Gå til innhold

"Hen tåler ikke kritikk"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er det flere som skriver her inne. Så lurer jeg jo også på hva dere egentlig kritiserer hos andre? Hva er det andre "tåler så lite" av egentlig? 

Anonymkode: e755d...cfb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Handler vel ofte om råd og veiledning.

-Der tror jeg du tar feil, den TV'en kan du koble på nettet.

-Neeei, det kan man ikke!

Anonymkode: f6ade...5b6

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Handler vel ofte om råd og veiledning.

-Der tror jeg du tar feil, den TV'en kan du koble på nettet.

-Neeei, det kan man ikke!

Anonymkode: f6ade...5b6

Råd og veiledning er jo ikke kritikk? Å si det første er ikke nødvendig, det er jo mye bedre å droppe den setningen? 

Skrevet

"Hen"? Slutt å bruk det uttrykket. Er bare idiotisk. 

Anonymkode: a4238...e56

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Råd og veiledning er jo ikke kritikk? Å si det første er ikke nødvendig, det er jo mye bedre å droppe den setningen? 

Altså droppe "der tror jeg du tar feil" 

Skrevet

Det var da veldig generelt, og umulig å svare på. Hvilken kontekst tenker du på?

Jeg tenkte først på de som er totalt veiledningsresistente fordi enhver antydning om at ting ikke er perfekt blir tatt ille opp.

Anonymkode: 9be94...c95

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

"Hen"? Slutt å bruk det uttrykket. Er bare idiotisk. 

Anonymkode: a4238...e56

Nå heter det hen, så da bruker jeg det. Jeg liker det ikke så godt selv, men det handler nok som vanlig bare om tilvenning. 

Skrevet

Det var da veldig generelt, og umulig å svare på. Hvilken kontekst tenker du på?

Jeg tenkte først på de som er totalt veiledningsresistente fordi enhver antydning om at ting ikke er perfekt blir tatt ille opp.

Jeg tenkte jo kanskje at noen kunne komme med eksempler? Jeg lurer jo på hva de mener når de skriver at vedkommende ikke tåler kritikk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenkte jo kanskje at noen kunne komme med eksempler? Jeg lurer jo på hva de mener når de skriver at vedkommende ikke tåler kritikk.

I hvilken sammenheng? Du er veldig lite konkret.

Anonymkode: ac441...d60

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Eksempler på ting enkelte tar ille opp:

-Den planta di står i vann, det er ikke bra. 

-Jeg tror du beregner for kort tid, og bør legge inn litt ekstra om du skal nå avtalen.

-Ja, den hvite kjolen din er fin, men jeg synes ikke den egner seg i et bryllup med mindre du er brud.

-Jeg tenker du bør la være å ta med øl på pikniken, det er tross alt sommeravslutning i barnehagen vi snakker om.

-Jeg tenker det er best jeg konfiskerer bilnøkkelen din, du er jo for full til å i det hele tatt komme deg inn i bilen.

-Her hos oss er det røykeforbud også på verandaen, røyken trekker inn på barnerommet.

-Jeg blir ikke mer enig av at du roper til meg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

I hvilken sammenheng? Du er veldig lite konkret.

Anonymkode: ac441...d60

Jeg kan egentlig ikke være konkret da jeg ikke forstår hva folk legger i et uttrykk. Jeg har ingen eksempler å komme med...eller jo. Det siste jeg så til en venninne var "Ja, det var kanskje ikke noe sjakktrekk", og " du har jo ekstremt mye tålmodighet med folk da, så da tøyer jo noen grensene dine"

Dette tålte hun jo helt fint. Folk rundt meg gjør liksom det, så jeg lurer på hva som blir sagt og hvorfor folk ikke tåler det? Er det avsender eller mottager, eller hva liksom? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

-Jeg tror du beregner for kort tid, og bør legge inn litt ekstra om du skal nå avtalen.

-Ja, den hvite kjolen din er fin, men jeg synes ikke den egner seg i et bryllup med mindre du er brud.

-Jeg tenker du bør la være å ta med øl på pikniken, det er tross alt sommeravslutning i barnehagen vi snakker om.

-Jeg tenker det er best jeg konfiskerer bilnøkkelen din, du er jo for full til å i det hele tatt komme deg inn i bilen.

-Her hos oss er det røykeforbud også på verandaen, røyken trekker inn på barnerommet.

Okay.... hm

Skrevet

Det er da ikke uvanlig? Jeg bruker en person som unngår å rydde etter seg og får kritikk for det. 

