Gå til innhold

Feilen mange torskespisere gjør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den store feilen mange nordmenn gjør når de sløyer og tilbereder torsk, det er å kaste tunga. Tunga er jo det aller beste på hele fisken! Stekt torsketunge er jo en nydelig delikatesse. Så neste gang dere skal sløye torsk, behold tunga.

Anonymkode: 5b50a...4cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det en gang slik at det er ikke mye mat i en torsketunge. Så det å gjøre seg umak med å få skjært ut den ene tungen for å få stekt den er sjeldent verdt arbeidet og oppvasken. 

Men, fisker man i større kvanta og i tillegg torsk med litt størrelse på så er jeg helt enige. Skjære torsketunger er foresten ungenes jobb i mange fiskevær oppover langs kysten. Og det er mange som gjør gode penger på det da det er akkord lønn.

Anonymkode: f2e2b...37e

Skrevet

Hmmm. Jeg elsker torsk men liker ikke tunge, ei heller lever og rogn 

Anonymkode: 61cd2...630

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nå er det en gang slik at det er ikke mye mat i en torsketunge. Så det å gjøre seg umak med å få skjært ut den ene tungen for å få stekt den er sjeldent verdt arbeidet og oppvasken. 

Men, fisker man i større kvanta og i tillegg torsk med litt størrelse på så er jeg helt enige. Skjære torsketunger er foresten ungenes jobb i mange fiskevær oppover langs kysten. Og det er mange som gjør gode penger på det da det er akkord lønn.

Det er altså ikke mye umak i å skjære ut en tunge! Man fisker en torsk og man bruker så mye av torsken som man kan. Av respekt for torsken og naturen og fordi det er godt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Blir det så mye mer oppvask av å skjære ut tungen når man likevel sløyer fisken?

Anonymkode: a47c2...238

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Blir det så mye mer oppvask av å skjære ut tungen når man likevel sløyer fisken?

Nope. Men, det blir ekstra oppvask hvis du skal steke kun den ene lille tungen. Og så godt er ikke det at det er verdt det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Den store feilen mange nordmenn gjør når de sløyer og tilbereder torsk, det er å kaste tunga. Tunga er jo det aller beste på hele fisken! Stekt torsketunge er jo en nydelig delikatesse. Så neste gang dere skal sløye torsk, behold tunga.

Anonymkode: 5b50a...4cb

Nå er de fleste nordmenn frossentorsk- spisere 😊

Anonymkode: c7515...819

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Nope. Men, det blir ekstra oppvask hvis du skal steke kun den ene lille tungen. Og så godt er ikke det at det er verdt det. 

Haha, man spiser den vel sammen med resten av fisken😅er det mulig😂ser du for deg at man varmer opp en stekepanne for den ene lille tunga😂

Skrevet

Helt uenig med deg der. Den beste delen av torsken er kjakene. 🥰

Anonymkode: e7510...35c

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Haha, man spiser den vel sammen med resten av fisken😅er det mulig😂ser du for deg at man varmer opp en stekepanne for den ene lille tunga😂

Derfor svaret mitt 🤷‍♀️ Skulle jeg hatt stekt torsk så hadde jeg så klart tatt tungen også. Men, til ett realt skreimåltid så blir ingenting stekt. Da kokes både torsken, levra og rognen. Så da å skulle ta vare på en tinge eller to er heilt bortkastet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Derfor svaret mitt 🤷‍♀️ Skulle jeg hatt stekt torsk så hadde jeg så klart tatt tungen også. Men, til ett realt skreimåltid så blir ingenting stekt. Da kokes både torsken, levra og rognen. Så da å skulle ta vare på en tinge eller to er heilt bortkastet. 

Til et realt torskemåltid steker man bacon også… 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Til et realt torskemåltid steker man bacon også… 

Mulig hjemme hos dere. Selv er jeg vokst opp med eggsmør til kokt torsk. Til skreimølje så har vi kun hatt litt smør på potetene. Den eneste torskerett vi har hatt bacon til er lettsaltet torsk. Men, lettsaltet torsk er ikke noe vi lager samme dag som vi har vært å fiska torsken. Ergo er det ikke naturlig å ta vare på tungen for ett slikt måltid. Dessuten å skulle lage til pannering for en tunge er mer matsvinn enn å la den tungen gå i matavfallet. 

