano, mynte, timian, persille, koriander, pepper, rosmarin og basilikum. Må også skaffe meg ny gressløk for det er jo så godt å ha 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...