- bagatellisering: herregud, det er jo bare noen kaffekopper! 

- angrep: men du lot jo oppvasken stå forrige uke! 

- stakkarliggjøring: du må da skjønne at jeg har så mye på jobb og at Doffen daua forrige uke at du er ufølsom som kritiserer meg

- personangrep: du er jo faen meg besatt av rydding 

- psykologisering: pga oppveksten min kjenner jeg på såre følelser som minner meg om omsorgssvikten, og dårlig selvfølelse og kjip eks bla bla bla 

Og ørten andre måter å unnvike fra kritikk. 

Ja, beklager.. Jeg skal rydde, det er ikke din jobb. 

Anonymkode: db774...dd1

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Det er da ikke uvanlig? Jeg bruker en person som unngår å rydde etter seg og får kritikk for det. 

- bagatellisering: herregud, det er jo bare noen kaffekopper! 

- angrep: men du lot jo oppvasken stå forrige uke! 

- stakkarliggjøring: du må da skjønne at jeg har så mye på jobb og at Doffen daua forrige uke at du er ufølsom som kritiserer meg

- personangrep: du er jo faen meg besatt av rydding 

- psykologisering: pga oppveksten min kjenner jeg på såre følelser som minner meg om omsorgssvikten, og dårlig selvfølelse og kjip eks bla bla bla 

Og ørten andre måter å unnvike fra kritikk. 

Ja, beklager.. Jeg skal rydde, det er ikke din jobb. 

Anonymkode: db774...dd1

Men hva er det avsender sier, og hvordan formulerer hen seg? Jeg lurer jo på om kanskje problemer også ligger der? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Men hva er det avsender sier, og hvordan formulerer hen seg? Jeg lurer jo på om kanskje problemer også ligger der? 

Det nytter jo ikke å stille det spørsmålet uten en konkret situasjon! Selvsagt finnes det konfronterende og mindre kondronterende tonefall og ordvalg, og selvsagt er det av og til i leveringen av budskapet problemet ligger. Men like selvsagt finnes de som blir fornærmet over alt og ingen ting.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men dette er jo drittkjipe måter å si ting på. «Jeg jeg jeg.» kutt ut første del av setningene så er det ok. 

Anonymkode: a51e8...c52

Skrevet

Men dette er jo drittkjipe måter å si ting på. «Jeg jeg jeg.» kutt ut første del av setningene så er det ok. 

Anonymkode: a51e8...c52

Jeg tenkte det samme, men vet ikke helt hva som er normalt. Hva folk bør tåle og ikke, men jeg ville aldri uttrykt meg sånn selv. 

Skrevet

Jeg kan ta ett eksempel fra eget jobbsituasjon. Der har vi en del lovfestede krav vi må overholde. En kollega av meg var svært slapp med disse rutinene, hvis noen påpekte det, fikk de bare tilbake at «jeg er ikke så god på det jeg» fnise, haha. 

I forbindelse mer uttak av ferie skulle jeg ta unna noen av oppgavene for kollegaen, da jeg satt med oppgavene, manglet det sporing og mulighet for å gjøre jobben skikkelig. Jeg ga da tilbakemelding på dette, de og de tingene manglet slik at den oppgaven ble umulig å gjennomføre, samt det og det var nødt til å ajourføres, noe som skulle vært gjort for over ett halvt år siden iht til ditten og datten. Kollegaen satt i gang en to timers seanse med hulking og gråting over private forhold som ingen av oss andre kjente til. 

Altså…. Jeg vil definere det som manglende evne til kritikk. 

Anonymkode: 4ce1f...d88

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg kan egentlig ikke være konkret da jeg ikke forstår hva folk legger i et uttrykk. Jeg har ingen eksempler å komme med...eller jo. Det siste jeg så til en venninne var "Ja, det var kanskje ikke noe sjakktrekk", og " du har jo ekstremt mye tålmodighet med folk da, så da tøyer jo noen grensene dine"

Dette tålte hun jo helt fint. Folk rundt meg gjør liksom det, så jeg lurer på hva som blir sagt og hvorfor folk ikke tåler det? Er det avsender eller mottager, eller hva liksom? 

Kan være både avsender og mottaker som utgjør "problemet" her. Samt relasjonen mellom dem. Mye jeg tåler fra ei venninne, men ikke fra mamma, liksom!

Anonymkode: 3b0bc...f26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...