Så uansett hvordan du enn vrir og bender på det, så får du ikke meg til å se fornuften i å ta vare på en torsketunge så sant jeg ikke har planlagt å ha panert torsk til middag. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Men kjære. Hva er poenget ditt? Hi oppfordrer til å spise tungen og du svarer at det blir for mye oppvask av det…

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men kjære. Hva er poenget ditt? Hi oppfordrer til å spise tungen og du svarer at det blir for mye oppvask av det…

Jeg svarer på innlegget til HI og forklarer hvorfor jeg ikke tar vare på tungen. Det er resten her inne som surrer videre på svaret mitt og prøver å overbevise meg om at min avgjørelse er feil for meg. Og ja, det blir både for mye oppvask (bruke en stekepanne for å steke en tunge) i tillegg så er det mer matsvinn å skulle gjøre det enn å la den gå i matavfallet (egg og griljermel til en liten torsketunge). 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg svarer på innlegget til HI og forklarer hvorfor jeg ikke tar vare på tungen. Det er resten her inne som surrer videre på svaret mitt og prøver å overbevise meg om at min avgjørelse er feil for meg. Og ja, det blir både for mye oppvask (bruke en stekepanne for å steke en tunge) i tillegg så er det mer matsvinn å skulle gjøre det enn å la den gå i matavfallet (egg og griljermel til en liten torsketunge). 

Haha, jeg gir opp. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har spist tonnevis av tunger i mitt liv, men aldri som tilbehør til torskefileten eller til torskeskivene...

Anonymkode: ce7e0...ebb

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har spist tonnevis av tunger i mitt liv, men aldri som tilbehør til torskefileten eller til torskeskivene...

Det samme har jeg. Men, da har jeg kjøpt torsketunger i løsvekt og ikke skåret ut torsketungen på den ene eller de to torskene jeg fisket til middag denne dagen 🤷‍♀️

Skrevet

Jeg kunne ikke fordra konsistensen av torsketunge da jeg var lita, antar jeg var 8 år sist jeg spiste det. Spiser heller ikke lever, men veldig glad i rogn. Alltid andre som spiser kjakene, noe jeg synes er like greit, da jeg foretrekker at maten ikke ser på meg når jeg skal spise den ;)

Men har jeg hel fisk koker jeg kraft på bein også, og fryser ned om jeg ikke skal bruke den der og da.

I store deler av landet er dessuten torsken såpass liten at det å skjære ut en bitteliten torsketunge... vel, det monner ikke.

Anonymkode: 2d100...de9

Skrevet

Hvor er jeg kommet nå??? 😂

Sløye fisk og torsketunger? 

Her kjøper jeg fisk i butikken, og jeg tror ikke at jeg har sett en torsketunge i hele mitt liv. Hva er å sløye? Dra ut innmat? Jeg ville ikke gjort det, langt mindre skjært ut noen tunge og spist. Går det an å få det på restaurant kanskje, hvis det er delikatesse? Da kan jeg bestille det for å prøve. 

Anonymkode: f5c9f...417

Skrevet

Det er ingen feil når jeg kaster tunga om jeg om skulle ha en i nærheten. Den eneste her i huset som synes at torsketunger smaker "helt greit" er mannen, vi andre synes ikke det smaker greit en gang. Det er jo fint at tungene skjæres ut og serveres til dem som liker dem. 

Anonymkode: ff3b1...538

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hvor er jeg kommet nå??? 😂

Sløye fisk og torsketunger? 

Her kjøper jeg fisk i butikken, og jeg tror ikke at jeg har sett en torsketunge i hele mitt liv. Hva er å sløye? Dra ut innmat? Jeg ville ikke gjort det, langt mindre skjært ut noen tunge og spist. Går det an å få det på restaurant kanskje, hvis det er delikatesse? Da kan jeg bestille det for å prøve. 

Anonymkode: f5c9f...417

Du ville ikke gjort det? 😂 Hvis du fisker selv må du nesten sløye, du kan ikke spise fisk med buken full av innvoller. Jeg kjøper stort sett frossentorsk, men det skjer at jeg får en småpale på sommeren. Den blir fiskesuppe. Uten tunge. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det er ingen feil når jeg kaster tunga om jeg om skulle ha en i nærheten. Den eneste her i huset som synes at torsketunger smaker "helt greit" er mannen, vi andre synes ikke det smaker greit en gang. Det er jo fint at tungene skjæres ut og serveres til dem som liker dem. 

Anonymkode: ff3b1...538

Samme her. Jeg har faktisk smakt på torsketunga flere ganger for å se om jeg kunne bli vant til smaken og konsistensen. Nope. Og jeg er ikke kresen en gang. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Det samme har jeg. Men, da har jeg kjøpt torsketunger i løsvekt og ikke skåret ut torsketungen på den ene eller de to torskene jeg fisket til middag denne dagen 🤷‍♀️

Nettopp.

Skrevet
VeslePesle skrev (2 timer siden):

Samme her. Jeg har faktisk smakt på torsketunga flere ganger for å se om jeg kunne bli vant til smaken og konsistensen. Nope. Og jeg er ikke kresen en gang. 

De to tungemusklene smaker godt. Den lille geléklumpen oppå er bare ekkel. 

Skrevet

På småtorsk er den ikke god

Anonymkode: 77505...a6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...